کد خبر 295316
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴

قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در امور مسکن مهر از افزایش تسهیلات بانکی از 22 به 25 میلیون و مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر نیز از 15 سال به 20 سال افزایش یافت.

به گزارش مشرق، احمد اصغری مهرآبادی افزود: تاکنون دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر قرارداد منعقد کرده اند که از این تعداد هم اکنون دو میلیون واحد به مرحله اسکلت و سقف رسیده است.

به گفته مجری طرح مسکن مهر، هم اکنون یک میلیون و 870 هزار واحد در مرحله سفت کاری و یک میلیون و 480 هزار واحد در مرحله نازک کاری قراردارند.

قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر گفت: تاکنون یک میلیون و 130 هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده است و از این تعداد 690 هزار واحد دفترچه فروش اقساطی را گرفته اند.

اصغری مهرآبادی با تاکید بر اینکه در مدت اخیر بخش عمده ای از مشکلات مسکن مهر با توجه به تعهدات دولت مبنی بر تکمیل و واگذاری مسکن مهر حل شده است، اظهار داشت: مالیات واحدهای مسکن مهر برای هر واحد 300 هزار تومان از سال 1388 در نظر گرفته شده بود که در برخی مواقع تا سقف سه میلیون تومان نیز دریافت می شد و این موضوع در جلسات متعدد رئیس سازمان امور مالیاتی و با حمایت و دستور وی حل شد و در بخشنامه ای به استان ها اعلام شد که مالیات حداکثر 300 هزار تومان دریافت شود و مبالغی که پیش از این به عنوان علی الحساب دریافت شده است بازگردانده شود و این عیدی سازندگان مسکن مهر و متقاضیان است.

قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر یادآور شد: کار گروهی برای بررسی و برطرف شدن مشکلات تعاونی های مسکن مهر با حضور وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلساتی برگزار شد و در پی آن با حضور نمایندگان دو طرف و مدیران استانی جلسات متعددی مشکلات تعاونی ها احصا شد.

وی تصریح کرد: با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رئیس بیمه مرکزی اعلام شد که برای هر متر مربع مسکن مهر 5200 تومان اخذ شود، در حالی که در برخی استان ها 7 تا 11 هزار تومان گرفته شده است که بر اساس ابلاغ صورت گرفته در همه استان ها این نرخ یکسان سازی می شود.

اصغری مهرآبادی بیان کرد: در کار گروهی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه ای مشترک به استان ها ارسال شد که عمده مشکلات تعاونی ها با این بخشنامه حل می شود و از اردیبهشت ماه 93 دور دوم بررسی مشکلات تعاونی های مسکن مهر آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکونی مهر 48 هزار میلیارد تومان تصویب شده بود که تاکنون 43 هزار و 500 میلیارد تومان از این مبلغ تامین شده است که از این میزان چهار هزار میلیارد تومان متعلق به بخش روستایی و مابقی مربوط به مسکن مهر شهری و بافت فرسوده است. همچنین 400 میلیارد تومان نیز برای واحدهای مسکونی خسارت دیده همچون سیل استان مازندران در نظر گرفته شد.

قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر گفت: دولت قبل در خصوص پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در اسفند 1391 موافقت کرده بود که پرداخت این مبلغ در شورای پول و اعتبار دولت یازدهم مجدد تصویب شد و مجموع اعتبار مسکن مهر به 50 هزار میلیارد تومان رسید.

وی تاکید کرد: در ماه های گذشته به مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی اعتراض داشتیم که با تاکید رئیس جمهور بر انجام تعهدات دولت گذشته در حوزه مسکن مهر و پیگیری وزیر راه و شهرسازی موضوع بازپرداخت تسهیلات از 15 سال به 20 با در نظر گرفتن دوران مشارکت برای متقاضیانی که هنوز دفترچه اقساط خود را دریافت نکرده اند، مصوب شد.

اصغری مهرآبادی در ادامه به موافقت با پرداخت مبلغ 1100 میلیارد تومان اشاره کرد که این میزان برای پروژه های جدیدی بود که در سال 91 آغاز شده بود و بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات این واحد ها موافقت نکرده بود، اما پرداخت این مبلغ توسط کمیته اصلی مسکن مهر بررسی شد و مقرر شد این میزان که از جمله 48 هزار میلیارد تومان ذکر شده بود پرداخت شود.

وی بیان داشت: تغییر تسهیلات از 22 به 25 میلیون تومان و تمام مواردی که قبلا ابلاغ شده بود، ولی اعمال نشده است از محل اعتبار دو هزار میلیارد تومانی مصوب پرداخت می شود.

قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر تصریح کرد: از بانک مرکزی درخواست داریم تسهیلات از 25 به 30 میلیون تومان افزایش یابد که هنوز با این مساله موافقت نکرده است و معتقد است پول پر قدرت موجب تورم می شود و ما درخواست ارائه راهکار توسط بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات شدند و با این موضوع مشکلات مسکن مهر حل می شود.

قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر اظهار کرد: تاکنون 2500 میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر وصول شده است و شورای پول و اعتبار مصوب کرده است تا هفت هزار میلیارد تومان از محل بازگشت اقساط از دو ماه گذشته به بعد، تسهیلات جدید داده شود و ما درخواست داریم مبلغ 2500 بازپرداخت شده اقساط در گذشته نیز امکان پرداخت تسهیلات فراهم شود.

اصغری مهرآبادی یادآور شد: در خصوص خدمات زیربنایی مسکن مهر با حضور وزیران ذیربط جلسه ای در دفتر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و در پی آن کار گروهی با حضور نمایندگان معاونت نظارت راهبردی، وزرای نیرو، نفت و راه و شهرسازی تشکیل و مقرر شد هزینه های واقعی خدمات زیربنایی مورد نیاز مسکن مهر مشخص و برای تصمیم گیری و طرح در هیات دولت در اختیار معاون اول رئیس جمهور قرار می گیرد.

وی گفت: همچنین به مدیران راه و شهرسازی استان ها ابلاغ شده است تا این میزان بررسی شود و از هفته سوم فروردین ماه به وزارت راه و شهرسازی ارائه شود تا هر چه سریع تر پیگیری های این وزارتخانه اجرایی شود.

وی افزود: برای احداث مدرسه مسکن مهر با وزیر آموزش و پرورش جلسه ای برگزار شد و در حال حاضر از محل منابع سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی مرتبط با مسکن مهر ساخت 282 مدرسه آغاز شده است که 50 باب آن به اتمام رسیده است و ساخت 254 مسجد در دست ساخت است که تاکنون 70 مسجد تکمیل شده است.

قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر بیان داشت: شورای مسکن استان ها با حضور رئیس جمهور فعال شده است که در آن جلسات مشکلات به صورت ریز بررسی و در خصوص آنها تصمیم گیری می شود و در یک ماه اخیر در جلسات 9 استان شرکت کرده ام و تا تیر ماه حداقل یک بار در تمام استان ها سراسر کشور شرکت خواهم کرد.

وی با بیان این که، 80 درصد مشکلات در 14 استان است و 20 درصد مشکلات در بقیه استان ها است گفت: امیدواریم تا پایان اردیبهشت قیمت واقعی مورد نیاز خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر اعلام شود.

وی افزود: همچنین به مدیران راه و شهرسازی استان ها ابلاغ شده است تا این میزان بررسی شود و از هفته سوم فروردین ماه به وزارت راه و شهرسازی ارائه شود تا هر چه سریع تر پیگیری های این وزارتخانه اجرایی شود.

قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر اعلام کرد: در سال 93 با مساعدت های صورت گرفته امیدواریم در 15 استان پرونده مسکن مهر بسته شود و اعلام زمان نهایی برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر وابسته به همکاری دستگاه های متولی است.

وی با اشاره به تصمیم گیری در خصوص تعاونی های متخلف گفت: در جلسه مشترک با وزارت تعاون تصمیم گرفته شد، اعضایی که سهم آورده خود را با توجه به ابلاغ دو اخطار 15 روز پرداخت نکنند، حذف و افراد جایگزین معرفی شوند همچنین مصوب شد تا پروژه بلوک به بلوک تکمیل شود.

وی بیان داشت: در جلسه مشترک با وزارت تعاون مقرر شد تعاونی هایی که سوء مدیریت دارند حسابرسی شوند و طبق بند 17 ماده 66 قانون وزارت تعاون در خصوص اعضای هیات مدیره و مدیرعامل تصمیم لازم اخذ شود.

قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تحویل واحدهای مسکن به صورت موقت است و سازنده تا یک سال باید مشکلات ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر را متقبل شود.

اصغری مهرآبادی بیان داشت: درباره نقل و انتقال اعیانی واحدهای مسکونی مهر قبلا بخشنامه ای از طرف دولت قبل داده شده بود و از نظر قانونی منعی برای خرید و فروش وجود ندارد و با تهیه متن جدید در حال بررسی و تسهیل نقل و انتقال این واحدها هستیم که نداشتن بدهی بابت تسهیلات بانکی و بدهی اجاره عرصه بدهی مهمترین مشخصه می تواند باشد و مشاور مالی وزارتخانه در حال بررسی این موضوع است.

وی افزود: برای خود مالکین واحدهای مسکونی مهر تصمیماتی گرفته شده است تا بتوانند معادل پنج میلیون تومان در قالب جعاله با اوراق حق تقدم تسهیلات دریافت کنند، ضمن این که هم اکنون خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی مهر غیرقانونی است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس