به گزارش مشرق، دکتر محمدرضا معدني در گفتگو با مهر به قرارداد برخي کمپانيهاي بزرگ توليد سيگار با شرکتهاي بيمه در دنيا اشاره کرد و افزود: کمپانيها براي اينکه بتوانند فروش خود را بالا ببرند و در عين حال از اعتراض و شکايت بيمه ها نسبت به افزايش بيماريهاي ناشي از استعمال مواد دخاني جلوگيري کنند، در پشت پرده قراردادهايي با آنها مي ببندند که براي هر دو سود داشته باشد.
وي گفت: مصرف سيگار همراه با عارضه ها و بيماريهايي است که فرد را مجبور مي کند به سمت دارو درماني برود و بعضا مي بايست از داروهاي گران قيمت استفاده کند که اين موضوع براي بيمه ها مي تواند درآمدزايي داشته باشد.
معدني با اشاره به ترفندهاي تبليغاتي کمپانيهاي سيگار براي فروش بيشتر محصولات شان در کشورهاي در حال توسعه، گفت: کشورهاي توسعه يافته فصد دارند تا سال 2050 حتي يک نفر فرد سيگاري نداشته باشند. بنابراين، کمپانيهاي سيگار به دنبال بازارهاي جديد محصولات دخاني در کشورهاي در حال توسعه هستند.
دبير اجرايي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ، ترغيب و تشويق کودکان به استعمال سيگار را يکي از اهداف کمپانيهاي بزرگ دخاني دانست و افزود: اين کمپانيها سعي دارند در قالب تصاوير جذاب و دوست داشتني، ذهنيت بچه ها را به سمت سيگار ببرند. به طوري که در فيلمها و کارتونها به نوعي سيگار کشيدن را نشان مي دهند.
معدني با اعلام اينکه حدود 12 ميليون نفر در کشور سيگار مصرف مي کنند، گفت: هزينه سيگار اين تعداد افراد روزانه 4 تا 5 ميليارد تومان است. در حالي که 2 تا 3 برابر اين مبلغ نيز توسط دولت صرف هزينه هاي درمان ناشي از عوارض مصرف سيگار مي شود. بنابراين روزانه 20 ميليارد تومان بابت مصرف سيگار در کشور هزينه مي شود.
گزارشها نشان مي دهد سهم هر ايراني از دود شدن 60 ميليارد نخ سيگار در سال بيش از 833 نخ است. اين در حالي است که وزير بهداشت نيز عنوان داشته که 80 درصد مصرف کنندگان سيگار در کشور قبل از 15 سالگي مصرف مواد دخاني را شروع کرده اند.