کد خبر 289192
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸

اثر اجرای فاز دوم هدفمندی بر قیمت مسکن،جزئیات پرداخت وام ۵۰ میلیونی به خانه اولی‌ها،ابلاغ ساز و کار مسکن اجتماعی تا پایان اسفند و تحمیل نشدن اثر تورمی بر قیمت مسکن با اجرای فاز دوم هدفمندی از اخبار مهم هفته گذشته بخش مسکن بود.

به گزارش مشرق،  هفته گذشته آخوندی وزیر راه و شهرسازی و صومعلو معاون او (اواخر هفته گذشته بازنشسته شد) در خصوص آثار تورمی اجرای فاز دوم بر قیمت مسکن اظهار نظرهایی داشتند.
 
آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: اقتصاد یک مجموعه به هم پیوسته است و اجرای فاز دوم هدفمندی نیز اثر خود را به صورت یکپارچه بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت، اما چون سیاست دولت کنترل حجم نقدینگی و چاپ نکردن پول بدون پشتوانه است، فکر نمی‌کنم با آثار تورمی جدیدی روبرو شویم.
 
وی افزود:اقتصاد یک کل به هم پیوسته است و اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز تاثیر خود را به صورت یکپارچه بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت، اما از آنجایی که سیاست دولت کنترل حجم نقدینگی و چاپ نکردن پول بدون پشتوانه است، فکر نمی کنم، با آثار تورمی جدیدی روبر شویم.
 
صومعلو معاون سابق وزیر راه و شهرسازی نیز در این خصوص گفت: هر چند پیش‌‌فرض‌های گوناگون، منجر به پیش‌بینی‌های متنوع بازار مسکن می‌باشد؛ با این حال به نظر می‌رسد در سال 93، تثبیت قیمت مسکن منتفی می‌باشد، اما این سخن به هیچ وجه به معنای ورود شوک قیمتی به این بخش نمی‌باشد، بلکه آنچه بیش از سایر گزینه‌ها، محتمل به نظر می‌رسد این است که در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت ساخت مسکن و همچنین افزایش دستمزدها در کنار افزایش عرضه مسکن، نرخ رشد قیمت مسکن در سال 1393 کمتر از تورم عمومی بانک مرکزی باشد.
 
*جزئیات پرداخت وام 50 میلیونی به خانه اولی‌ها
 
رحیمی انارکی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن با بیان اینکه برای پرداخت وام 50 میلیونی مسکن به خانه اولی‌ها از سه مرجع استعلام خواهیم گرفت، گفت:برای تشخیص افرادی که فاقد مسکن هستند و به نوعی خانه اولی‌ها عنوان می‌شوند، سه مرجع استعلام داریم که می‌توان براساس گزارش‌های این سه مرجع اقدام به پرداخت تسهیلات خرید مسکن کنیم.
 
رحیمی انارکی سامانه ثبت خرید و دریافت وام مسکن در بانک مسکن را به عنوان یکی از این سه مرجع عنوان کرد و افزود: سامانه ثبت در وزارت راه و شهرسازی می‌تواند به ما کمک کند که بفهمیم چه افرادی از امکانات دولتی استفاده کرده‌اند.
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن اضافه کرد: سازمان ثبت اسناد نیز می‌تواند، به ما در مشخص شدن افرادی که دارای مسکن هستند کمک کند.
 
رحیمی انارکی خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات 50 میلیونی به زوجهایی که تاریخ عقد آنها از  17 دی ماه 92 به بعد توسط شورای پول و اعتبار مصوب شد فعلاً به صورت آزمایشی خواهد بود، بنابراین بعد از ارزیابی عملکرد این مصوبه به بقیه هم تعمیم داده خواهد شد که یکی از گروه‌ها افرادی هستند که هنوز تسهیلات دریافت نکرده‌اند.
 
*ساز و کار مسکن اجتماعی تا پایان اسفند ابلاغ می‌شود
 
یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: ساز و کار مسکن اجتماعی در حال نهایی شدن است و تا اواخر اسفندماه جاری ابلاغ می‌شود.
 
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از نهایی شدن ساز و کار مسکن اجتماعی خبر داد و گفت: ساز و کار مسکن اجتماعی در حال نهایی شدن است و قرار است وزیر راه و شهرسازی آن‌را تا اواخر اسفند ماه جاری ابلاغ کند.
 
این مقام مسئول در خصوص جزئیات مسکن اجتماعی نیز گفت: در طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی 50 متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند، به 70 متر می رسد.
 
وی ادامه داد: تفاوت عمده‌ای که میان مسکن مهر و مسکن اجتماعی است، میزان آورده است که در مسکن مهر به جز تسهیلات مابقی هزینه ها توسط متقاضیان ارائه می شود، اما در مسکن اجتماعی واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت گذاری می شود و حداکثر با  30 تا 40 درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا می‌کنند.
 
*افزایش تقاضا برای مسکن مهر در پردیس
 
اگرچه هنوز بخشنامه آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر ابلاغ نشده، اما خبر تصویب آن باعث شده تا تقاضا برای خرید و فروش مسکن مهر در پردیس افزایش یابد.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از اعلام آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر از سوی وزیر راه و شهرسازی تقاضا برای خرید و فروش مسکن مهر افزایش یافته و باعث شده تا متقاضیانی که از خرید و فروش واهمه داشتند نیز به فکر فروش واحد مسکونی خود بیافتند.
 
فعالان بازار مسکن در شهر پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس معتقد هستند که با ابلاغ رسمی بخشنامه آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر قطعا تقاضا و قیمت مسکن مهر بیش از این افزایش خواهد یافت.
 
هلالی یکی از مشاوران املاک فعال در شهر پردیس گفت:‌ این روزها مراجعه برای خرید و فروش مسکن مهر افزایش یافته است، هر چند که تاثیر چندانی بر قیمت‌ها نگذاشته است.
 
وی با اشاره به اینکه با اعلام آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر تقاضا و مراجعه به بنگاه‌های مسکن 50 درصد افزایش یافته گفت: بخشنامه آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر اگر به صورت رسمی ابلاغ شود نه تنها مراجعات افزایش می‌یابد بلکه قیمت‌ها نیز رشد خواهد کرد.
 
ثروتی یکی دیگر از مشاوران املاک فعال در شهر پردیس گفت: اگرچه هنوز خرید و فروش مسکن مهر در این شهر را به آن شکل نداشتیم اما قطعا تا روزهای آینده که تکلیف بخشنامه مشخص و ابلاغ شود قیمت‌ها و تقاضا افزایش می‌یابد.
 
*مدیر روابط عمومی بانک مسکن تغییر کرد
 
مدیر عامل بانک مسکن در حکمی ایزدی را به عنوان سرپرست جدید روابط عمومی بانک مسکن منصوب کرد.
 
مسعود ایزدی که در دوره مدیر عاملی حسن کاری و قدرت الله شریفی مدیر روابط عمومی بانک مسکن بود، آن زمان جای خود را به بهرام پور داد و به سمت رییس اداره کل رفاه کارکنان بانک مسکن منصوب شده بود، اکنون دوباره به عنوان مدیر کل روابط عمومی بانک مسکن منصوب شد.
 
بهرام پور مدیر روابط عمومی سابق بانک مسکن که از وزارت ارشاد آمده بود، مجددا به این وزارتخانه بازگشت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس