با گذشت چند روز بیژن زنگنه وزیر نفت روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره واردات بنزین چینی، اظهار داشت:
مقدار کمی بنزین وارد می کنیم اما اینکه از کجا خریدهاند را خیلی دنبال
نمیکنم؛ ممکن است از چین هم باشد ولی اینکه بنزین چینی غیراستاندارد با
کیفیت پایین باشد چنین چیزی نیست.
از نیمه دوم سالجاری واردات بنزین از خارج کشور بار دیگر در
دستور کار قرار گرفته است به طوری که پیشتر مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش
از واردات 4 تا 7 میلیون لیتر بنزین خبر داده اند.
از این رو با وجود تولید بنزین در مجتمعهای پتروشیمی و بهرهبرداری از
طرحهای جدید توسعه و بهینه سازی در پالایشگاههای نفت نه تنها واردات
بنزین متوقف نشده است که ورود بنزین پتروشیمی حاوی ترکیبات آلاینده همچون
بنزن و ترکیبات آروماتیکی و حلقوی به آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهای
کشور دامن زده است.
در همین حال یکی از مهمترین برنامههای شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای
نفتی حذف ماده شیمیایی MTBE از ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاههای نفت و
تولید بنزین فاقد اکتان افزاهای شیمیایی بود.
از این رو هر چند در طول سه سال گذشته تاکنون طرحهای مختلف بهینهسازی،
بهبود کیفیت و توسعه در پالایشگاههای نفت تهران، شازند اراک، لاوان،
اصفهان، تبریز و آبادان راهاندازی و افتتاح شد اما هم اکنون عرضه روزانه
بنزین با استاندارد یورو چهار کشور به 15 میلیون لیتر در روز هم نمیرسد.
علاوه بر این کماکان مواد اکتان افزای شیمیایی همچون MTBE به ترکیب بنزین
اضافه میشود ضمن آنکه قرار بود از اواسط سالجاری بنزین با اکتان بالای 90
در تمامی جایگاههای هشت کلانشهر اصلی کشور در قالب بنزین یورو 4 توزیع شود
که تاکنون به صورت نصفه و نیمه تنها در تهران، البرز و اراک این نوع بنزین
عرضه شده است.
در این بین همزمان با ادامه روند افزودن MTBE به ترکیب بنزین و حتی واردات
اکتان افزاهای شیمیایی از چین، طرح تولید بنزین پاک هم در کشور به طور
کامل تعلیق شده است.