تاریخانه مشرق، عکس‌های ناب و دیدنی تاریخی را به همراه خاطره‌ها، یادها و برخی پیشنهادها گرد هم می‌آورد که در مجموعه‌ای دلنشین ما را به گذشته‌های آدمیزاد و دنیایش ببرد.

گروه تاریخ مشرق- تاریخ، هم عبرت‌انگیز است و هم شیرین. داستان‌های تاریخی و خاطرات و عکس‌های به جا مانده از گذشته‌ها، هنوز هم طرفداران پروپاقرص خود را دارد. «تاریخانه مشرق» می‌خواهد خانه‌ای باشد که ساکنان آن، لحظاتی را در یادها و یادگاری‌های تاریخ سر بگردانند و از بالا و پایین‌های این آیینه زندگی آگاه شوند. درست است که «باید از تاریخ درس گرفت و نباید در تاریخ زندگی کرد» اما خوب است که هر چند وقتی نگاهی به سرگذشت رویدادها و رویدادسازان پیش از خود بیاندازیم و با این کتاب قطور، چند ورقی را زندگی کنیم. تاریخانه مشرق، عکس‌های ناب و دیدنی تاریخی را به همراه خاطره‌ها، یادها و برخی پیشنهادها گرد هم می‌آورد که در مجموعه‌ای دلنشین ما را به گذشته‌های آدمیزاد و دنیایش ببرد.

تماشاخانه؛ مجموعه عکس‌های تاریخی

fd

نقش و تمثالی از حضرت امام خمینی -رحمة‌الله‌علیه- در سال‌های ابتدایی انقلاب


fd

یک مادر فقیر آمریکایی از شدت تنگدستی فرزندان خود را به فروش گذاشته است
شیکاگو- 1948



fd

عکس یادگاری هیتلر و یارانش در پاریس



fd

مردم مشتاق برای تخریب دیوار برلین- 1989

fd

اسامه بن‌لادن در زمانی که عضو مجاهدین افغانی بود


fd

سقوط منجر به مرگ جوان ایرانی از برج آزادی- 2007


fd

آغاز به کار شرکت گوگل


fd

نخستین تصویر منتشر شده از فضا- 1946


یادها؛
* عالمی که تبهکاران نیجریه‌ای را اخلاق‌مدار کرد
نوه آیت‌الله غبدالحسین لاری بود. همان کسی که در هنگامه دعواهای مشروطه و مشروعه، فکرش به حکومت اسلامی و ولایت فقیه گرم بود. برای همین است که خود او هم انقلاب را دوست داشت و برایش نسخه‌های خوب می‌پیچید: « امروز انقلاب و تشیع قابل انفکاک نیست... و چنانچه فرهنگ شیعه را درست برای نسل کنونی جا بیندازیم سیاست نیز به دنبال آن خواهد آمد. پس ابتدا باید فرهنگ شیعه را برای آنان روشن نمود و دین‌داری را در آن‌ها ایجاد کرد؛ زیرا کسی که پایبند مذهب شد مطمئنا ولایت را خواهد پذیرفت.»
مرحوم استاد، سید مجتبی موسوی لاری، کتاب‌های اخلاقش را در نیجریه برای زندانی‌ها و خلافکاران می‌بردند و آن‌قدر تاثیر می‌گذاشت که مسولان زندان شگفت‌زده می‌شدند و از آن سو هم در دفاع از عقاید تشیع دست به قلم می‌برد و پایه‌های عقیدتی و خصائص هویتی شیعه را به جهانیان معرفی می‌کرد. برای دفاع از مملکت معتقد بود «نباید اختلاف‌ سلیقه‌ها به خارج راه پیدا کند و دشمن احساس کند که شیعه در داخل هم دچار اختلاف و تشتت است.»
برای همین هم رهبر فزرانه و تیزبین انقلاب در تقدیر از او نوشت: «خدمات این عالِم فرزانه و بزرگوار و ارزشمند به گسترش معارف اسلامی و مكتب اهل بیت علیهم‌السلام در سراسر جهان، در چند دهه‌ی اخیر حقاً كم نظیر است و هزاران انسان منصف و مشتاق، با هدایت نوشته‌های وی كه با چیرگی علمی و تبیین منطقی نوشته و در پنج قاره منتشر می‌شد، به سر چشمه‌ی حقیقت دست یافته و اسلام را شناخته و بدان ایمان آورده‌اند.» مرحوم موسوی لاری، یکسال پیش و در چنین هفته‌ای بود که بر سال‌ها گمنامی خود پایان داد و عالم خاکی را ترک گفت.

fd

* بانوی داستان‌های ایرانی
« مگر می‌شود کسی در این دنیا بگردد و علی توجهش را جلب نکند؟ کسی که بر ستیغ افتخارات بزرگ نشسته و اولین ایمان‌آورنده به پیامبر و پسر عمو و داماد اوست. همسر بانویی است که پیامبر، او را مادر خود لقب داد، پدر حسن و حسین و زینب است و در عین حال، روزگار،... او را به جایی می‌رساند که در مقطعی هیچ همدل و هم‌زبانی پیدا نمی‌کند و درددل‌هایش را به چاه می‌گوید. (بابغض).» (یادآور، شماره 3)
این‌ها حرف‌های کسی است که در قطعه ۸۸ (هنرمندان)، ردیف ۱۵۰، شماره ۳۱ آرمیده است. نویسنده سووشون و جزیره سرگردانی پس از یک دوره بیماری سخت، دو سال پیش بود که دار فانی را وداع گفت.
سیمین دانشور، جدای از این که چندین رمان و مجموعه داستان کوتاه نوشت و چندتایی را هم ترجمه کرد، به نمادی تبدیل شد از عزت نفس ایرانی و اتکای به خود. نویسنده‌ای که نوشت و کسی نبود که از آن‌ها لذت نبرد و وجودی که بود، و کسی نبود که تاثیر او در ادبیات ایران را انکار کند.
او هم مانند همسرش، جلال آل احمد، هرگز از این فریاد خسته نشد که «اگر فرهنگ کشوری غنی و پربار و دیرپای باشد و مردم به هویت ملی خود مومن باشند به این آسانی‌ها تن به «غربزدگی» نمی‌دهند.» (ادبستان فرهنگ و هنر، شماره 14) و چه ضرورت دارد که پژواک این فریاد در گوش همه اهل ادب و فرهنگ بارها و بارها طنین‌انداز شود.

fd


* پیشنهاد؛
گالری عکس تاریخی جوان‌آن‌لاین

سایت خبری جوان‌آن‌لاین، با دسترسی به آرشیو محقق و پژوهشگر تاریخ، آقای محمدرضا کائینی، به انتشار برخی عکس‌های منتشر نشده یا کمتر دیده شده از تاریخ معاصر ایران پرداخته است. این سایت خبری، در بخش ویژه‌ای که برای این امر ایجاد کرده است، در مناسبت‌های گوناگون تاریخی، به تناسب، برخی از این تصاویر را منتشر می‌کند. هم‌اکنون هم با دسترسی به این پایگاه اطلاعاتی، می‌توان تصاویر جالب و زیبایی از رضاخان، دکتر مصدق، فدائیان اسلام، شهدای ترور و انقلاب اسلامی و ... را مشاهده کنید. برای دیدن از این گالری به پیوند زیر مراجعه کنید. پیوند

fd


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    عکس اون بچه ها دل آدمو آتیش میزنه.پس مادرای فلسطینی چی میکشند
  • رضا ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    فکر می کنم عکس هیتلر فتوشاپ باشه
  • ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    2 0
    عكس بن لادنو در اونزمانيكه در سوئد مشغول دختر بازي بوده را هم ميگذاشتيد
  • علیدوست ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    نسل امروز اززنده یادجلال ال احمدچیزی نمیداندلطفادرباره جلال بیشتربنویسید...
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    2 0
    اون زمان امریکایی ها بچه هاشون رو می فروختند - اما الان ایرانی ها می فروشند - سرچ کنید "گزارشی تکان‌دهنده از بچه‌فروشی در تهران"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس