به گزارش مشرق به نقل از فارس، روز گذشته دفتر شرکت اوريف ليم در ميدان صادقيه پلمپ شد، اين دفتر که شعبهاي از نمايندگي اوريف ليم ارمنستان بود، از خلاء موجود استفاده کرده و قصد داشت تا بار ديگر فعاليت اين شرکت هرمي را در کشور ساماندهي کند.
شگرد جديد دفتر اوريفليم به گونهاي بود که اقلام آرايشي اوريفليم را که به دليل توقف فعاليت شرکت در ايران روي دست اعضا مانده بود، با قيمتي نازل خريداري و انبار ميکرد.
بررسي فعاليت شرکت هرمي اوريف ليم و هدفگذاريهاي اين شرکت ميتواند گرههاي بسياري از پشت پرده اوريفليم را باز کند. هر چند پيش از اين خبرگزاري فارس درباره اين شرکت هرمي و اهداف شومش اطلاعرسانيهاي لازم را انجام داده است. هرگونه خريد و فروش محصولات اوريفليم در ايران ممنوع است.
بررسيها انجام شده در ميان اسناد و مدارک به دست آمده از شرکت اوريفليم در تهران و همچنين برخي اعترافات اعضاي اين شرکت هرمي، حقايق ديگري را آشکار کرده است. روش جذب نامناسب و غيراخلاقي در اوريفليم و عدم توجيه مناسب اقتصادي عضويت در اين شرکت از مباحث قابل توجه است.
* فتنه شبيخون فرهنگي، هدفگذاري شرکت اوريف ليم
تبعات اجتماعي و فرهنگي در شرکت اوريفليم به گونهاي بود که ميبايست فصلي جداگانه را به آن اختصاص داد. چرا که فاجعهاي در اين زمينه در حال وقوع بود که ميتوانست آسيب اجتماعي شديدي را به مملکت اسلاميمان وارد کند.
با توجه به نحوه شکلگيري شبکه انساني و نيز خلاهاي موجود در پلن درآمدزايي، بايد گفت آنچه در حال شکلگيري است يک حرکت سيستمي جهت استحاله فرهنگي بود.
از آنجا که روح حاکم بر پلن درآمدزايي اين شرکت عدم موفقيت سطوح پائيني است و همچنين در ذات اين پلن اين نکته نهفته است که هر کس جهت درآمد بيشتر و سود خود، ميبايست دايرکتهايش را به سمت سود کمتر سوق دهد، بدين معني که فعاليت در اين سيستم براي همه اعضا برنده-برنده نيست بلکه برنده-بازنده است و اساساً اين ساختار براي اعضا توجيه اقتصادي ندارد (با توجه به زمان گذاري و ميزان زحمت) لذا هيچگاه افرادي که در مباحث اقتصادي تسلط دارند و ساختار را بخوبي درک ميکنند به منظور درآمد وارد اين سيستم نميشوند و غالباً سبک جذب افراد بياطلاع نگه داشتن مخاطبان و جذب ايشان در بياطلاعي است چه اينکه بعضاً خود اعضا به اين نکته اشاره ميکنند که ما نبايد همه چيز را بدانيم! افرادي وارد اين سيستم ميشوند که داراي سطح اطلاعات بسيار کمي هستند.
* سطح فرهنگي اعضاي اوريفليم
محصولات شرکت هرمي اوريفليم توليدات آرايشي است و از آنجايي که اقبال براي خريد اين محصول در قشر خاصي وجود دارد لذا با توجه به بحث قبلي که مطرح شد اين افراد داراي اطلاعات کمي هستند و همچنين داراي فرهنگ خاصي هستند که به اين محصولات اقبال زيادي دارند افرادي که در اين سيستم مشاهده ميشوند عمدتاً کساني هستند که قيود ظاهري مذهبي را رعايت نميکنند و غالباً از جنس مونث هستند.
* جذب افراد با انحراف اخلاقي
شرکت هرمي اوريفليم براي فردي که وارد سيستم ميشود، توجيه اقتصادي ندارد لذا براي اينکه بتوانند افراد زيادي را جذب کنند گروهي از مردم را بعنوان جامعه هدف خود انتخاب کردهاند که علاقه زيادي به اختلاط دختر و پسر و نيز خوشگذراني دارند و به همين دليل عناوين جذاب براي اين گروه در ساختار معرفي و نيز الگو سازي و هدفگذاري طراحي شده است.
* فضاي جذاب اختلاط
- ستاره شدن و الگو شدن دختران بد حجاب با درآمد بالا که فقط در سطح اول چنين درآمدي وجود دارد.
- ايجاد هدفهايي چون شرکت در جشنها، سمينارهاي خارج از کشور با امکان اختلاط و شرب خمر و... .
* روش جذب نامناسب و غيراخلاقي:
در سيستم هرمي اوريفليم اگر مخاطب فروشنده کالا مذکر باشد با ارائه کاتالوگهايي که اساساً با بدترين شيوهي استفادهي ابزاري از زن طراحي شده و همچنين از طريق دختراني که براي فروش کالا خود را مثل يک مانکن و ويترين آرايشي در ميآورند به سراغ وي ميروند که نمونه کاملاً شفاف استفاده غير اخلاقي از نيازهاي جنسي نسل جوان براي جذب افراد و فروش است.
حال با توجه به عناوين ذکر شده از نظر جامعهشناختي مباحث ذيل قابل طرح است: اشاعهي فرهنگ برهنگي توسط قدرت شبکه، ايجاد سير مناسب براي اصالت يافتن بيفرهنگي و بياصالتي ديني، تجميع قشر عظيمي از جوانان که نياز به بستري براي حرکت اجتماعي دارند که ميتواند منشاء اخلالهاي اجتماعي ميشود. (مانند جنبش سبز) و استحاله ارزشها با حرکت نرم.
* اشاعهي فرهنگ برهنگي توسط قدرت شبکه: از آنجا که قشري که در حال جذب به اين شبکه بودند قشري با تقيد پائين مذهبي هستند و نحوه عضوگيري و ماهيت کالا به گونهاي است که اساساً اين قشر جذب ميشدند و اگر افرادي مذهبي هم وارد اين گروه شوند براي جذب مخاطب مجبور به استفاده از جاذبههاي اين شبکه ميشدند و ساختار قدرتمند شبکهاي باعث رشد بي حد و حصر اين نوع از ابتذال ميشد.
* ايجاد سير مناسب براي اصالت يافتن بي فرهنگي و بي اصالتي ديني: از منظر جامعه شناختي هر گروهي به دليل گروه بودن و جمع بودن، داراي اصالت و ارزش خاص خود است؛ در قرآن نيز آمده است که دليل جذب "بِما لَدَيهِم فَرِحون " است. لذا حتي اگر در جامعه تاکنون ما براي اين سطح از فرهنگ اصالتي قائل نبوديم اصل گروه شدن و هدف دار شدن اين قشر باعث اصالت ارزشي براي ايشان ميشود که هر جواني با هويت ضعيف خواستار عضويت در اين گروهها ميشود که طبعاً داراي لذايذ جنسي و ضداخلاقي نيز است.
* تجميع قشر عظيمي از جوانان که نياز به بستري براي حرکت اجتماعي دارند که ميتواند منشاء اخلالهاي اجتماعي ميشود. (مانند جنبش سبز):
از آنجايي که افرادي چون سبزها مکاني براي جمع شدن ندارند اين شرکت بستري براي اين افراد ايجاد کرده و از طريق همپوشاني رنگي با اين گروه خود را به اين تفکر نزديک کرده است هر چند که دليل رنگ سبز موجود در لوگوي شرکت، دکورها، نشريات، مچ بندها و برشورها را مسائل ديگري بيان ميکنند. فضاي مناسبي در اين مجموعه براي اشاعه اين فرهنگ ايجاد شده است که اسناد آن در Group تشکيل شده توسط آنان در سايت FaceBook بصورت شفاف قابل ملاحظه است.
* استحاله ارزشها با حرکت نرم:
وقتي يک گروه اجتماعي که سطح ضعيف فکري و ارزشي دارد با استفاده از قدرت شبکه تکثير شد و اصالت يافت رهبران اين گروه با الگوسازي ستارههاي خود و اشاعه تفکر و فرهنگ رفتاري و پوششي آنها، شروع به استحاله نرم ارزشي در جوانان ميکنند. اين موضوع را ميتوان در گروههاي داخلي که با حضور ليدرها و الگوسازي اين شرکت ايجاد شده که البته آن را خودجوش مينامند نيز کاملاً واضح مشاهده کرد و متاسفانه در آنها برهنگي بعنوان يک ارزش و يک اصل تبليغ ميشود.
مسير مورد نظر مؤسسان اين سيستم هيچ چيزي جز منفعت مادي نيست زيرا در اين سيستم که از نظر اقتصادي براي اعضا توجيهي ندارد و در طول زمان همه متضرر ميشوند تنها راه عضوگيري همان توجه به علايق قشري است که خود تحت تهاجم فرهنگي و تضادهاي موجود در جامعه قرار گرفتهاند.
* نگاه کلي به تبعات و آسيبهاي اجتماعي تکثير هرمي شرکت اوريف ليم:
در اين شرکت افراد دعوت ميشوند که وارد تيم و شبکهاي شوند که جذابيتهاي بسياري در آن وجود دارد در ابتدا محلي است که نزديکترين دوستان يک فرد درآن وارد شدهاند و از طرف آنها به اين فرد معرفي ميشود. جذابيت ديگري که در اين جا وجود دارد محيط باز اجتماعي براي پاسخگويي به غرايز يک جوان است از تلاش براي رشد و نشان دادن توانمنديها تا مسائل جنسي در اوريفليم ميتوان ديد.
از آنجايي که محصولات اوريف ليم محصولات آرايشي است بحث زيبايي و نشان دادن اين زيباييها و ايجاد فضاي نامتعارف رابطه و بوجود آمدن انحرافات اخلاقي به شدت زياد است. جوانان و دانشجوهايي که قبل از اين براي داشتن رابطه با جنس مخالف فرصتي نداشتند اين بستر تمام فرصتها را براي ايشان فراهم ميآورد و کليد انحراف عملي آنها اينجا زده ميشود.
اين دقيقاً مسالهاي است که در تبليغات شرکت به وضوح ديده ميشود وقتي جواني براي معرفي ميرود جنس مخالفي براي استقبال، پاسخ به سئوالات و... به سمت او ميرود تا بتواند ارتباط احساسي و هيجاني ايجاد کند.
يکي از نکاتي که بسيار در مجموعهها ديده مي شود اين است که اوريف ليم ويترين آخرين محصولات خود را خود افراد ميداند و تأکيد دارد که خانمهاي جوان از اين محصولات آرايشي بصورت کامل روي بدن خود استفاده کنند و با نشان دادن آن به ديگران فروش را انجام دهند.
در کنار اين مطلب بصورت هفتگي يک سري جلسات نمايش محصولاتي وجود دارد که اصطلاحا جلسات " شو " گفته ميشود که در آن دختران جوان و زيبا آخرين محصولاتي که در اين ماه توسط اوريف ليم ارائه شده را روي بدن و صورت خود استفاده ميکنند و در آن جلسه افراد مختلف آقايان و خانمها ميتوانند نحوه آرايش، کيفيت لوازم را ببينند.
سمينارهايي هر چند وقت يکبار در کشورهاي مختلف برگزار مي شود که با نام " شام دايرکتورز " ناميده ميشود،اين سيستم دقيقاً برطبق شعار خود حرکت ميکند و اين شعار کاملاً مخالف با مباني ديني ماست و هنگامي که اين شعار را به عنوان ايدئولوژي، مکتب و شيوهي زندگي به صورت شبکهاي گسترش ميدهد نتيجهاي که صورت ميگيرد اين است که يک شبکهي انساني منسجم با يک خرده فرهنگ در جامعه شکل ميگيرد و اين افراد همه بدنبال خوشگذراني و جذابيتهاي ظاهري هستند.
شعار اوريفليم اين است:
1. جذاب باشيد
2. درآمد کسب کنيد
3. خوش بگذرانيد
افرادي که وارد اين شبکه هستند هر اعتقادي هم داشته باشند ديگر نميتوانند بر اعتقادات خود بايستند چرا که عملاً فرهنگ اين شبکه اعتقادات مذهبي افراد را در خود هضم ميکند وقتي فردي چند سال بصورت شبانهروزي با عدهاي تماس دائم داشته باشد که هر روز به فرهنگ خوشگذراني و غرايز نفساني تاکيد دارند کاملاً شبيه آنها ميشود و اين يعني تکثير مؤثر يک فرهنگ چيزي که اينترنت و ماهواره و فيلمهاي پورنو توان ايجاد آنرا نداشت ولي ساختار اوريف ليم بصورت کاملا قانوني در حال گسترش آن است.
کساني که در شبکههاي انساني فعاليت کردهاند کاملاً ميتوانند قدرت تکثير فرهنگ را لمس کنند و شبکهي اوريف ليم دقيقاً از اين قدرت بهره ميبرد. وقتي يک شبکهي اجتماعي وجود داشته باشد هر چيزي ميتواند در آن تکثير شود و وقتي فرهنگ يک شبکهي اجتماعي مانند اوريف ليم تفکرات اومانيستي و ليبرالي باشد ديگر محدودهاي براي خود نميشناسد و هر فرهنگي حتي خودجوش از داخل شبکه ميتواند در آن تکثير شود.
بر اساس يک پژوهش ميداني شبکهي اجتماعياي که اوريف ليم ايجاد کرده ملجا و پناه بسيارخوبي براي دختران فراري و زنان روسپي است که ميتواند بصورت کامل آنها را سازماندهي کند. فراهم آمدن درآمد و مشتري چيزي است که اين شبکه فراهم ميآورد.
معمولاً شبکههاي قبلي اين زنان خيلي ضعيف و با گسترهي کم بود و امکان تبليغ وجود نداشت و از لحاظ امنيتي کاملاً در خطر بودند ولي در اينجا اين فرصت ايجاد شده است که در لواي فعاليت بازاريابي هم امنيت تبليغ داشته باشند و هم گستره و انسجامي بيشتر.
مسئلهي ديگري که بسيار جلوهگر مي باشد اين است که شبکههاي اجتماعي در زمينه هاي سياسي نيز کاملاً قدرتمند هستند و امکان فعاليتهاي قدرتمند تشکيلاتي زيرزميني (حتي قوي تر از تشکيلات احزاب)، ايجاد تفکرهاي التقاطي و انحرافي و تکثير آنها، گفتمانسازي و مطالبهگري و فشار از پايين را دارند و ميتوان گفت در انتخابات اخير در کنار شبکههاي اجتماعي اينترنتي مانند فيس بوک و توييتر که صرفاً جنبهي اطلاعاتي و پخش شايعه داشتند شبکههاي انساني مثل اوريف ليم و گلدکوئست تاثيرگذاري خيلي بيشتري داشتند و هنوز هم در اين مسير فعاليت ميکنند و بعيد به نظر ميرسد که اين مسائل از محلي هدايت نشود و به طور خودجوش اين روال وجود داشته باشد.
همچنين اين تهديد نيز وجود دارد که در اين شبکه مذاهب ساختگي و مکاتب مختلف از قبيل بهاييت، وهابيت، کابالا و شيطان پرستي ترويج شود چرا که اکثر مخاطبان اين شبکه افرادي هستند که تقيدات مذهبي و ديني چنداني ندارند و اگر هم داشته باشند در اين شبکه تقيدات آنها به آرامي و در طول زمان استحاله خواهد شد.