نماینده ولی فقیه در سپاه موفقیت در استقلال نظامی را از نمونه های بسیار موفق استقلال طلبی ملت ایران دانست و گفت: ما بر تکیه بر سلاح بومی و نیروی بومی که داریم به همراه معنویت به عنوان عنصر زیربنا در نبرد حق دربرابر باطل موفق بودیم و این تجهیزات بومی و اراده قوی به همراه مدیریت و فرماندهی امام و رهبر انقلاب این عرصه را به نفع ما در صحنه بی المللی تمام کرد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر،  حجت السلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به اهمیت شعار استقلال به عنوان یکی از شعارهای اصلی انقلاب پرداخت و گفت: مهمترین چالش حکومتها و نظامهای سیاسی وابستگی آنها بوده که تحت حمایت بوده اند و اینگونه کشورها نتوانستند روی پای خودشان بایستند بحث استعمار کهنه،استعمار نو و فرا نو اصطلاحی است که در ادبیات سیاسی مبین میزان و نوع وابستگی کشورها است.

وی با بیان اینکه در دو قرن اخیر شاهد جهان دو قطبی بودیم افزود: در جهان تقسیم بندی خاصی انجام گرفته بود نیمی از کشورها تحت حمایت شوروی سابق و یا تحت السلطه آمریکا بودند یعنی بالاخره باج می دادند به این کشورها.

سعیدی با اشاره به اینکه یکی از ابعاد انقلاب استقلال بود افزود: یکی از شاخصه های مهم امام(ره)استقلال طلبی بود و از مهمترین نوع استقلال، استقلال فکری است.

نماینده ولی فقیه افزود: استقلال فکری یعنی اندیشه خودش متکی به فرهنگ و سابقه و آیین خودش باشد و احساس هویت کند اعتماد به نفس پیدا کند و خودش را باز یابد و در برابر دیگر کشورها احساس وجود کند.

وی استقلال طلبی فکری امام را اولین دستاورد امام دانست و گفت: "ما می توانیم" از همان زمان شروع شد و رهبر انقلاب نیز به همان شکل این استقلال طلبی را دنبال کردند.

سعیدی به بررسی میزان استقلال کشور در عرصه های مختلف پرداخت و گفت: در عرصه نظامی خیلی خوب توانستیم پیش برویم و جز کشورهای نمونه هستیم که هم تکیه بر نیروی بومی داریم و هم تکیه برسلاح بومی،که این نگاه به درون از عوامل درونزای قدرت است.

وی عنصر ایمان و معنویت را نیز از دیگر ویژگیهای نیروی بومی کشور دانست و گفت: وقتی ما قایق های تندرو درست کردیم در سیستم دفاعی آمریکا آنها نیز برای ناوهای خود قایق های تند رو طراحی کردند ولی در نهایت به نتیجه رسیدند عنصری که روی این قایق ها بگذارند را ندارند و این عنصر، نیروی خود را ایثار می گیرد که در کشور آمریکا پتانسیل چنین نیرویی  وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه وجود استقلال سیاسی در کشور روشن است افزود: نظام و قدرت سیاسی در کشور مستقل است و هیچ کس نمی تواند برای مردم ایران نسخه بنویسد.

سعیدی در مورد اهمیت استقلال فرهنگی نیز گفت: فرهنگ چین و کشورهایی که فرهنگ ملی داشتند دستخوش تهاجم آمریکا قرار گرفته به طوری که برخی اشاعه را در بلوک شرق می بینیم در ایران هم می بینیم اما تکیه مردم ایران به فرهنگ بومی می تواند در برابر تهاجم ها مقاومت کند.

وی در مورد استقلال اقتصادی نیز گفت: در استقلال اقتصادی بحث این نیست که از تکنولوژی استفاده نکنیم بلکه یعنی دیگران برای ما نسخه نپیچند مثلا اصلاحات ارضی را به ما تحمیل نکنند.

نماینده ولی فقیه در مورد نقش دیپلماسی و تاثیر آن در مورد استقلال گفت: آنچه مهم است اینکه به معیارها باید توجه کنیم ما جنگ سخت داریم که در آنجا دو طرف دربرابر هم قرار می گیرند از طرف دیگر جنگ سرد نیز وجود دارد لذا بحث دیپلماسی اقتضائات خود را دارد و کاملا متفاوت با جنگ سخت است اینجا هوشیاری لازم است.

وی ادامه داد: دیپلماسی مثل بازی شطرنج است کوچکترین اشتباه باخت را حتمی می‌کند بخصوص دشمنی که سابقه دیرینه ای دارد برای خدعه و دسیسه زیرا منطق آنها منطق ماکیاولی و نیچه است یعنی هدف وسیله را توجیه می کند.

سعیدی با اشاره به اینکه حالا می خواهیم وارد حرکت دیپلماسی شویم افزود: مسئولان باید از هوشیاری لازم برخوردار باشند مبادا حرکت دیپلماسی به خطوط قرمز و زوایای اصلی و اصول مورد نظر حضرت امام و رهبری لطمه وارد شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه با تقسیم دیپلماسی به دیپلماسی پاسخگو و پرسش گر،فعال و انفعالی ادامه داد: بله می شود در سر میز مذاکره از موضع قدرت حرف زد درست است ما درگیر تحریم هستیم ولی از بنیه خوبی از جهت اقتدار در عرصه بین المللی برخورداریم.

 وی موفقیت در استقلال نظامی را از نمونه های بسیار موفق استقلال طلبی ملت ایران دانست و گفت: ما بر تکیه بر سلاح بومی و نیروی بومی که داریم به همراه معنویت به عنوان عنصر زیربنا در نبرد حق دربرابر باطل موفق بودیم و این تجهیزات بومی و اراده قوی به همراه مدیریت و  فرماندهی امام و رهبر انقلاب این عرصه را به نفع ما در صحنه بی المللی تمام کرد.

سعیدی شکل گیری استقلال نظامی را از دو بعد انسانی و تجهیزاتی دانست و گفت: هم در نگرش امام هم رهبری آینده نگری را شاهد بودیم یعنی یکی از مهمترین راهبردهای ما بحث نیروی بومی است که تجلی آن را در بسیج مشاهده می کنیم البته نیروهای مسلح جز ارکان اصلی دفاع محسوب می شوند ولی بسیج پدیده ای بود از امدادهای الهی که به ذهن مبارک امام افتاد و امروز خیلی از فرضیه ها را باطل کرده است.

وی ادامه داد: دوم سلاح بومی سلاحی که خود جبهه حق بسازد و تکنولوژی ساخت آن راداشته و تولید انبوه کند نشان از استقلال نظامی دارد به طور مثال در جنگ غزه آنچه در معادلات تاثیر داشت تکنولوژی بومی بود نه سلاح های مدرن انبار شده در کشور آمریکا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس