انفجارهای انتحاری شب گذشته در روسیه شاید سرآغازی برای شروع عملیات‌های انتحاری گروه‌های افراطی در اروپا باشد که توسط غرب از آنها برای حضور در سوریه حمایت ‌می‌شد.

گروه بین‌الملل مشرق - «گوردون ام. هان» مشاور هیئت مدیره و تحلیلگر سازمان پیش‌بینی ژئو استراتژیک، محقق ارشد مؤسسه مطالعات تروریسم مونتری، و عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل (CSIS) . کارشناس سیاست‌های روسیه، جهادیسم و اسلام‌گرایی در روسیه و اوراسیا، و سیاست‌های گروه جدایی‌طلب «مجاهدین امارات قفقاز»  است.

گوردون هان در خصوص انفجار انتحاری شب گذشته در روسیه در گفت و گو با خبرنگار بین الملل مشرق گفت:



مشرق: لطفاً در خصوص انفجار تروریستی شب گذشته در روسیه توضیح دهید.

گوردون هان: گزارش‌های اولیه نشان می دهد که عامل بمب‌گذاری یک زن بوده که طی یک عملیات انتحاری خود را در ایستگاه راه‌آهن ولگوگراد منفجر کرده است. این شهر در جنوب روسیه است و با شهر سوچی محل برگزاری مسابقات المپیک زمستانی سال آینده حدود 175 مایل فاصله دارد. به نظر می‌رسد بین 15 تا 17 نفر در این انفجار کشته و حدود 40 نفر زخمی شده‌اند. البته بیش‌تر زخمی‌ها از ناحیه سر آسیب دیده و دچار شوک شده‌اند، چون انفجار درون ساختمان بوده است.


مشرق: تندروهای سلفی و وهابی که در غرب به جهادی‌ها معروف هستند چندی پیش اعلام کرده بودند که قبل از برگزاری المپیک زمستانی در روسیه دست به چنین اقدامی خواهند زد. به نظر شما انگیزه عامل یا عاملان این بمب گذاری چه بوده است؟ آیا این انفجار می تواند کار گروه های چچنی باشد؟

گوردون هان: باید توجه داشته باشیم که جنبش‌های جهادی محدود به چچن نمی‌شود، بلکه مرکزیت آن در حال حاضر در داغستان است که 60 تا 70 درصد حمله‌ها در کشور صورت می‌گیرد و بیش از نیمی از عملیات‌های انتحاری که در روسیه صورت می‌گیرد در «ولایت داغستان» صورت میگرد که در حقیقت "شبکه داغستانی مجاهدین امارت قفقاز" است. این گروه متخصص جذب نیرو از قومیت‌های روس شده است، از جمله زنان که آماده عملیات انتحاری هستند. سابقه این جذب نیرو حتی به سال 2011 هم برمی‌گردد که در شب سال نو که دو زن عامل انتحاری قصد داشتند خود را طی مراسم جشن سال نو در میدان سرخ موسکو منفجر کنند. بنابراین مدت‌ها است که این روش را در داغستان پیگیری می‌کنند. البته هنوز مشخص نیست که این عملیات هم توسط همین افراد صورت گرفته یا نه، و عامل انتحاری ممکن است چچنی هم باشد، اما به احتمال قوی‌تر داغستانی بوده است.



مشرق: به نظر شما دلیل اصلی این عملیات چه بوده است؟ آیا می‌توان دلیل آن را سیاست‌های روسیه در قبال سوریه دانست؟

گوردون هان: کار "امارت قفقاز" همین عملیات‌ها است، نیازی نیست که دلیل خاصی داشته باشند. هدف اصلی آن‌ها و گروه‌های جهادی دیگر در سراسر جهان این است که یک «خلافت» را تشکیل بدهند، بنابراین به دلیل نیاز ندارند. اما این‌که چه وقت و کجا این عملیات‌ها را انجام می‌دهند می‌تواند به سوریه یا المپیک برگردد. به عقیده من دلیل عمده المپیک بوده، چرا که این دومین عملیات طی دو ماه اخیر در ولگوگراد است. دو سه روز پیش هم خودرویی کنار ایستگاه پلیس شهری در روسیه منفجر شد که این شهر هم به سوچی بسیار نزدیک است. بنابراین به نظر می‌رسد که تلاش دارند با توجه به بازی‌های المپیک آینده مردم را در این مناطق وحشت‌زده کنند. هدف آن‌ها هم اگر بتوانند در طول خود بازی‌ها عملیات انجام دهند، این است که تصویر دولت روسیه را خدشه‌دار کنند و مدعی شوند که نمی‌تواند از مردم خود محافظت کند. هدف از عملیات‌های قبل از المپیک هم این است که تنش‌ها را افزایش دهند تا مردم کم‌تری برای این بازی‌ها به سوچی بروند.


مشرق: با توجه به این‌که افراد بسیاری با همین نوع ایدئولوژی از کشورهای اروپایی به سوریه می‌روند تا علیه دولت این کشور مبارزه کنند، آیا می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک بیشتر شاهد چنین عملیات‌هایی در روسیه و کشورهای اروپایی باشیم



گوردون هان: شکی نیست که جنگ سوریه بسیاری از جهادی‌ها را از سراسر جهان به این کشور سرازیر کرده است، که شامل صدها و حتی هزاران نفر از روسیه، شمال قفقاز و هزاران نفر هم از اروپا می‌شود. بنابراین بسیار محتمل است که این افراد وقتی به کشورهای خود برمی‌گردند، دست به عملیات‌های مشابهی بزنند. جنگ سوریه اکنون به اردوگاه "جهادیسم بین‌المللی" تبدیل شده و جبهه جهادیسم را در تمام جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مشرق: چند روز پیش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که گروه تروریستی داعش دشمن مشترک عراق و آمریکا است. جنگ سوریه ابتدا با حمایت غرب از گروه‌های جهادی و سلفی آغاز شد، اما اکنون این گروه‌ها را تهدید بزرگی علیه خود می‌بیند. دلیل این تغییر سیاست چیست و چرا اکنون آمریکا به کشورهایی مانند عراق کمک می‌کند تا با گروه‌های تروریستی مقابله کند؟



گوردون هان: من فکر نمی‌کنم که غرب از گروه‌های جهادی حمایت کرده باشد، بلکه صرفاً از مخالفان بشار اسد حمایت کردند، چون تصور می‌کردند این گروه‌ها میانه‌رو هستند. بنابراین کمک به آن‌ها ارزش داشت، چون ممکن بود نظامی تشکیل دهند که به دموکراسی نزدیک‌تر باشد. اما یا از همان ابتدا اشتباه می‌کردند و یا دیر به فکر افتادند و نتیجه این‌که گروه‌های مخالف اکنون تحت تسلط گروه‌های افراطی اسلام‌گرا و جهادی است. بنابراین اکنون اشتیاق به حمایت از مخالفان کاهش پیدا کرده و متوجه شده‌اند که گروه‌هایی مثل «دولت اسلامی» در عراق و سوریه و جبهه النصره تهدیدی برای غرب هستند، چون تلاش می کنند خارجی‌هایی را به عضویت گروه‌های جهادی دربیاورند که ممکن است بعداً به کشورهای خود برگردند. "مایکل هایدن" رئیس سابق سیا و برخی دیگر از مقامات ارشد سابق آمریکا اکنون معتقدند که شاید بهتر باشد از حکومت اسد حمایت کنیم که بین بد و بدتر دست‌کم بد است.

 
مشرق: روزنامه هاآرتص چند روز پیش نوشت: "اگرچه ایران تهدید بزرگی علیه اسرائیل است، اما حداقل راه‌هایی برای کنار آمدن با آن وجود دارد؛ این در حالی است که گروه‌های جهادی و سلفی در سوریه بزرگ‌ترین تهدید علیه اسرائیل به شمار می‌روند". با این وجود، به نظر شما چرا کشورهایی مثل فرانسه, عربستان و اسراییل هنوز هم از این گروه‌ها حمایت می‌کنند؟



گوردون هان: عربستان سال‌ها است که از افراطی ‌گری در سراسر دنیا حمایت می‌کند. آن‌ها سال‌ها است که از گروه‌های افراطی حمایت مالی می‌کنند. اما متأسفانه آمریکا هنوز دست از این به اصطلاح متحد خود برنداشته است. فرانسه هم فکر نمی‌کنم از گروه‌های جهادی حمایت کند. دولت این کشور صرفاً از مخالفان اسد حمایت می‌کند و فرقی بین آن‌ها نمی‌گذارد. از طرفی هم به دلایل سیاسی حاضر نیست بپذیرد که جهادیسم اکنون به یک عامل مهم در دنیا و تهدیدی برای غرب و دیگران تبدیل شده است.


مشرق: تعریف شما از گروه‌های مخالف اسد چیست؟

گوردون هان: به نظر من مخالفان اسد مسلماً تحت تسلط گروه‌های جهادی هستند؛ حداقل حدود 50 درصد از آن‌ها را جهادی‌ها تشکیل می‌دهند. بخش کوچکی هم اسلام‌گراهایی هستند که طرفدار تروریسم نیستند؛ اغلب اخوان‌المسلمین و طرفداران آن. بخش بسیار کوچکی هم متشکل از ملی‌گراها و سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها است. اما حدود 80 درصد آن‌ها را مجموع گروه‌های جهادی به علاوه اخوان‌المسلمین تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بنده خدا ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    اینجا فقط عربستان است که یک جنگ تروریستی و امنیتی را علیه متحدان سوریه آغاز کرده و اگر جواب دندان شکنی نگیرد دامنه آن را گسترش هم خواهد داد. از ما که بخاری بر نخواهد خواست چرا که آقایان سرهنگ نیستند بلکه حقوق دان هستند. البته یه کورسوی امیدی به روسیه هست که آن هم بعید به نظر می رسد کار چندانی از دستش بر بیاید!
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    چرا چنین دروغهایی را می نویسید؟ کجا "گروه‌های جهادی و سلفی در سوریه بزرگ‌ترین تهدید علیه اسرائیل به شمار می‌روند"؟؟ اصلا کدام سلفی و وهابی تا الان یک گلوله به سوی اسراییل شلیک کرده است؟ بابد بدانید که اتفاقا وهابیت مقدمه ایجاد اسراییل بود. چون تا زمانی مسلمانان به تبرک خاک و قبر پیامبران اعتقاد داشتند محال بود در مقابل اشغال فلسطین بی تفاوت باشند. نظرات ابن تیمیه مقدمه حمله صلیبیها بود و نظرات محمد بن عبوالوهاب و سعودی مقدمه تشکیل اسراییل. هرگز فراموش نکنید که وهابیت شاخه اسلامی صهیونیسم است.
  • علی ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    سلفی ها و وهابی ها کلا دشمن اسلام ناب هستند و لاغیر
  • سورنا ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    النصره طالبان دیگری برای امریکا خواهدشد معلوم نیست کی میخان ازدروغ پردازیهاشون دست بردارندهرچی تروریست وتروریست پرورتوعربستان رشدپیدا میکنه اونوقت دنیارو ازایران میترسانند به امیدخدااتش این جریان دامنشونوتونیویورک میگیره
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    کار امریکاست
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    در جنایتکار بودن تروریست ها شکی نیست ولی هنوز یادمون نرفته پوتین با چه قساوتی برای باج ندادن گروگان و گروگانگیر تو جریان تئاتر مسکو و یه مدرسه قلع و قمع کرد .
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    حقوق دان رو خوب اومدی؛ به قول شاعر: این گرگ ها که فعلاً تو جاد میش اند --- تو کنج خلوت همه قوم و خویش اند
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    حالا نه اینکه خاندان اسد تو این 40 سال تیر انداختن سمت اسراییل ؟ بلندی های جولان چرا تو اینهمه سال پس نگرفتن ؟ چرا چندین بار اسراییل به سوریه حمله موشکی کرد ولی سوریه فقط با هک سایتها مثلاً بهشون پاسخ دندان شکنی داد !؟ این گروه های سلفی اولویت اولشون تشکیل خلافت اسلامی شک نکن بعدش با اسراییل هم درگیر میشن البته نه بخاطر اسلام که بخاطر قدرت .
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    در ضمن این یک نظریه است نه دروغ !
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    به ناشناس 13:42 ببین عزیزم! خودتی! سوریه تنها کشور عربی بود که حداقل بخشی از سر زمینهای اشغالیش را با ارتش خودش پس گرفت. و اگر خیانت عربهای فاسد نبود بقیه اش را هم می گرفت. خبر نداری برو بپرس چطور همین خاندان اسد شهر قنیطره و ثلث جولان را آزاد کرد. آن حرامزاده هایی هم می خواهند خلافت اسلامی درست کنند قبلا در سعودی اینکار را انجام دادند! که حالا آقای آل شیخ بگویند ملک عبدالله امیرالمومنن و اولی الامر است! دیدیم چه قدر با اسراییل جنگیدند! تا جزیره هایشان را هم به اسراییل دادند و یک تیر هم به آنها شلیک نکردند!!! بقیع و امکن متبرکه اسلامی را به بهانه شرک خراب کرد و اطم کعب بن اشرف یهودی را برای بازدید جهانگردان اسراییلی محافظت کردند! تاکید می کنم دقت کنید که همه کسانی که در طول تاریخ تبرک را نفی کردند هدفی جز تضعیف حس مقاومت مسلمانان نسبت به امکان متبرکه نداشتند. بنابراین خیال همه راحت باشد، الان گروههای سلفی در غزه و لبنان با حزب الله و حماس می جنگند اما یکبار هم با اسراییل نجنگیدند!! تا سلفی ها هستند اسراییل در امان است.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    انتظار می رفت تیتر یک شما در مورد حماسه 9 دی باشد. دوستان خواهشمند است 9 دی را جدی بگیرید
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    عربستان سعودی بدستور اربابان آمریکایی اش داره از پوتین انتقام میگیره
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    کار خوبی کرد. دمش گرم که جلوی آمریکای حرامزاده ایستاده
  • میترا1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    اخه ی بنده ی خدا !حقوقدان هم نیستند !از ژنوچای معلومه که تواین زمینه هم استعدادی ندارند !
  • میترا1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    چه ربطی داشت ؟؟؟
  • احمد ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    کار خود سرویس های اطلاعاتی روسیه و به دستور پوتین است، از جنس مظلوم نمایی های مارمولکی که مثلا ببینید تروریست های حامی غرب تا دروازه اروپا هم عملیات کردند و فردا دامن اروپا رو هم میگیرد. در کشوری که هیچ روزنامه نگاری برای حتی یک مقاله امنیت جونی نداره اونوقت کسی میتونه از این کارا بکنه؟
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    ربطش به سیم رابطشه . پوتین دیکتاتوره و بده و سلفی ها بدترن .
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    آفرین خوب گفتی . چطور 11 سپتامبر کار خود آمریکایی ها بوده ولی این نیست !؟
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    ماشالله تو مملکت دلسوز روسیه کم نداریماا
  • سیدمهدی موسوی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    مشرق من که توی بلک لیست مخاطبانت هستم اما بدنیست این خبر رو کار کنی!!! طی سه ماه گذشته امیر سلطان بندر امنیتی ترین و جلادترین فرد خاندان سعودی مکرر بصورت مخفیانه و رسمی به مسکو سفر نموده و با شخص پوتین و رئیس مجلس دومای روسیه در خصوص قطع همکاری با ایران و بشار اسد رایزنی کرده که مکرر با پاسخ قاطع و ناامید کننده پوتین و اعضای دوما مواجه شده در سفر پیش از آخر کار حتی به مجادله لفظی و تهدید هم کشید که گویا مضمون تهدید مقام عربستانی این بوده که روسیه تاوان حمایت از بشار اسد و نظام ایران را باید در مسکو و محدوده خاک های روسیه بپردازد و مطمئنا" روسیه میزبان خوب بین المللی برای ورزشکاران نخواهد بود !!!!! یعنی عملا" المپیک زمستانی سوشی هدف نهایی عربستان هست و این عملیات تست گام به گام روس ها می باشد این مجاهدان قفقازی همه از سربازان وهابی لعین هستند که برای شکم های گرسنه خانواده اشان قربانی می شوند. مطمئن باشید تا اواسط هفته بعد چند مورد دیگر و وسیع تر هم اجرا می کنند مثلا" نقاط حساس این ایام مراکز خرید عمومی-سالن های تئاتر و رقص و کلوب های شبانه و ... هستند که با توجه به ایام کریسمس و اعیاد مسیحی مملو از جمعیت بوده و آثار مخرب روانی و رسانه ای و سیاسی دارند. بی جهت نیست که وهابی ها این زمان را برای انجام عملیات های خود انتخاب کرده اند.
  • army ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    خخخخخخخخخخخخ
  • محسن ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    هر که هر چه می خواهد بگوید، ولی با تجربه 35 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و توطئه های گوناگون جهانی علیه این انقلاب الهی، معتقدم تمام این دسیسه ها و شیطنت ها، اعم از ایجاد گروهک هایی چون طالبان، القاعده، سلفی،منافقین یا به اصطلاح مجاهدین، النصره، داعش، تکفیری، وهابی و جیش کذا و کذا با یک انگیزه، همه جیوش شیطان بزرگ آمریکا و مزدوران صهیونیسم اند و کوچکترین تردیدی در این نیست. آنچه که مسلم است همین جیوش مورد حمایت آمریکا، برخی کشورهای غربی و حکومت ضد بشری و دیکتاتوری آل سعود باید منتظر باشند که روزی نه چندان دور همین گروهک های مزدور و دست پروده خودشان، عامل بزرگ و قیام علیه آنان خواهد شد و بدیهی است مسیر باد تغییر خواهد کرد. اللهم الشغل الظالمین بالظالمین . آمین یا رب العالمین.
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    نخیر دشمن مشترکی بنام عربستان وهابی رو داریم!!!!!!!!
  • حجت ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    چشم. در تابناکو گل می گیریم فقط راجع به 9 دی حرف می زنیم.
  • سیدمهدی موسوی ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    ناشناس 13: 42 !!! خدا بگم چی کارت کنه با این تحلیل وارونه ات کلی ما رو توی این ایام حزن خندوندی !!! اتفاقا برادران سلفی ات که تا خرخره مسلح بودند چرا از زمان اسامه جوون ات یک بار هم به اسرائیل چنگ و دندان نشان ندادند؟؟؟ اون زمان که هنوز با سوریه وارد تخاصم نشده بودند ؟؟؟ مضافا" بغل گوش عربستان و اردن هاشمی و ... بودند و میلیاردها دلار سلاح و پول در اختیارشان بود ؟؟؟ بد نیست بدانی سوریه هم بصورت غیر مستقیم با اسرائیل جنگید فکر می کنی کلی سلاح و مهمات به حزب الله از کجا می رسید؟؟؟ بنادر شمالی اسرائیل توی نبرد 33 روزه با کدام موشک ها مورد لطف برادران حزب الله واقع شد ؟؟ مگه لازمه که سوریه راسا" وارد بشه کسوت برادران حزب الله بهترین روش مبارزه هست !! اسرائیل عزیزت اگر عرضه داشت توی همین ماجرای بحران اسد وارد گود می شد چرا تا یه موشک انداخت بعد سوریه بندر عسقلام را هدف گرفت سرع گفتند غلط کردیم می خواستیم تست کنیم بعد دید شمشیر داموکلس روی حنجره تل آویو آویزان هست بالافاصله گفت به ما ربطی نداره این اختلاف خودشان هست !!!
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    جیگرم برای پوتین کباب شد. از کی تاحالا برای ولادیمیر اشک افشانی میکنید؟
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    انتظار داشتی با گل و شیرینی بره سراغ گروگان گیرها ؟؟؟؟ فکر کن همین گروگان گیری توی کورخودمان باشه و خانواده خودت اسیر باشند اسلام هم می گه با محارب و مخل امنیت مردم و کسی که سلاح برداشته علیه مردم عادی باید قاطعانه برخورد کرد و طرف مهدور الدم هست بد نیست یه نگاهی به فتاوای علمل و بزرگان و رفتار ائمه بیاندازی
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    جناب ناشناس آمریکا اون عملیات رو انجام داد بعدش به عراق و افغانستان حمله کرد اگر الان روس ها انجام داده بودند باید با این بهانه به عربستان و اردن هاشمی حمله کنند
  • بن داود ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    عربستان مدتی پیش روسیه رو تهدید کرده بود که بازیهای زمستانی المپیک رو به عزا تبدیل خواهد کرد این است عربستان مقدتر
  • نصیر ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    اتفاقا این خود زنی ها رو بیش از همه اسراییل و غرب بلده
  • yaser ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    قیاستون چقدر مضحکه تو که اینو با 11 سپتامبر قیاس میکنی،لابد الان باید روسیه به عربستان حمله کنه دیگه؟ غیر از اینه؟ اصلا باید دید مثل آمریکا منفعتی میبره از این قضایا؟ جنابان متفکر! این که ما میگیم 11 سپتامبر کار خود آمریکاس از روی عقده و دشمنیمون باهاش نمیگیم،کلی دلیل و سند داریم مثل شما ها با گاز معده حرف نمیزنیم :)
  • yaser ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    پوتین اگه یه ذره جرات داشته باشه،به عراق در پاکسازی الانبار کمک میکنه،این بهترین پاسخ به غرب و مرتجعینه عربه.اما دریغ از یکم جرات!
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    مشرق ممنون که حرفه ای گری رو رعایت کردی و صحبتهای این کارشناس رو سانسور نکردی.
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    اگه روسیه با موشکهای دور بردش چندتا چاه نفت عربستان روبزنه عربستان عین بچه آدم میشینه سرجاش.
  • اسد ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    پوتین جان بجنب که این جونور، عبدالله وهابی، کار دستت می ده. اول ریاض، بعد ...
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    چرت بود!
  • سلام ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    می گفتند که ایران چرا از چچنی ه در مقابل روسیه حمایت نمی کند تازه فهسمیدیم که کار ایرانن درست بود. این وهابیون حرامزاده لعنتی ضد پیغمبر که از چچن و سایر بلاد تحت نفوذ حزب وهابیون کثیف در سوریه با سرهای بریده شیعیان علی فوتبال با بازی می کنند اینها و ته تنها که مسلملت نیستند بلکه وحوشی هستند که اگر به قدرت برسند به هیچ بنی بشر رحم نمی کنند اهل سنت واقعی (نه وهابیون) و شیعیان که در کل دوران تاریح مظلوم یبودند جای خود دارند. باید شیعه و سنی و مسیحی و ارمنی و زرتشتی و یهودی لائیک ها و حتی کمونیست ها که الان نسلشان کاملا منقرض شد قبل از هرچیز متحدانه ریشه وهابیون و ظالبان و صهیونیست ها را از روی زمین بردارند.و زمین را برای ابنا بشر اماده یک زندگی در صلح و صفا تبدیل کنند. والا باید تا امتداد تاریخ با این خوک ها کثیف روزگار بگذرانند . زجر بکشند1
  • شاهین ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    ببینید دوستان همشون مربوطه به ظهور امام زمان میشه یعنی اونا خیلی وارد هستن و اعتقاد و یقین کامل به ظهور ولی عصر دارند. سه نقطه استراتژیک حکومت حضرت ولی عصر به ترتیب:1- مسجد الحرام2-مسجد کوفه(سهل)3-بیت المقدس مکان اول در دست صهیونیستهای اسلامی(وهابیت و سلفی)-مکان دوم صهیونیستهای مسیحی(صلیبی) و مکان سوم صهیونیستهای یهودی اونا کارشونو انجام داده اند شکر کنیم که ما فهمیدیم و مقابلشون ایستاده ایم و همه برنامه شونو بهم زدیم و خواهیم زد یا علی
  • کردار ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    به خدا که اسلام حالا حالاها از زیر بار زخم هایی که تکفیری ها بر بدنه اسلام وارد کردند کمر راست نخواهد کرد... دیگر اسلام در دید مردم اروپا چیزی جز خونریزی دیوانگی و سلاخی نیست... به خدا مسوولیم که ساکت نشسته ایم!
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    عزیز وی‌پی‌ان می‌زدی از یکجای دیگه پیام می‌دادی!
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    چرا باید خانواده آن‌ها گرسنه باشند؟
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    مسلمان تحت سلطه آمریکا و تحت نفوذ زوسیه فرقی نمی‌کند. نه شرقی نه غربی والسلام شما هم تکلیفتان را مشخص کنید کدام طرفی هستید
  • سید ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    اگر دنیا میخواهد از شر تروریست خلاص شود باید حکومت وهابی عربستان سعودی را نابود کند
  • محسن ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    کار عربستان هست . چون وقتی روسیه از سوریه حمایت کرد عربستان گفت که دست از حمایت بردار و الا مسلمانان چچنی رو به سراغتان میفرستیم . و این هم از جانب عربستان هست و لا غیر . باشد که به حرف من برسید
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    شییییییییییییییییییرر حالا باشو جوابشو ببین
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    فقط برای ما جرات داره
  • سینا ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    چه ربطی داره؟ کارهای اونا رو با خط کش اسلام نمیشه سنجید، با کفار به ویژه با سیاستمدارای کافر ویا مشرک باید بر اساس منافع امت اسلام برخورد کرد و معمولاً از اونا انتظار کارهای بشر دوستانه و خداپسندانه نمیره در حال حاضر منافع کل امت مسلمین و به ویژه کشور خودمان با منافع روسیه منطبقِ در مورد مقاومت و ایستادگی در مقابل آمریکای مستکبر و رژیم صهیونیستی و وهابیتِ سعودی و در ضمن بر اصول خودمون هم هستیم و هرگز نباید از اصول دینی و انقلابی و منافع ملی خودمون دست بکشیم
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    چرا دوست عزیز ایران زمانی به اینها و اینگوش مهمات میداد
  • آقا حسین ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    به نظر من اگه رد پایی از آمریکا تو این جنایت تروریستی پیدا بشه ملادیر پوتین کوتاه نمیاد.با این که پوتینم ادم جالبی نیست ولی خیلی کیف کردم که تو مذاکره جواب اوباما رو نمیداد. از اون مهم تر که ورزشکارای هم جنس آمریکایی رو تو المپیک زمستونی راه نداد. و بالاتر از همه اینا که به فردی که تمام اسرار نظامی آمریکا رو باز گو کرد پناه داد و گفت این شهر وند روسیه ست و حفاظتش در اختیار ماست.
  • سیدمهدی موسوی ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    عزیز ناشناس !! گرسنه هستند چون الان ده ها سال است که جوانان وهابی چچنی حتی خانواده های متمکن برای جهاد و در آغوش کشیدن حوری بهشتی به سپاه وهابی ها در اقصی نقاط جهان می پیوندند از افغانستان و پاکستان و امان هاشمی گرفته حتی جالبه در سوریه که فراوان تشریف دارند. ریشه این حضورشان در جهل و نادانی هست و امروز مرکز تروریسم در قلب بلوک شرق هستند لذا روسیه هم به اقتضای مسائل امنیتی اش ایشان را شدیدا" تحت محاصره و فشار قرار داده پس گرسنگی ایشان به جهت جهالت و تندروی هایشان و محاصره شدید روسی می باشد ایران بارها ایشان را به اعتدال عقیدتی دعوت کرده اند که مکرر با رفتار زننده و توهین آمیز ایشان مواجه شده بد نیست یه جستجوی ساده در خصوص جنگجویان چچنی بکنید بعد متوجه جنایات ایشان بشوی
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    جناب موسوی برات خیلی متاسفم چون هرکی با امثال شما مخالفت میکنه سریع میچسبونیدش به طرف مخالف و به قول خودتون سلفی ها . کی میخواید جنبه بحث پیدا کنید ؟ به چه حقی منو به سلفی ها و اسراییل میچسبونید ؟ حرف من کاملا منطقیه . گفتم اگر خلافت اسلامی در اون منطقه تشکیل بشه در نهایت با اسراییل هم مشکل پیدا خواهند کرد .
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    گروگان گیرها که حقشون بود ولی پوتین گروگان و گروگانگیر کشت که باج نده . اسنادش هم موجوده .
  • مبشری ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    ببینید عزیزان هموطن بر سر مشترکات با هم گلاویز نشوید،نظر همه ما در اصل یکی است.بیداری عموم ملت ایران در مواجهه با توطئه نه آمریکا بلکه صد برابر بدتر از همه آنها عربستان سعودی است.اینها بودند که 8 سال و اندی جنگ را بر ما تحمیل کردند، اینها بودند که زائرین ما یعنی مهمان های خانه خدا را در خاکشان به خاک و خون کشیدند.اینها بودند که با پول فراوان خود لابی های آمریکا را بر علیه ایران می شوراندند. به خدا شیطان بزرگ عربستان است و نه آمریکا.به کوری چشم عربستان و هم پالکی هایشان در سایه اقتدار نظام و رهبری ایران می بایست مشکلاتش را با آمریکا سر میز مذاکره بدون ترس(چون رهبری داهیانه نظام را داریم)حل نماید تا کور شود هرکه اقتدار جمهوری اسلامی ایران را نمی تواند ببیند.
  • سیدمهدی موسوی ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    اتفاقا دوستان شما در شبکه های سلفی هم همین مواضع را دارند لازم نیست شما بگب من سلفی هستم یا نیستم بلکه با عقایدت تایید می کنی هستی یا نیستی شق سوم ندارد کسی که دایره حق نباشد در هر کجا گردونه باشد غیر حق هست چند سال است که وهابی ها هستند ؟؟؟ چند سال است خلافت سعودی در عربستان شکل گرفته ؟؟؟ چند سال است اردنهاشمی دارای خلیفه متمرکز خاندان هاشمی هستند ؟؟؟ چرا تا کنون این خلافت های محبوب شما در قبال اسرائیل غلطی نکردند ولی یه مشت بچه پابرهنه شیعه مادر صهیونیزم را به عزایش نشانده ؟؟؟ دنبال جواب منطقی هستی ؟؟؟یا پز روشنفکری می دهی؟؟؟ این در نهایت شما کی فرا می رسد 60 سال است مسلمانان فلسطین دارند مانند گوشت چرخ می شوند ولی گویا زمان دوستان شما فرا نرسیده!!!! دور تا دور فلسطین خلافت بوده و هست ولی از این خلفای شما هیچ بخاری شکل نخواهد گرفت این توجیه های شما به درد جناب نتانیاهو می خورد نه به درد جهان اسلام !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس