کد خبر 290109
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مهدی شهر گفت: تصاویر یک قلاده پلنگ ایرانی توسط دوربین های مدار بسته منطقه حفاظت شده پرور فیلمبرداری و ثبت و ضبط شد.

به گزارش مشرق، ˈعباس زارعˈ روز یکشنبه گفت: محیط بانان این شهرستان در ماههای گذشته چندین بار موفق به رویت پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده پرور شده بودند و توانسته اند تعدادی فیلم از این گونه ارزشمند جانوری تهیه نمایند ولی در این مورد توسط دوربین های مدار بسته که برای کنترل و حفاظت بهتر مناطق در این منطقه نصب شده است، از این پلنگ فیلمبرداری شد.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت در این تصاویر این است که پلنگ فیلمبرداری شده در آرامش کامل و در روی جاده آسفالته در حال حرکت است و با مشاهده خودروی عبوری به آهستگی در زیر بوته های کنار جاده استتار کرده و دوباره پس از عبور خودرو به سمت جاده برگشته و به مسیر خود ادامه می دهد.

شکار پلنگ ایرانی توسط دوربین‌محیط زیست +عکس

زارع از مردم فهیم منطقه که به محض مشاهده این گونه مهم جانوری مراتب را به اطلاع محیط بانان و حافظان طبیعت می رسانند قدردانی کرد و افزود: سخت کوشی محیط بانان و درک و فهم همراه با مسوولیت پذیری اهالی این منطقه باعث شده است حیات وحش منطقه حفاظت شده پرور احساس امنیت بالایی کنند و مصداق آن مشاهده مکرر گونه های مختلف جانوری در مسیرهای رفت و آمد مردم است.

فیلم برداری از پلنگ در طبیعت به خاطر تراکم پایین و رفتار مخفی کارانه این جانور بسیار دشوار است و مطابق آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سال 2008، پلنگ در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد.

شکار پلنگ ایرانی توسط دوربین‌محیط زیست +عکس

کاهش طعمه به دلیل شکار غیرمجاز، تغییر زیستگاه ها به دلیل فعالیت های جاده سازی و معادن، آتش سوزی، چرای دام های اهلی و شکار این گونه توسط شکارچیان به خاطر پوست آن از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این گونه به شمار می رود و ایران از مهمترین پناهگاه های جمعیت پلنگ در منطقه خاورمیانه به شمار می رود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    همیشه باید به مردم اطلاعات داد و کاری کرد که از بین خودشون افرادی برای محیط زیست مشارکت داشته باشند.
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    حالا چرا ادرس دادی که شکارچی های از خدا بی خبربرن سراغش
  • احمد ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    یکی از مشکلات حال حاضر در زیستگاه های حیات وحش ایران کمبود غذا برای حیوانات گوشت خوار است بخصوص در فصل زمستان و ایام بارش برف بهترین کار ممکن ایجاد مراکز پرورش دام های وحشی مثل کل - بز و گوزن های جنگلیست که پس از رشد در محیط طبیعی رها شوند اینکار می تواند از طریق سازمان محیط زیست و با مشارکت بخش خصوصی انجام شود . در اینصورت هم توازن حیات وحش کنترل خواهد شد و باعث افزایش جمعیت جانوری و زاد و ولد در هر دو گونه ، گیاه خوار و گوشت خوار و هم باعث افزایش تثبیت و کنترل خاک و گونه های گیاهی می گردد .
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    محیط بانان در کمین هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس