اين موتورسيکلت در مرزباني، امور نظامي و مناطق کوهستاني و کوير کاربرد دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايرنا، علي محمدي روز شنبه  با بيان اينکه اين موتورسيکلت، اولين موتور دو ديفرنسيل جهان است که نيروي خود را از نيروي موتور دريافت مي کند اظهار داشت: نيروي پيشران اين موتور سيکلت از طريق گيربکس هايي که براي آن طراحي شده به سمت جلو هدايت مي شود. به گفته وي، اين موتورسيکلت براي محيط برف، کوير و کوهستان تعريف شده است، به اين معنا که در اين فضاها انتقال نيرو و فرايند خود را به راحتي ادامه مي دهد.
محمدي گفت: کاربرد اين موتورسيکلت در مرزباني، نظامي، براي حفاظت از محيط زيست و در ارتفاعات، کوهستان و کوير است.
اين مخترع درباره نحوه کارکرد اين وسيله اظهار داشت: اين موتورسيکلت نيروي ديفرانسيل( نيرويي که بايد از بخش خورشيدي به کف عقب موتورسيکلت هدايت شود) را به وسيله 'پولي' و 'تسمه' به بخش زير باک انتقال مي دهد.
وي افزود: در مرحله بعدي به وسيله 'گيربکس حلزوني' در زاويه 90 درجه به وسيله 'چارشاخ گاردان' نيرو را از قسمت زير باک به قسمت فرمان هدايت مي کند تا در پيچ ها و در هنگام دور زدن باعث مزاحمت نشده و انتقال نيرو را آسانتر کند.
محمدي اظهار داشت: در مرحله بعدي، نيرويي که از بخش 'چارشاخ گاردان' به قسمت 'فرمان' موتورسيکلت رسيده است توسط 'گيربکس حلزوني' ديگري به کمک فنر چرخ جلو داده و به وسيله 'شفتي' که به صورت 'هزاخاري' درآمده است به چرخ جلو نيرو را داده و به وسيله 'خورشيدي' ديگري چرخ جلو را درگير مي کند.
دبير انجمن هاي علمي کاربردي دانشگاه جامع استان خراسان رضوي خاطرنشان کرد: زماني که راننده موتورسيکلت در سربالايي ها و سرازيري ها در منطقه کوير، برف و گل گيرکرده باشد، توسط 'کلاچ' که براي اين سيستم طراحي شده است، سيستم کلاچ قفل شده و موجب درگير شدن چرخ هاي جلو نيز مي شود.
وي افزود: درگير شدن چرخ هاي جلو موجب برابري نيروي وارد شده به چرخ جلو و عقب در هنگام گيرکردن چرخ هاي موتورسيکلت در گل و برف مي شود.
محمدي گفت: هنگامي که موتورسوار در سربالايي يا سرپاييني قرار گرفته است، اين کلاچ اضافه -که براي اين سيستم طراحي شده است- مانع چپ کردن موتور مي شود و همچنين از وارد آمدن نيروي مضاعف به موتورسيکلت که موجب چپ کردن آن مي شود جلوگيري مي کند.
محمدي ضمن اعلام اينکه که اين موتورسيکلت در جهان نمونه ندارد و فرآيند ثبت اختراع آن کامل شده است گفت: هزينه توليد اين نوع موتورسيکلت ها 160 ميليون ريال برآورد شده است که پارک علم و فناوري استان خراسان رضوي تنها نيمي از اين هزينه را تقبل کرده و توليد انبوه اين موتورسيکلت حمايت هاي مالي مسئولان را مي طلبد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس