وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: جمهوري اسلامي ايران از معدود کشورهاي جهان است که برنامه‌هاي مستقلي را در حوزه هوافضا طراحي و اجرا مي‌کند و مي‌توان گفت نرخ رشد ايران در حوزه فضايي بسيار حيرت‌انگيز است.


به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايرنا، سردار احمد وحيدي  وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح  روز دوشنبه درمراسم رونمايي از دستاوردهاي جديد ايران در حوزه هوافضا که با حضور رييس‌ جمهوري در محل اجلاس سران برگزار شد، افزود: بسياري از توانمندي‌هايي که امروز متخصصان ايراني به آن دست يافته‌اند اگر قرار بود از خارج از کشور وارد شود بايد سال‌هاي طولاني انتظار مي‌کشيديم و يا اساسا کشورهاي خارجي اين امکانات را در اختيار ما قرار نمي‌دادند.
وي خاطرنشان کرد: امروز کساني که با جمهوري اسلامي ايران در حوزه فضايي همکاري نمي‌کردند، شاهد هستند که فرزندان ايران اسلامي در مدت شش ماه همان طرح‌ها را بهتر از نمونه خارجي به نتيجه رسانده‌اند که اين از برکات انقلاب اسلامي است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، حجم سرمايه‌گذاري کشورهاي جهان در حوزه هوافضا را بالغ بر 260 ميليارد دلار عنوان کرد و گفت: اگرچه امروز 50 کشور جهان برنامه فضايي دارند اما برنامه‌هاي اغلب آنها در اين حوزه وابسته و به شکل ارايه خدمات فضايي است، بدين صورت که ماهواره را کشور ديگرمي‌سازد و آنها باقرار دادن ماهواره در فضا به کمک کشورهاي ديگر، براي خود درآمدزايي مي‌کنند.
سردار وحيدي با اشاره به ورود ايران به عرصه هوافضا در سال 1387، خاطرنشان کرد که امروز جمهوري اسلامي ايران در حوزه فضا حرف‌هاي بزرگي براي گفتن دارد.
وي اظهار داشت: ورود ايران به فضا يک روز بزرگ و نقطه تحول در راستاي پيشرفت و توسعه جمهوري اسلامي ايران بود.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در بخش ديگري از سخنان خود درمورد ماهواره ملي بومي فجر اظهار داشت: اين ماهواره از توانمندي خاصي با بهره‌گيري از فناوري انتقال مداري برخوردار است که مي‌تواند ماهواره را در فاصله 400 تا 450 کيلومتري زمين قرار دهد.
سردار وحيدي با بيان اين که فناوري ساخت اين ماهواره از جمله در حوزه‌هاي پيشرانه و دوربين بومي است، تصريح کرد که ساخت دوربين ماهواره با قابليت تفکيک دو متر در دستور کار متخصصان کشور قرار دارد.
سردار وحيدي افزود: اين در حالي است که کشورهاي صاحب اين دانش حاضر نبودند دوربين ماهواره با قدرت تفکيک پنج متر را در اختيار ايران قرار دهند که متخصصان ايراني خود به اين توانايي رسيده‌اند و بهتر از آن را نيز در دستور کار ساخت دارند.
وي همچنين اقدام متخصصان ومحققان ايراني درطراحي و ساخت ماهواره هاي 'ظفر' ، 'رصد' و 'اميرکبير' را بسيار ارزشمند خواند و گفت: قدرت و توان موتور ماهواره‌بر ايراني در نوع خود کم‌نظير و بلکه بي‌نظير است که متخصصان ايراني تنها در مدت شش ماه به اين توانايي دست پيدا کردند.
وي در مورد اقدامات ايران در ساخت ايستگاه‌هاي زميني، دريافت ثابت و متحرک، هدايت ماهواره و امنيت فضايي نيز اظهار داشت: ايستگاه زميني دريافت ساخته شده در کشور عملياتي را که نمونه خارجي با آنتن 10 متري انجام مي‌دهد، با آنتن هشت متري و با قدرت تفکيک بسيار بالا انجام مي‌دهد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با ترسيم افق حرکت ايران در حوزه سيستم‌هاي اُپتيکي در حوزه هوافضا گفت: سيستم‌هاي آرايه راداري توليد شده در ايران مي‌تواند با سيستم‌هاي راداري پيشرفته در دنيا در اين حوزه برابري کند.
سردار وحيدي همچنين با تشکر از تدبير رييس‌جمهوري در تشکيل سازمان فضايي کشور، يادآور شد: 10 آزمايشگاه مهم ايران که براي آزمايش سازه‌هاي فضايي اخيرا افتتاح شده اند، تنها آزمايشگاه ها در اين حد و اندازه در منطقه هستند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس