بازگشت دو چهره خبرساز تيم سابق مذاکره‎کننده هسته‎اي سيد حسن موسويان و سيروس ناصري به ايران

به گزارش مشرق،  دیروز بازرسان آژانس بین‌المللی به نطنز رفتند و آبشارهای غنی‌سازی 20 درصد را پلمب کردند. آنها بلافاصله پس از پلمب نطنز، راهی فردو شدند و 4 آبشار غنی‌سازی 20 درصد فردو را نیز پلمب کردند. با پلمب این 6 آبشار، غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی در ایران به طور کامل متوقف شد.

گزارش بازرسان آژانس که به دست مقامات مافوق‌شان در وین رسید، در اقدام متقابل، کشورهای 1+5 و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های ایران را تعلیق کردند. شورای وزیران اتحادیه اروپا، اولین گروهی بودند که در جلسه‌ای «قانون تحریم‌ها را بر اساس توافق ژنو بین ایران و 1+5 اصلاح کردند.» کشورهای 1+5 در مذاکرات فشرده‌ای که اوایل آذر انجام دادند، بر برنامه اقدام مشترک به توافق رسیدند که به توافق ژنو موسوم شد. این توافق از روز گذشته (30دی) اجرایی شد.

از سويي عده‎اي اين توافق را مهم‎ترين دستاورد دولت دکتر روحاني در عرصه ديپلماتيک، بلکه بزرگترين کار انجام شده توسط دولت برمي‎شمارند و از آن تحت عنوان احصاء حقوق ملت ايران در حوزه فناوري هسته‎اي نام مي‎برند. رئيس‎جمهور در سفر استاني خود به خوزستان، توافق ژنو را به تسليم قدرت‎‎هاي بزرگ در برابر ملت ايران و شکستن ديوار تحريم معني کرد. از سويي گروهي ديگر توافقنامه ژنو را ترکمنچاي ثاني نامگذاري کرده‎اند. مسئله ديگري که اين‎ روز‎ها دوباره مطرح شده، بازگشت موسويان و ناصري به بحث پرونده هسته‎اي ايران و اما و اگر‎هاي مجددي است که به راه افتاده؛ افرادي که با دو بحث جاسوسي و ارتشا نام آن‎ها برجسته شد، دادگاهي برگزار شد و ابتدا محکوم و بعد تبرئه شدند؛ تا جايي که افراد ارشد نظام در آن زمان، در سطوح مختلف به تقبيح و تحسين آن‎ها پرداخته، نام آن‎ها را از تريبون‎‎هاي رسمي کشور بار‎ها تکرار کردند. اين پرونده در تلاش است تا با بررسي اين دو موضوع به‎صورت توأمان، مسئله هسته‎اي را به‎عنوان اصلي‎ترين مسئله روز کشور بار ديگر مورد بررسي قرار دهد.

وقتي تيم همراه آيت‎الله علي‎اکبر رفسنجاني و دکتر حسن روحاني با وجود مخالفت مقامات نظام (به‎دليل برخي اتهامات) از مجال بازگرداندن رفقاي قديمي خود به صحنه سياست مطمئن شدند، اين‎بار طرح «اتاق فکر هسته‎اي» را کليد زدند. غلامعلي خوشرو، اميرحسين زماني‎نيا، سيروس ناصري، حسين موسويان، محمود سريع‎القلم، علي‎اکبر صالحي و ناصر هاديان. اين‎ها نام‎‎هاي آشنايي بودند که در سومين هفته کاري دولت يازدهم، دوباره روي زبان سياسيون آمدند. در اين ميان نام دو تن بيش از بقيه توجه مخاطبان اين عرصه را به خود جلب مي‎کرد؛ حسين موسويان و سيروس ناصري. سياستمداران کهنه‎کاري که چند سالي است آمريکا و اتريش را براي سکونت خود برگزيده‎اند.

    مامور ويژه عاليجناب در آلمان

سخنگوي تيم مذاکرات هسته‎اي در زمان مديريت دکتر حسن روحاني و به تعبير کريستين امان‎پور «نماد ديپلماسي هسته‎اي دولت خاتمي»، سفير ايران در آلمان در دولت آقاي هاشمي رفسنجاني، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي در دولت آقاي سيد‎محمد خاتمي و عضو هيئت مذاکرات هسته‎اي ايران و... مهم‎ترين سوابق سياسي موسويان از ابتداي انقلاب تا پايان دولت دوم اصلاحات بوده است. اما آنچه که موسويان را از يک چهره کلاسيک در حوزه ديپلماسي به يک چهره سياسي عمومي تبديل کرد، ماجراي اتهامات وارد شده به او در سال 1386 بود. البته پيش از اين و در جريان ماجراي ترور ميکونوس، موسويان در کنار مقامات ارشد آن زمان نظام، از جمله افرادي بود که مورد اتهامات واهي دادگاه آلمان واقع شد. اما ابعاد اجتماعي و عمومي اين جريان به مراتب از اتفاقات سال 86 براي موسويان کمتر بود. بعد از برگزاري دادگاه ميکونوس، آلمان چهار ديپلمات ايراني را از اين کشور اخراج کرد. تمامي کشور‎هاي عضو اتحاديه اروپا نيز سفراي خود را از ايران فرا خواندند. اين اقدام دولت آلمان در حالي انجام شد که ماموريت ويژه موسويان در آلمان پياده‎سازي «استراتژي بهبود روابط ايران و اروپا از دروازه آلمان» تعريف شده بود. به هر حال موسويان تا پايان دولت‎‎هاي اصلاحات در سمت‎‎هاي مختلف خود در وزارت خارجه و تيم هسته‎اي ايران باقي ماند. طي سال‎‎هاي 82 تا 84 سخنگوي تيم مذاکرات هسته‎اي دولت اصلاحات بود و همزمان با روي کارآمدن محمود احمدي‎نژاد، در معيت حسن روحاني و به دعوت آقاي هاشمي به مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص رفت تا براي هشت سال پيش رو از فضاي سياست و ديپلماسي دوري گزيند.



    حقيقتي که معــلوم نشد!

عصر دوشنبه 10 ارديبهشت ماه 1386 بود که وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران، سيد حسين موسويان معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي سابق را بازداشت کرد. بمب خبرساز بازداشت موسويان با تاخيري دو روزه در فضاي رسانه‎‎هاي داخلي و خارجي منفجر شد. در نخستين مرحله، روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 12/2/86 در خبري کوتاه اعلام کرد: «حسين موسويان عضو ارشد مذاکره‎کننده پرونده هسته‎اي بازداشت شده است». پس از آن پايگاه خبري رجانيوز در واکنشي شتاب‎زده درباره خبر اعتماد اين‎گونه نوشت؛ «ادعاي عجيب: حسين موسويان بازداشت شد!» اين تاييد‎ها و تکذيب‎ها ديري نپاييد و عصر چهارشنبه بود که خبرگزاري فارس پرده از ابعاد نامعلوم بازداشت اميرحسين موسويان برداشت. فارس در ساعت 17:55 به نقل از «يک منبع موثق» رسما اعلام کرد که «تحقيقات مقدماتي از موسويان که به اتهام ارتباط با عوامل خارجي و تبادل اطلاعات با آن‎ها دستگير و در حال حاضر در زندان اوين به‎ سر مي‎برد، آغاز شده است». در خبر فارس سه نکته از قول همان «منبع موثق» مورد تاکيد قرار گرفته بود: نخست آنکه «اين منبع موثق، اتهام موسويان را مسائل اقتصادي ندانست». دوم آنکه «موسويان احتمالا در خصوص مسائل هسته‎اي با خارجي‎‎ها يک سري تبادل اطلاعات داشته است و ممکن است اتهام جاسوسي درباره وي مطرح باشد»  و سوم آنکه «با توجه به اينکه ايشان تحت بازجويي هستند لذا بحث آزادي وي فعلا منتفي است». پايگاه خبري الف يکي از مهم‎ترين تريبون‎‎هاي خبررساني در خصوص جزئيات پرونده موسويان در سال 86 بود. اين پايگاه خبري در گزارشي با عنوان «سيد حسين موسويان کيست؟» -که البته بعد‎ها در بيانيه عذرخواهي احمد توکلي مورد تکذيب قرار گرفت- اتهام اصلي موسويان را نگهداري اسناد طبقه‎بندي شده و محرمانه‎اي درخصوص پايگاه‎‎هاي نظامي امنيت ايران در اروپا دانسته بود که موسويان آن‎ها را در اختيار طرف بيگانه- سرويس‎‎هاي اطلاعاتي انگليس- قرار داده است. ادعايي که مي‎توان آن را در يک واژه ساده خلاصه کرد؛ «اتهام جاسوسي!»

بيانيه عذرخواهي رسمي احمد توکلي از حسين موسويان در حالي منتشر شد که پيش از آن، پايگاه خبري متعلق به وي اظهارات محسني اژه‎اي در جلسه با اعضاي کميسيون اصل نود مجلس را نيز منعکس کرده بود. محسني اژه‎اي در اين جلسه در خصوص اتهام جاسوسي موسويان اين‎گونه گفته است: «وي به‎خاطر يک سري ارتباطات با عوامل خارجي و تبادل اطلاعات با آن‎ها دستگير و بازداشت شده است». وي اين‎گونه ادامه داد: «وقتي اقدامات حسين موسويان براي ما محرز شد، موضوع را در جلسه‎اي با آقاي روحاني، رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ميان گذاشتيم. لکن بعد از اين جلسه، انتقال اطلاعات از سوي آقاي موسويان شدت بيشتري به خود گرفت که تعجب کارشناسان اطلاعاتي کشور را و عکس‎العمل بعدي ما را موجب شد».



   تيــر‎هايي که در تاريکي مي‎آيند...

سوال 27 نماينده از وزير اطلاعات درباره آزادي موسويان، تشکيل جلسه کميسيون اصل نود مجلس، مصاحبه‎‎هاي پي‎در‎پي و مطالبه‎‎گرايانه نمايندگان مجلس و هزار و يک اقدام کوچک و بزرگي بود که نمايندگان ملت براي بهبود رسيدگي به پرونده حسين موسويان انجام دادند. لکن در رده مسئولان عالي مملکتي عکس‎العمل‎ها به‎گونه‎اي ديگر رقم مي‎خورد. آيت الله علي اکبر هاشمي رفسنجاني در اين‎باره تنها به گفتن اين جمله بسنده کرد: «حقيقت اين موضوع به‎زودي معلوم مي‎شود. فعلا اجازه دهيد در اين مورد، بيش از اين چيزي نگويم».

حسن روحاني در مصاحبه‎اي درباره دستگيري حسين موسويان و بررسي پرونده وي در قوه قضائيه گفت: «آقاي موسويان، فردي خدوم است. دستگاه قضايي بايد اين موضوع را براي مردم روشن کند و ان‎شاءالله اين مسئله به‎زودي آشکار خواهد شد».

اين اظهارات در حالي بيان مي‎شد که وزارت اطلاعات و مجلس شوراي اسلامي به‎عنوان پايگاه‎‎هاي اصلي اطلاعاتي در اين پرونده، خواستار محاکمه موسويان به اتهام جاسوسي در پرونده هسته‎اي بودند و از موضع خود نيز کوتاه نمي‎آمدند. اما بخش اعظمي از صريح‎ترين و البته جنجالي‎ترين اظهارات در اين‎باره، به رويه هميشگي کشور- در آن دوران! - مربوط به محمود احمدي‎نژاد بود. احمدي‎نژاد که بار‎ها و در سخنراني‎‎هاي مختلف خود به‎صورت صريح و ضمني به دست‎‎هاي پنهاني اشاره کرده بود که قصد توطئه عليه تيم مذاکرات هسته‎اي را دارند، در تاريخ 10/9/1386 در دانشگاه علم و صنعت اين‎گونه اظهار کرده بود: «الان قاضي پرونده‎اي را تحت فشار سنگين قرار داده‎اند تا جاسوسي را تبرئه کند. ملت ايران اجازه نخواهد داد برخي با استفاده از نفوذ سياسي و اقتصادي، مجرمين را از دست انتقام ملت نجات دهند».

اما پس از آن سخنگوي دستگاه قضايي در تاريخ 16/9/1386خبر از تبرئه موسويان در پرونده جاسوسي را به‎صورت رسمي اعلام کرد و راي صادره درخصوص اين پرونده را اين‎گونه اعلام کرد: «موسويان در خصوص دو اتهام جاسوسي و ارائه اطلاعات به بيگانگان تبرئه شده و پرونده وي با نظر نهايي دادستان در خصوص اتهام تبليغ عليه نظام بررسي خواهد شد». ورود سعيد مرتضوي، اظهارنظر‎هاي تند و تيز محمود احمدي‎نژاد، از سر گرفتن تحقيق و تفحص از حسين موسويان و... اقداماتي بود که اين پرونده را تا فروردين 87 در صحنه سياست عمومي ايران نگه داشت؛ اقداماتي جنجالي که با صدور راي نهايي دادگاه در 21 فروردين ماه 87 مي‎توان به بيهودگي آن‎ها پي برد. حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران براي حسين موسويان بدين شرح بود: «تحمل دو سال حبس تعليقي و پنج سال محروميت از پست‎‎هاي ديپلماتيک در وزارت خارجه و امور بين‎الملل ساير نهادها».

   رخت بعد از عيـد آقايان!

وزارت اطلاعات دو سال پس از صدور راي نهايي دادگاه، درخصوص پرونده جنجالي حسين موسويان، طي بيانيه‎اي اين‎گونه اذعان کرد: «وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران قويا اعلام مي‎دارد با عنايت به راي صادره از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي تهران که قطعي گرديده است، به استناد ماده 505 قانون مجازات اسلامي، آقاي حسين موسويان به جرم «جمع‎آوري اطلاعات طبقه‎بندي شده با پوشش مسئولين نظام و مامورين دولت و در اختيار قرار دادن اطلاعات مزبور به ديگران (افراد فاقد صلاحيت و بيگانگان) به دو سال حبس تعزيري و پنج سال محروميت از مشاغل ديپلماتيک در وزارت امور خارجه و اشتغال در امور بين‎الملل ساير نهاد‎ها و ارگان‎‎هاي کشور محکوم گرديده است. لذا اقدام نامبرده مصداق روشن و کامل جاسوسي مي‎باشد».

محمود احمدي‎نژاد نيز يک‎سال پس از صدور راي نهايي دادگاه در جمع دانشجويان اين‎گونه گفت: «اگر اين موضوع هرجاي ديگري بود در حد اعدام برخورد مي‎شد. آقايان قبول داشتند که چه اتفاقي افتاده اما کار را به‎جايي رساندند که آن‎ها تبرئه گشته و طلبکار شده‎اند».

حسن روحاني نيز در مصاحبه با روزنامه شرق، در تاريخ 22/3/1392 اين‎گونه اظهار کرد: «آقاي موسويان را بعضي‎‎ها متهم کردند که در برخي رسانه‎‎ها هم مطرح شد و در دادگاه و دادسرا مورد بررسي قرار گرفت. در همان بررسي اوليه در مرحله دادسرا ايشان از جاسوسي به‎طور کامل تبرئه شد و حتي پرونده به دادگاه هم فرستاده نشد. اما مورد ديگر اتهام به دادگاه ارجاع شد و دادگاه، ايشان را به دو سال حبس تعليقي محکوم کرد. اين پرونده به يک‎سري مسائل درباره دوران سفارت ايشان در آلمان مربوط مي‎شد. يعني ايشان هيچ اتهامي نسبت به دوراني که در مذاکرات هسته‎اي بودند نداشتند ولي نسبت به دوراني که در وزارت خارجه و سفير در آلمان بود اتهامي به ايشان وارد شد و بر مبناي همان اتهام به دو سال حبس تعليقي محکوم شدند».

   آمده‎ام مــادرم را ببينم

موسويان که پس از چند سال، دو هفته پيش به کشور بازگشته ، تاکيد دارد که براي فعاليت سياسي به ايران نيامده است.

وي در حاشيه مراسم ختم مادر وزير امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره ديدارش با برخي چهره‎‎هاي سياسي در خارج از کشور اظهار کرد: «اين‎‎ها شايعه است. من صرفا کار آکادميک انجام داده‎ام. از همه مقالاتم دفاع و زير آن را امضا مي‎کنم. بقيه بحث‎‎هايي که مطرح مي‎شوند به من ارتباطي ندارند».

موسويان در پاسخ به سوالي مبني بر تصميمش درخصوص طول اقامت در ايران نيز اين‎گونه پاسخ داد: «من آمده‎ام در ايران بمانم. براي کار سياسي نيامده‎ام، آمده‎ام مادرم را ببينم. خدا مي‎داند براي عيادت از مادرم که حال خوبي ندارد آمده‎ام».

   تــه کلاسـي‎ها متهـــمند!

«شرکت اورينتال اويل کيش» يکي از دو نامي است که در اوايل دهه 80 در فضاي عمومي اقتصاد کشور مطرح شد. شهرام جزايري عرب و سيروس ناصري دو نامي بودند که در کنار اورينتال اويل براي مدت مديدي روي زبان‎ها بودند.

