پس تکرار انفجارهای تروریستی در بیروت، اتاق عملیات ارتش سوریه و حزب‌الله تصمیم گرفتند شهر یبرود را کاملا محاصره کنند و تمام راه‌های امدادرسانی به شبه‌نظامیان مخالف از طریق "الفلیطه" به سوی "رنکوس و السحل" را ببندند

گروه بین‌الملل شرق - مدتی طولانی است که تحولات سوریه به اتفاقات لبنان به ویژه در سه سال اخیر گره خورده است. سیر درگیری‌ها در مرزهای لبنان - سوریه شرایطی جدید را به تعاملات این دو کشور تحمیل نمود که اساس آن حوادثی امنیتی بود که لبنان را هدف قرار داد. پس از چندین انفجار در مناطق مختلف ضاحیه طی ماه‌های گذشته، انفجار انتحاری منطقه بئر الحسن چند روز پیش در نزدیکی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، به انگیزه‌ای مهم برای تجدید‌نظر در راهبرد نظامی فرماندهی مشترک ارتش سوریه و حزب‌الله در منطقه القلمون تبدیل گشت.

نقش انفجارهای ضاحیه در تغییر تاکتیک حزب الله در القلمون /// در حال ویرایش////

علاوه بر این، در روزهای گذشته شاهد دو اتفاق ضدامنیتی دیگر نیز در این منطقه بودیم، اولین حادثه مربوط به حرکت دو خودروی بمب‌گذاری شده در یبرود سوریه به سمت "رنکوس" ریف دمشق بود تا از آنجا پس از طی کردن مسیر "السحل – الطفیل" به جنوب لبنان برسد. هدف نهایی این خودروهای بمب‌گذاری شده نیز همانند انفجارهایی که تاکنون رخ داده است، مناطق شیعه‌نشین جنوب لبنان بوده است.

نقش انفجارهای ضاحیه در تغییر تاکتیک حزب الله در القلمون /// در حال ویرایش////

اما حادثه دوم مربوط به هدف قرار گرفتن بقاع شرقی به وسیله پنج موشک زمین به زمین از خاک سوریه است که منابع لبنانی احتمال می دهند این موشک‌ها نیز از "رنکوس" شلیک شده باشد. در پی این اتفاقات یک تغییر و تحول بنیادی در سیر درگیری‌های القلمون صورت می‌گرفت؛ درگیری‌هایی که پیشتر فرماندهان عملیاتی حداکثر یک مهلت شصت روزه را برایش در نظر گرفته بودند. شهر یبرود به عنوان یکی از نزدیکترین نقاط به مرزهای لبنان از اهمیت استراتژیکی بالایی برخوردار است و شبه نظامیان معارض با تجمع در این منطقه، از آن برای حمله به مناطق شیعه‌نشین لبنان استفاده می‌کنند.

اینچنین بود که شمارش معکوس برای نبرد سرنوشت‌ساز القلمون آغاز شد. اتاق عملیات ارتش سوریه و حزب‌الله تصمیم گرفتند شهر یبرود را کاملا محاصره کنند و تمام راه‌های امدادرسانی به شبه‌نظامیان مخالف از طریق "الفلیطه" به سوی "رنکوس و السحل" را ببندند. منابع خبری گزارش داده‌اند که به شبه نظامیان مخالف در دو نوبت از سوی ارتش پیشنهاد داده شده است یا تسلیم شوند و اجازه دهند ارتش وارد شهر یبرود شود و یا اینکه شاهد حمله همه جانبه‌ای مانند منطقه القصیر باشند؛ منطقه‌ای که تروریست‌ها شاهد شکست سنگینی در آن بودند. پس از همین شکست معارضان در القصیر بود که شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه منطقه القلمون را مناسب‌ترین مسیر برای انتقال سلاح و نیز رفت و آمد به داخل لبنان جهت انجام عملیات‌های خرابکارانه خود یافتند.

نقش انفجارهای ضاحیه در تغییر تاکتیک حزب الله در القلمون /// در حال ویرایش////

در راستای اجرای این تغییر تاکتیکی، شهر یبرود شاهد چند عملیات موفق ارتش سوریه و حزب‌الله بوده و بر بلندترین ارتفاع استراتژیکی مشرف بر اراضی لبنان دست یافته و تروریست‌های بسیاری را در این منطقه به هلاکت رسانده‌اند. هم‌چنین حزب‌الله و ارتش سوریه تلاش یکی از گروه‌های مسلح برای بازپس‌گیری این بلندی را ناکام گذاشته و تمام افراد این گروه را کشتند.

منابع اگاه معتقدند درگیری در "السحل" نزدیک به یبرود از سخت‌ترین درگیری‌ها در القلمون خواهد بود زیرا مخالفان حاضر در این منطقه به بیش از 1500 موشک حرارتی ضد‌تانک و هم‌چنین چندین دستگاه تانک مسلح هستند. در حال حاضر ارتش سوریه و حزب‌الله به شکل کامل بر مزارع "ریما" مسلط شده و شهر "القسطل" واقع در شمال یبرود را بازپس گرفته و در اختیار خود دارند.

همزمان با این پیشرفت میدانی، مناطق "الفلیطه، راس المعره" و دیگر مناطق اطراف یبرود شاهد بمباران ارتش جهت تنگ‌تر کردن حلقه محاصره شبه‌نظامیان و جلوگیری از خروج آنها بوده و ارتش با این حملات منظم، حلقه‌ای از آتش را در این مناطق به وجود آورده است. در سایه این حوادث، حکومت جدید لبنان تشکیل شد، آیا کشور لبنان از تبی که بیش از سه سال است منطقه را درگیر نموده نجات خواهد یافت و از مقاومت لبنان در برابر ورود تروریست‌ها به خاک این کشور حمایت خواهند کرد یا همانند برخی جریانات داخلی، امنیت ملی لبنان را به معاملات و معادلات سیاسی داخلی ترجیح خواهند داد؟

تغییر تاکتیک حزب‌الله و سیلی سنگین به تکفیری‌ها در مرز لبنان

با آغاز درگیری‌ها در سوریه، حزب‌الله به کمک دولت و مردم سوریه شتافت و حال با حوادث فعلی در منطقه شیعه‌نشین جنوب لبنان، مقاومت لبنان با تغییری تاکتیکی و با همراهی ارتش سوریه، پایگاه تروریست‌ها در نزدیکی مرز را هدف قرار داده است. تکرار حملات تروریستی در بیروت و خنثی شدن چند تلاش دیگر برای ورود به خاک لبنان در نهایت منجر شد تا نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه با آغاز عملیات در مناطق باقی‌ مانده القلمون، منشأ این تحرکات و مسیر ورود خودروهای بمب‌گذاری شده به خاک لبنان را هدف قرار دهند. عملیات پاکسازی یبرود و مناطق دیگر القلمون همچنان با قوت ادامه دارد و چندین سرکرده تروریست‌ها تا کنون در این عملیات به هلاکت رسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    الا ان حزب الله هم الغالبون
  • سید مهدی مصطفوی ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    زنده باد حزب الله
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    انشاالله پیروزی نزدیکه
  • سیدالحسینی ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    ان تنصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم...
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    خدا قوت مردان خدا
  • فان حزب الله هم الغالبون ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    و صبح پیروزی نزدیک است ...
  • سرد ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    زنده باد سیدحسن
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    از لفظ شبه نظامیان، به جای تکفیری ها زیاد استفاده کردید. این کار تحلیلتون رو غیر حرفه ای کرده به هر حال ممنون و مچکر از تحلیل خوبتون
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    خداوند به نیروهای قدرتمند حزب الله توفیق عنایت بفر ماید تا همیشه مایه سربلندی شیعه باشد. انشاالله
  • باختر ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    دشمنان باهدف بستن راههای تدارکاتی حزب الله درگیری درسوریه رااغازکردند!امابه لطف خدا دراین طرح ناکام ماندندواکنون شرایطی بوجودامده که حتی رژیم اشفالگرهم احساس خطر میکند!داستان شبیه به بزی شد که قصدذبح اوراداشتند اما کاردگم شده بود!بز بادست وپازدن باعث شدتا کارد گم شده اززیرخاک پیدا شودو...!!
  • امیر ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    ماشاء الله،حزب الله
  • محمد رضا ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    اذا جا نصرالله والفتح
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    مرسی حزب الله .
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    یعنی اگه به مخالفنمون هرچی بیشتر فحش بدن مقاله سطحش بالاتر میره؟؟!
  • بنده خدا ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    خدایا حامی همه شیرمردای شیعه باش و بهشون کمک کن... آمین
  • بنده خدا ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    خدایا حامی همه شیرمردای شیعه باش و بهشون کمک کن... آمین
  • یکی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    الا لعنه الله علی القوم الظالمین الا ان حزب الله هم الغالبون به یقین یوسف ما آمدنی است.
  • مهدی ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    فقط ایستادگی... مذاکره با شیطان و ایادی آن, هیچ جا جواب نمی ده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس