روحانی منتقدان سیاست خارجی دولت بویژه منتقدان عملکرد دولت در موضوع مذاکرات هسته‌ای را «تازه‌انقلابی‌های مخالف لغو تحریم» دانست و به مردم وعده داد اسامی این افراد را اعلام کند!

مشرق - این دیگر محمود احمدی‌نژاد نیست که در سفرهای استانی یا در مناظره‌های انتخاباتی، مخالفان خود را تهدید به افشاگری کند. «بگم بگم» اصطلاح رایجی بود که در ادبیات سیاسی رئیس‌جمهور سابق نمودار شد.

اگر محمود احمدی‌نژاد چند سال پس از آغاز ریاست جمهوری با این ترفند به مقابله با منتقدان خود برمی‌خاست اما اینک حسن روحانی در حالی که عمر دولتش به چند ماه نرسیده، «بگم بگم» را شروع کرده است.

روحانی که در نخستین سفر استانی خود پس از ریاست جمهوری با استقبال مردمی معناداری مواجه شده بود؛ در روز پایانی سفر خود خبرساز شد تا آنچه در اذهان می‌ماند، اظهارات مساله‌ساز او درباره تحریم‌ها باشد.



« رئیس‌جمهور در آخرین روز سفر استانی خود به خوزستان، به منتقدان سیاست خارجی دولت حمله کرد. »

رئیس‌جمهور به انتقاداتی که اخیراً از سوی برخی به هیأت دولت و سیاست خارجی آن وارد شده، اشاره کرد. روحانی درباره این منتقدان گفت: «یک نفر پیدا می‌شود و حرفی می‌زند که برای چه به غربی‌ها لبخند می‌زنید؟ البته امیدوارم حرفشان از روی حسن نیت باشد. ما لبخند می‌زنیم تا منجر به لبخند مردم شود. آیا نباید با تحریم‌های ظالمانه مبارزه کرد؟ باید با دیپلماسی مشکل را حل کرد و ما از ابزار دیپلماسی استفاده می‌کنیم. آیا برداشتن تحریم‌ها کار بدی است؟ گویی عده‌ای انقلابی شده‌اند! گرچه سوابق آنها را می‌دانیم و از حرف‌هایی که می‌زنند تعجب نمی‌کنیم.»

روحانی پس از آنکه منتقدان سیاست خارجی خود را «تازه انقلابی» دانست؛ به این موضوع بسنده نکرد. وی افزود: دیدید که یک نفر معرفی و سپس گرفتار شد. دیگرانی هم هستند که باید معرفی شوند. در دوران تحریم‌ها، عده‌ای به اسم اینکه تحریم را دور بزنند، ملت و منافع مردم را دور زدند.

او سپس گفت: در بحث مذاکره با 6 قدرت دنیا دیدیم چه مسائلی وجود دارد، خیلی حرف دارم اما موقع گفتن آن، اینجا نیست؛ بموقع به مردم خواهم گفت که یک عده نمی‌خواهند تحریم برداشته شود و یک عده با عادی شدن شرایط کشور با دنیا به خاطر منافع شخصی و گروهی مخالف هستند.

روحانی با این اظهارات خود، منتقدان سیاست خارجی دولت بویژه منتقدان عملکرد دولت در موضوع مذاکرات هسته‌ای را «تازه انقلابی‌های مخالف لغو تحریم» دانست و به مردم وعده داد اسامی این افراد را اعلام خواهد کرد.



کدام افراد؟ منتقدان؟

یکی از ویژگی‌های «بگم بگم» پنهان ماندن نام متهمان است. به عبارتی افکار عمومی شاید هیچگاه از نام افراد یا جریان متهم باخبر نشود. با این حال به نظر می‌رسد فضای سیاسی کشور نسبت به این قبیل موضوعات اشباع شده است. به عبارتی این موضوع چندان نمی‌تواند مانع روند طبیعی موضوعات شود.

محمداسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره معتقد است رئیس‌جمهور به جای این قبیل اظهارات، اسامی افرادی که مخالف لغو شدن تحریم‌ها هستند را اعلام کند.

وی درباره اظهارات رئیس‌جمهور که در دیدار مدیران و کارکنان منطقه نفتی دارخوین گفته بود بموقع به مردم می‌گویم یک عده نمی‌خواهند تحریم برداشته شود، تصریح کرد: او نظرش را داده است. اگر می‌داند، مسلط است و شناخت دارد چه کسانی مخالف برداشتن تحریم‌ها هستند اسم ببرد. چرا مثل احمدی‌نژاد که دائم اعلام می‌کرد «می‌گم می‌گم» می‌خواهد این کار را به آخر دوره ریاست جمهوری موکول کند، همین امروز از آن افراد نام ببرد.

کوثری این اقدام رئیس‌جمهور را فشار به منتقدان دانست و گفت: رئیس‌جمهور انتظار دارد هیچ کس حرف نزند تا او یکطرفه با مردم سخن بگوید. این کار شایسته نیست، در یک جامعه باز هرکسی نظری دارد بیان می‌کند، آقای روحانی هم دیدگاه خود را برای افکارعمومی تشریح کند، نه آنکه با تهدید موضعی بگیرد تا بخواهد کسی جرأت حرف زدن پیدا نکند. مردم این مراحل را پشت سر گذاشتند.

کوثری سپس درباره منتقدان به مذاکرات هسته‌ای گفت: هیچ انسان عاقلی دوست ندارد تحریم‌های ضدایرانی دائمی باشد بلکه اگر عده‌ای نقدی به نحوه مذاکرات وارد می‌کنند به این علت است که مواردی را در مذاکرات هسته‌ای قبول کردیم و بخشی از تحریم‌ها ظاهرا برداشته شد اما این حد از لغو تحریم‌ها کافی نبود. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس یادآور شد: وقتی ایران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را پذیرفت باید تمام تحریم‌ها لغو می‌شد چون ایران خلاف معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی کاری انجام نداده است که حالا بخواهد به طرف 1+5 امتیاز بدهد و اگر در قبال توقف غنی‌سازی 20 درصد امتیاز دادیم نباید خوشحال بود. به نظر می‌رسد درخواست کوثری از رئیس‌جمهور برای اعلام افراد مخالف لغو تحریم، می‌تواند برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های نادرست از «بگم بگم» موثر باشد. از همه مهم‌تر، می‌توان این اظهارنظر رئیس‌جمهور را در تناقض با رفتارهای دیگر وی نقد کرد. اساسا رئیس‌جمهور باید کسانی که در موضوع دور زدن تحریم‌ها دچار فساد می‌شوند را به مراجع مربوط اعلام کند. وی اخیرا در نامه‌ای به آقای جهانگیری این موضوع را در قالب یک نامه اعلان کرد.



اهانت به منتقدان

متهم شدن همه منتقدان عملکرد هسته‌ای دولت به سوء‌استفاده از تحریم‌ها اقدامی ناشایست است که باید در رفع آن کوشید. اینکه تلاش ‌شود منتقدان عملکرد ضعیف دولت در مذاکرات هسته‌ای با برچسب‌ها و اتهاماتی مانند «تازه انقلابی» و «سوءاستفاده‌کننده» و «دور زننده مردم» مواجه شوند؛ نه بر مدار انصاف است و نه در شأن و جایگاه رئیس‌جمهور. این شیوه اتهام‌زنی و برچسب زدن به منتقدان؛ اخلاقی نیز نیست. اگرچه این قبیل اظهارات و فشارها ذره‌ای بر اراده منتقدان برای آگاهی مردم از حقوق‌شان تاثیر نخواهد گذاشت اما می‌توان صداقت دولت در موضوع پذیرش آزادی نقد و پذیرش صدای منتقد را سنجید. آقای روحانی هرجا می‌رود ازضرورت آزادی بیان می‌گوید و از «نگاه امنیتی» اعلام برائت می‌کند اما در عمل مغایر این موضوع دیده می‌شود. توقیف و دادگاهی کردن رسانه‌های منتقد در همین ابتدای کار دولت را همه دیدند. تهمت‌های سنگین به منتقدان عملکرد ضعیف دولت در مذاکرات هسته‌ای نیز چیز قابل انکاری نیست. از محمدجواد ظریف گرفته تا خود آقای روحانی منتقدان عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را یا همراه اسرائیل دانسته‌اند یا کاسب تحریم! این واقعیات در کردار و گفتار دولتی‌ها نمایان شده است و جای انکار ندارد. آیا این رفتار با رسانه‌های منتقد نمی‌تواند هشداری باشد برای تلاش در جهت ایجاد یک فضای بسته رسانه‌ای به سود دولت؟

مقابله به مثل کنیم؟

این شیوه که دولت آقای روحانی در برخورد با منتقدان پیش گرفته به هیچ عنوان درست نیست. همانگونه که گفته شد نه اخلاقی و دینی است و نه سیاستمدارانه. با این حال رسانه‌های منتقد خیلی راحت می‌توانند نسبت به این قبیل رفتارهای دولتی مقابله به مثل کنند. به عبارتی اگر قرار باشد به سیاق دولتی‌ها، طرف مقابل متهم شود؛ این یک کار بسیار راحت برای منتقدان است. اگر آقای روحانی با اظهارات خود جریان انتقادی به مذاکرات هسته‌ای را متهم به مخالفت با لغو تحریم‌ها و کاسبی می‌کند؛ جریان انتقادی نیز بسیار راحت می‌تواند دولتی‌ها را متهم کند که دورزنندگان تحریم را لو می‌دهند تا تیم خودشان را جایگزین آنان کنند! یا اینکه می‌توان این گزاره را در جامعه جا انداخت که برخی به بهانه لغو تحریم‌ها و محذوریت‌هایی که نظام دارد؛ دارند مجرای وطن‌فروشی را فراهم می‌کنند! آیا مطرح کردن این قبیل اتهامات؛ کار سختی است؟ مشوش کردن اذهان مردم با این قبیل ادعاها آیا پروسه‌های جنگ روانی می‌خواهد؟ به نظر می‌رسد منتقدان بیشتر از دولتی‌ها گزاره‌های شهودی برای اثبات این قبیل ادعاها داشته باشند. اساسا دولت نهاد اتهام‌خیزی است. بویژه اینکه هر روزه ژورنال‌های خارجی اخبار قابل تاملی درباره پیدا و پنهان مذاکرات هسته‌ای منتشر می‌کنند. به همین راحتی می‌توان مردم را «بی‌اعتماد» کرد! اما رواج چنین فضایی میان دولت و منتقدان آیا به سود دولت است؟ و آیا در راستای منافع نظام است؟



به صورت منتقد چنگ نزنیم

انتظار از رئیس‌جمهور واقعا چیز دیگری بوده است. شاید اگر شرایطی فراهم می‌شد تا برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده واقعیات را بیان کنند؛ مشخص می‌شد که انتقادات رسانه‌ها و افراد منتقد نسبت به محتوای مذاکرات هسته‌ای تا چه اندازه توانسته تیم مذاکره‌کننده را هوشیار‌تر کند. اساسا موضوع نقد داخلی به مذاکرات هسته‌ای در همه ابعاد آن باید با استقبال دولتی‌ها مواجه شود. متاسفانه از سال‌ها پیش جریانی که حمایت تمام‌قد از آقای روحانی دارد؛ نسبت خود با نقد و آزادی بیان در جامعه را مشخص کرده است.

در عمل نیز ما شاهد به‌کارگیری همان ادبیات و الگوی فکری نسبت به منتقدان هستیم. انتظار از آقای روحانی این است که مقداری نیز به اظهارات خود در باب پذیرش صدای منتقد پایبند باشد. طی ماه‌های اخیر انتقادهای مشخصی درباره مذاکرات هسته‌ای و توافق آن مطرح شده است.

متاسفانه برخی سؤالات کلیدی منتقدان عملکرد هسته‌ای دولت بدون پاسخ مانده است. تیم مذاکره‌کننده دولت ایران، همچنان از شفاف‌سازی در قبال مذاکرات اخیر خودداری می‌کند. هنوز کسی نمی‌داند در متن توافق طرفین در مذاکرات کارشناسی اخیر چه تعهدات پنهانی وجود دارد. به نظر می‌رسد آقای روحانی باید به جریان آگاهی‌بخشی احترام بگذارد. روایت یکطرفه دولت از مذاکرات هسته‌ای به هیچ عنوان قضاوت کاملی نیست. دولت باید اجازه حرف زدن به منتقدان بدهد. صدای منتقد را بشنود. نه اینکه با بدترین اهانت‌ها و تهمت‌ها به منتقدان حمله شود.


وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    نرود میخ آهنین در سنگ!
  • حزب الله پیروز است ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    احسنت!! اقای مودب و باهوش هم تو کاخش داره برای شما کف میزنه و کیف میکنه!
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    متن توافقات هم كه منتشر شد، آمريكا 100 ايران 1 !!
  • albert ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    منظورش پلانگتونهای افراطیه..ان مرد که بگم بگم میکرد,برای همیشه رفته است...
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    زمان خاتمی ، در تاسیسات هسته ای رو بستن و الانم دارن همونو تکرار میکنن .
  • ناشناس ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    متاسفانه دولت در مذاکرات هسته ای بسیار ضعیف عمل کرده و تحمل انتقاد را هم ندارد.
  • جلال ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    چرخ زندگی مردم بهتره یا انرژِی هسته ایی البته در این توافق ما بعضی چیزی را از دست میدیم و یه چیزا را میگیریم اما زندگی مردم مهمتره زندگی مردم باید بچرخه سانتریفیژ هم باید بچرخه اما مردم الان نیاز به چرخیدن زندگی شون دارن چرخیدن سانتریفیژ به چه درد مردم میخوره وقتی به زور پول دخل و خرجشون را در میارن حالا اگه ما خودمون به هموطنان مون ظلم نمیکردیم میشد مذاکره نکرد اما وقتی سایپا یه قوطی حلبی را میده 20 میلیون پسته میشه کیلویی بوووق تومن میخوای نریم مذاکرره اگه تولید کننده ها یکم به فکر مردم بودن قیمت ها را الکی نمبردن بالا کیفبت را میبردن بالا اونوقت گور بابای 1+5 جرئت حمله نظامی هم که ندارن یه 4تا رزمایش موشکی تو خلیج فارس و.. اجرا میکردیم دیگه میترسیدن مانم بدون هیچ وقفه ایی 20 درصد غنی میکردیم برق تولید میکردیم اما برادر عزیز تا ما خودمون به خودمون رحم نکنیم دیگه باید مذاکره کرد
  • يه نفر ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    فتنه گر چو فتنه گر بيند خوشش آيد ، كودتا چيان سبز اموي شما رو چه به سياست ، سريع القلم گفته امثال شما ها نبايد اظهار نظر كنند ، پس چرا مثل نخود آش مي افتيد وسط ديگ ،
  • علی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    چراانتقاد میکنید افراطیون تندروی متحجر؟؟؟؟ مابه بازی برد برد مورد نظر رسیدیم، یعنی آمریکاییها همه چیز رابردارند ببرند و ما در بحبوحه ی خوش خیالی بعضی ها فریاد بزنیم: برد ....برد.....
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    عجیب نیست. در بین کاندیداهای ریاست جمهوری آقای روحانی نزدیکترین ادبیات به احمدی نژاد را در شعارها و مناظره ها داشت.
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    آقای روحانی چرا فقط نخبگان و دانشگاهیان و فرهنگیان؟؟؟ مگر این قشر چند درصد رای دهندگان به شما را تشکیل میدهند؟؟؟ بیشتر رای شما از توده مردم گرفته شده آیا حالا همین توده مردم در شان شما نیستند؟ آیا باید عدهای اندک که بلندگو در دست دارن سرنوشت عره زیادی رو که صداشون به جایی نمیرسه رو رقم بزنن؟؟؟ حالا کدوم دولت پوپولیست تره دولت شما یا دولت قبلی؟؟؟...
  • صفری ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    پيروزي ناپلوني روحاني پيروزي گفتمان غالب نبود چون در 24 خرداد همزمان با اين انتخابات دو انتخابات ديگر هم بود شوراها و ميان دوره اي مجلس و نتايج آنها با انتخابات رئيس جمهوري همخواني نداشت و اصولگرايان با اكثريت بالاي 70 درصد پيروز شدند نه 50 درصد... بنابراين كار براي روحاني سخت است و نبايد اينقدر در دام مشاورين دو آتيشه اصلاح طلبش بيفتد و فضا را دو قطبي كند.... ورود به بحث هاي چالش برانگيز در حوزه فرهنگي و اموزش عالي كه در يكي با توجه به رتبه عالي و فوق العاده ايران در توليد علم و در ديگري دغدغه غیر قابل کتمان مردم در خصوص گسترش ناهنجاري ها كاملا مشخص است كه ادامه این روند كاملا به ضرر روحاني تمام مي شود و حتي برای اصلاح طلبان كه به اين دولت بعنوان سكوي پرش نگاه مي كنند....
  • ناشناس ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    نه بابا دولتمردان ما عقل کل هستند؟؟؟؟؟؟
  • جعفر ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    انسان وقتی در کاری ضعیف عمل کنه و برای خودش هم واضح باشه با کمترین انتقادی پرخاشگری میکند اما اگر کارش رو درست انجام داده باشه بزرگترین انتقادها رو تحمل میکنه چون کارش به خاطر خدا بوده ومیدونه که خدا همیشه ناظر است !
  • اکبری ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    عملکرد دولت در 100 روز اول: توهین به دولت نهم و دهم، دانستن حق مردم نیست، توهین به مردم و رانندگان تاکسی، از دست دادن ده سال دستاورد فناوری هسته ای، نجات اوباما در 100 روز دوم: ارائه تئوری انحلال مجلس ، توهین به مجلس، توهین به 15 میلیون نفر مردم ایران، هیچ کس حق اظهار نظر ندارد فقط اعضای دولت می توانند برای مردم صحبت کنند،شروع بگم بگم عاقبت این دولت مردان با چنین افکار افراطی خدا به خیر گردان
  • رضا ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بالاخره مجلس شورای اسلامی علیه این قرداد ننگین ژنو موضع خواهد گرفت ودم خروس دولت را آشکار خواهند کرد .فقط صبر میخواد.
  • آزادمـــرد ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    درود بر دکتر روحانی خار چشم افراطی هایی که جز ترور شخصیتی سلاحی در کف ندارند!!!
  • ارسطو ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    آیابرداشتن تحریمها کار بدیست؟؟ آیاداشتن سانتریفیوژ کارخوبیست؟؟ آیابگم بگم کردن کارخوبیست؟؟
  • mohsen ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    بله بازم میگم.. اینم ار آزای بیان که مرتب با تهدید مواجه میشه.. زنده باد محمود احمدی نژاد..
  • منو چهر راستی بروجنی ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    این همه سال شعار دادیم وگلوی خود را پاره کردیم برای بدست آوردن انر ژی هسته ای .بالا تر بهترین جوانان مملکت را شهید کردند به خاطر انرژی هسته ای .و بعد با یک لبخند همه را به امریکا فروختیم و تسلیم شدیم و تازه ملت بدهکار هم شده اند .مبارک باشد تا صبحی دیگر.
  • نیما ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    ما از روحانی میخواهیم که نام ملتی را که منتقد این مذاکرات خفت بار هستند را اعلام کند اگه توانست نام همه را ببرد من بهش 15 میلیون تومان که در بانک دارم هدیه می کنم البته گفتم نام مردمی که مسئول نیستند و در شغلهای آزاد کار می کنند اینان با هوشیاری که دارند همه چیز را رصد می کنند و نیازی نیست که روحانی برچسپ تازه انقلابی به آنها بزند
  • تهرانی ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    شماهایی که هشت سال ازبگم بگم های احمدی نزاد حمایت کردین و تمام قامت توجیه گر غلط ها واشتباهات فاحش وی بودید الان اخلاق مدارشدین؟ البشاره که گربه شد عابد وزاهد
  • بنده خدا ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    من فکر می کردم احمدی نژاد را غرور گرفته حالا می بینم ...
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    ایول جلال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس