کد خبر 289398
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۳

مدرسه دارالفنون یادگار امیرکبیر است که به سبک معماری دوره فاجار با مساحت هفت هزار و 200 متر مربع در شمالشرقی ارگ سلطنتی احداث شد .

به گزارش مشرق، مدرسه دارالفنون در خیابان ناصرخسرو به عنوان موزه تعلیم و تربیت و موزه دارالفنون احیا می شود.

احمد مسجد جامعی ˈرییس شورای شهر تهران روز جمعه در ادامه برنامه کشف تهران با حضور در منطقه 12 تهران از مدرسه دارالفنون و خیابان لاله زار بازدید کرد.

براساس این گزارش مدرسه دارالفنون یادگار امیرکبیر است که به سبک معماری دوره فاجار با مساحت هفت هزار و 200 متر مربع در شمالشرقی ارگ سلطنتی احداث شد .

در این مدرسه تا قبل از انقلاب مشروطه به صورت دانشگاه درسهای طب ، نقاشی ، نظام ، فیزیک ، شیمی ، دارو سازی و حقوق تدریس می شد .

این بنا پس از 80 سال توسط نیکولای مارکف روس بازسازی شد .

در این بازدید احمد مسجد جامعی با اشاره به کارکرد این مکان به عنوان موزه تعلیم و تربیت گفت:این مکان به عنوان موزه تعلیم و تربیت باید احیا شود و بخش ویژه ای در آن به موزه دارالفنون اختصاص داشته باشد .

وی گفت:این بنا از نظر معماری و فرهنگی از حمله مراکز معتبر است .

وی افزود : مشکلی که از نظر فنی وجود دارد این است که ضوابط میراث فرهنگی در مرمت این بنا رعایت نشده است .

رییس شورای شهر تهران با اشاره به تحصیل افراد برجسته در این مدرسه اظهار کرد:این مدرسه از زمان ساخت 25 وزیر و 9 نخست وزیر را تربیت کرده است .

دکتر محمود حسابی و محیط طباطبایی در این مکان تحصیل کرده اند .

احمد مسجد جامعی درادامه تهران گردی با حضور در خیابان لاله زار تهران از مکان تئاتر نصر بازدید کرد و افزود : این مکان بخشی از گران هتل بود که بعد از سال 1320 به گران هتل اضافه شد .

وی گفت:این مکان از نظر معماری آرایه های ماندگاری دارد و می تواند به عنوان خانه تئاتر محسوب شود .

مسجد جامعی با بیان اینکه تئاتر نصر یکی از کارهای معماری و سابقه دار هنری تهران است گفت : این سالن از لحاظ سیستم جز سالن های مدرن بوده است .

وی اظهار امیدواری کرد : وضعیت مالکیت این سالن بزودی مشخص شده و به حوزه تخصصی تئاتر اختصاص یابد .

براساس این گزارش رییس شورای شهر، همچنین از خانه معین التجاربوشهری ، تئاترپارس ، مسجد بزرگ لاله زار ، سینما رکس (لاله) ،سینما البرز و سینما ایران بازدید کرد .
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس