به گزارش مشرق به نقل از ابنا، با وجود گذشت سه ماه از توافق صلح بین شیعیان و اهلسنت اندونزی ، هنوز صدهاتن از شیعیان منطقه "سامپانگ" برای بازگشت به خانههایشان در بلاتکلیفی به سر میبرند.
وکیل مدافع جمعیت شیعیان اندونزی با اشاره به ملاقات ماه گذشته با «سوسیلو بامبانگ یودهویونو» رییس جمهور این کشور اظهار داشت: پس از گذشت سه ماه از توافق صلح هیچ تلاش جدی برای بازگشت بیش از 200 شیعه آواره سامپانگ در جاوه شرقی که به زور از خانههایشان رانده و مجبور به اقامت اجباری در مادورا شدند، نشده است.
«اکلیل المیال [IKLIL ALMIAL]» نماینده جامعه شیعیان سامپانگ نیز گفت: با وجود چراغ سبز و ضمانتی که دولت برای بازگشت ما به خانههایمان نشان داده، ما در هراس و وحشت به سر میبریم.
وی افزود: شیعیان خواهان برقراری صلح با اهلتسنن سامپانگ و بازگشت به خانههایشان هستند ولی این صلح نباید مشروط به این باشد که ما را مجبور به پذیرش مذهب اهلسنت کنند. آیا هنوز امکان مصالحه بدون اهرم فشار برای تغییر اعتقاداتمان ممکن است؟
«هرتاسینگ اخلاص» مدیر اجرایی موسسه کمکهای حقوقی جهانی و نماینده شیعیان آواره سامپانگ با انتشار مقالهای در روزنامه «جاکارتا پست» ، اعلام کرده است: 34 نفر از 235 شیعه بیخانمان بعد از امضای تعهدنامه 9 بندی و تغییر اجباری مذهب خود توانستند به خانههایشان بازگردند.
با این حال، وزیر امور مذهبی اندونزی این اتهامات را مبنی بر دست داشتن دولت در مجبور کردن شیعیان برای پذیرفتن مذهب تسنن برای بازگشت به خانههایشان تکذیب کرده است.
«عبدالله علا» مدیر تیم آشتی اهل سنت و شیعه اندونزی گفت: رییس جمهور ماه گذشته در دیدار با مفتیهای منطقه، رهبران و اعضای تیم آشتی به بررسی روند توافق صلح بین شیعیان و اهلسنت پرداخت.
وی با اشاره به مفاد توافق صلحی که دو ماه پیش به امضای طرفین رسید تاکید کرد: تا زمانی که دو گروه شیعه و سنی نتوانند درکنار هم و با احترام متقابل زندگی کنند هیچ صلحی پدید نخواهد آمد.
وی افزود: ما از پیروان دو مذهب انتظار داریم تا صبر و تحمل پیشه کنند و بدون این امر صلح شکست خواهد خورد.
توافقنامه صلح
اما محدودیت ها برای پیروان اهل بیت (ع) در حالی ادامه دارد که در متن توافقنامه صلح که از سوی نمایندگان اهلسنت و شیعیان امضاء شد آمده است: ما از این دشمنیها خسته شدیم و خواستار زندگی آرام در کنار یکدیگر هستیم. میخواهیم به یکدیگر احترام بگذاریم و عشق بورزیم؛ همانطور که پیامبر اسلام به ما آموخت.
در ادامه این سند آمده است: اگر در آینده اختلافی میان شیعه و سنی افتاد میبایست به شیوه مسالمت آمیز برطرف شود نه از طریق خشونت.
به موجب این توافقنامه، هر دو طرف باید به زندگی هماهنگ و دوستانه به عنوان شهروندان مادورا پایبند باشند.
دو سال آوارگی شیعیان مظلوم
برخی از اهلسنت افراطی سامپانگ در جاوه شرقی اندونزی، مدتهای طولانی با اقدامات ضد شیعی خود، شیعیان این منطقه را مورد ظلم قرار داده، خانههای آنان را سوزانده و در برخی موارد موجب درگیری میشدند. تا اینکه ساکنان شیعه سامپانگ درپی حمله وهابیون افراطی در محرم 1432 (2011) از خانههای خود اخراج شدند.
آنها سپس در سالن ورزشی سامپانگ مستقر شدند و پس از مدت طولانی اقامت بدون امکانات، به آپارتمانهای اردوگاه Puspa واقع در در شهر "سیدوارجو" استان "جاوا" با حداقل امکانات سکنی گزیده و به سختی زندگی میکنند.