سيروس ناصري مدير‎عامل شرکت اورينتال اويل، عضو اسبق تيم مذاکره‎کننده هسته‎اي، سفير ايران در مقر اروپايي سازمان ملل، سفير ايران در سوئيس، نماينده ايران در آژانس بين‎المللي انرژي اتمي در وين و يک سياستمدار ديپلمات در دولت‎‎هاي سازندگي و اصلاحات بوده است. اقدامات ناصري در دوران فعاليت‎‎هاي ديپلماتيکش آنقدر مورد توجه عموم مردم و رسانه‎ها نبود که در دوران مديريتش بر شرکت اورينتال اويل بود. اورينتال اويل يکي از بزرگ‎ترين شرکت‎‎هاي نفتي ايراني بود که در سالهاي 83 و 84 سيبل رسانه‎‎هاي مختلف کشور واقع شد. پنج تن از متهمان شرکت نفتي اورينتال اويل کيش به اتهام دريافت و پرداخت رشوه‎‎هاي ميلياردي در شعبه 1192 دادگاه امور اقتصادي محاکمه شدند. دادگاه، اتهامات متهم رديف اول پرونده را رشوه به ميزان نيم ميليون دلار و 129ميليون تومان و اخذ پورسانت از شرکت نفتي gdc ژاپني به ميزان 32 هزار دلار در خلال سفرش به دوبي به انضمام هزينه سفر خانوادگي به دوبي، سنگاپور و ژاپن جمعا به مبلغ 97 هزار دلار آمريکا دانست. هم‎چنين اتهامات مشابهي براي متهمين رديف‎‎هاي دوم، سوم، چهارم و پنجم نيز مطرح کرد. اما نکته قابل توجهي که در اين پرونده وجود داشت، نحوه رسيدگي به اين پرونده و احکام صادره براي متهمين بود. در اين پرونده سيروس ناصري متهم رديف اول و مهرداد صفدري مدير عامل شرکت اورينتال اويل کيش در عين‎ حال از اتهام دادن رشوه به متهمان پرونده تبرئه شدند. هم‎چنين دادگاه سه تن از کارمندان شرکت نفت را به جرم دريافت رشوه از يک تا دو سال حبس قطعي و پرداخت وجوه دريافتي محکوم کرد.

دادگاه، کاظمي مشاور عالي سابق نفت و گاز پارس جنوبي را به جرم اخذ رشوه به ميزان نيم ميليون دلار به‎همراه 129 ميليون تومان و همچنين اخذ پورسانت از شرکت «جي‎وي‎سي» به ميزان 132 هزار دلار در خلال سفر به دوبي و پرداخت هزينه سفر خانواده وي به دوبي، سنگاپور و ژاپن جمعا به ميزان 95 يا 97 هزار دلار آمريکا مجرم شناخت و او را به حبس تعزيري و استرداد وجوه دريافتي محکوم کرد. همچنين دادگاه، مدير عامل اورينتال اويل کيش و سه کارمند شرکت نفت را به اتهام ارتشا مجرم شناخت و به حبس‎‎هاي مختلف محکوم کرد. پرونده متهمان با اعتراض آنان جهت رسيدگي به شعبه 23 دادگاه تجديد نظر استان تهران ارجاع شد و دادگاه، صفدري مدير عامل شرکت اورينتال اويل کيش را از اتهامات وارده تبرئه کرد. اما کاظمي مشاور سابق شرکت نفت و گاز پارس جنوبي و سه نفر از کارکنان شرکت نفت را مجرم و به حبس‎‎هاي مختلف و استرداد وجوه دريافتي محکوم کرد.

اورينتال اويل همواره يادآور استات اويل در حافظه تاريخي و سياسي جمهوري اسلامي ايران بوده است؛ چه به سبب ارتباط رديف اولي‎‎هاي اين دو شرکت و چه به سبب نحوه برخورد و فرجام اين پرونده‎ها در دستگاه قضايي نفوذناپذير ما!

  سفر بخــير!

در پي طرح مسائل پرونده فعاليت مديرعامل و مسئولان شرکت نفتي اورينتال کيش از اوايل مردادماه 1384، سيروس ناصري در وين اقامت گزيد و از سفر به ايران خودداري کرد. ناصري در دوران برگزاري جلسات دادگاه در ايران حضور نداشت. البته وي پس از بازگشت به ايران با حضور در مراسم ترحيم مادر محمدجواد ظريف در پاسخ به خبرنگار ايران خبر، درباره خبر برخي رسانه‎ها که از بازگشت وي به کشور صحبت کرده بودند، گفت: «هيچ‎وقت از ايران نرفته بودم که بازگردم!»

  اما امـــروز، اينجا، ايــــران...

اگرچه محمد‎جواد ظريف در مصاحبه با نسيم، در پاسخ به برخي اخبار مبني بر احتمال اضافه شدن حسين موسويان و سيروس ناصري به ترکيب تيم مذاکره‎کننده ايران، اظهار داشت اين خبر را به‎شدت تکذيب مي‎کنم و اين دو نفر هيچ‎گاه در ترکيب تيم مذاکرات حضور پيدا نخواهند کرد و دخالتي در مذاکرات هسته‎اي ندارند و خودشان نيز تمايلي براي حضور در مذاکرات ايران با 1+5 ندارند اما مسئله اصلي اضافه شدن اين دو به تيم مذاکرات هسته‎اي جمهوري اسلامي نبوده، نيست و نخواهد بود. سيروس ناصري اکنون پس از چند سال، سکوت سياسي خود را شکسته و به اظهارنظر در اين‎باره پرداخته است. وي در خصوص علت شکستن سکوت سياسي‎اش اين‎گونه توضيح داده است: «علت اينکه مدتي بود حاضر به مصاحبه نبودم خيلي ساده است. چون هيچ مسئوليتي ندارم و جايگاهي را که معمولا براي کسي که مي‎خواهد مصاحبه کند نداشتم ولي اينکه اخيرا به اين فکر افتادم، احساس مي‎کنم يک اتفاق بسيار مهم براي کشور افتاده است.

يک توافقنامه اوليه بسيار بزرگ شکل گرفته‎ و برداشت من اين است که شايد به‎ عنوان کار‎شناسي که 33 سال سابقه‎ مذاکراتي در همه زمينه‎‎ها و نه فقط مذاکرات ديپلماسي و سياسي دارم، مسئوليت دارم به‎ عنوان عضوي از جامعه‎ نظر خودم را مطرح کنم». اين اظهارات ناصري دم خروس مصاحبه محمد‎جواد ظريف است که پيش از گرم شدن بازار تکذيب‎ها براي اصحاب رسانه و سياست نمايان شده بود.

امروز مسئله ايران نه بازگشت حسين موسويان است و نه بازگشت سيــروس ناصــري، بلکه مسئله ايران بازگشت سياستي‎است که سال‎هاست عقيم مانده و کنار نهاده شده است. امروز مسئله ايران و سياستمداران ايراني، پرهيز از مواضع تهمتي است که ساليان پيش از آن گزيده شده‎ايم.
 
منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ّبهزاد ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    با سلام خودروی ارزان آرزویی فقط برای افغانی هاست از خودروهای لوکس ارزان قیمت تا تریلرهای اف و مان و اسکانیای 2014 که فقط به قیمت 40 میلیون تومان به افغانی ها فروخته می شود- چشم هر بیننده و شنونده ای را به درد می آورد که چرا گمرک با همکاری دلالان خودرو این چنین پول های حرامی را خیلی راحت به شکمشان می ریزند و مردم را به یه چشم دیگر می بینند
  • جلیل ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    خدایا مرگ منو برسون که دیگه مخم یاری نمی ده اخه کجایه دنیا این طوریه که هر 8 سال یک دفعه جای ... و ... عوض می شه؟ مگر این که همه این ها فیلمی باشد برای تفریحات سالم ملت
  • اعتدال ناب ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    خدا رو شکر که عبدالمالک ریگی رو قبلا اعدام کردند!؟وگرنه......
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    اومدند زمینه تعلیق کامل رو تکمیل کنند.
  • علی ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    موسویان از گل پاکتر است
  • کاشانی ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    اقای موسویان در انتخابات آتی مجلس کاندید خواهند شد
  • محمد ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    آزموده را آزمودیم! به امید آگاهی ناآگاهان و به امید ظهور واقعی حقیقت... اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    ارقامی که برای آقای ناصری ذکر کردید خنده دار است. از چند هزار دلار حرف می زنید در حالی که در دولت احمدی نژاد اختلاس های میلیاردی رخ داده است. توجه کنید، هزار با میلیارد قابل قیاس نیست. البته که باید جلوی رانت و فساد گرفته شود اما این ارقامی که ذکر کردید به حدی مضحک است در دوران پس از احمدی نژاد که باید گفت پرچم دست دوستان احمدی نژاد حالا حالا بالاست.
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    0 0
    گل بود به سبزه هم آ راسته شد فقط همینو کم داشتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس