روند مثبت اوضاع میدانی به گونه ای به نفع حامیان دولت سوریه جریان پیدا کرد که جان کری در اقدامی انتحاری در کنفرانسی که برای نبرد با تروریسم تشکیل شده بود، اعلام کرد که تروریست‌ها را تجهیز خواهد کرد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری المنار در مقاله‌ای نوشت: کنفرانس ژنو 2 بالاخره با تمام سختی‌ها و خود بزرگ بینی‌ها و وابستگی به توهمات سیاسی دور از واقعیت و منطق برگزار شد و در پشت پرده سمفونی رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه و رهبر مخالفان سوری در کناره گیری بشار اسد از قدرت بدون توجه به دستاوردهای میدانی فشرده و موازنه نظامی به نفع جمهوری عربی سوریه ادامه پیدا کرد.

جان کری وزیر خارج آمریکا در پشت تریبون ژنو 2 که برای توقف جنگ در سوریه و فشار برای اجرای روش سیاسی برای حل بحران این کشور تشکیل شده بود، از ادامه تجهیز مخالفان مسلح در داخل سوریه سخن گفت، مقامات سوریه به  این موضوع توجه کردند و موضوع کاستن از سرعت تحویل سلاح های شیمیایی را مطرح کردند که این امر با استقبال مسکو و نگرانی آمریکا مواجه شد.

در سایه  این تحولات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مارس آینده تصمیم گرفته است به عربستان سعودی سفر کند، این سفر برای کاستن از حجم چالش ها میان دو کشور اعلام شده است، این در حالی است که برخی منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرده اند که این زمانبندی برای اجرای توطئه ای بزرگ در راستای ایجاد جنگی تخریبی و تروریستی علیه سوریه است که به  نیابت از آمریکا برگزار می شود، عربستان سعودی از مدت‌ها پیش برای این جنگ آماده شده است و تعداد مزدوران خود را در طی چند ماه از 50 هزار نفر به 250 هزار نفر افزایش داده است. از سوی دیگر آمریکا نیز تلاش می کند که با هم‌پیمانان خود بر دمشق فشار وارد کند تا سلاح های شیمیایی را در نزدیکترین زمان ممکن از این کشور خارج کنند تا بشار اسد در نیمه راه تحویل این سلاح ها با آغاز جنگ از این اقدام صرف نظر نکند.

شکست ژنو 2 و افزایش خشونت ها در سوریه

«اکرم یونس» عضو رهبری حزب بعث در اظهاراتی در گفتگو با المنار تاکید کرد که هسته اصلی درگیری‌های کنونی در سوریه بر سر مبانی و ارزش‌ها است. وی پیش بینی کرد که دور جدید از خشونت ها در بالاترین حد ممکن در این کشور آغاز شود، اما سرنوشت این خشونت ها نیز مانند سناریوهای قبلی محکوم به شکست به دست ارتش عربی سوریه است.

یونس تاکید کرد که چیزی که سوریه را محافظت می کند ارزش های و معیارهایی ملی این کشور است و دولت این کشور با وجود تهدیدات آمریکا از زمان «کالین پاول» وزیر خارجه اسبق این کشور بعد از سقوط صدام حسین با مسئولیت پذیری کامل با این تهدیدات برخورد می کند. پوشش ارائه شده از سوی سوریه برای جنبش حماس به عنوان یک جنبش مقاومت به نمایندگی از آرمان فلسطین بدون در نظر گرفتن ریشه های قومیتی یا اخوانی این جریان نیز گوشه ای از این رویکرد رهبران سوریه است. این در حالی است که بسیاری از این گروه های فلسطینی در دام برنامه های غرب در سوریه گرفتار شدند.

تاثیر بحران سوریه بر لبنان حتمی است

در مورد تاثیر لبنان از پیامدهای بحران سوریه، یونس تاکید کرد که ادامه انفجارهای تکفیری‌ها و تروریست‌ها در لبنان که در فضای آماده لبنان و از مناطق شمالی آن آغاز شده، اقدام خطرناکی است که نشانه شکست آنها در سوریه و از بین رفتن پروژه های آنهاست. چرا که آنها دیگر هیچ برون رفتی غیر از ایجاد افزایش شدید تنش و درگیری در لبنان ندارند، همه اینها در سایه اتخاذ سیاست صوری بی‌طرفی لبنان در مورد اوضاع سوریه است، این سیاست در حالی اتخاذ شد که همدستی امنیتی بین لبنان و تکفیری‌ها وجود داشت که به صورت مستقیم در روند تحولات سوریه تاثیر داشت. اقدام برخی گروه ها و تهدیدات علنی سعد الحریری رئیس جریان المستقبل نیز تنها آغازی بر این سناریو است.

تحولات آینده ارتش سوریه و لبنان را هماهنگ خواهد کرد

اتحاد گروه های مسلح در پرونده لبنان و افزایش تهدیدات علیه ارتش این کشور و توصیف آن به عنوان ارتش صلیبی و افزایش تهدیدات بر ضد حزب الله لبنان، بعد از آن صورت گرفته که رسانه های خبری از تکمیل شدن توزیع عناصر تروریستی در خاک لبنان به اندازه 80 درصد از پروژه مد نظرشان سخن می گویند.

اکرم یونس در این رابطه تاکید می کند که در صورت ایجاد چنین سناریویی، هماهنگی هایی بین ارتش لبنان و سوریه ایجاد خواهد شد، بویژه در شرایطی که ما شاهد شکست گروه های تروریستی هستیم. سرچشمه این اتفاق نیز ناشی از شکست توطئه ها در سوریه است و ما می بینیم که این توطئه ها در سوریه در مراحل پایانی است و به همین علت تصمیم بر انتقال آن به لبنان گرفته شده است. شمال لبنان به عنوان دور بودن از مرکزیت این کشور عرصه اصلی این تروریست ها است. اگر بخواهیم دقیق تر اشاره کنیم نمایندگان پارلمانی این منطقه به عمد آن را در انزوا قرار داده اند تا دستاوردهای شخصی اندکی بر علیه سایر جامعه لبنان برای خود به دست آورند. البته هماهنگی‌های احتمالی بین دو ارتش لبنان و سوریه نیز تنها در راستای اجرای واقعی و عملی توافق طایف خواهد بود. این بر خلاف ادعای برخی‌ها است که خود را از حامیان این توافقنامه می‌دانند.

وی در سطح داخلی نیز تاکید کرد که پیگیری عرصه سیاسی لبنان در مورد تشکیل دولت نشان می دهد که در نهایت این دولت تشکیل خواهد شد. وی علت طولانی شدن این روند را مسایل مربوط به انتخاب ریاست جمهوری دانست و تاکید کرد که تیم مقابل از یک سوم تضمین شده سخن می گوید و سخن حقی را مطرح می کند که می خواهد از آن به صورت باطل برداشت نماید. این تیم می خواهد با ضرر خود به نفع دشمن کار کند.

یونس تاکید کرد که این عجله برای این بود که دولت زود تشکیل شود و عدنان منصور وزیر خارجه لبنان نتواند در کنفرانس ژنو 2 شرکت کند. این در حالی است که نگرانی های میشل عون در مورد تشکیل دولت بر حق است.

آمریکا در دام روسیه افتاد

یونس گفت که سوریه همچنان به بازی پایبند است و با وجود تعدد توطئه ها علیه این کشور اهرم‌های اصلی قدرت را در دست دارد.  توطئه هایی که در پوشش اسلامی و دینی به وجود آمده، اما دین و اسلام از آنها بیزار است.  این موضوع باعث شده تا جان کری بمب خود را در مونترو منفجر کند و در حالی که این کنفرانس برای نبرد با تروریسم و خشکاندن منابع تسلیحاتی و مالی تروریست ها تشکیل شده بود، آمریکا در یک اقدام انتحاری اعلام کرد که مخالفان سوریه را بدون وجود مانعی تجهیز خواهد کرد. به این ترتیب توافق موجود بین آمریکا و روسیه در مورد مبارزه با تروریسم به هم ریخت و این موضوع باعث شد سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز ضد حمله خود را آغاز کرده و تصریح کند که به هیچ وجه با تروریست ها مذاکره نخواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس