کد خبر 284529
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رفع آلودگی تهران راه حل فوری ندارد، گفت: مشکل آلودگی هوای تهران با انتقال پایتخت حل نمی‌شود.

به گزارش مشرق، معصومه ابتکار عصر امروز در سفر یک روزه به استان قزوین طی نشستی با اصحاب رسانه استان که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: انتقال پایتخت برای کاهش حجمی از فعالیت‌های آن و کاهش آلودگی هوا نیازمند بررسی‌های متعدد و تصمیم‌گیری دولت است؛ اما مشکل آلودگی هوای تهران چیزی نیست که با انتقال پایتخت حل شود.

وی افزود: راه حل رفع مشکل آلودگی هوا اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هواست که در آن زمانبندی و برنامه‌های هر یک از دستگاه‌ها و دیگر موارد به صورت دقیق مشخص شده است و در صورتی که همه دستگاه‌ها منسجم حرکت کنند، می‌توان از میزان آلودگی هوا کاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: واقعیت این است که آلودگی هوا یک شبه به وجود نیامده و یک شبه نیز رفع‌شدنی نیست؛ زیرا سال‌ها مورد بی‌توجهی و رعایت نکردن استانداردها قرار گرفته است و راه حل فوری برای رفع آن وجود ندارد.

*رفع آلودگی تهران طی 5 تا 10 سال آینده

ابتکار راه حل عاجل برای حفاظت از افراد بیمار در برابر آلودگی هوا را خروج از آن دانست و اضافه کرد: باید خودروهای شخصی کمتر بیرون بیایند و افراد بیمار و سالمند از شهر خارج شوند و برنامه‌هایی برای بهبود این وضعیت در نظر گرفته شده است که بر اساس آن در دوره‌ای پنج تا 10 ساله مشکل آلودگی هوای تهران بهبود می‌یابد.

معاون رئیس جمهور اذعان کرد: چنانچه برنامه‌هایی مانند حذف بنزین پتروشیمی‌ها، از رده خارج کردن پیکان، اجرای استاندارد EC1504 و توسعه گاز طبیعی در کشور که سال 79 برای رفع و جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا آغاز شد، در هشت سال گذشته نیز ادامه می‌یافت و متوقف نمی‌شد، هم‌اکنون وضعیت هوای تهران به مراتب بهتر از شرایط کنونی بود.

وی عنوان کرد: این اقدامات تا حدی بود که حتی در هفته‌های پایانی دولت خاتمی فعالیت حدود نیمی از صنایع تولید موتورسیکلت به دلیل استاندارد نبودن متوقف شد و در صورتی که آن وضعیت تداوم می‌یافت در حال حاضر کشور از نظر زیست محیطی در جایگاه مطلوبتری قرار داشت.

*حمایت از حقوق محیط‌بانان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: همه تلاشمان را برای حفاظت و دفاع از حقوق محیط‌بانان به کار می‌گیریم و این وظیفه و تکلیف ماست.

ابتکار یادآور شد: عده‌ای تحت عنوان شکار وارد عرصه‌های طبیعی شده، به خود اجازه درگیری با مدافعان و تعرض به حریم طبیعت را می‌دهند و به طبیعت و حیات وحش کشور که آسیب دیده و شکننده شده است، تعدی می‌کنند.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: موارد قانونی برای حمایت از محیط‌بانان و به ویژه دو محیط‌بان دنا که به دلیل درگیری با شکارچیان متخلف و استفاده از اسلحه و در نتیجه کشته شده این شکارچیان حکم اعدام برای آنان صادر شده است، پیچیدگی‌هایی دارد و ساده نیست؛ اما تلاش ما ابعاد مختلف قضایی، حقوقی و جلب رضایت خانواده شاکیان برای جلوگیری از اعدام این محیط‌بانان است.

ابتکار در سفر یک روزه خود علاوه بر دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، نخستین مدرسه سبز استان را افتتاح و در نشست شورای اداری استان نیز شرکت کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در نشستی با روسای دانشگاه‌های استان، نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد و نمایندگان HSE صنایع و ادارات، ضمن آگاهی از نظرات و پیشنهادهای آنان، به پرسش‌های حضار نیز پاسخ گفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس