چهار سال پیش انتخابات ریاست‏‌جمهوری در افغانستان با اما و اگرهای فراوانی خاتمه یافت؛ اما و اگرهایی که از سوی عبدلله درباره سلامت انتخابات مطرح شد.

گروه بین‌الملل مشرق - در این گزارش قصد داریم عملکرد رئیس جمهور فعلی افغانستان، حامد کرزی، را به نقد بگذاریم. حامد کرزی را می توان در چهار زمینه مورد نقد قرار داد. این چهار زمینه "عدم ماندگاری کرزی" را در آینده سیاسی افغانستان رقم خواهد زد؛ گرچه خود او علاقه ای به بازنشستگی سیاسی ندارد.

آیا حامد کرزی، نامزد مطلوبش را به کاخ ارگ ریاست جمهوری می رساند؟/ در حال ویرایش

اول: ابهام در امضای توافق نامه امنیتی دوجانبه با آمریکا

اگر چه به امروز با عدم امضای توافق نامه امنیتی با آمریکا اقدام غیرقابل پیش بینی انجام داد اما در این سالهای ریاست جمهوری اگر چه در بیشتر موارد سیاست او در قبال آمریکا روشن بوده است اما در سال‌های اخیر سیاست دوگانه را در قبال ایالات متحده آمریکا در پیش گرفته است. به صورت مشخص او امضا پیمان امنیتی را به مردم افغانستان واگذار کرد. اما بعد از برگزاری لویه جرگه مشورتی پیمان امنیتی را امضا ننمود (1).‏

به نظر می رسد وی فکر می کرد تا زمانی که این توافق نامه را امضا نکند واشنگتن به ساز وی خواهد رقصید. اما وی دچار اشتباه محاسباتی شد. به نظر می رسد واشنگتن نیز پذیرفته است که کرزی این توافق نامه را تا پس از انتخابات امضا نخواهد کرد (2). از آنجایی که کرزی توافق نامه را با انتخابات مرتبط ساخته است و از آنجایی که وی می داند توافق نامه برای پرداخت بودجه به دولت و نیروهای امنیتی مورد نیاز است وی اکنون باید اطمینان دهد که انتخابات در آرامش کامل برگزار شود و یا اینکه تسلیم شود و خودش توافق نامه دوجانبه را امضا کند.

هشت نامزد باقی مانده انتخابات منابع مالی زیادی را برای این انتخابات هزینه کرده اند و همچنین امنیت خود را به خطر انداخته چنان که حمله به ستادهای انتخاباتی عبدالله عبدالله این مورد را نشان می دهد. هیچ کدام از این نامزدها آماده ریاست بر یک کشور ورشکسته نمی شوند و بنابراین تقریبا همه انها گفته اند در صورتی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوند توافق نامه را امضا می کنند.

آیا حامد کرزی، نامزد مطلوبش را به کاخ ارگ ریاست جمهوری می رساند؟/ در حال ویرایش

دوم: وقوع تقلب در انتخابات دور پیشین (سال 1389)

چهار سال پیش انتخابات ریاست‏‌جمهوری در افغانستان با اما و اگرهای فراوانی خاتمه یافت؛ اما و اگرهایی که از سوی عبدلله درباره سلامت انتخابات مطرح شد. او و هوادارانش معتقد بودند، حامد کرزی با «تقلب»، نتیجه‌‏ی آرا را به نفع خود تغییر داده است. به همین جهت نامزد جبهه ملی افغانستان از شرکت در دور دوم انتخابات خودداری کرد. اطلاعاتی که در مورد تقلب به وقوع پیوسته در چهار سال پیش روز به روز افشا می شود، کرزی را در موضع دفاعی قرار داده است.

عبدالله اکنون هم درباره سلامت انتخابات آتی افغانستان ظنین است و چنین عنوان می‏کند:
«درصورتی که مشکلی به وجود بیاید، شکی نیست که مسئولیت آن بر دوش دولت حامد کرزی است» (3). در گزارش دوم، از سلسله گزارشات انتخابات افغانستان مشرق هم احتمال وقوع تقلب از سوی کرزی را چه به صورت مستقیم و چه به صورت مستقیم بررسی نموده بودیم.

آیا حامد کرزی، نامزد مطلوبش را به کاخ ارگ ریاست جمهوری می رساند؟/ در حال ویرایش

سوم: شکست طرح مماشات با طالبان

اکنون در سطح ملی، منطقه ای  و بین المللی برای هیچ کس پوشیده نیست که طالبان عامل اصلی جنگ، ناامنی، بحران، رعب و وحشت و تشنج در افغانستان است. این گروه به طور مستقیم توسط سران پاکستان و آی اس آی (سرویس امنیتی پاکستان) حمایت و پشتبانی همه جانبه می شود. سران آمریکا و ناتو از ابتدا تحلیلشان بر این مبنا استوار بود؛ اما به خاطر منافع استراتژیکشان در منطقه همواره از آن چشم پوشی کردند.

طالبان در افغانستان به طور برنامه ریزی شده شده و با طرح مماشات افراد تیم کرزی (4) توانستند در افغانستان گسترش یابند و مردم را به خاک و خون بکشند. یکی از آخرین نمونه های این بحث هم حمله به هتل فوق امنیتی سرینای کابل بود. ارزیابی ها نشان می دهد برخی از مامورین امنیتی داخلی هتل از عوامل طالبان بودند.

آیا حامد کرزی، نامزد مطلوبش را به کاخ ارگ ریاست جمهوری می رساند؟/ در حال ویرایش

چهارم: فساد اقتصادی- اداری اطرافیان

هر نوع تبعیض و تعصب تیشه به ریشه خودکفایی و به کارگیری ظرفیتهای آشکار و پنهان می زند و رابطه های قومی، محلی، سیاسی و ایدئولوژیک را جایگزین استعداد، تخصص، شایستگی و تجربه در گزینش کادرهای اداری و نیروهای کاری می کند. چیزی که در دولت کرزی به اوج خود رسیده بود و ضربات جبران ناپذیری به سیاست، اقتصاد و جامعۀ افغانستان وارد کرد.

سران دولت کرزی با مافیای مواد مخدر، مافیای زمین و مافیای اقتصادی به طور مستقیم شریک هستند (5). در حوزه فساد وضعیت آنقدر وخیم هست که سران دولت آینده بدون مبارزه با فساد هرگز نمی توانند زمینه را برای رشد و انکشاف اقتصادی آماده سازند و از منافع ملی، سرمایه و دارایی های عمومی حفاظت کنند.
 
آیا حامد کرزی، نامزد مطلوبش را به کاخ ارگ ریاست جمهوری می رساند؟/ در حال ویرایش

در جمع بندی چهار نقد بر کرزی می توان گفت، در حاکمیت دوازده ساله اخیر به ریاست جمهوری حامد کرزی به سبب سیطره یک دیدگاه محدود، ضعیف، خشونت آمیز و جنگ افروز توسط تیم کرزی، بهترین فرصتهای طلایی از دست رفت.

از جنگ و شورشهای مصنوعی و خودساختۀ طالبان حمایت همه جانبه شد. فساد، اختلاس، دزدی، تسلیم طلبی، مصلحت گزینی های زیانبار، تبعیض زبانی و قومی در شکل آنارشیستی آن به اوج رسید و منافع ملی افغانستان قربانی توهمات و تعصبات عده ای محدود شد. کرزی و سران تیم انحصارطلب وی در پیشگاه مردم افغانستان و تاریخ مسئول و جوابگو خواهند بود.
 
آیا حامد کرزی، نامزد مطلوبش را به کاخ ارگ ریاست جمهوری می رساند؟/ در حال ویرایش

سخن آخر


آخرین تلاش کرزی برای ماندن در قدرت، انتخاب زلمی رسول به ریاست جمهوری است. همانطور که در گزارش اول از سلسه گزارشات انتخابات افغانستان مشرق اشاره نموده بودیم، مقبولترین نامزد کرزی در بین مردان او، زلمی رسول است. عبدالقیوم کرزی و محمد نادر نعیم به صراحت اعلام کردند که به نفع او کنار رفته اند. عبدالرحیم وردک نیز به طور غیرمستقیم حمایت خود را از زلمی رسول اعلام نمود (معاون دوم وردک رسما اعلام کرد که به تیم انتخاباتی رسول پیوسته است). دو نامزد دیگر (شیرزی و امین ارسلا) هم که احتمال کناره گیری آنها به نفع زلمی رسول وجود داشت عملا مقبولیت کمتری دارند. کرزی بدین خاطر این دو نامزد را در صحنه باقی گذاشت که هجمه حمله ها علیه خودش را- که متهم به مهندسی انتخابات می شد- خنثی نماید.

آیا حامد کرزی، نامزد مطلوبش را به کاخ ارگ ریاست جمهوری می رساند؟/ در حال ویرایش

نظرسنجیهای موثق، زلمی رسول را یا در جایگاه دوم می بینند و یا در جایگاه سوم. با احتمال وقوع تقلب در سطحی از حوزه های رای گیری و نزدیکی مقبولیت نامزدها در نظرسنجیها می توان پیش بینی نمود که انتخابات قطعا در دور اول تمام نخواهد شد. زلمی رسول تقاضای برخی منتفذین سیستم سیاسی افغانستان را برای کناره گیری به نفع عبدالله عبدالله (به دلیل نزدیکی در اکثر دیدگاهها) رد کرده است. شاید اطمینان دارد که یکی از یکی از دو مرد دور دوم انتخابات خواهد بود.
 
ادامه دارد...

منابع:


(1) http://www.dailyafghanistan.com/opinion_detail.php?post_id=130098

(2) http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1930671/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA%DB%8C+%DA%A9%D9%87+%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF+%D8%A8%D9%87+%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C+%D9%85%D9%86%D8%AA%D9%87%DB%8C+%D8%B4%D9%88%D8%AF.html

(3) http://www.eqmweekly.com.af/policy/6928-%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%D8%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B2%D8%AF-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%C2%AB%D9%82%DB%8C%D8%B5%D8%B1%D9%85%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87%C2%BB%E2%80%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA

(4) http://www.dailyafghanistan.com/opinion_detail.php?post_id=130098

http://www.ariaye.com/dari11/siasi/poyan.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    0 0
    زلمی رسول شانسی ندارد. حتی با تقلب. عبدالله و احمد زی به دور دوم خواهند رفت.
  • افغانی ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    0 0
    از احمد زی خوشم نمیاد
  • فردین ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    0 0
    به نظر من حتی آقای اشرف غنی احمد زی به دلایل زیر نمی تواند انتخابات را به دور دوم بکشاند و هیچ شانسی برای پیروزی در برابر داکتر عبدالله ندارد. 1) در کشور سنتی افغانستان آرای مردم تباری و زبانی است داکتر اشرف غنی احمدزی نتوانسته است یار گیری صحیح کند و در آرایش تیمش دچار محاسبات راهبردی شده است وی بجای یک تاجک تبار معاون اولش جنرال دوستم را که از تبار ازبک است انتخاب کرده است ،تاجک ها سی در صد و ازبک ها هفت درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می دهد واین مساله شانس پیروزی وی را کم میکند. 2) جنرال دوستم در بین قبایل پشتون یک شخص منفور است، خود آقای احمدزی در کمپاین هایش در استان های جنوبی افغانستان عکس جنرال دوستم را حذف کرده است. وی متهم به نسل کشی در دشت لیلی است و حتی طی مقاله ی که آقای احمدزی در روزنامه گاردین در سال 2009 نشر کرده بود دوستم را جنگ سالار خوانده بود. 3) اشرف غنی خود را دومین متفکر جهان میداند! شهروندان شهر های بزگ افغنستان سوال میکنندکه چه مناسبتی بین دومین متفکر!!!جهان و یک جنرال بی سواد وجود دارد؟!!! 4) تیم وی کاملا نا متجانس است و از سویی دیگر در مناطقی که آقای احمدزی نفوس دارد امنیت وجود ندارد و این مساله میزان ارای وی را تا حد زیادی پایین می اورد. 5) برادر وی رییس عشایر کوچی ها است ، به علت جنگ های که بین کوچی ها و هزاره ها در مناطق مرکزی افغانستان درگرفته و می گیرد وی در میان هزاره ها جایگا هی ندارد. 6) مجموع آرای تاجک ها و هزاره ها که فارس تبار اند 55 درصد نفوس افغانستان را تشکیل میدهند و این دو تبار به داکتر عبدالله رای میدهند پس انتخابات افغانستان در دور اول به نفع داکتر عبدالله تمام خواهد شد.
  • اهوازی ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    0 0
    با درود بر روان پاک شیر دره پنج شیر احمد شاه مسعود.دکتر عبدالله عبدالله از بخت و اقبال بیشتری برای پیروزی برخوردار است.دکتر اشرف غنی احمد زی مردمشناس است و از این دانش میتواند بخوبی برای تاثیر گذاری بر مردم استفاده کند.
  • هاتف ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    با سلام مشرق جان متاسفانه باتوجه به جمعیت 3 میلیونی افغانی در ایران و همزبانی ما با کشور افغانستان ما کمترین توجه را ره افغانستان داریم بی بی سی بیشتر توجه دارد . من کرزای را نمیشناسم اما با توجه به اینکه افغانستان یک کشور اشغال شده است می بینیم بهتر از خیلی از ما پرادعاها برای منافع ملی کشورش جلو آمریکا ایستاد نکته دوم شما از یک کشور با 30 سال جنگ داخلی بدون منابع و زیربناها چه انتظاری دارید در صورتی که ما با همه امکانات دستها را بالا برده ایم. بیرون از گود بشینیم و بگوییم .... آسان است. همچنین می دانم که گزنه مورد نظر شما عبدا.. عبدا.. است به این خاطر سیاه و سفید می بینید چه بهتر که به گزینش مردم احترام بگذاریم و هرچه انتخاب کردند برچسب تقلب نزنیم و منافع کشور را تنظییم کرده و جلو برویم به امید موفقیت اسلام ناب محمدی
  • حسین ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    تا پای بیگانه چه امریکا و انگلیس و چه طالبان پاکستان از این مملکت قطع نشود حتی نتیجه ی یک همه پرسی ساده هم مستقل و به دور از منافع دشمنان و زیاده خواهان نخواهد بود. خودتان نشوتید که همه آماده ی امضای قرارداد امنیتی هستند !!! قراردادی برای فروش استقلال کشور در برابر تداوم ناامنی با مهره ی طالبان که دست ساز و غلام حلقه به گوش خودشان است.
  • نباتی ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 0
    گزینه مورد نظر شما کیه؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس