کد خبر 287536
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷

همزمان با اجرایی شدن تصمیم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای تغییر رئیس دانشگاه تهران، شنیده‌ها حاکیست که طی روزهای آینده تکلیف تغییر روسای دیگر دانشگاه ­های بزرگ تهران از جمله دانشگاه‌‎های تربیت مدرس، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر نیز روشن می‌شود.

به گزارش مشرق، ادامه روند تغییر روسای دانشگاه‌ها که از فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه تهران نیز عبور کرد، اینک به دانشگاه تربیت مدرس رسیده است؛ دانشگاهی که نامش در آخرین روزهای سال 1391 همراه با نام دانشگاه تهران، از سوی رئیس جمهور وقت خبرساز شد؛ چراکه محمود احمدی‌نژاد از وزیر علوم وقت خواسته بود تا روسای این دو دانشگاه را بخاطر آنچه که "رویکرد امنیتی، سیاست‌زده و غیرعلمی" نامیده بود، برکنار کند.
 
شاید سابقه ذهنی نامه اسفند ماه 91 محمود احمدی‌نژاد خطاب به کامران دانشجو درباره برکناری روسای دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس بود که وقتی فرهاد رهبر یازده ماه پس از رسانه‌ای شدن این دستور احمدی‌نژاد - هر چند در دولتی دیگر - کنار گذاشته شد، اما انتظار ذهنی برکناری بیژن رنجبر از ریاست دانشگاه تربیت مدرس مخفی نماند و پس از کنار رفتن فرهاد رهبر، برکناری رنجبر نیز در رسانه‌ها مطرح شد.
 
اما گذشته از این انتظار ذهنی، منابع مطلع در آموزش عالی اذعان دارند که قطار تغییر روسای دانشگاه‌ها به دانشگاه تربیت مدرس رسیده و این بار نوبت بیژن رنجبر است که از آن پیاده شود.
 
در این میان، تعیین سرپرست جدید دانشگاه تربیت مدرس به یکی از چهره‌های جنجالی ماه‌های اخیر آموزش عالی کشور پیوند خورده است. "جعفر توفیقی" که خود در جایگاه مشاور عالی وزیر علوم قرار دارد، در مواجهه با پرسش خبرنگاران مبنی بر احتمال انتصابش به عنوان رئیس دانشگاه تربیت مدرس، در صدد رد این اتفاق برنیامده است.
 
عدم تکذیب احتمال ریاست توفیقی در دانشگاه تربیت مدرس، خود تقویت‌کننده وضعیتی است که طی آن توفیقی هم اشرافیت کلی نسبت به کلیت آموزش عالی را با حضور در جایگاه مشاور عالی وزیر علوم حفظ کند و هم با حضور در موقعیتی نظیر ریاست دانشگاه تربیت مدرس، درگیر حوزه اجرا نیز شود.
 
این نوع اتفاقات، یعنی حضور در راس یک دانشگاه همزمان با اشرافیت کلی بر آموزش عالی، یادآور انتصاباتی در گذشته و حال نیز است. به عنوان نمونه دکتر سیدمحمد حسینی در حالی که مدتی عهده‌دار ریاست دانشگاه پیام‌نور در دولت نهم بود، همزمان قائم‌مقامی محمدمهدی زاهدی وزیر علوم وقت را نیز بر عهده داشت. یا محمدحسین امید که معاون اداری مالی وزیر علوم است، با حفظ این سمت، به سرپرستی دانشگاه تهران که دانشگاه محل استخدام و تدریس وی است نیز منصوب شده است.
 
بنابراین در صورتی که طی چند روز آینده شنیده شود که رضا فرجی‌دانا طی حکمی جعفر توفیقی را با حفظ سمت مشاورت عالی وزیر، به مسئولیت سرپرستی دانشگاه تربیت مدرس منصوب کرده یا اینکه جعفر میلی‌منفرد را با حفظ سمت معاونت آموزشی وزارت علوم، به سمت سرپرستی دانشگاه صنعتی امیرکبیر منصوب نموده است، نباید چندان تعجب کرد. که در صورت عملیاتی شدن این برنامه، ورود مستقیم ستاد برای ساماندهی صف آموزش عالی، رنگ عملیاتی به خود گرفته و انتصاب محمدحسین امید به عنوان سرپرست دانشگاه تهران، گام اول اجرای آن محسوب می‌شود؛ گامی ناهمساز با آنچه تحت عنوان حفظ استقلال دانشگاه از آن نام برده می‌شود.  
 
به هر روی، انتصاب جعفر توفیقی به سرپرستی دانشگاه تربیت مدرس، موضوعی بود که پس از برکناری فرهاد رهبر از دانشگاه تهران، بر روی خروجی برخی رسانه‌ها قرار گرفت؛ جعفر توفیقی که خود تجربه حضور در کسوت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت هشتم را داشته و در کارگروه مربوط به تعیین وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم نیز نقشی تعیین‌کننده ایفا کرده و در نهایت چند صباحی به عنوان سرپرست این وزارتخانه و سپس به عنوان مشاور عالی وزیر علوم در طبقه شانزدهم وزارت علوم نشسته است.
 
در کنار جعفر توفیقی، از برات قبادیان دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که دارای سابقه ریاست دانشگاه شهرکرد در زمان وزارت توفیقی در دولت هشتم و همچنین معاونت پارلمانی سازمان انرژی اتمی است، به عنوان دیگر گزینه سرپرستی دانشگاه تربیت مدرس نام برده می‌شود.
 
در ادامه، گفتگو با برات قبادیان درباره احتمالاتی که برای ریاست جعفر توفیقی بر دانشگاه تربیت مدرس مطرح شده، آمده است.  
 
قبادیان در پاسخ به اینکه آیا وزیر علوم درباره تصدی ریاست دانشگاه تربیت مدرس به او پیشنهادی داده است، گفت: تا کنون دکتر فرجی‌‌دانا در این باره پیشنهادی نداده اما اعضای هیات علمی، برای معرفی تعدادی از همکاران به عنوان گزینه پیشنهادی ریاست دانشگاه تربیت مدرس به وزیر اقدام کرده‌اند که بنده هم یکی از گزینه‌ها هستم.
 
برات قبادیان با بیان اینکه اجماع اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بر ریاست دکتر جعفر توفیقی نزدیک است، اضافه کرد: سوابق دکتر فرجی‌دانا حاکی از این است که وی برای انتصاب روسای دانشگاه‌ها بیشتر به نظرخواهی از بدنه علمی دانشگاه اعتقاد دارد.
 
رئیس پیشین دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: دکتر فرجی‌دانا در زمانی که رئیس دانشگاه تهران بود، خود نیز قائل به این بود که روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی با رأی مستقیم اعضای هیات علمی آن دانشکده یا گروه انتخاب شوند و او به رأی اعضای هیئت علمی احترام می‌گذاشت.  
 
استاد دانشگاه تربیت مدرس با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی برای انتخاب سرپرستان دانشگاه‌ها با رأی اعضای هیات علمی، اظهار داشت: البته گزینه­ های انتخابی اعضای هیات علمی در اختیار وزیر قرار گرفته و انتخاب نهایی با او است تا از میان آن­ها، هر که را اصلح بداند به سرپرستی دانشگاه منصوب کند، اگرچه در مرحله بعد این انتخاب باید به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برسد.
 
قبادیان خاطرنشان کرد: در هر صورت، نظرخواهی‌ها و پیشنهادهای خودجوشی که این روزها از سوی بدنه علمی دانشگاه برای انتصابات دانشگاه‌ها مطرح می‌شوند به هیچ وجه نباید ایجاد انتظار کند.
 
وی با بیان اینکه تصمیم نهایی برای انتصابات دانشگاه‌ها بر عهده وزیر علوم است، تاکید کرد: البته به نظر می‌رسد که عقل جمعی اعضای هیات علمی دانشگاه با برآیند نظرات مدیران ارشد وزارت علوم و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای تضاد یا تعارض نیست بلکه ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد که وجود تفاوت‌ها هم مایه رشد جامعه است.
 
قبادیان در پاسخ به اینکه "آیا در صورت ارائه پیشنهاد ریاست دانشگاه به وی، با وزیر علوم شرط و شروطی هم خواهد داشت؟" گفت: اول اینکه بدون شک صلاحیت دکتر توفیقی از بنده و سایر معرفی شدگان به وزیر، برای ریاست دانشگاه تربیت مدرس بیشتر است و همه این همکاران دانشگاهی از دکتر توفیقی استقبال می‌کنند؛ دوم اینکه جایگاه وزیر علوم نزد دانشگاهیان بالاتر از آن است که بخواهیم برای او شرط بگذاریم.
 
بر اساس اين گزارش، همزمان با اجرایی شدن تصمیم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای تغییر رئیس دانشگاه تهران، شنیده‌ها حاکیست که در آینده‌ای نزدیک تکلیف تغییر روسای دیگر دانشگاه­های بزرگ تهران از جمله دانشگاه‌‎های تربیت مدرس، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر نیز روشن می‌شود.
منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بیتا 0 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    جناب روحانی، در انتخاب وزرا هم با تدبیر عمل کردن! به خصوص وزیر علوم و وزیر فرهنگ و ارشاد!!!
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    دانشگاه فني و حرفه اي هم رئيس اش عوض شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس