کد خبر 28419
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۲

مراسم روزملي فنآوري‌فضايي با رونمايي از 4 ماهواه با حضور رييس‌جمهور برگزار مي‎شود. اين ماهواره‌ها با بهره‌گيري از فنآوري‌هاي روز دنيا از دستاوردهاي مهم انقلاب‌اسلامي است.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از برنا، ماهواره فجر، اولين ماهواره بومي ايران است که مأموريت مانور مداري دارد. اين ماهواره از زيرسامانه پيش رانش گاز سرد ،براي انتقال مداري استفاده مي کند. علاوه بر زيرسامانه پيش رانش گاز سرد ،ماهواره فجر از رانش گر پالس پلاسمايي ،که يک رانش گر الکتريکي با ضربه ويژه بسيار بالا است ،به عنوان محموله فرعي بهره گيري مي کند. اين رانش گر جديد باعث دوران ماهواره حول مرکز جرم خود شده و همچنين به منظور اهداف نقشه برداري اين ماهواره از يک محموله دوربين نيز استفاده مي کند که آن را به عنوان اولين ماهواره بومي سنجشي کشور در فضا ثبت مي کند.

گفتني است؛ ماهواره ملي ظفر که توسط دانشگاه علم و صنعت و به سفارش سازمان فضايي ايران ساخته شده ،ماهواره اي با فناوري سطح بالا ،پيشرفته و کاملا عملياتي است که قابليت عکس برداري به صورت رنگي (سه طيفي) با قدرت تفکيک بهتر از 80 متر را داراست. در مقايسه اين ماهواره با ماهواره نويد علم و صنعت ارتقاي بيش از پنج برابري سطح فناوري دوربين ها ،دوبرابري دقت کنترل وضعيت و افزايش بيش از 15 برابري نرخ ارسال داده هاي تصويري ،مشاهده مي شود.

همچنين اين ماهواره قابليت ارسال و دريافت پيام بين کاربران را نيز داراست. اين ماهواره يک ماهواره کوچک با ابعاد 35×35×70 سانتي متر مکعب و جرم 90 کيلوگرم است که به منظور استقرار در مدار دايروي با ارتفاع 500 کيلومتر و زاويه انحراف مداري 55 درجه طراحي شده است.

از ويژگي هاي خاص اين ماهواره ،تجهيز آن به محموله رنجينگ ،جهت تعيين موقعيت ماهواره در طول فرآيند پرتاب به منظور بررسي صحت عمليات است.

تصاوير دريافتي از ماهواره ظفر کاملا کاربردي و عملياتي بوده و به طور خلاصه حوزه هاي ذيل را پوشش مي دهد:

شناسايي ذخاير گاز و نفت ،شناسايي معادن ،مانند زغال سنگ ،ماسه و ساير کاني ها ،شناسايي جنگل، چمنزال و محصولات کشاورزي ،شناسايي زمين هاي شور و قليايي و فرسايش خاک ،شناسايي آتش سوزي جنگل و چمنزار ،شناسايي امراض گياهان و آفات، و شناسايي آلودگي محيط زيست.

بر اساس اين گزارش ماهواره "اتست" OTSAT با هدف طراحي ،ساخت ،تست و تحويل براي پرتاب ميکروماهواره هاي با وزن 80 کيلوگرم و با توانايي انجام مطالعات سنجش از دور (بررسي پوشش گياهي ايران) و ذخيره و ارسال اطلاعات مخابراتي پس از 3 سال تلاش در دانشگاه علم و صنعت به منظور استقرار در مدار LEU طراحي شده است.

همچنين ماهواره رصد به عنوان اولين نانو ماهواره دانشجويي تصويربرداري با تفکيک پذيري بهتر از 200 متر است. کليه سيستم هاي آن از جمله سامانه کامپيوتر روي برد ،سيستم تعيين وضعيت ماهواره ،سيستم توان الکتريکي، سيستم هاي مخابراتي هدايت، کنترل و نرم افزارهاي مديريت ماهواره در کشور طراحي و ساخته شده است. از ويژگي هاي اين ماهواره مديريت ،طراحي و ساخت دقيق با کلاس ماهواره هاي سنجش از دور بزرگ است.

از دستاوردهاي مهم اين پروژه مي توان به ايجاد قابليت انجام پروژه هاي بين رشته اي در دانشگاه هاي کشور و ايجاد فرهنگ کار گروهي بين اساتيد و دانشجويان ،دستيابي به دانش و فناوري هاي مهندسي سيستم ،طراحي ساخت و تست ماهواره اشاره کرد.

گفتني است ؛کاوشگر4 ،شامل محموله علمي پژوهشي است که به منظور انجام تحقيقات زيستي و ارسال موجود زنده به فضا به وسيله يک پرتاب کننده به فضاي ماورايي جو غليظ انتقال مي يابد و ضمن ارسال و مخابره نتايج ،در بازگشت به زمين بازيابي شده و نتايج آزمايش هاي علمي و تحقيقاتي از آن استخراج مي شود.

دسترسي به ارتفاع 120 تا 150 کيلومتر، ارسال موجود زنده انسان نما به فضا ،دستيابي به فناوري طراحي، ساخت و پرتاب کپسول زيستي ،بازيابي سالم محموله ،تله متري و ثبت داده هاي محيطي زيستي و تصاوير در تمامي مراحل پرتاب و تعيين بارهاي آکوستيکي محفظه از اهداف اصلي ماموريت کاوشگر 4 است. با طراحي و پرتاب کاوشگر 4 اهداف اصلي شامل توسعه زيرساخت هاي دانش فضايي و تحقيقات زيست فضايي در کشور دنبال مي شود.

موتور ماهواره بر سفير B1 از 32 به 37 با قابليت حمل ماهواره تا وزن 50 کيلوگرم در مدار بيضوي 300 – 450 کيلومتري افزايش يافته است.

گفتني است موتورهاي مرحله اول و دوم موتور ماهواره بر سفير اميد ،به گفته مسوولان به لحاظ شاخص هاي جلوبرندگي و انرژيتيکي ،بهينه شده و موجب شده تا قابليت هاي اين ماهواره بر افزايش يابد. که اين قابليت ها عبارتند از: افزايش جرم ماهواره تا 2 برابر ،افزايش ارتفاع مداري از 250 به 400 کيلومتر و افزايش عمر مداري تا 4 برابر.

همچنين موتور مرحله اول ماهواره بر سفير فجر بر اساس يک نسل بومي از سوخت هاي مايع موشکي بهينه سازي شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس