کد خبر 272569
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۸

سازمان حج و زیارت به زائرانی که برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده‌اند، توصیه کرد که برای بازگشت به ایران عجله نکنند تا در مرزهای زمینی دچار مشکل نشوند.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از ایسنا، خروج بیش از 500 هزار زائر از مرزهای زمینی آن‌ هم در شرایطی که برخلاف سال‌های گذشته، این مرزها به‌مناسبت اربعین باز بودند و دولت عراق هم اعلام کرد، امکان صدور ویزا را در نقاط مرزی برای متقاضیان فراهم کرده است، اختلالاتی را در شهرهای مرزی ایجاد کرد که نه‌تنها به معطلی‌های طولانی‌مدت در این مناطق بدون تجهیزات و امکانات منجر شد، بلکه زندگی را برای ساکنان شهرهای مرزی به‌خاطر کمبود آب آشامیدنی و مواد غذایی سخت‌تر کرد.

سازمان حج و زیارت قبلا به زائران توصیه کرده بود، پیش از آغاز سفر، اقدامات لازم را مخصوصا برای گرفتن ویزا انجام دهند تا در مرز، بیشتر معطل نشوند. همچنین این سازمان طبق توافق و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها، عوارض خروج، شهرداری، بیمه و هلال‌ احمر را حذف کرد تا زائران سریع‌تر از مرز خارج شوند و از تجمع آن‌ها در فصل سرما در نقاط مرزی که فاقد امکانات و تجهیزات مناسب و کافی هستند، جلوگیری شود.

اکنون این سازمان در توصیه‌ی دیگری از زائران خواست تا هنگام برگشت از عراق عجله نکنند تا با مشکلات در مرزها دست به گریبان نشوند.

ناصر خدرنژاد - معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: نزدیک به 500 هزار نفر از مرزهای زمینی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کردند، خروج آن‌ها در فاصله‌ی زمانی 15 روزه صورت گرفت؛ اما پیش‌بینی می‌شود برگشت آن‌ها به‌طور همزمان و در طول سه چهار روز اتفاق افتاد که در این صورت به‌دلیل کمبود امکانات در مرزها، حتما با مشکلاتی مواجه می‌شویم. برای همین به این زائران توصیه می‌کنیم در برگشت عجله نکنند و برنامه‌ی خود را طوری تنظیم کنند که ورود زائران به ایران به‌تدریج انجام شود.

او ادامه داد: تجهیزات و امکانات در مرزها واقعا ضعیف است و پاسخگوی تعداد زیاد زائران نیست.

خدرنژاد درباره‌ی تمهیدات سازمان حج و زیارت برای خروج از این حالت بحرانی نیز گفت: سازمان حج و زیارت در حد توان، هماهنگی‌های لازم را با سایر دستگاه‌های مربوط انجام داده و امکاناتی را نیز فراهم کرده است؛ ولی شرایط و تجهیزات مرزی اصلا کافی نیست.

سعید اوحدی - رییس سازمان حج و زیارت - هم که به‌تازگی بازدیدی از مرزهای شلمچه و چزابه داشت، درباره‌ی تمهیدات در نظر گرفته‌شده توسط این سازمان گفت: در هماهنگی‌هایی، 300 دستگاه اتوبوس برای سامان‌دهی زائران آزاد و انفرادی در بازگشت، در مرزهای چزابه و شلمچه مستقر می‌شود تا معطلی‌ها کاهش یابد و از تجمع و ایستایی بیشتر زائران در مرز نیز جلوگیری شود. با راه‌آهن خرمشهر هم هماهنگ شده است تا به تعداد واگن‌های قطار خود برای پوشش زائران اضافه کند. البته این دستگاه‌ها تعهد کرده‌اند این خدمات را بدهند که امیدواریم به آن عمل کنند تا کارها آسان و بدون مشکل پیش رود.

او اظهار کرد: پلیس گذرنامه هم تعهد داده است، 10 کانتر کنترل گذرنامه به مرز چزابه اضافه کند که هزینه‌ی پنج کانتر را سازمان حج و زیارت و پنج کانتر دیگر را استانداری خوزستان پرداخت می‌کند.

اوحدی در عین به کمبود شدید نیروی انسانی در مرزها اشاره کرد.



مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس