کد خبر 275892
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۱

جک استراو تاکید کرد: من و همکارانم این موضوع در دو روز گذشته به مخاطبان در ایران و همچنین نمایندگان مجلس و مردم انگلیس گفته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران باید بدون هیچ شرطی در ژنو 2 دعوت شود و به طور کامل شرکت کند.

به گزارش مشرق به نقل از خانه ملت، جک استراو وزیر اسبق امورخارجه انگلستان و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در پارلمان این کشور در نشست خبری که بعد از ظهر امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد در پاسخ به این سوال که در منطقه خاورمیانه و به خصوص در سوریه دولت انگلیس در قبال جنایت تکفیری ها موضع محکمی ندارد و در بحرین با وجود سرکوب مردم تحرکی از سوی دولت انگلیس صورت نمی گیرد و اینکه اتباع انگلیسی در سوریه به همراه القاعده در حال جنگ با مردم هستند و همچنین اینکه ام ای سیکس در انگلیس مستقیما در ارسال سلاح به سوریه نقش دارد گفت: صریح بیان می‌کنم دولت انگلیس به سوریه سلاح نمی فرستد نه پارلمان، نه دولت و نه ام ای سیکس هیچ سلاحی به تکفیری ها در سوریه نرسانده اند.

وی افزود: دیدگاههای خود را در خصوص سوریه طی دو روز گذشته به مقامات ایرانی منتقل کردیم و اعتقاد راسخ ما این است که تنها راه حل بحران سوریه این است که جمهوری اسلامی ایران در ژنو 2 شرکت کند.

جک استراو تاکید کرد: من و همکارانم این موضوع در دو روز گذشته به مخاطبان در ایران و همچنین نمایندگان مجلس و مردم انگلیس گفته ایم که جمهوری اسلامی ایران باید بدون هیچ شرطی در ژنو 2 دعوت شود و به طور کامل شرکت کند.

وی افزود: جهادگرانی از تمام کشورها در سوریه حضور دارند و احتمال دارد که برخی از آنها از انگلیس آمده باشند که در آن زمینه نگرانی جدی داریم و مقامات و پلیس انگلیس تلاش می کنند از چنین چیزی جلوگیری کند.

جک استراو در این نشست خبری ضمن معرفی اعضای هیات پارلمانی ایران و انگلیس در پارلمان انگلیس که همراه وی به ایران سفر کرده اند، گفت: همانطور که در دو روز گذشته در تمام جلسات مطرح کرده ایم زبانی که دکتر روحانی برای گفتگو و صحبت با دنیا انتخاب کردند، باعث شده تا تغییر نگاه غرب و حداقل آمریکا نسبت به ایران ایجاد شود.

رئیس گروه دوستی-پارلمانی ایران و انگلیس در پارلمان انگلیس بیان کرد: من و همکاران حامی حقوق هسته ای و تعهداتی هستیم که در چارچوب NPTنه تنها برای ایران بلکه برای کل کشورهایی که می‌خواهند از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کنند در نظر گرفته شده است.

استراو تصریح کرد: ما اینجا نیستیم که پیش بینی کنیم وزرای امور خارجه کشورهای 1+5 و ایران می خواهند چه کاری انجام دهند. ما مشاهدات خود را در خصوص توافقنامه ژنو ثبت کرده و به آنها با دقت گوش داده ایم و معتقدیم در اجرای فاز اول این توافقنامه نتیجه مطلوبی بدست آمده و امیدواریم در ادامه نیز نتایج مطلوبی بدست آید.

وی اظهار داشت: ما همچنین در خصوص مسائل بسیار دیگری از جمله بحران در سوریه، مسائل منطقه‌ای و بازگشایی سفارت و بخش ویزا در ایران در دو روز گذشته صحبت کردیم و به طور رسمی از دکتر منصوری و اعضای گروه دوستی- پارلمانی ایران و انگلیس دعوت کردیم طی 6 تا 9 ماه آینده به طور رسمی از مجلس انگلیس بازدید کنند.

رئیس گروه دوستی- پارلمانی ایران و انگلیس در پارلمان انگلیس تاکید کرد: ما و اعضای گروه پارلمانی دوستی در انگلیس عضو یک گروه هم‌حزبی هستیم که دعوت دکتر منصوری به عنوان رقیب گروه پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس ایران را پذیرفتیم که به ایران بیاییم.

استراو در پاسخ به سوال خبرنگار پرس تی وی درباره معیارهای دوگانه دولت انگلیس در خصوص رسانه‌ها و عدم اجازه به پرس تی وی برای پخش روی آنتن اروپا و همچنین اینکه کشورها باید چه اقدامی در جهت عادی سازی روابط انجام دهند، گفت: ما معیارهای دوگانه در خصوص هیچ کشوری از جمله ایران اعمال نمی کنیم.

وی افزود: در خصوص سوال شما که درباره مرداک پرسیدید که فساد دارد و چرا محاکمه نمی شود اکنون معاونین وی در لندن در حال محاکمه هستند.

رئیس گروه دوستی- پارلمانی ایران و انگلیس در پارلمان انگلیس گفت: در خصوص تصمیمات خاصی که درباره پرس تی وی گرفته شد، پارلمان و دولت انگلیس نقشی ندارند بلکه آفکام که مرجع ارتباطی در انگلیس است، این تصمیم را گرفته است.

استراو همچنین با بیان اینکه درباره ارتباط بین کشورها و مردم مشاهدات خود را می گویم، اظهار داشت: من و دکتر منصوری ممکن است در خصوص مواردی توافق نظر نداشته باشیم، اما دلایلی وجود دارد که باید در مورد آنها بحث و تبادل نظر کنیم.

وی گفت: ششمین باری است که به ایران سفر می کنم و پنج بار به عنوان وزیر خارجه سفر کرده ام. ما همگی می خواهیم بهبود روابط را ببینیم و ویلیام هگ وزیر امور خارجه انگلیس نیز بسیار در خصوص نتایج اجلاس ژنو مثبت هستند ما در مرحله مهمی از روابط ایران و غرب قرار داریم و نقش خود را ایفا می کنیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس