کد خبر 288103
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۶

تحلیل گران روسی رویدادهای اوکراین و برکناری یانوکوویچ رئیس جمهوری آن کشور را خلاف قانون اساسی و کودتا می دانند.

به گزارش مشرق، تحلیل گران و بسیاری از کارشناسان درمسکو عقیده دارند آنچه در اوکراین رخ داد و به برکناری یانوکویچ انجامید کودتا بود، زیرا قانون اساسی اوکراین اجازه برکناری رئیس جمهوری به گونه ای که انجام شد را نمی دهد. قانون اساسی همچنین انتصاب وزرا را در حوزه اختیارات پارلمان نمی داند. بنابر این از نظر روس ها یک کودتای واقعی در اوکراین رخ داده است و رئیس جمهوری قانونی و منتخب این کشور همچنان مشروعیت دارد.
 
از سوی دیگر روابط تاریخی و فرهنگی و علائق مردم دو کشور نگرانی هایی را در محافل روسیه به دنبال داشته است. بهر حال این باور در مسکو وجود دارد که تحولات اوکراین بازتاب هایی را بر روسیه و مردم این کشور خواهد داشت.
 

به عقیده ناظران سیاسی در مسکو ، انتشار خبر کشته های درگیری های روزهای اخیر دراوکراین جوی از بیم و اندوه را در روسیه به همراه داشته است. این در حالی است که مسکو می تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد نقش مثبتی را در حل بحران این کشور ایفا کند.
 
برخی از فعالان سیاسی روس حتی درباره امکان تقسیم اوکراین و بازگشت برخی مناطق این کشور به روسیه سخن می گویند، زیرا بخش هایی از خاک اوکراین قبل از دوران اتحاد جماهیر شوروی تابع روسیه بوده از جمله شبه جزیره «قرم» و ...
 
از سوی دیگر این نگرانی در روسیه وجود دارد که بحران مزبور توسط برخی طرف های غربی و اروپایی برای اعمال فشار بر روسیه مورد بهره برداری قرار گیرد تا مسکو را به عقب نشینی از سیاست هایش در قبال مسائل بین المللی دیگر مانند مسئله سوریه وادار کنند.
 

باوری که در روسیه وجود دارد این است که هدف آمریکا و اتحادیه اروپا از سیاست کنونی شان در قبال تحولات اوکراین بازداشتن مسکو از ادامه سیاست هایش در قبال پرونده های داغ خاورمیانه بویژه پرونده سوریه است.
 
کشور اوکراین پس از ماهها کشمکش میان مخالفان و دولت ، روز گذشته شاهد فرار ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری و مخفی شدن او در نقطه ای نامعلوم بود. یانوکوویچ بعد از گذشت یک روز از امضای توافقنامه با مخالفان کشورش را ترک کرد. درگیری های اوکراین از زمانی آغاز شد که رئیس جمهوری آن کشور از امضا توافقنامه با اتحادیه اروپا خودداری کرد و تمایل داشت با گرایش به سمت روسیه با آن کشور موافقت نامه همکاری های اقتصادی امضا کند.
 
طبق توافقنامه ای که هفته گذشته بین دولت و مخالفان اوکراینی امضا شد، برای ایجاد آرامش مقرر شد که تغییراتی شامل برگزاری انتخابات زودهنگام و ایجاد اصلاحات در قانون اساسی است، به اجرا درآید.
 
نمایندگان پارلمان روز گذشته الکساندر تورچینوف را که ریاست پارلمان را بر عهده دارد با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت انتخاب کردند تا یکی از متحدان خانم یولیا تیموشنکو که پس از 3 سال از حبس آزاده شده عملاً قدرت را در اختیار بگیرد.
 
تورچینوف تشکیل دولت را اولویت اول کشور خوانده و از نمایندگان خواسته تا روز سه‌شنبه برای تشکیل کابینه وحدت ملی توافق کنند.‌ ‌
 
قرار است تا 3‌ماه دیگر انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری اوکراین برگزار شود. پارلمان اوکراین ۲۵ می‌ (۴ خرداد سال آینده) را به‌عنوان تاریخ برگزاری انتخابات تعیین کرده است.
 

ازتیموشنکو که روز گذشته در میان معترضان میدان استقلال حاضر شده اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخت‌های پیروزی در این انتخابات یاد می‌شود.
 
تیموشنکو که گفته می‌شود به‌ خاطر درد کمر روی ویلچر نشسته بود در سخنرانی خود خواستار ادامه حضور مردم در خیابان‌ها تا به نتیجه رسیدن کامل اعتراض‌ها شد. او درحالی‌که دستبند آبی و زرد(نشانه مخالفان) به‌دست داشت با اعلام تمام نشدن مبارزه، معترضان حاضر در میدان استقلال را قهرمانانی خواند که مبارزه‌شان دمکراسی را برای اوکراین به ارمغان آورده است.
 
منابع خبری غرب از کشته شدن 100 نفر درگیری های هفته های گذشته اوکراین خبر داده اند.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس