در پاسخ به رشد قابلیت‌های سایبری ایران، آمریکا شروع به همکاری با شرکای خود در خلیج (فارس) کرده است تا توان دفاع سایبری آنان را بالا ببرد. اسرائیل یکی از اهداف نزدیک ایران است و منابع اسرائیلی می‌گویند که ایران درحال تحقیق روی ضعف‌های سایبری آنان است.

گروه جنگ نرم مشرق- اندیشکده آمریکایی مطالعات بین‌الملل و استراتژیک (CSIS) در گزارشی ضمن بررسی اوضاع توانمندی سایبری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارسی و هم چنین در حال پیشرفت دانستن توامندنی سایبری ایران، به این کشورها اخطار می‌دهد که باید نسبت افزایش توان دفاع سایبری خود در مقابل ایران اقدام کنند.


این گزارش می نویسد: خلیج (فارس) تبدیل به مکانی برای منازعات سایبری شده است. فضای سایبر نیز تبدیل به عرصه‌ای برای منازعات پنهان شده است. منازعاتی که در یک سوی آن، ایالات متحده، اسرائیل و ملل دیگر هستند و سوی دیگر آن ایران و روسیه قرار دارند. ایران از کشورهای حوزه خلیج (فارس) در توسعه قابلیت‌های سایبری بسیار پیشی گرفته است. هم در عرصه فیلترینگ و هم در عرصه هک برای حمله یا از هم گسیختن اهداف خارجی. حتی اگر ایران از اقدامات فعالانه مانند پیشروی در مذاکرات هسته‌ای هم عقب نگاه داشته شود، اما باز هم رشد در توانایی‌های سایبری ایران، تهدیدی بالقوه برای سایر کشورهای حوزه خیلج (فارس) می‌باشد. کشورهای حوزه خلیج (فارس) شروع به توسعه ظرفیت‌های دفاعی خود کرده‌اند اما نیازمند گسترش بیشتر حوزه‌های دفاعی و همکاری موثرتر با یکدیگر به جهت مقابله با تهدیدهای آینده هستند.

حمله سایبری ایران به عربستان سعودی یک بیدار باش واقعی برای منطقه بود

این گزارش می افزاید:سه حادثه کلیدی وجود دارد که کشورهای حوزه خلیج (فارس) را در مورد فضای سایبر روی آن‌ها متمرکز می‌کند. نخستین آن‌ها تاثیر رسانه‌های اجتماعی و اینترنت در بهار عربی سال 2011 و انقلاب سبز 2099 ایران بود. اینترنت می‌تواند نیروهای سیاسی را به روش‌هایی که کنترل‌شان سخت باشد وسعت دهد. دومین آن ویروس استاکس‌نت بود که علیه تاسیسات هسته‌ای ایران در سال 2010 اجرا شد. استاکس‌نت تغییراتی مهم اما تکراری در سیاست ایران به وجود آورد. نهایتا، حمله سال 2012 به شرکت سعودی آرامکو و موسسه راس‌گاز قطر بود که به ایران نسبت داده شد. این وقایع کشورهای عرب را با ریسک‌های جدیدی روبرو کرده است.

در پاسخ به رشد قابلیت‌های سایبری ایران، آمریکا شروع به همکاری با شرکای خود در خلیج (فارس) کرده است تا توان دفاع سایبری آنان را بالا ببرد. اسرائیل یکی از اهداف نزدیک ایران است و منابع اسرائیلی می‌گویند که ایران درحال تحقیق روی ضعف‌های سایبری آنان است. روسیه نیز با ایران به روش‌هایی که برای ما کاملا روش نیست همکاری کرده و به دنبال همکاری با کشورهای حوزه خلیج (فارس) نیز هست. گزارشاتی وجود دارد که می‌گویند ایران و کره شمالی در حال همکاری برای توسعه ابزارهای حمله سایبری هستند.

آینده امنیت سایبری در خلیج فارس

برنامه هسته‌ای ایران مانند یک آهن‌ربا جاسوسی‌های سایبری را به خود جذب می‌کند. این منازعات پنهان که در جریان است به همسایگان منطقه‌ای ایران تسری یافته و همه‌ی کشورهای این بازی برای دست‌یابی به اهداف ملی خود از تکنیک‌های سایبری استفاده می‌کنند.

آنچه که بر حملات امنیتی آینده در خلیج فارس تاثیر می‌گذارد، نوع روابط ایران با همسایگان و دیگر بازیگران خارجی و هم‌چنین میزان قدرت دفاع سایبری همسایگان ایران است. هر چند که احتمالا در آینده از میزان ناامنی سایبری در حوزه خلیج کاسته خواهد شد اما قطعا در حدی نیست که کشورهای عربی حوزه خلیج بخواهند به سمت افزایش قدرت دفاع سایبری خود نروند.

دانلود سند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پرهام ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    باز چیشده امریکا جون که باز بیخواب شدی؟ نکنهمیخوای اینترنت رو هم تحریم کنی؟! ما اگه غار نشینی هم بکنیم باز یه چیزایی واسه حالگیری تو داریم!
  • ارش ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    تو هم با این نظر دادنت گل کاشتی
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    به نظر من ما توی حوزه سایبری وقتی هواپیمای 0RQ-170را نشوندیم روی زمین کف امریکای ها بردید تا اونجا که رئیس جمهور اوباما عاجزانه گفت هواپیمای ما را بدهید. اینکه که هیچی وقتی که رمز گشایی کردیم امریکا اومد پای میز مذاکره ژنو 2
  • صفا ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    برادران اين امريكاييها بي خودي از كسي اون هم از قدرت سايبري ايران تعريف وتمجيد نمي كنند .يه قانوني تازگي ها تصويب كردند كه هر كشوري كه به مراكز مهم انها حمله سايبري بكنه ميتونند در جواب به اون كشور حمله اتمي بكنند.حالا خودتون بهش فكر كنيد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس