به گزارش مشرق، معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور به دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور پرداخت.
محمدباقر نوبخت معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور طی سخنانی به دفاع از کلیات لایحه بودجه 93 پرداخت؛ مهمترین محورهای سخنان وی به این شرح است:
** بعد از ارائه لایحه بودجه توسط آقای رئیس جمهور که در مجلس انجام شد، نمایندگان محترم به صورت انفرادی، جمعی و کمیسیونهای تخصصی و نهایتا کمیسیون تلفیق به پیشنهاد دولت توجه و رسیدگی کردند و آنچه امروز خدمت نمایندگان محترم برای تصویب قرار گرفت، لایحه دولت نیست بلکه کار مشترک بین قوه مجریه و قوه مقننه است.
** شما نمایندگان به صورت انفرادی و جمعی نظر دادید و اصلاحاتی روی لایحه صورت گرفت و امروز آنچه خدمت شما تقدیم میشود، لایحهای است با اصلاحاتی که از سوی مجلس محترم، بهویژه کمیسیون تلفیق صورت گرفته است.
** از فرد فرد نمایندگان و کمیسیونها و بهویژه تلفیق که بسیار صمیمانه و به دقت برررسی کردند و همچنین هیئت رئیسه مجلس تشکر و قدردانی میکنم.
** تفاوت گزارش امسال با سنوات گذشته و حداقل، شانزده بودجهای که خود حقیر در تدوین آنها و در تهیه و تنظیم آنها و رسیدگی آنها نقش داشتم و اینجا هم گزارش میکردم، با گزارش امسال این است که دولت در خصوص پیشنهادهای منطقی و درستی که از سوی کمیسیونهای تخصصی و تلفیق بودجه ارائه شد، به هیچ وجه مقاومت غیرمنطقی انجام نداد و تلاش مجلس برای بهبود لایحه بودجه با استقبال معاونت برنامهریزی رئیس جمهور قرار گرفت.
** حداقل چند مورد اساسی در ارتباط با بحث لایحه تقدیمی و گزارشی که امرزو خدمت شما هست، امروز بیان میکنم؛ ابتدا الطفات داشته باشید که ما برای ارزیابی نسبت به لایحه بودجه و گزارش کمسیون تلفیق، قرار نیست که امروز تصمیم نهایی مجلس را دریافت کنیم بلکه امروز نمایندگان محترم و شریف ملت قرار است فقط به کلیات این لایحه رای بفرمایند.
** برای اینکه بدانیم این کلیات قابل رای دهی است، یا خیر بهویژه نمایندگان شریف مردم که قسم یاد کردند از منافع مردم دفاع کنند، بنابراین از همه عزیزان درخواست میکنم تا پایان فرصتی که من پشت تریبون هستم، اگر احساس کردید ابزاری که در بودجه لحاظ شده، قابلیت ندارد، حتما میتوانید سوال کنید و اگر نیست، رأی ندهید و به همان قسمی که یاد کردید، انتظار دارم اگر منطق حقیر در خصوص کلیات مستدل و منطقی است، به دور از هرگونه گرایش بنا به همان قسم نسبت به ایفای وظیفه نمایندگی خود اقدام کنید.
** لایحه بودجه، طبق بند 33 سیاستهای کلی برنامه پنجم که ابلاغی از سوی رهبری است، وظیفه مهمش این است که باید ملهم از سند فرادستی بودجه یعنی برنامه تهیه شود. اگر لایحه بودجه و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق با همکاری همه کمیسیون ها ارائه شد، ترکیب یک برنامه 5 ساله را در یکسال نداشته باشد، قطعاً کلیاتش مردود است و برای تایید او باید ببینید که آیا میتوانید آنچه تقدیم شده را به عنوان یک برنامه یکساله تلقی کنید.
** برنامه 5 ساله در ماده 234 چند هدف مهم برای برنامه در نظر گرفته است؛ اگر این گزارشی که خدمت شما تقدیم شد آن اهداف و رویکردهای برنامه پنجم را نداشت، حتما مردود است و اگر دارد انتظار تقویت از شماست.
** موارد این بند، رشد سرمایه گذاری، کاهش بیکاری و نرخ تورم، قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، گسترش پایههای مالیاتی و ایجاد یک سیستم اجتماعی است که بنده درباره هرکدام از اینها به شما گزارش میدهم.
** رشد اقتصادی در سالهای برنامه به رغم تصریح هشت درصدی در نخستین سیاست مقام معظم رهبری، متاسفانه در سال جاری "منفی" است و سال قبل هم منفی بود.
** من به عنوان یک خدمتگزار کوچک شما همانطور که برای اولین بار دولت در مرداد رای اعتماد گرفت، به شما وعده دادم بودجه در راس موعد مقرر تحویل میشود و شد؛ الان خبر دوم را به شما میدهم که در سال 93 اقتصاد ایران از رکود خارج شده و برای نخستین بار در چند سال گذشته شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.
** آنچه رشد اقتصادی را حاصل میکند، رشد سرمایه گذاری است. در سال 93 ما از چند منبع رشد سرمایهگذاری مثبت را که آنهم متاسفانه در سالهای گذشته منفی بود، را مثبت خواهیم داشت.
** 37800 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی، 90 هزار میلیارد در قالب سرمایه گذاری شرکتهای دولتی، 35 میلیارد دلار طرحهای فاینانس و سرمایهگذاری منابع خارجی که البته تلفیق نوآوری کرد و تا حد 100 میلیارد دلار استفاده از منابع خارجی برای نفت را تصویب کرد که ما نمایندگان را که دولت و لایحه را تقویت کردند، تقدیس میکنیم.
** 20 میلیارد دلار به صورت ارزی و بیش از 10 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی برای بخش خصوصی قائل شدیم، با این اعداد رشد سرمایهگذاری قطعا در سال آینده نسبت به سال جاری که هنوز منابع پیش بینی شده در بودجه بیش از نصفش تحقق نیافت و ما در سال آینده با این اعداد و ارقام می توانیم، اقدامات را انجام دهیم بدون اینکه چشم امیدی به دستاوردهای توافقنامه ژنو داشته باشیم.
** مسئله بعدی مسئله منابع نفتی است؛ عرض میکنم که ما برای نفت بیش از یک میلیون بشکه نفت خام که سال جاری هم همان حد اجازه فروش داریم، حتی یک بشکه مضاف ندیدیم، محاسبات دولت در حال حاضر میتواند توسط کمیسیونهای تخصصی انرژی و تلفیق بررسی شود، البته اگر نظر دارید همین را هم کم کنید، یعنی همان کاری که کنگره آمریکا میخواست انجام دهد را در داخل هم همان را انجام دهیم، اشکالی نیست ولی هیچ عقل سلیمی آن را نمی پذیرد.
** ما 4 میلیون بشکه، امکان افزایش تولید نفت داریم.
محمدباقر نوبخت معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور طی سخنانی به دفاع از کلیات لایحه بودجه 93 پرداخت؛ مهمترین محورهای سخنان وی به این شرح است:
** بعد از ارائه لایحه بودجه توسط آقای رئیس جمهور که در مجلس انجام شد، نمایندگان محترم به صورت انفرادی، جمعی و کمیسیونهای تخصصی و نهایتا کمیسیون تلفیق به پیشنهاد دولت توجه و رسیدگی کردند و آنچه امروز خدمت نمایندگان محترم برای تصویب قرار گرفت، لایحه دولت نیست بلکه کار مشترک بین قوه مجریه و قوه مقننه است.
** شما نمایندگان به صورت انفرادی و جمعی نظر دادید و اصلاحاتی روی لایحه صورت گرفت و امروز آنچه خدمت شما تقدیم میشود، لایحهای است با اصلاحاتی که از سوی مجلس محترم، بهویژه کمیسیون تلفیق صورت گرفته است.
** از فرد فرد نمایندگان و کمیسیونها و بهویژه تلفیق که بسیار صمیمانه و به دقت برررسی کردند و همچنین هیئت رئیسه مجلس تشکر و قدردانی میکنم.
** تفاوت گزارش امسال با سنوات گذشته و حداقل، شانزده بودجهای که خود حقیر در تدوین آنها و در تهیه و تنظیم آنها و رسیدگی آنها نقش داشتم و اینجا هم گزارش میکردم، با گزارش امسال این است که دولت در خصوص پیشنهادهای منطقی و درستی که از سوی کمیسیونهای تخصصی و تلفیق بودجه ارائه شد، به هیچ وجه مقاومت غیرمنطقی انجام نداد و تلاش مجلس برای بهبود لایحه بودجه با استقبال معاونت برنامهریزی رئیس جمهور قرار گرفت.
** حداقل چند مورد اساسی در ارتباط با بحث لایحه تقدیمی و گزارشی که امرزو خدمت شما هست، امروز بیان میکنم؛ ابتدا الطفات داشته باشید که ما برای ارزیابی نسبت به لایحه بودجه و گزارش کمسیون تلفیق، قرار نیست که امروز تصمیم نهایی مجلس را دریافت کنیم بلکه امروز نمایندگان محترم و شریف ملت قرار است فقط به کلیات این لایحه رای بفرمایند.
** برای اینکه بدانیم این کلیات قابل رای دهی است، یا خیر بهویژه نمایندگان شریف مردم که قسم یاد کردند از منافع مردم دفاع کنند، بنابراین از همه عزیزان درخواست میکنم تا پایان فرصتی که من پشت تریبون هستم، اگر احساس کردید ابزاری که در بودجه لحاظ شده، قابلیت ندارد، حتما میتوانید سوال کنید و اگر نیست، رأی ندهید و به همان قسمی که یاد کردید، انتظار دارم اگر منطق حقیر در خصوص کلیات مستدل و منطقی است، به دور از هرگونه گرایش بنا به همان قسم نسبت به ایفای وظیفه نمایندگی خود اقدام کنید.
** لایحه بودجه، طبق بند 33 سیاستهای کلی برنامه پنجم که ابلاغی از سوی رهبری است، وظیفه مهمش این است که باید ملهم از سند فرادستی بودجه یعنی برنامه تهیه شود. اگر لایحه بودجه و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق با همکاری همه کمیسیون ها ارائه شد، ترکیب یک برنامه 5 ساله را در یکسال نداشته باشد، قطعاً کلیاتش مردود است و برای تایید او باید ببینید که آیا میتوانید آنچه تقدیم شده را به عنوان یک برنامه یکساله تلقی کنید.
** برنامه 5 ساله در ماده 234 چند هدف مهم برای برنامه در نظر گرفته است؛ اگر این گزارشی که خدمت شما تقدیم شد آن اهداف و رویکردهای برنامه پنجم را نداشت، حتما مردود است و اگر دارد انتظار تقویت از شماست.
** موارد این بند، رشد سرمایه گذاری، کاهش بیکاری و نرخ تورم، قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، گسترش پایههای مالیاتی و ایجاد یک سیستم اجتماعی است که بنده درباره هرکدام از اینها به شما گزارش میدهم.
** رشد اقتصادی در سالهای برنامه به رغم تصریح هشت درصدی در نخستین سیاست مقام معظم رهبری، متاسفانه در سال جاری "منفی" است و سال قبل هم منفی بود.
** من به عنوان یک خدمتگزار کوچک شما همانطور که برای اولین بار دولت در مرداد رای اعتماد گرفت، به شما وعده دادم بودجه در راس موعد مقرر تحویل میشود و شد؛ الان خبر دوم را به شما میدهم که در سال 93 اقتصاد ایران از رکود خارج شده و برای نخستین بار در چند سال گذشته شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.
** آنچه رشد اقتصادی را حاصل میکند، رشد سرمایه گذاری است. در سال 93 ما از چند منبع رشد سرمایهگذاری مثبت را که آنهم متاسفانه در سالهای گذشته منفی بود، را مثبت خواهیم داشت.
** 37800 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی، 90 هزار میلیارد در قالب سرمایه گذاری شرکتهای دولتی، 35 میلیارد دلار طرحهای فاینانس و سرمایهگذاری منابع خارجی که البته تلفیق نوآوری کرد و تا حد 100 میلیارد دلار استفاده از منابع خارجی برای نفت را تصویب کرد که ما نمایندگان را که دولت و لایحه را تقویت کردند، تقدیس میکنیم.
** 20 میلیارد دلار به صورت ارزی و بیش از 10 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی برای بخش خصوصی قائل شدیم، با این اعداد رشد سرمایهگذاری قطعا در سال آینده نسبت به سال جاری که هنوز منابع پیش بینی شده در بودجه بیش از نصفش تحقق نیافت و ما در سال آینده با این اعداد و ارقام می توانیم، اقدامات را انجام دهیم بدون اینکه چشم امیدی به دستاوردهای توافقنامه ژنو داشته باشیم.
** مسئله بعدی مسئله منابع نفتی است؛ عرض میکنم که ما برای نفت بیش از یک میلیون بشکه نفت خام که سال جاری هم همان حد اجازه فروش داریم، حتی یک بشکه مضاف ندیدیم، محاسبات دولت در حال حاضر میتواند توسط کمیسیونهای تخصصی انرژی و تلفیق بررسی شود، البته اگر نظر دارید همین را هم کم کنید، یعنی همان کاری که کنگره آمریکا میخواست انجام دهد را در داخل هم همان را انجام دهیم، اشکالی نیست ولی هیچ عقل سلیمی آن را نمی پذیرد.
** ما 4 میلیون بشکه، امکان افزایش تولید نفت داریم.