کد خبر 28385
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴

سازمان ناسا بري اولين بار تصويري 360 درجه از کل سطح ستاره عظيم خورشيد را منتشر کرد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، اين تصوير با همکاري مشترک دو ماهواره دوقلوي خورشيدي به نام "استريو" که براي ثبت اين تصاوير در دو جهت متضاد از سطح خورشيد به تصويربرداري مشغول بوده اند، خلق شده است.

امکان مشاهده کل ستاره خورشيد به دانشمندان اين توانايي را خواهد داد تا پيش بيني هاي دقيق تري از سيستم آب و هوايي پيچيده خورشيد داشته باشند و بتوانند با توجه به اطلاعات خورشيدي ماموريتهاي روباتيکي را براي سفر به اعماق سامانه خورشيدي طراحي و برنامه ريزي کنند.

به گفته ريچارد هريسون از پروژه استريو، خورشيد جرمي حقيقتا پيچيده است که جنبه هاي مختلفي از زندگي انسان را تحت تاثير خود قرار داده است. درست مشابه زماني که با مطالعه بخشي کوچک از مغز نمي توان کل عملکرد مغز را درک کرد، مطالعات جهاني بر روي طبيعت کل ستاره زمين به عنوان يک جرم کامل براي درک عملکرد آن بسيار حياتي به شمار مي رود.

دانشمندان بويژه مي خواهند از آب و هواي خورشيدي و انفجارهاي قدرتمندي که از سطح خورشيد برمي خيزند، پيش بيني بهتري داشته باشند. به گفته محققان ماموريتهاي خورشيدي از قبيل استريو و SDO نه تنها مي تواند اطلاعات بيشتري از نحوه شکل گيري ستاره زمين و روند تکامل جهان هستي در اختيار انسان قرار دهد بلکه به درک انسان از فرايندهاي خورشيدي که بر روي سياره زمين و زندگي انسانها تاثيرگذارند نيز کمک خواهد کرد.

اين تصوير 360 درجه ويژه يکي ديگر از موفقيتهاي ماموريت استريو است، ماموريتي که همچنان به ثبت تصاوير شگفت انگيز و ارزشمند از ستاره خورشيد ادامه خواهد داد.

اين ماهواره هاي دو قلو که در اکتبر سال 2006 به فضا پرتاب شد کاملا به يکديگر شباهت داشته و يکي از آنها در مقابل زمين و ديگري در آنسوي خورشيد در حرکت است.

بر اساس گزارش فاکس نيوز، SDO نيز اولين ماموريت در برنامه ستاره اي ناسا است که در فوريه سال گذشته آغاز به کار کرد. مدار بي نظيري که اين ماهواره در آن در گردش است امکان ثبت تصاوير واضحي را در هر سه چهارم از ثانيه به وجود خواهد آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس