کد خبر 27209
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۲

سفير کشورمان در هلند با تأکيد بر اينکه موضوع پرونده زهرا بهرامي يک مسئله حاکميتي و داخلي ايران است، به مقامات اين کشور توصيه کرد که اين مسئله را به روابط دو جانبه تسري ندهند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، کاظم غريب آبادي با بيان اينکه اين مسئله را در ديدار با مقامات هلندي نيز به آنان يادآورشده است، افزود: ما انتظار داريم هلند به قوانين داخلي ما احترام گذاشته و از دخالت در امور داخلي و حاکميتي ايران پرهيز کند.

وزارت خارجه هلند روز شنبه به دنبال اعدام زهرا بهرامي به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر در ايران، اعلام کرد که محدوديت‌هايي در تماس‌هاي مقامات سياسي اين کشور با جمهوري اسلامي ايران و فعاليت‌هاي سفارت به صورت موقت برقرار مي‌کند.

غريب آبادي گفت: توصيه ما به دولت هلند اين است که به اين امر به عنوان يک مسئله حاکميتي و حقوقي نگاه کند و بداند که قوه قضاييه در جمهوري اسلامي ايران از استقلال کامل برخوردار است.

سفير ايران در هلند افزود: جمهوري اسلامي ايران تابعيت مضاعف را به رسميت نمي‌شناسد و بنابراين، خانم بهرامي يک شهروند ايراني محسوب مي‌شد و اگر ما حاضر به شنيدن صحبت‌هاي طرف هلندي نيز شديم، تنها بر مبناي حسن نيت بود و نه تعهد حقوقي.

وي با بيان اين که درباره اين پرونده به طرف هلندي گفته بوديم که اتهامات مختلفي وجود دارد و سيستم قضايي ما نيز در يک روند عادلانه آن را مورد بررسي قرار داده است، گفت: از خانم بهرامي به هنگام دستگيري گذرنامه‌هاي مختلف و متعددي از جمله ايراني، هلندي و اسپانيايي کشف شد که بعد مشخص شد گذرنامه اسپانيايي وي جعلي است و مشخصات دو گذرنامه ايراني و هلندي نيز متفاوت مي‌باشد. با کشف بيش از 400 گرم کوکايين و 400 گرم ترياک از وي نيز مشخص شد که او در يک باند بين‌المللي توزيع مواد مخدر عضويت دارد.

وي با بيان اينکه ايران در مسير ترانزيت مواد مخدر از افغانستان قرار دارد و رنج زيادي نيز از اين بابت متحمل شده است، افزود: اين مواد هم در داخل توزيع شده و جوانان کشور را آلوده مي‌کند و به کام مرگ مي کشاند و هم هزينه‌هايي را براي مبارزه با آن و جلوگيري از انتقال اين مواد به اروپا براي کشور در پي دارد. سفير جمهوري اسلامي ايران در هلند با بيان اينکه ايران تاکنون 3 تا 4هزار نفر شهيد در راه مبارزه با مواد مخدر داده است، گفت: به همين سبب ايران قوانين سختي در مبارزه با مواد مخدر وضع کرده است که بخش زيادي از اين قدامات، براي مبارزه با قاچاق مواد مخدر به ديگر کشورها از جمله اروپا است و کشورهاي اروپايي بايد قدردان اين . زحمات ايران باشند.

وي دادگاه خانم بهرامي را عادلانه توصيف کرد و گفت: وي به اختيار خود وکيل انتخاب کرده و از حق ديدار با خانواده و تماس تلفني با آنان نيز برخوردار بود و تشريفات قضايي و حقوقي نيز به صورت کامل درباره وي اجرا شده است.

سفير کشورمان تأکيد کرد که بحث حقوقي درباره فردي که در کار قاچاق مواد مخدر دخالت داشته، نبايد سياسي نشود و اروپايي ها بايد قدردان اين هزينه هاي جمهوري اسلامي براي مقابله با رسيدن مواد مخدر به دست شهروندان آنان باشند.

غريب آبادي درباره ادعاي مقامات هلندي درخصوص روند دادرسي اين پرونده، گفت: اين روند به صورت کامل و دقيق طي شده است و به مقامات هلندي نيز گفته شد که حکم اعدام وي به جرم قاچاق مواد مخدر صادر شده و منتظر تاييد دادستان کل کشور است. اعدام بهرامي نشان داد که دادستان کل نيز اين حکم را تاييد کرده است. مدت زمان تاييد اين راي از سوي دادستان نيز بستگي به مراحل دادرسي دارد.

لازم به توضيح است که زهرا بهرامي بنابر اعلام دادسراي عمومي و انقلاب تهران به اتهام فروش و نگهداري مواد مخدر، سحرگاه روز شنبه به دار مجازات آويخته شد. اين دادسرا خاطرنشان کرد که محکوم عليه ياد شده، عضو يک باند بين‌المللي ترانزيت مواد مخدر بود که با همکاري رابط هلندي خود، ‌از آن کشور کوکائين به ايران قاچاق مي کرد و به واسطه مشارکت با اين باند،‌ طي دو مرحله کوکائين به داخل کشور منتقل و توزيع شده بود. اين گزارش حاکي است که در بازرسي از منزل نامبرده که پيشتر به اتهام ارتکاب جرايم امنيتي دستگير شده بود،‌ 450 گرم کوکائين و 420 گرم ترياک نيز کشف و در تحقيقات صورت گرفته مشخص شد وي 150 گرم کوکائين نيز به فروش رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس