پیک‌نیک رفتن قوانین و اصول خودش را دارد و در صورت عدم توجه به این قوانین ممکن است بعد از طبیعت گردی راهی بیمارستان شوید.

از دست‌پیچ گوشت و تبوله تا کباب چنجه هندیبه گزارش مشرق، تعطیلات نوروز یکی از بهترین زمان‌های مسافرت خانوادگی در طول سال است و به همین دلیل با بالا رفتن تعداد سفرها، شهرهای توریستی مملو از جمعیت می شود. هستند افرادی که به دلیل شلوغی یا هزینه‌های سرسام آور قید سفر در نوروز را بزنند و ترجیح دهند در شهر خودشان از تعطیلات استفاده کنند.

سفر نرفتن به معنی خانه نشینی و تماشای تلویزیون نیست. شما می توانید با هزینه‌ای اندک به گشت و گذار در اطراف شهر بپردازید و از طبیعت آرام و بدون هیاهوی آن لذت ببرید.

این غذاها را در پیک نیک نخورید

پیک نیک رفتن قوانین و اصول خودش را دارد و در صورت عدم توجه به این قوانین ممکن است بعد از طبیعت گردی راهی بیمارستان شوید.

1)     در صورت مصرف گوشت قرمز، حتماً چربي هاي قابل رويت جدا شوند.

2)     اگر مايل به تهيه و مصرف كباب كوبيده هستيد آن را با گوشت كم چرب تهيه كنيد.

3)     مقدار گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری در تهیه غذا به کار ببرید.

4)    ماهی کبابی بهتر از ماهی سرخ شده است چون چربی کمتری دارد.

5)     در کنار غذاهایی مثل چلو کباب که خود حاوی چربی است از کره استفاده نکنید.

6)     ميزان روغن و نمك كمتري براي تهيه غذاها استفاده كنيم.

7)     بجای سرخ کردن مواد غذایی، از روش بخارپز و آب پز کردن، یا تنوری کردن (برای سیب زمینی و بادمجان) استفاده کنید.

8)     به جاي نوشابه، انواع شربت ها و يا آبميوه هاي صنعتي كه قند زيادي دارند از دوغ بدون گاز، نوشیدنی های کم شیرینی و آب استفاده كنيد.

9)     از مصرف انواع سوسيس، كالباس و همبرگر در پیک نیک ها خودداري كنيد.

10)     از همراه بردن تنقلات شور و چرب مثل انواع چيپس و پفك و آجیل شورخودداري كنيد  به جاي آن ها از تنقلات سالمتري مثل نخود، كشمش، گندم برشته، مغزهاي خام و بدون نمك استفاده كنيد.

11)     به جاي سس هاي چرب، از چاشني هاي سالم مثل آب ليمو، آب نارنج، سركه، روغن زيتون، سبزی های خشک و ماست كم چرب استفاده كنيد.

12)     به جاي ماست خامه اي و ماست پرچرب انواع ماست هاي كم چرب را به همراه خود ببريد.

13)     اگر مايليد غذاي سرد مثل ساندويچ با خود ببريد، ساندويچ نان و پنير و گوجه فرنگي و خيار، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگي، انواع كوكوها كه با روغن كم تهيه شده اند به جاي سوسيس و كالباس استفاده كنيد.

14)     به جاي نان هاي سفيد از نان سبوس دار مثل نان سنگك استفاده كنيد.

از دست‌پیچ گوشت و تبوله تا کباب چنجه هندی

سبک به پیک نیک بروید


برخی از پیک نیک  رفتن فراری اند چون توان بارکشیدن تا محل مورد نظر را ندارند. با یک فکر اولیه می‌توان از بار کشیدن جلوگیری کرد. تمهیدات چه هستند:

1)    به جای به همراه بردن گاز پیک نیک و قابلمه می توانید غذا را به صورت ساندویچ تهیه کنید. آماده سازی ، حمل و خوردن ساندویچ به مراتب راحت تر از غذاهای گرم است. در ضمن با این کار دیگر نیازی به برداشتن بشقاب، قاشق و ظروف اضافه نیست.

2)    زیر انداز سبک و تاشو انتخاب کنید که به راحتی پاک شود.

3)    می توانید به جای بردن چند کیلو میوه هیا مختلف، در خانه میوه ها را پوست بگیرید ، همه را در ظرف در دار بریزید و سالاد میوه درست کنید.

4)    حتما مایع ظرف شویی به همراه خود داشته باشید.بهتر است مایع را در ظرف یکبار مصرف نوشابه کوچک عمودی قرار گیرد تا نریزد . مایع ظرفشویی را پیشنهاد می دهیم چون چند منظوره است برای شستن ظرف،لباس و حتی دست و سبزی در شرایط مسافرتی کارسازاست.

5)    اگر به همراه بچه به گشت و گذار می روید به یاد داشته باشید که لذت بازی کردن در طبیعت با گلی و خیس شدن همراه است؛ پس حتما یکی دو دست لباس اضافه برای فرزندتان به همراه داشته باشید.

6)    این وسایل شاید به کار شما نیاید ولی بهتر است به همراه خود داشته باشید تا در وقت ضرورت دچار مشکل نشوید:

•    فندک
•    چراغ قوه
•    کرم ضد آفتاب
•    داروهای مورد لزوم و کمک های اولیه
•    قبله نما
•    ست نخ سوزن مسافرتی
•    قاشق، چنگال، چاقو
•    نایلون فریز و نایلکس
•    در باز کن

از دست‌پیچ گوشت و تبوله تا کباب چنجه هندی

ساندویچ های ساده و مغذی


ساندویچ بادمجان و گوجه‌فرنگی: این ساندویچ غنی از سبزی‌ها و حاوی ویتامین، موادمعدنی و پلی‌فنول‌ها با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. می‌توانید در طول پیک‌نیک این سبزی‌ها را کبابی و همان لحظه میل کنید.

ساندویچ نان و پنیر: این ساندویچ از ساده‌ترین و پرطرفدارترین خوراکی‌ها در طول گردش است. البته می‌توانید نان و پنیر را همراه هندوانه، طالبی، خربزه، خیار و گوجه یا انواع سبزی‌های برگ سبز و گردو بخورید و این به ذائقه شما برمی‌گردد.

ساندویچ مرغ کبابی و سبزی: فیله‌های مرغ را کبابی و همراه با نان تازه، ریحان، جعفری و پیاز میل کنید. البته بهتراست نان انتخابی‌تان از نوع سبوس‌دار باشد تا به این ترتیب فیبر بیشتری دریافت کنید.

دستور پخت چند غذای متفاوت برای پیک نیک

از دست‌پیچ گوشت و تبوله تا کباب چنجه هندیبادنجان گریل شده: اگر به جایی می روید که امکان راه انداختن منقل وجود دارد می توانید لذت خوردن یک غذای گرم گریل شده در طبیعت را بچشید.  گریل کردن نوعی روش کباب کردن در فر، مایکروویو و توری روی کباب پز ها می باشد.

این روش برای سبزیجاتی مانند هویج، فلفل دلمه ای، پیاز، گوجه فرنگی، کدو و بادنجان پیشنهاد می شود. برای گریل کردن کافی است چند دقیقه سبزیجات را روی گریلِ داغ که کمی به آن روغن زده شده قرار دهید. سبزیجات گریل شده بهترین گزینه برای مصرف با گوشت قرمز و ماهی هستند.

آماده سازی: ۱۰ دقیقه  | زمان پخت: ۱۵ دقیقه

مواد لازم (برای ۴ نفر):

بادنجان دلمه¬ای بزرگ–۲ عدد (۴۰۰ گرم)
پنیر گودا (ورقه و قالب زده ¬شده)–۱۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای قرمز–۱ عدد (۱۰۰ گرم)
روغن مایع (مخصوص سرخ کردن)–به مقدار لازم
روغن زیتون–۳ قاشق سوپ‌خوری (۴۲ میلی‌لیتر)
سیر (رنده¬شده) –۱ حبه (۵ گرم)
نعناع خشک–۱ قاشق سوپ‌خوری
سرکه بالزامیک –۴ قاشق سوپ‌خوری (۵۶  میلی‌لیتر)
کاهو–مقداری برای تزیین

روش تهیه:

1.    بادنجان ها را به ضخامت دو سانتی‌متر به صورت ‌حلقه ای برش دهید، سپس آن ها را در آبکش بریزید و نمک بزنید تا تلخی آن ها گرفته شود. پس از مدت ۱۵ دقیقه با آبِ سرد شسته، در آبکش ریخته و با دستمال حوله ای خشک کنید؛

2.    فلفل دلمه‌ای را به مدت یک دقیقه در قابلمه ای حاوی آب جوش ریخته و بلافاصله به مدت ۳۰ ثانیه داخل ظرفی حاوی آب و یخ قرار دهید (بلانچ کردن)؛ با تیزی چاقو، گوشت داخل فلفل دلمه¬ای را جدا کرده و پوست آن را به‌صورت طولی برش دهید؛

3.    گریل یا باربیکیو را روشن کنیـد، روی سینی گریل کمی روغن مایع بریزید تا چرب شود، تمامی حلقـه‌های بادنجان را روی سینی آن بچینید. روغن زیتون، سیر، نعناع، سرکه بالزامیک و نمک را در ظرفی مناسب بریزید و با یکدیگر کاملاً مخلوط کنید، سس آماده شده را روی حلقه های بادنجان بریزید و بادنجان‌ها را گریل کنید؛

4.    پس از اینکه بادنجان‌ها گریل شدند، سینی را بیرون آورده، حلقه های پنیر و فلفل دلمه‌ای را روی نیمی از بادنجان‌ها قرار دهید و مجدداً در گریل قرار دهید؛

5.    پس از اینکه پنیر ذوب شد، بادنجان‌ها را از گریل خارج کرده و در ظرف مورد نظر قرار داده، روی آن برگ‌های کاهو بگذارید و نیم دیگر حلقه‌های بادنجان را روی مواد قرار دهید و سرو کنید.

از دست‌پیچ گوشت و تبوله تا کباب چنجه هندیدست پیچ گوشت و تبوله: انواع دست پیچ معمولاً در غذای مکزیکی بسیاررایج است. مکزیکی‌ها برای درست کردن دست پیچ، از نان‌های ترتیلا که به صورت آماده در سوپر مارکت‌ها به فروش می‌رسد، استفاده می کنند؛ با توجه به اینکه نان ترتیلا در کشور ما به راحتی قابل تهیه نیست، به جای آن می توانید از نان لواش استفاده کنید. این بار، یک نوع دست‌پیچ با هوموس که نوعی غذای عربی است. تهیه می‌کنیم تا طعمی متفاوت را تجربه کنید. می‌توانید با توجه به ذائقه‌تان مقدار فلفل آن راکم و زیاد کنید.

مواد لازم (برای ۸ نفر):

نخود–۱ پیمانه (۱۴۰ گرم)

گندم–¼ پیمانه

ماست (کم چرب)–یک سوم پیمانه (۵۰ گرم)

آب‌لیمو–۲ قاشق سوپ‌خوری (۲۸ میلی‌لیتر)

سیر (ریز رنده شده)–۲ حبه (۱۰ گرم)

اَرده*–یک دوم پیمانه

روغن زیتون– ۱ پیمانه(۱۶۰ میلی لیتر)

فلفل سیاه (پودر شده) و نمک–به مقدار لازم

زیره (پودر شده)–یک دوک قاشق چای خوری (۱/۵ گرم)

پیازچه (نازک برش خورده)– ۳ عدد (۲۴ گرم)

گوجه فرنگی (بدون تخم و ریز خرد شده)–۲ عدد (۲۰۰ گرم)

خیار (ریز خردشده)–۱ عدد (۱۰۰ گرم)

جعفری (خردشده)–۱پیمانه

کنسرو ذرت (بدون آب)–۱ پیمانه (۱۸۰ گرم)

نعناع تازه (خردشده)–یک دوم پیمانه

فلفل قرمز (پودر شده)–یک دوم قاشق‌چای‌خوری (۱/۵ گرم)

گوشت گوسفند ( نازک برش خورده)–۲۵۰ گرم

سماق–۲ قاشق سوپ‌خوری

روغن مایع (مخصوص سرخ کردن)–به مقدار لازم

نان لواش–۸ ورق

روش تهیه:

 1.  نخود و گندم را از ۲۴ ساعت قبل در مقداری آب خیس کرده، هنگام مصرف در آبکش بریزید و هر کدام را جداگانه (نخود را به مدت چهار ساعت و گندم را به مدت دو ساعت و نیم) بپزید؛

 2.  پس از پخت، آن ها را در آبکش بریزید. نخود را در مخلوط کن آسیاب کنید، سپس در ظرفی مناسب با ماست، نیمی از آب لیمو، سیر، اَرده، روغن زیتون، دو قاشق سوپ خوری آب، نمک، فلفل و زیره مخلوط کرده و مجدداً در مخلوط کن بریزید تا کاملاً یکدست شوند؛

 3.   گندم را به همراه پیازچه، گوجه فرنگی، خیار، جعفری، ذرت، نعناع و فلفل قرمز در ظرفی بریزید و هم بزنید؛ باقی مانده آب لیمو را به آن اضافه و زیرورو کنید تا مواد تبوله کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند؛

 4.   گوشت را به سماق آغشته کرده و در تابه‌ای حاوی روغن داغ از هر دو طرف سرخ کنید تا قهوه‌ای رنگ شود و در آخر کمی نمک به آن اضافه کنید؛

 5.   هوموس را به طور یکنواخت و مساوی روی نیمی از هر ورقه نان بریزید، طوری‌که حدود ۵/۱ سانتی متر از لبه های نان، خالی از هوموس بماند. روی آن را با مقدار مساوی از گوشت و تابوله پُرکنید؛ سپس نان  را محکم رُل کنید تا مواد از داخل نان بیرون نریزند، سپس سرو کنید.

از دست‌پیچ گوشت و تبوله تا کباب چنجه هندیکباب چنجه هندی: آماده‌سازی: ۱۰ دقیقه + زمان استراحت در یخچال: ۴ ساعت | زمان پخت: ۱۵ دقیقه

مواد لازم (برای ۲ نفر):

فیله گوسفند یا گوساله–۵۰۰ گرم
پیاز (رنده‌شده)–۱ عدد
میخک (پودر‌شده)—یک دوم  قاشق چای‌خوری
زنجبیل (پودر‌شده)–۱ قاشق چای‌خوری
گشنیز (خردشده) –۱ قاشق سوپ‌خوری
آب لیمو‌ترش– ۱ قاشق سوپ‌خوری
فلفل سیاه (پودرشده) و نمک– به مقدار لازم
کره (ذوب‌شده)– به مقدار لازم
گوجه‌فرنگی (کبابی) –به مقدار لازم

روش تهیه:

۱. فیله را به قطعاتی به قطر سه تا چهار سانتی‌متر برش دهید؛

۲. آب پیاز رنده‌شده را گرفته و پیاز را در ظرفی مناسب بریزید؛

۳. میخک، زنجبیل، گشنیز، آب لیموترش و فلفل را به پیاز اضافه کرده و مخلوط کنید؛

۴. گوشت‌های چنجه‌ را به ظرف حاوی پیاز اضافه کرده و بگذارید به‌مدت سه تا چهار ساعت در سس بمانند تا مزه‌دار شوند. در آخر، کمی نمک به آن بیفزایید؛

۵. پس از این مدت، چنجه‌ها را از سس خارج کرده و به سیخ بکشید. روی چنجه‌ها را با قلم‌موی آشپزی به کره آغشته کرده و روی کباب‌پز، کباب کنید. در اواسط پخت، به کباب کمی نمک اضافه کنید؛

۶. کباب‌ها را در ظرفی مناسب قرار داده و به‌همراه گوجه‌فرنگی کبابی سرو کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس