وی با بیان اینکه در بین مبارزین از سابق تا به حال دو نوع نگاه داشتهایم، تصریح کرد: یک نگاه مایوسانه و ناامیدانه و ناتوان از برهم زدن نظم خودساخته استبدادی و استکباری در داخل کشور و جهان است که آن را نگاه «سلطه پذیر» مینامیم و نگاه دیگر برگرفته از ادبیات دینی است که خود را مامور و مسئول و مکلف برای برهم زدن نظم ظالمانه موجود در جهان و رفع سیاهیهای استبداد و استکبار و مقدمهسازی برای زمینه ظهور منجی(عج) میبیند.
نماینده تهران در مجلس ادامه داد: این نگاه وعدههای الهی را باور داشته و دارد و در میدان مبارزه حاضر بوده و هست و آن را نگاه «سلطهستیز» نام مینهیم. این در حالی است که قیام امام(ره) از نگاه گروه اول، آب در هاون کوبیدن و حرکتی کور و نادرست و هزینهساز برای ملت بود.
زاکانی اضافه کرد: در مقابل، حضرت امام با تاسی از اسلام ناب و با توکل بر خداوند بزرگ و با عنایت به حمایت معصومین علیهماالسلام و با بیداری تودهها و به میدان آوردن آنها توانست این انقلاب را به پیروزی برساند و حقانیت مسیر و درستی راهش را عیان کند. این نکتهای محوری بود که برای اهل دل و نظر و بصیرت نیز از ابتدا معلوم بود و خودشان را سربازان امام میدانستند و در میدان جهاد و مبارزه با استبداد حاضر بودند.
وی خاطرنشان کرد: در مقابل امام(ره) کسانی بودند که از نتیجهگیری بهواسطه طی طریق در این مسیر مایوس بوده و معتقد بودند که باید حرکتی آرام را شروع کرده و یک تغییر حداقلی را با قبول حضور شاه بپذیریم، اما انقلاب اسلامی حقانیت راه امام را ثابت و بعد از انقلاب هم 35 سال حرکت در این مسیر مشخص کرد که نه تنها استبداد داخلی که استکبار جهانی و نمایندگی جبهه کفر متزلزل است، بلکه طبق وعده الهی در مقابل استحکام یک عده قلیل توان مقابله را هم ندارد. البته امروز هم در داخل کشور مقابله همین دو نگاه ملموس است.
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی افزود: یک نگاه معتقد است مشکلات داخلی ما با دستان پرتوان و براساس خودباوری متکی بر ایمان و عناصر داخلی قابل حل است. برای اثبات ادعای خود نیز هزاران نمونه داخلی و خارجی ارائه میکند. جنگ تحمیلی یکی از بارزترین این نمونههاست که خودباوری و ایمان برخاسته از جان مومنین و جوانان این مرز و بوم راههای ظفر را گشود و در نهایت 43 کشوری که به عراق در جنگ کمک میکردند در معادله اقتصاد و نظامینتوانستند در مقابل این ملت بایستند و متحمل خسارت بارترین شکست شدند.
زاکانی تصریح کرد: در مقابل این نگاه، عده دیگری هستند که معتقدند که راه برونرفت از مشکلات فعلی لبخند زدن به کسانی است که در جهان برای خودشان صاحب مکنت و برتری هستند و با پذیرش سلطه آنها و راضی کردن ایشان مسیری را اختیار میکنند که تا بواسطه آن مشکلات داخلی کشور حل شود؛ صاحبان این دیدگاه که البته در دوره دفاع مقدس نیز فعال بوده و از سازندگان جام زهر محسوب میشدند، راه برونرفت از مشکلات فعلی اقتصادی کشور را در خارج از کشور جستجو میکنند.
وی ادامه داد: اگر گذشته را مرور و با امروز مقایسه کنیم، متوجه میشویم ادعای فعلی این افراد درحالی بیان میشود که ما در اوج قدرت هستیم، یعنی در مولفههای قدرت دست برتر را داریم و اتفاقا این دشمنان ما هستند که در قعر ضعف جای دارند. دشمن نیز در سرازیری سقوط قرار گرفته و اعتبار جهانی و منطقهای خود و حتی مشروعیت و مقبولیت داخلی خود را نیز از دست دادهاند و از مشکلات متعددی رنج میبرند.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اظهار داشت: درحالی که با پیروزی انقلاب اسلامی دو قطب «سلطهپذیر» و «سلطهگر»، ظهور قطب سوم یعنی «سلطهستیز» را نیز به چشم خود دیدند و شاهد توفیقات آن بودهاند، اما هنوز هم همان نگاه داخلی دوم در تقلاست تا دیدگاه خود را ما تحمیل بقبولاند که با لبخند به سلطهگران مشکلات قابل حل خواهد بود.
زاکانی اضافه کرد: امام عزیزمان به عنوان رهبر صاحبان دیدگاه اول فرمود تا سلطهگران همه دین، هویت و اعتقادات شما را نگیرند، رضایت نمیدهند و به چیزی کمتر از این قانع نیستند، اما نکته دیگر اینکه به کارگیری دیدگاه دوم دارای تجربه تاریخی است که نشان داده به موازات هر گام که عقب رفتهایم، سلطهگران ده گام جلو آمدهاند. نمونه چنین ادعایی، در زمان آقای خاتمی اتفاق افتاد، تا جایی که بوش پسر نام کشور ما را محور شرارت قرار داد، در حالی که مسئولان وقت دولتی بیشترین امتیاز را به او داده بودند.
سریعالقلم در زمان خاتمی صراحتا میگفت باید آقایی آمریکا را بپذیریم
وی با تاکید بر اینکه باید این دو نگاه را به دقت شناخت، عناصر آن را یافت و در نقد این نگاه متزلزل و تقویت نگاه انقلابی اهتمام ورزید، گفت:در دوره هفتم مجلس، خاتمی مدعی بود برنامه چهارم توسعه، تنها برنامهای است که دارای مبانی نظری است، اتفاقا مقالات زیادی هم در این زمینه نوشته شده بود از جمله مقاله آقای سریعالقلم که به صراحت بیان کرده بود که ما باید آقایی آمریکا را در نظام رتبهبندی جهان باور کرده و بپذیریم تا اینکه آنها اجازه پیشرفت به ما بدهند و به عنوان یک قدرت با حداقل توان متوسط منطقهای ظهور و بروز پیدا کنیم.
دبیرکل جمعیت رهپویان ادامه داد: در آن دوران نمایندگان نگاه «سلطه پذیر» کشور را حداکثر یک قدرت با حداقل توان متوسط منطقهای میدیدند که آن هم جز با اجازه آمریکا امکان ادامه حیات نداشت، لذا خیلی صریح بیان میکردند که باید با نوازندگی بینالمللی هماهنگ شده و با ارکستر آنها همنوا شویم. در مقابل نگاه «سلطه پذیر» دوره خاتمی، «سلطه ستیزان» معتقد بودند که ما بر مسیر حضرت امام حرکت کرده و استوار خواهیم بود و امیدوار هستیم.
زاکانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار داشت: این مفهوم در ادبیات مقام معظم رهبری موج میزد و میزند که ما به غیر از ساخت درونی راه نجاتی برای خود نداریم و باید با اتکاء بر خویشتن مصونیت درونزا داشته باشیم. البته برای اثبات این ادعا ادله مختلفی را ذکر میکردند که با واقعیتهای نظام بین الملل نیز منطبق است؛ مثلا اسرائیل از سال 61 تا 79 به مدت 18 سال جنوب لبنان را اشغال کرد که قریب 19 هزار نفر را در آنجا کشت، اما عدد افرادی که از اسرائیل آسیب خوردند کمتر از انگشتان دو دست بود، برای اینکه فرهنگ ذلتپذیری در بین بخشی از جامعه آنجا رواج داشت، اما کمکم وقتی فرهنگ شهادتطلبی و ایستادگی در مقابل ظلم و زور و بیداری و تنبه برای مردم ایجاد شد.
وی تاکید کرد: نتیجه این تغییر دیدگاه در جنگ 33 روزه اسرائیل ظهور پیدا کرد و ملموس شد که عدد شهدای لبنان به 1150 و عدد کشتههای اسرائیل را 300 نفر رسید. حال آنکه از حزبالله فقط 60 نفر شهید شدند و بنابراین به تعبیر حاج قاسم سلیمانی اعتقاد در مقابل قدرت نظامی و اقتصادی ایستاد و موفق شد.
این نماینده مجلس یادآور شد: در سوریه نیز همین اتفاق افتاد. اگر لیبی را با سوریه مقایسه کنید، کاملا متوجه این موضوع خواهید شد. در لیبی به تهدید آمریکا، قدافی تمامی ادوات هستهای را بارکشتی کرد و تحویل داد و آخر سر هم با فضاحت تمام او را کشتند و از آن به بعد در این کشور جنگ و خونریزی و مشکلات متعدد حاکم شد.
زاکانی همچنین گفت: آمریکا در حالی قصد شبیه سازی رخ دادهای لیبی در سوریه را داشت که تحکم نگاه سلطه ستیز بر سوریه علی رغم 3 سال جنگ نظام بین الملل با این کشور برای سرنگونی بشار اسد آن را باشکست مواجه ساخت.
در مقابل کسانی که ضعف و زبونی تجویز میکنند میایستیم/ ایستادگی تعارضی با مذاکره ندارد
وی با بیان اینکه امروز مسئولیت داریم در مقابل کسانی که تجویز ذلت و ضعف و زبونی در داخل میکنند، ایستادگی داشته باشیم و این مقاومت و ایستادگی را به بهترین نحو به جامعه نیز منتقل کنیم و ملت را مستحکم و در میدان نگه داریم که هیچ تعارضی هم با مذاکره و رایزنی و امثال این امور ندارد و فقط وضعیت و موقعیت ما را در مذاکره تغییر میدهد، افزود: نتیجه مذاکره در حالی که از قبل قبول کردهایم آمریکا آقای جهان است و خودمان را در موضع ضعف قرار دادهایم، با زمانی که میدانیم با یک دشمن بهانهجو مذاکره میکنیم که از هر رذالتی بهره میبرد تا به ما صدمه بزند متفاوت خواهد بود.
نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ما در آینده مسئولیتهای سنگینتری نسبت به گذشته خواهیم داشت، چون کار پیچیدهتر و بالطبع سختتر می شود، علاوه بر اینکه باید از موضع انقلابیگری خویش، عدالتخواهی را با عقلانیت و آرمانگرایی را با واقعبینی دنبال کنیم، دقت کنیم که چگونه میتوانیم این پیام را به جامعه منتقل کرده و جامعه را دائم در صحنه نگه داریم، چرا که انقلاب اسلامی با توانمندی موجود در متن جامعه است که میتواند با لطف خدا به اهداف خویش برسد و این یک وظیفه و جدیتی افزون بر گذشته را در این مسیر طلب میکند.
زاکانی در ادامه جلسه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صحبتهای آقای روحانی مبنی بر اینکه هنر، ارزشی و غیرارزشی ندارد را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا این سخن در مقابل سخن مقام معظم رهبری نسبت به خودی و غیرخودی نیست؟، گفت: این موضوع نسبتی به خودی و غیرخودی ندارد، خودی و غیرخودی منطق دیگری دارد که عناصر فعال در عرصه سیاسی نسبت به نظام موضع ضدیت دارند یا خیر که اگر موضع ضدیت دارند غیر خودی هستند و اگر ندارند اینها خودی هستند، گرچه از سلایق مختلف برخوردار باشند.
حرفهای ریسجمهور درباره هنر، شعاری بود
وی در خصوص اظهارات رئیسجمهور درباره اینکه "هنر ارزشی و غیرارزشی نداریم"، اظهار داشت: به نظر میرسد که این حرکت کارکردی شعاری داشته باشد که اصالتا غلط است. ممکن است یک شعار ظاهری خوب باشد، اما باطن بسیار غلطی دارد و دقیقا مثل صحبت دیگر ایشان است که گفت خوب است چرخ سانتریفیوژ بچرخد و چرخ زندگی مردم هم بچرخد که این هم حرف نادرست و غیر تخصصی است، اما آن زمان این شعار مورد پذرش جمعی در کشور قرار گرفت در صورتی که با کمی دقت میبینیم که اساسا با یک حساب سطحی، اگر ما 10 یا 20 سال دیگر فناوری هستهای نداشته باشیم، برای حداقلها و روشنایی داخل منازل هم باید برویم سرمان را در مقابل آمریکا کج کنیم و برده شویم تا اینکه چراغ خانهمان را روشن نگه داریم چه برسد به اینکه چرخ کارخانه بچرخد.
"کسی که چنین توصیهای میکند، عملا دانسته یا نادانسته، نگاهی غلط را منتقل خواهد کرد که ماحصل آن تمامیت ارضی کشور را زیر سوال میبرد. گرچه ممکن است اعتقادش بر این باشد که چنین رفتاری خیرخواهی برای امروز است، حالا ممکن است در مقطعی پذیرش اجتماعی پیدا کند، اما نادرستی آن کاملا معلوم و مشخص است. البته این موضوع بدان معنا نیست که کسی بگوید اگر در جایی ضرورت ایجاب کرد با آمریکا مذاکره شود ما از صفر تا صد با این کار مخالفیم، بلکه ما منطق انقلابی و موضع فعال داریم، اما مخالف پذیرش سلطه دشمن هستیم چرا که اگر غیر از این بود اصلا انقلاب نمیکردیم."
آرمانگرا، واقعگرا و آرمانگرای واقعگرا؛ سه گروه مختلف در اصولگرایان
دبیرکل جمعیت رهپویان در پاسخ به سوال دیگری درباره وحدت اصولگرایان مبنی بر اینکه آیا فکری برای وحدت اصولگرایان جهت انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است تا همچون مجلس نهم دچار انشقاق نشوند، گفت: مجموعه اصولگرایان به سه دسته تقسیم میشوند؛ یک طیف اصولگرای واقعگرا هستند که این طیف به شدت مصلحتسنج هستند و اصلا خالصسازی را قبول ندارند و حیات خودش را مقدم بر آرمانها میدانند و وحدت را بر محور خویش قبول دارند. جذب حداکثری را که قبول دارد، دفع حداقلی را فراموش کرده است. یعنی وقتی به تکلیف و نتیجه میرسد با نتیجه کار دارد و با تکلیف بیگانه میشود، لذا بیشترین قرابت و نزدیکی اصولگرای واقعگرا با خودی متاخر است و از این تفکر سود میبرد.
زاکانی ادامه داد: دسته دیگر اصولگرای آرمانگراست که اصلا مصلحت را قبول ندارد و قائل به عمل به تکلیف است و با نتیجه کاری ندارد، جذب حداکثری را رد میکند و به طریف حذف، خالصسازی میکند و بر این باور است که قلیل معتقد، بهتر از کثیر دارای اشکال است. وقتی به جامعه میرسد وظیفهاش را انجام میدهد و حرفش را میزند و اصلا کاری به این ندارد که از این حرف در جامعه چه برداشت میشود. عدالتخواهی را دنبال میکند، گرچه وزانت احساس در این پیگیری بیشتر از عقلانیت و دقت باشد. حال آنکه در مجلس هفتم مقام معظم رهبری به ما فرمودند: «شما بار شیشه دارید مواظب باشید.» کسی که بار شیشه دارد هم نباید پای خودش بلغزد و هم مواظب باشد دیگران به او سنگ نزنند.نیروهای انقلاب بار شیشه دارند، لذا باید دقیق باشند.
وی در معرفی جریان سوم گفت: اصولگرای واقع و آرمانگرا که همانا مدنظر رهبری نیز همین است، مصلحت را براساس منافع ملی و مصالح کشور دنبال میکند. چرا که به فرموده آقا حقیقت جزئی از مصلحت است. خالصسازی را به طریق تکثیر دنبال میکند همان چیزی که در زمان پیامبر(ص) جامعه مدینهالنبی را شکل داد؛ وحدت را بر محور اصول که همانا ولایتپذیری است قبول دارد. جذب حداکثری و دفع حداقلی را دنبال میکند. اینگونه هم میتوان یک لیستی را ارائه کرد، لذا اینکه چرا وحدت اصولگرایان شکل نگرفت، به خاطر اینکه جنس افراد اصولگرایی که در صحنه بودند، از این سه طیف بودند.
این نماینده اصولگرا تصریح کرد: بنده معتقدم راه حل آینده طی پنج گام صورت میگیرد؛ گام اول تکثیر خالصین، لذا تا زمانی که خالصها را تکثیر نکنیم، گامهای بعدی را نمیتوانیم برداریم؛ گام دوم وحدت بر محور اصول است که این گام منجر به انتخاب افراد شایسته میشود؛ گام سوم ایجاد یک گفتمان غالب و منطقی در کشور است، لذا باید در صحنه حاضر باشیم و این گفتمان را در جامعه نشر بدهیم که بتوانیم فضای منطقی و انقلابی را در کشور احیا کنیم؛ گام چهارم برنامهریزی برای کادرسازی جهت تنظیم برنامههای اداره درست جامعه اسلامی و گام پنجم هم اینکه ناظر بر انتخابات آینده، بیاییم حلقههای سیاسی تشکیل دهیم تا از این طریق در صحنه فعال باشیم. پس بنابراین باید در این فرصت دو ساله تا انتخابات شب و روز کار کنیم چرا که کارگزاران و اصلاحات به شدت برای انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در تلاش هستند، ما هم باید بیدار باشیم.
زاکانی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر ترکان نیز، گفت: به نظر میرسد آقای ترکان دچار هیجانات شده است که به واقعیتها دقت ندارد. اما آیا اگر بنای کمک کردن به دولت داشته باشیم، پس دیگر نباید از او سوال کرد؟ این برداشت غلطی است.
وی ادامه داد: دولت اگر به مردم خدمتی میکند باید دربست برای افزایش خدمترسانی به کمک او برویم و نگاه سیاسی نکنیم و اگر جایی هم اشکال دارد، باید مشفقانه اشکال او را گوشزد کنیم که این هم به نوعی خدمت است و اگر در جایی هم خطایی میکند و بر خطای خودش پافشاری میکند هر که میخواهد باشد، لذا باید جلوی او ایستاد و این خودش کمک به اوست، چرا که از ارتکاب خطا جلوگیری میشود.
زاکانی اضافه گرد: از طرفی ما باید به گونهای منطقی عمل کنیم که جامعه از رفتار ما، رفتار عنادورزی و لجاجت را برداشت نکند و این بسته به هنر ماست که چگونه مستدل با مردم حرف بزنیم. بنده نمیدانم این عدد 80 را از کجا آوردهاند، ولی اگر بازتر صحبت کنند، قابل تامل است. اما با این صحبتها و تحلیلها که راجع به مجلس دارند، بخشی به این دلیل است که مجلس را دچار انفعال کنند، ولی معتقدم راه ناصوابی را در پیش گرفتند.
*تسنیم