کد خبر 29605
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۶

اين موضوع صد در صد تکذيب مى‏گردد. سلمان رشدى اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامى همّ خود را به کار گيرد تا او را به دَرک واصل گرداند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ، احمد سلمان رشدي در سال 1974 در بمبئي و در يک خانواده مسلمان متولد شد. وي در 13 سالگي به انگلستان مهاجرت کرده و فعلا مقيم انگلستان بوده و تابعيت انگليسي دارد. او چند ماهي از سال را در آمريکا بسر مي برد.رشدي عضو هيئت انستيتوي فيلم انگلستان و عضو هيئت مشاورين انستيتو هنرهاي معاصر و عضو انجمن سلطنتي ادبيات انگلستان است.

رشدي به لحاظ توانمندي ادبي ، يک رمان نويس درجه دو به شمار مي رود اما انتشار چهارمين رمان او با نام «آيات شيطاني» او را به شهرتي جهاني رساند ، که به هيچ وجه به ارزش هاي ادبي اين رمان ارتباطي نداشت بلکه به موضوع اين کتاب بازمي گشت.

 «آيات شيطاني» ، بر خلاف تصور رايج ، يک کتاب نظري و تحليلي نيست بلکه  رماني است در 547 صفحه و با سبک «رئاليسم جادويي» که مشتريان خاص خود را دارد. اين کتاب توسط انتشارات «وايکينگ» در سال 1988 ميلادي در انگلستان منتشر شده است.انتشارات وايکينگ جزو «گروه انتشاراتي پنگوئن» مي باشد.

نام اين رمان از افسانه واهي «غرانيق» گرفته شده است. طبق افسانه «غرانيق» که ساخته و پرداخته عصر امويان است ، پيامبر اسلام(صلوات الله عليه) يک بار القائات شيطان را به جاي وحي اشتباه گرفته و براي مردم قرائت مي کند و تنها زماني متوجه اشتباه خود مي شود که جبرئيل ايشان را خبردار مي سازد(العياذ بالله).  سلمان رشدي علاوه بر آن که عنوان «آيات شيطاني» را براي کتاب خود انتخاب کرده است ، افسانه «غرانيق» را مکرر و به شکل هاي گوناگون در کتاب آورده است و با تکرار مطلب خواسته است ، افسانه غرانيق را به عنوان يکي از مضامين اصلي کتاب خود مشخص و برجسته کند.

محتواي کتاب آيات شيطاني در 9 فصل تنظيم شده است. عناوين فصل ها نشان مي دهد که اسلام و تاريخ اسلام به عنوان زمينه اصلي نگارش رمان برگزيده شده است.

اين رمان دو شخصيت اصلي دارد با نام هاي «جبرئيل فرشته» (که هنرپيشه سينما ست) و «صلاح الدين چمچا»( که براي تلويزيون فيلم هاي تبليغاتي مي سازد).جالب اين که هر دوي اين شخصيت ها داراي انحراف جنسي هستند. 

داستان مسيري پيچيده و گيج کننده دارد و سرانجام در قسمتي به عصر پيامبر (صلوات الله عليه) پيوند مي خورد. در اين بخش سلمان رشدي نسبت هايي را به پيامبر اسلام(صلوات الله عليه) و به يران او ، از جمله سلمان، بلال ، حمزه و جبرئيل به عنوان فرشته وحي و نيز زنان پيامبر مي دهد که بيان آن ها براي يک مسلمان شرم آور است. او  انواع انحرافات جنسي و اخلاقي _العياذ بالله _ به پيامبر و ياران او نسبت مي دهد و احکام اسلام را با مشمئزکننده ترين واژگان به تمسخر مي گيرد و...

شايد اگر چنين کتابي مورد استقبال غير عادي مجامع ادبي و هنري غرب قرار نمي گرفت و به فاصله کوتاهي به چندين زبان زنده دنيا ترجمه نمي شد ، اينچنين حساسيت جامعه اسلامي را برنمي انگيخت . اما اقبال غير متعارف به کتابي از اين دست که اساسا مخاطب عادي ندارد و مشتريان خاص خود را مي طلبد ، باعث شد که نخبه گان اسلامي به فخواي آن حساس شوند و نسبت به اهانت هاي حيرا آور اين کتاب به مقدسات اسلامي واکنش نشان دهند. سخت ترين برخورد جهان اسلام با مسئله ي کتاب «آيات شيطاني» توسط حضرت امام روح الله خميني ، رهبر انقلاب اسلامي ايران صورت گرفت. ايشان پس از اطلاع از محتواي اين کتاب حکم تارخي خود را مبني بر اعدام نويسنده کتاب و ناشران مطلع از محتواي آن صادر فرمودند. متن اين فتوا به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّآ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان مي رسانم: مؤلّف کتاب آيات شيطاني که عليه اسلام و پيامبر و قرآن تنظيم و چاپ و منتشر شده است هم چنين ناشرين مطّلع از محتواي آن محکوم به اعدام مي باشند از مسلمانان غيور مي خواهم تا در هر نقطه که آنان را يافتند سريعاً آن ها را اعدام نمايند تا ديگر کسي جرأت نکند به مقدسات مسلمين توهين نمايد و هر کسي در اين راه کشته شود شهيد است ان شاء الله. ضمناً اگر کسي دسترسي به مؤلّف کتاب دارد ولي خود قدرت اعدام آن را ندارد او را به مردم معرفي نمايد تا به جزاي اعمالش برسد.
و السلام عليکم و رحمه الله و برکاته

 روح الله الموسوي الخميني

25/11/67

به دليل استقبال گسترده جهان اسلام از اين حکم بي سابقه و تکان دهنده ، کشورهاي غربي بنا بر رويه مرسوم خود به تشکيک در ابعاد اين فرمان و شرايط ابطال آن پرداختند. تحليل هايي از اين دست به جايي رسيد که دفتر امام خميني به فاصله چهار روز از صدور حکم اعدام  رشدي ، متن زير را منتشر کرد:

بسمه تعالى‏
رسانه‏‌هاى گروهى استعمارى خارجى به دروغ به مسئولين نظام جمهورى اسلامى نسبت مى‏دهند که اگر نويسنده کتاب آيات شيطانى توبه کند حکم اعدام درباره او لغو مى‏گردد. امام خمينى- مدّ ظلّه- فرمودند:
اين موضوع صد در صد تکذيب مى‏گردد. سلمان رشدى اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامى همّ خود را به کار گيرد تا او را به دَرک واصل گرداند.
حضرت امام اضافه کردند:
اگر غير مسلمانى از مکان او مطلع گردد و قدرت اين را داشته باشد تا سريعتر از مسلمانان او را اعدام کند، بر مسلمانان واجب است آنچه را که در قبال اين عمل مى‏خواهد به عنوان جايزه و يا مزد عمل به او بپردازند.
 به اين ترتيب زندگي جهنمي سلمان رشدي ابعاد جديدي به خود گرفت.او در ده سال نخست پس از صدور فتوا مجبور شد حدود سالي ?? بار مخفيگاه خود را تغيير دهد. وي در چند سال اخير توانسته بيش از پيش خود را در مجامع عمومي نشان دهد. با وجود اين، هنوز هم هر جا مي‌رود، اقدامات شديد امنيتي براي حفاظت از او به عمل مي‌آيد. مطابق اخبار منتشر شده ، هزينه سالانه حفاظت از جان سلمان رشدي ، بالغ بر 10 ميليون پوند است.

رشدي که چهار بار ازدواج کرده و دو پسر دارد، گاه بي‌آنکه محل اختفايش را حتي به خانواده‌اش بگويد، مجبور به تغيير جا بوده است. در سال ???? ملکه انگلستان به پاس آن چيزي که «خدمات او به جهان ادبيات» عنوان کرد ،  به او لقب شواليه را بخشيد که اين اقدام بار ديگر خشم جهان اسلام را در پي داشت. 

 

سلمان رشدي در مراسم رونمايي از چاپ اول کتاب «آيات شيطاني»-1988 

چاپ اول کتاب آيات شيطاني در 547 صفحه

طرح روي جلد چاپ اول کتاب «آيات شيطاني» با تصويري از رزم رستم و ديو سپيد از آلبوم«کليو»  

طرح پشت جلد چاپ اول کتاب «آيات شيطاني» با تصويري از نويسنده

سلمان رشدي مرتد و يکي از چاپ هاي بعدي کتاب کفرآميزش 

محافظت پليس از دفتر گروه انتشاراتي پنگوئن ، پس از صدور حکم تاريخي امام خميني 

سلمان رشدي در کنار «ويليام نيگار» ناشر نروژي کتاب آيات شيطاني که هدف گلوله هاي مسلمانان نروژ قرار گرفت 

مقابل منزل ويليام نيگارد ناشر نروژي کتاب آيات شيطاني ، به او تيراندازي شد اما وي جان بدر برد. در عکس محل هايي را که سه گلوله به او اصابت کرده مشخص کرده اند

لباس ويليام نيگارد ناشر نروژي کتاب آيات شيطاني که جاي اصابت سه گلوله بر روي آن مشخص شده است

هيتوشي ايگاراشي ، مترجم کتاب آيات شيطاني به زبان ژاپني ، به فاصله کوتاهي از انتشار ترجمه اش ، با اسلحه سرد مورد حمله قرار گرفت و به درک واصل شد. 

عزيز نسين ، مترجم کتاب آيات شيطاني به زبان ترکي ، چنان مورد حشم مردم ترکيه قرار گرفت که نزديک بود جانش را از دست بدهد. او نجات پيدا کرد ولي بيش از سي نفر در جريان حمله به او کشته شدند. وي مجبور شد چند سال باقي مانده عمرش را تحت حفاظت شديد و در انزوا بسر ببرد. 

سلمان رشدي تمام دو دهه گذشته را با محافظان اسکاتلندياردي خود گذرانده است 

سلمان رشدي در مسير زندگي فرسايشي خود ، مورد حمايت تمام و کمال غربيان قرار دارد. در اين تصوير او را در کنار استيون اسپيلبرگ و بن کينگزلي ، دو چهره سرشناس هاليوود مي بينيد.

 

سلمان رشدي در جريان ديدار با رييس رژيم صهيونيستي ، شيمون پرز

سلمان رشدي در رونمايي چاپ جديدش کتاب آيات شيطاني در سال 2006



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس