مذاکرات هیئت‌های دولت سوریه و معارضان ...

گروه بین‌الملل مشرق - 40 کشور جهان به همراه اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، سازمان همکاری‌های اسلامی و ائتلاف ملی معارضان سوری از روز چهارشنبه، کنفرانس صلح سوریه در مونترو را آغاز کردند. نشستی که در روزهای پایانی پیش از برگزاری آن، با پس گرفتن دعوت از ایران شاید شکست زودهنگام خود را قطعی کرد. نشستی که با حواشی بسیاری هم همراه بود.

گزارش مشرق از حواشی نشست افتتاحیه را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

در روز اول و نشست افتتاحیه، رؤسای هیئت‌های شرکت‌کننده در این مذاکرات به ترتیب به سخنرانی پرداختند. بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و رئیس نشست اولین سخنران بود و رئیس جمهور سوئیس نیز به عنوان میزبان پس از دبیرکل دقایقی را به سخنرانی پرداخت.

سخنرانی ولید معلم و مشاجره لفظی او با بان‌کی‌مون که تلاش می‌کرد سخنان نماینده دولت سوریه را قطع کند، از جمله برجسته‌ترین حواشی نشست افتتاحیه بود که بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشت.

اصرار معارضان برای ترک مذاکرات/ تلاش اخضر ابراهیمی برای میانجی‌گری

گزارش کامل خبرنگار مشرق از روز اول نشست ژنو 2 در مونترو را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

سرگئی لاوروف، جان کری، ولید معلم وزیر خارجه سوریه و جربا رئیس ائتلاف مخالفان سخرانان بعدی این اجلاس بودند.

متن کامل این سخنرانی‌ها را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

آخرین اخبار و تحولات دومین روز از مذاکرات ژنو 2: 

** برهان الغلیون  نماینده ائتلاف معارضان سوری در پاسخ به خبرنگار مشرق در ژنو: ما به شدت از موضع و عملکرد دولت سوریه در مذاکرات انتقاد داریم. این که تلاش می‌شود اینگونه وانمود شود که معارضان در مذاکرات جدی نیستند صحت ندارد. فضا باید آرام شود و نباید جنگ رسانه‌ای ایجاد شود. دولت سوریه می‌خواهد با عملیات روانی مذاکرات را از پیش شکست خورده اعلام کند.

برهان الغلیون در پاسخ به سؤال دیگری درباره احتمال نشستن با نمایندگان دولت سوریه بر سر یک میز، با طفره رفتن از پاسخگویی گفت: این‌ها مسائل اجرایی است و اهمیت چندانی ندارد. 

این ادعای نماینده معارضان در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات ژنو 2 تا کنون بدلیل پیش شرط‌ های معارضان و حاضر نشدن به شرکت در مذاکرات مستقیم به تعویق افتاده است. همچنین منابع خبری نیز از ظهر امروز خبر دادند که احمد عاصی الجربا رئیس ائتلاف معارضان، ژنو را ترک کرده است.

اخضر الابراهیمی: مذاکرات فردا با حضور دو گروه سوری ادامه دارد/ در نجف و کربلا برایم دعا کنید +تصاویر

** به گزارش خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو؛ اخضر ابراهیمی در کنفرانس خبری خود گفت: فردا نیز مذاکرات ادامه دارد و دو گروه سوری با حضور وی در جلسه مشترک شرکت خواهند کرد.

وی در پاسخ خبرنگار رسانه عراقی از وی خواست تا در نجف و کربلا برای او دعا کند؛ همچنین درخواستی را هم از یکی از خبرنگاران سوری کرد.

** به گزارش خبرنگار مشرق در ژنو، در محوطه مقر سازمان ملل متحد خبرنگار شبکه الجزیره با حمله به مجری تلویزیون دولتی سوریه وی را مورد ضرب و شتم قرار داد. به گفته مجری تلویزیون دولتی سوریه، خبرنگار الجزیره در پخش زنده شبکه‌اش به دروغ اظهار داشت که خبرنگاران سوریه با ایجاد مزاحمت مانع کار آن‌ها می‌شوند. این مجری سوری خطاب به خبرنگار الجزیره گفت شما مثل همیشه باز هم دروغ می‌گوئید، و پس از آن مورد حمله خبرنگار الجزیره قرار گرفت.

المیادین: رئیس ائتلاف معارضان ژنو را ترک کرد/ حمله خبرنگار الجزیره به مجری تلویزیون سوریه+تصاویر

مجری تلویزیون دولتی سوریه که مورد حمله خبرنگار الجزیره قرار گرفت

**  لؤیی صافی از اعضای ائتلاف معارضین در پاسخ به خبرنگار مشرق در ژنو:  "در جلسه‌ای که امروز با آقای اخضر ابراهیمی داشتیم از وی خواستیم تا از نمایندگان دولت سوریه تعهد کتبی مبنی بر پایبندی به تصمیمات و تعهدات ژنو 1 بگیرد. تا زمانی‌که دولت سوریه تعهد کتبی ندهد، حاضر به مذاکرات دو جانبه با آن‌ها نخواهیم شد."

المیادین: رئیس ائتلاف معارضان ژنو را ترک کرد/ حمله خبرنگار الجزیره به مجری تلویزیون سوریه+تصاویر

لؤیی صافی یکی از اعضای ائتلاف معارضان در ژنو 2

** برهان غلیون از اعضای ائتلاف معارضان حاضر در ژنو گفته است تا احقاق مطالبات و حقوق مردم سوریه، ژنو 2 را ترک نخواهیم کرد.

** شبکه خبری العربیه وابسته به آل سعود به نقل از منابع آگاه خبر داد دولت سوریه با آزادی 5500 نفر از زندانیان این کشور موافقت کرده است. تا کنون هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است.

المیادین: رئیس معارضان ژنو را ترک کرد/ تهدید ولید معلم به ترک مذاکرات+تصاویر

** ولید معلم وزیر خارجه سوریه در دیدار با اخضر ابراهیمی هشدار داد در صورتی که طرف مقابل در مذاکرات جدی نباشد ژنو را ترک می‌کنیم.

** شبکه المیادین خبر داد رئیس ائتلاف معارضان سوریه، مذاکرات ژنو 2 را ترک کرده است.

** هم‌اکنون اخضر ابراهیمی با نمایندگان سوریه در حال دیدار هستند و قرار است ساعت 4 به وقت محلی نیز با معارضان سوری دیدار کند.

** رسانه‌های غربی خبر دادند ارتش آزاد سوریه با پیش‌بینی شکست مذاکرات ژنو 2، رایزنی‌های دیپلماتیک‌ خود با سناتورهای آمریکایی را برای ارسال مستقیم سلاح از آمریکا آغاز کرده‌اند.

المیادین: رئیس معارضان ژنو را ترک کرد/ تهدید ولید معلم به ترک ژنو+تصاویر

** به گزارش خبرنگار مشرق در ژنو، گفته می‌شود اختلاف بر سر دستور کار مذاکرات میان نمایندگان دولت و معارضان همچنان ادامه دارد. نمایندگان دولت سوریه خواهان در دستور کار قرار گرفتن مبارزه با تروریسم و گروه‌های افراطی در سوریه هستند، اما ائتلاف معارضان بر تشکیل دولت انتقالی و کناره‌گیری بشار اسد تأکید می‌‌کنند. 
ولید معلم پیش‌تر اعلام کرده است که بشار اسد خط قرمز سوریه در مذاکرات است.

** به گزارش خبرنگار مشرق، نمایندگان دولت سوریه و ائتلاف معارضان روز چهارشنبه و در ضیافت ناهار نشست افتتاحیه در شهر مونترو، بر سر دستور کار نشست با یکدیگر به مشاجره پرداختند.

** پیش‌بینی می‌شد در صورت برگزاری این نشست، بحث آزادی زندانیان و احتمال رفع محاصره شهرها و روستاهای تحت کنترل معارضان برای انتقال کمک‌های بشردوستانه موضوع مذاکرات دو جانبه باشد.

**به گزارش خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو، شب گذشته احمد جربا رئیس ائتلاف معارضان سوریه با دعوت خبرنگاران غربی مخالف دولت سوریه، کنفرانسی خبری در هتل اینترکانتیننتال ژنو برگزار کرد. جربا در این کنفرانس خبری با پافشاری بر کناره‌گیری اسد گفت: نشستن با نمایندگان دولت بر سر میز مذاکره برای ما بسیار سخت است.

**احمد جربا مدعی شد به غیر از ایران، سایر کشورها با رفتن اسد موافق هستند و حتی سرگئی لاوروف هم در دیدار با این ائتلاف گفته است که مخالفتی با کناره‌گیری اسد ندارند.

**قرار بود نشست امروز نمایندگان دولت سوریه با معارضان ساعت 9 صبح به وقت ژنو برگزار شود که بدلیل اصرارها برای کناره‌گیری بشار اسد، تا کنون به تعویق افتاده است. اخضر ابراهیمی تلاش می‌کند با میانجی‌گری، این مذاکرات برگزار شود. وزیر اطلاع‌رسانی سوریه هم خبر داد که مذاکرات دو جانبه فعلا به تعویق افتاده است.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    دکترروحانی درحالیکه محسن رضائی -سیگارچی- در پشت سرش قرار داشت فرمودند:توافقق ژنو یعنی کرنش قدرتهای غرب و شرق در مقابل ایران...انصافا از شنیدن این جمله در پخش مستقیمش فوق العاده تعجب کرده و درعین حال خندیدم!!
  • رند ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    مگه شما تو این مملکت زندگی نمیکنی ؟! ما هر روزه شاهد همچنین سخنانی هستیم از زبان افراد مختلف ..
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    بله آدم فروشی روسها شروع شد
  • حامد ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    مشکل من و شما و بقیه مردم، مشکل ترافیک و آلودگی هوا، مشکل تورم و دارو از اینه که هیچکس پیام انتخابات 24 خرداد رو درک نکرده!
  • مجید ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    احمدی نژاد هم این حرفا رو می زد؛ اونوقتا هم می خندیدی؟
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    آقایون اگه هزینهشو تقبل کنن با چندتا بچه ها میریم ژنو... اونوقت ببینیم الجزیره و العربیه و بی بی سی چی میگن آیا؟! :)
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    اتفاقا سرلشكر جعفري فرمانده سپاه هم همين حرفو زده.
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    اين افراطيها چرا انقدر داغونن؟ الان اين حرفي كه ناشناس 15:30 زده چه ربطي به اين خبر و نشست ژنو سوريه داره؟؟؟
  • رضایی ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    واقعا اینا نمی خواهند واقعیت گندی را که زدند قبول کنند؟. ...
  • روح الله ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    جالبه تو اجلاس ژنو2 از کشورهای مثل مکزیک و....دعوت کردن که عکس خاورمیانه رو بهشون نشون بدی اصلا نمیدونن سوریه کجای نقشه هست ولی ایران رو از لیست مدعوین حدف کردن.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس