کد خبر 29441
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸

هاشمي رفسنجاني گفته که اگر فتنه‌گران به عرصه سياسي کشور برگشتند نبايد گذشته آنان و اقداماتي که عليه نظام و همسو با دشمن انجام داده‌اند به روي آن‌ها آورد!

به گزارش مشرق، آقاي هاشمي رفسنجاني روز 22 بهمن دقايقي در راهپيمايي 22 بهمن حاضر شد. وي البته اعتراض بخشي از راهپيمايان ميليوني تهران را هم شنيد که همچون سال گذشته به برخي مواضع وي اعتراض کردند.
آقاي هاشمي رفسنجاني روز پنج شنبه مصاحبه اي طولاني را با روزنامه جمهوري اسلامي انجام داده و در بخش هايي از آن سخنان جنجالي جديدي را مطرح کرده است.
مدير مسئول روزنامه جمهوري اسلامي، مسيح مهاجري، از سياسيون نزديک به آقاي هاشمي است.

 

سخنان يکسان هاشمي و خاتمي

شبکه ايران در اين زمينه نوشت: رئيس مجلس خبرگان در اين مصاحبه ابتدا سخناني را به صورت سربسته درباره قانون اساسي و آنچه "مردم ناراضي" ناميد بيان کرد. وي گفته است: متاسفانه مشکلات داريم. از نظر اخلاقي، فرهنگي، اقتصادي اسلامي. و خيلي چيزها را نمي‌توانيم بگوييم اسلامي است. از لحاظ مردم هم بالاخره بخشي از مردم ناراضي هستند. به هر دليلي. حالا يا حقشان باشد يا نباشد. بايد بهتر از اين مردم را در صحنه نگه داريم. قانون اساسي هم بايد بهتر از اين مراعات بشود.
سيد محمد خاتمي، از متهمان اصلي فتنه 88، هم چندين بار سخناني مشابه اين اظهارات آقاي هاشمي را بيان کرده است. البته حدود يک ماه پيش آقاي هاشمي و آقاي خاتمي در فاصله کمتر از 24 ساعت از آنچه "تزئيني بودن راي مردم" ناميدند، ابراز نگراني کردند.

 

دعوت از فعالان فتنه براي بازگشت به عرصه سياسي

رئيس مجلس خبرگان در ادامه مصاحبه خود روشن مي کند که منظورش از "قشر ناراضي" همان جريان فتنه 88 است. با اين حال او از آنان دعوت کرده است که بدون هيچ شرطي به عرصه سياسي کشور برگردند.
تاکنون مسئولان و فعالان سياسي شروط بازگشت فعالان فتنه را "توبه" و "محاکمه" آنان دانسته اند.
آقاي هاشمي حتي گفته است که وقتي فتنه گران به عرصه سياسي کشور برگشتند نبايد گذشته آنان و اقداماتي که عليه نظام و همسو با دشمن انجام داده اند به روي آن ها آورد: "من به اين قشرناراضي توصيه‌ام اين است که بيائيد در صحنه. انقلاب مال آنها هم هست. همه بيايند. حتي آنهايي هم که در انقلاب نبودند، سهمي هم نداشتند بيايند. اين کشور مال آنها هم هست. ما مي‌خواهيم همه بيايند. ما الان آلترناتيوي براي وضع موجود نداريم. همين را بايد حفظ بکنيم. با اصلاحات. با ترميم‌هايي که لازم است انجام بدهيم. اين طرف هم بعدها اين را به رخ آنها نکشند که براي ما آمدند. همه به عنوان وظيفه ملي و انقلابي و اسلامي بيايند. راه‌پيمايي 22 بهمن متعلق به همه مردم ايران است. همين که به رخشان بکشند، ديديد اينجوري شد، ديديد آن طور شد، همين ممکن است موجب ريزش نيروها بشود. شرط حضور مردم اين است که شماتت ها را کنار بگذارند."

 

تامل برانگيزترين جمله هاشمي

اما شايد تامل برانگيزترين جمله آقاي هاشمي که هم اکنون بر کرسي رياست مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام تکيه زده است، سخن گفتن وي از "آلترناتيو براي وضع موجود" باشد.
وي در شرايطي که در ادامه گفته است "اکثريت قاطع مردم خواهان نظام جمهوري اسلامي هستند"، درباره اينکه چرا از آلترناتيو براي نظام آن هم در آستانه سالروز پيروزي انقلاب اسلامي سخن گفته، توضيحي نداده است.
البته به نظر مي رسد اکثر راهپيمايان تهراني از جزئيات مصاحبه آقاي هاشمي بي اطلاع بودند چرا که رسانه ها تاکنون وقايع مصر و راهپيمايي 22 بهمن را در اولويت قرار داده اند و به محورهاي جنجالي اين سخنان آقاي هاشمي ورود نکرده اند.

 

دو موضع گيري جنجالي ديگر هاشمي

رئيس مجلس خبرگان در ماه اخير دو موضع گيري جنجالي ديگر هم اتخاذ کرده که وي را در معرض انتقادات بيشتري قرار داد است تا جايي که روحانيون مجلس در اعتراض به مواضع او دست به قلم شدند و در نامه اي اعتراضي از آقاي هاشمي خواستند که از جريان فتنه اعلام برائت کند.
آقاي هاشمي که تاکنون در برابر اقدامات جريان فتنه سکوت کرده است چند روز پيش نيز در ديدار چند تن از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان تاکيد کرد: در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرين حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نيز به آن معتقدم.
آقاي هاشمي در نماز جمعه 26 تيرماه سال 88 که آخرين حضورش در نماز جمعه هم محسوب مي شود، شرايط کشور را "بحراني" توصيف کرد و خواستار آزادي متهمان بازداشت شده فتنه 88 و اجراي خواسته آنان شد.
او پيش از آن هم در يادداشتي درباره وقايع 19دي 56 از آنچه "توهين به علما و مراجع قم" خوانده، ابراز ناراحتي کرد.
در پاسخ به اين موضع آقاي هاشمي بود که منتقدان خواستار توضيح او درباره علت سکوت و مواضع مبهمش در برابر تحريف انديشه ها و آرمان ها امام خميني(ره) از جمله در روز قدس و 13 آبان سال گذشته، هتک حرمت امام راحل در 16 آذر ماه 88 و نيز توهين هاي مکرري که جريان فتنه در محافل سياسي و رسانه اي خود به مقدسات، حوزه هاي علميه و مراجع عظام تقليد کرده، شدند.

انتقادات به آقاي هاشمي از نامه جنجالي وي به رهبر معظم انقلاب و روزهاي آغازين فتنه 88 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. وي تاکنون پاسخي به درخواست منتقدان براي اصلاح مواضعش نداده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس