کد خبر 293760
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۹

امام علی (ع) فرمود: هر کس پر گفت، راه خطا بسیار پوید، و آنکه بسیار خطا کرد شرم او اندک شود، و آنکه شرم او اندک شود، پارسایی او کم گردد، و آنکه پارسایی اش اندک گردد، دلش بمیرد.

زشت/ چرا محبت همسرم کم شد؟به گزارش مشرق، در بلبشوی نظریه‌های ضدونقیض اجتماعی و راهکارهای من در آوردی روانشناسان پیدا کردن مرشدی که راه را از چاه نشانمان دهد کار سختی نیست؛ فقط کافی است طالب باشیم تا نوری قدسی راه را نشانمان دهد.

یکی از مهمترین آسیب های خانوادگی ، طلاق است ، اما آمار رسمی طلاق به طور کامل نشان دهنده میزان ناکامی همسران در زندگی زناشویی نیست ؛ زیرا در کنار آن آماری بزرگتر به طلاق‌های عاطفی اختصاص دارد . یعنی زندگی‌های خاموش و تو خالی‌ای که زن و مرد در کنار هم به سردی زندگی می‌کنند ولی تقاضای طلاق قانونی نمی‌کنند.

ایراندخت فیاض رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در تشریح این پدیده مذموم گفت: طلاق عاطفی به این مفهوم است که تعلقات خاطر و پیوندهای عاطفی که بین زوجین است از میان می‌رود یعنی دو هویت مجزا با روحیه‌ها و رؤیاهای مختلف و شخصیت مختلف که در یک ازدواج واقعی یک هویت واحدی را می‌سازند و اهداف، برنامه‌ها، رؤیاها و تخیلاتشان یکی یا بسیار شبیه به هم می‌شود که در حالت طلاق عاطفی مفارقت می‌کنند یعنی دو هویت مجزا جدا از هم قرار می‌گیرند.

وی افزود : در این شرایط زوجین در ظاهر زیر یک سقف هستند یا به دلیل هنجارهای اجتماعی حاکم بر جامعه هست که جدا شدن را بد می‌دانند بنابراین در ظاهر زیر یک سقف هستند اما هر کدام کار خودشان را انجام می‌دهند و جامعه در این شرایط نمی‌داند که دچار چه گرفتاری‌هایی است.

روانشناسان در تشریح مهمترین عوامل طلاق عاطفی به 9 مورد اشاره می کنند: عدم تامین نیاز عاطفی، بی توجهی مرد، عدم همدلی و همراهی، رفتارهای خشونت آمیز مرد، عدم گذران وقت با یکدیگر، نارضایتی جنسی، بی اعتمادی، مشکلات ارتباطی و عدم تعادل روحی که شاید بتوان چکیده همه این عوامل را مرگ احساسات نامید.

برای از بین رفتن مهر و محبت دلایل زیادی بیان شده است اما حضرت علی (ع) مرگ دل را حاصل کم شدن پارسایی عنوان می‌کنند.

زشت

امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: هر کس پر گفت، راه خطا بسیار پوید، و آنکه بسیار خطا کرد شرم او اندک شود، و آنکه شرم او اندک شود، پارسایی او کم گردد، و آنکه پارسایی اش اندک گردد، دلش بمیرد.

نهج‌البلاغه، حکمت 349.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میترا1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    اینروزها بر ابو تراب زیاد سلام کنید چون اینروزها دیگر در کوفه حتی جواب سلامش را هم نمیدادند ! السلام علیک یا امیر المومنین یابن ابی طالب
  • سروش ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    این سرکار خانم فقط بی توجهی مرد و خشونت مرد را ملاک قرار داده و چند جمله دیگر که خودش هم باور ندارد اینجانب دوازده سال است که ازدواج کرده ام همسرم به عنوان یک زن هم کدخدا منش و خشن است و مهری از زنانگی ندارد و هم نسبت به من کاملا بی توجه می باشد و کافی است من به پسرم نصیحتی کنم اون موقع است که خر بیار و باقالی بار کن این خانم کجاست که رفتارهای زشت این زن رو ببیند و به مردان نسبت دهد خدایی بیشتر روان شناسان نسبت به مردان دارند اجهاف می کنند مشاوره به من می گفت چون تو مرد هستی پس خشنی و خشونت ازآن توست در حالی که با عوض کردن مشاوره به همان آقای مشاور ثابت کردم که حرفش غلط است همه تقصیر و یا خشونت ا زآن مردان نیست هستند زنانی که از حوصله و صبر مردانشان سوء استفاده می کنند و حتی جو را علیه آنها خراب می کنند من مطمئنم این خانم مدرکش را از سر انصاف نگرفته وگرنه کاملا منصف بود خشونت لفظی دارین ازآن خانمها خشونت عملی هم داریم که بعضی از آقایان مرتکب می شوند و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس