کد خبر 271897
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۰

برای برگزاری مراسم عروسی برای 200 نفر در شرایط فعلی به طور میانگین همراه با میوه و شیرینی هشت میلیون تومان هزینه لازم است که در کنار آن ماشین عروس و گل ماشین 750 هزار تومان، آرایشگاه عروس و داماد یک میلیون و 500 هزار تومان و فیلمبردار و عکاس چهار میلیون تومان هزینه در بردارد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دختران و پسران با گذراندن سنین کودکی و با رسیدن به بلوغ فکری، جسمی و مالی تصمیم به ازدواج می‌گیرند. ازدواج که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراحل زندگی فرد به حساب می‌آید، برای خانواده و جوانان هزینه‌هایی در بر دارد.

در نگاه اول برای جوانان که در شرف ازدواج هستند، ازدواج و شروع زندگی مشترک آن چنان هزینه‌ای ندارد اما با گذشت زمان و دست به کار شدن برای تدارک مراسم عروسی و آغاز زندگی مشترک تفاوت میزان هزینه پرداختی و هزینه پیش بینی شده خودنمایی می‌کند.

هزینه‌های ازدواج برای پسران به جز خرید گل و شیرینی مراسم خواستگاری از آنجا شروع می شود که مراسم بله برون برپا خواهد شد که در این مراسم باید داماد و خانواده داماد هزینه‌های آن را متقبل شوند، منظور از نام بردن خانواده داماد به این دلیل است که بین هزینه‌های اکثر جوانان با درآمد آن ها تناسب وجود ندارد و خانواده‌ها در این زمان به کمک داماد و عروس می‌آیند.

هزینه‌های مراسم بله برون به طور میانگین که از حلقه نشان به قیمت 500 هزار تومان، پارچه به قیمت صد هزار تومان، چادر به قیمت 60 هزار تومان، گل و کیک مراسم به قیمت 150 هزار تومان تشکیل شده است در مجموع 810 هزار تومان برای تازه داماد تمام می‌شود.

در مرحله بعد نوبت به مراسم عقدکنان می‌رسد که برای برپایی عقدکنان نیاز به پیش نیازهایی مانند خرید عقد (خرید عروسی) دارد.

خرید عروسی به طور میانگین یک میلیون تومان هزینه در بردارد که از هزینه‌های خرید عروسی می‌توان به لوازم آرایشی، کیف و کفش عروس و چادر اشاره کرد.

در کنار خرید عروسی می توان به خرید آیینه و شمعدان از قیمت 400 تا 700 هزار تومانی و لباس عروسی یک میلیون و 200 هزار تومانی اشاره کرد که آیینه و شمعدان نقره در بین جوانان و "پز قیمت" بالای لباس عروس بسیار مد شده است.

برای مراسم عقدکنان آقای داماد به طور میانگین برای 200 نفر باید 500 هزار تومان هزینه میوه و شیرینی، یک میلیون تومان آرایشگاه، صد هزار تومان گل دست، 600 هزار تومان ماشین و گل ماشین، 150 هزار تومان هزینه عاقد، سه میلیون تومان فیلمبرداری و عکاسی، پنج میلیون تومان سرویس طلا و 500 هزار تومان اتاق عقد هزینه کند.

در این میان نباید از جزء اصلی مراسم عقد که حلقه ازدواج است چشم پوشی کرد که برای این مورد باید به طور میانگین 800 هزار تومان هزینه بپردازد.

داماد نیاز دارد قبل از برگزاری مراسم عروسی محل زندگی آینده خود را مشخص کند که اگر خانه اجاره و رهن باشد به طور میانگین مبلغ 20میلیون تومان برای رهن باید کنار بگذارد.

در بحث آماده سازی منزل خرج‌های متفرقه وجود دارد که از آن‌ها گذر می‌شود اما از لوستر و تلویزیون برای خانه تازه عروس نمی توان چشم پوشی کرد که این دو کالا در حدود 3 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

برای برگزاری مراسم عروسی برای 200 نفر در شرایط فعلی به طور میانگین همراه با میوه و شیرینی هشت میلیون تومان هزینه لازم است که در کنار آن ماشین عروس و گل ماشین 750 هزار تومان، آرایشگاه عروس و داماد یک میلیون و 500 هزا رتومان و فیلمبردار و عکاس 4 میلیون تومان هزینه در بردارد.

حال مهمانان منتظر هستند تا به مجلس دعوت شوند هزینه دعوت مهمانان(کارت عروسی) برای عروس و داماد با حساب 200 نفر به طور میانگین 120 هزار تومان می‌شود.

در روز بعد از عروسی نیز مراسم پاتختی برگزار می شود که این مراسم به طور میانگین 500 هزار تومان هزینه در بردارد و از سویی دیگر با نزدیکی به شب یلدا تازه داماد باید در شرف تدارک مراسم شب یلدا برای همسر خود باشد که آن نیز 500 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

با این تفاسیر ازدواج برای یک داماد بدون هزینه رهن خانه 33 میلیون تومان هزینه در بردارد.

با بررسی آمار و ارقام هزینه برگزاری عروسی و تشکیل زندگی و درآمد یک جوان 20 و چند ساله به این نتیجه خواهیم رسید هزینه‌های ازدواج بیش از درآمد یک فرد است.

در این رابطه فردی 32 ساله گفت:‌در سال 85، هشت میلیون تومان هزینه ازداوج آن شده است.

او ادامه داد: در آن زمان نیز هشت میلیون تومان مبلغ زیادی بود اما تقریبا با میزان درآمد در آن زمان متناسب بود.

همچنین جوان 23 ساله ای گفت: دو ماه گذشته مراسم عروسی خود را برپا کرده‌ام که در حدود 40 میلیون تومان هزینه شده است و با توجه به شرایط کسب و کار و درآمد حجم اعظم هزینه های ایجاد شده را پدرم تقبل کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • حامد ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 0
    آقا من مراسم ازدواجم شهرستان گرفتم هزینه اش خیلی کمتر از اینا که شما گفته اید شده.
  • مهدی ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    آقا برای من دعا کنید... دو ماه دیگه عروسیمه...
  • مهدی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 0
    خوب یهو بگین زن نگیریم دیگه. با این هزینه ها
  • ممد ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    باز بيلبورد بزنيد فرزند بيشتر زندگي شادتر بنده خداها فقط تا ده سال بايد قسط وامهايي رو كه گرفتن پس بدن ولي با تمام اين اوصاف از مجرد بودن به مراتب بهتره از تو حركت از خدا بركت-خوش باشيد.
  • حمید ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 0
    همین شما ها هستید که مانع ازداواج جوانان میشوید... همه ی هزینه ها الکی و حد اکثر آن ذکر شده است... کلا جو میدید.
  • ناشناس ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ما که 30 اندی سالمون شد و عطایش را به لقایش بخشیدیم با این هزینه های کمرشکن
  • مرتضی گیلانی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    من 9 آبان امسال مزدوج شدم (ایشالله قسمت همه ی عذب ها هم بشه ;) ). خدا شاهده که یکی از ساده ترین و متفاوت ترین عروسی ها رو تو شهر برگزار کردیم که ناقابل واسه همین یه شب 21 میلیون تومن خرج کردم. 3 تومن وام ازدواج گرفتم و 1.5 هم از بانک مسکن مجبور شدم مضاربه بردارم. لب تاپم رو هم 1.5 فروختم و مابقیش رو از هم بابام قرض کردم! خلاصه اینکه خدا به داد جوونهای این مملکت برسه
  • مرتضی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    طلاهای عروس خانوم رو فرشه ها متقبل می شوند؟؟؟!!!؟؟ جای تاسف داره که این همه بدبدختی رو می بینیم که جلو پای جوونا هستش و بازم سکوت کردیم ..چه مسئولین چه مراجع مذهبیمون
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 0
    خدا به کمک این جوانها برسد.
  • امیر ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    خدا به داد همه جوانان برسه بخدا خیلی سخته من28سالمه خیلی میترسم بعدا" میگن جوانان معتاد میشن خدایا.........؟
  • محمود ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    یکم توقعها بیاد پایین تر انقد نمیشه هزینه ها چشم و هم چشمی و کلاس گذاشتن بیاد پایین کمتر هم میشه هزینه های اصلی واسه بعد ازدواجه یعنی مسکن و خورد و خوراک و ... به جوونها اهمیت داده بشه-سرمایه کشور هستند-
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    خوب اگه داماد اینقدر خرج میکنه عروس هم تقریبا اینقدر جهیزیه میاره باید برا دوتاشون فرهنگ سازی شه
  • اميد ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    قيمتهاي ذكر شده براي تمام اقشار جامعه قابل استناد نيست، بسياري از افراد قيمتهاي اين چنيني را پرداخت نمي كنند.
  • سهیل بشردوست ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    چرا باید برای چیزهایی که فقط زندگی رو زهرمار می کنن و باعث نزدیکی بین دو نفر نمیشن انقدر پا فشاری کرد؟ عروسی میشه نگرفت و یک مهمونی سی چهل نفره تمومش کرد، میشه زندگی رو با چند تکه لوازم اساسی زندگی شروع کرد و خانواده عروس هم انقدر بهشون فشار نیاد
  • m_j ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    بسیاری هم خیلی بشتر از این پرداخت می کنند!!!
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    خدايا اسباب ازدواج ، اشتغال و مسكن همه ي جوونارو به حق علي اكبر امام حسين(ع) بر آورده به خير بفرما . الهي آمين
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    مسئولین کلاهشون رو بذارن بالاتر
  • نويد ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    همش شعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 0
    منکه قصد ازدواج ندارم همون حمومم میرم...
  • ايمان ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    دوستان خسته دل- من اواخر پارسال جشن عروسيم رو به لطف خدا و ياري خانواده خودم و همسرم گرفتم. قابل توجه اونايي كه ميگن اعداد و ارقام زياده بگم كه يا از قيمت ها خبر ندارن يا تو تهران و گرونياش غرق نيستن. (بالاخره هستن ارگان هايي كه دست عزيزاشونو ميگيرن) بايد به رفقاي مجردم هم بگم كه اگه واقعا تصميم به حركت بگيرن خدا حتما كمكشون ميكنه و به خواستشون ميرسونه. بايد نگران باشيم ولي ترس از زمين خوردن هميشه مانع رشد آدم ها ميشه. از من ميشنوين در مورد اين تصميم خوب فكر كنيد. شده حتي يه ماه شب و روز در موردش فك كنيد ببينيد چه تصميمي بهتره تا خداي نكرده بعد پشيمون نشيد. ضمنا سوء برداشت نشه- خدا رو شكر من از اكثر تصميماتم راضيم.
  • مجید ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 0
    اره عزیزم اونی که داره بیشترازاین هم خرج میکنه.من حدودا یه سال پیش عقدکردم وکل خرج عقدم شد دومیلیون تومن.چندوقت دیگه هم قراره یه عروسی باهزینه خیلی پایین بگیرم...به همه توصیه میکنم ازدواج کنید...
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    خرید جهیزیه زا با قیمت های امروز و لوازم خانگی امروز حساب نکردید که یک قلم آن هم برای شکستن کمر پدر عروس کافیست. تلویزیون رنگی کنترلی ما یک سال است خراب شده. زن وشوهر هردو شاغل و تحصیلکرده رشته فنی هستیم و یک بچه داریم نمی توانیم حتی یک LCD کوچک با این حقوقی که می گیریم بخریم.
  • ناشناس ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    خوش بحال کسانی که پدر دارند و پدرشان کمکشان می کنند. من که پدر ندارم توی خرید جهیزیه مانده ام.
  • ناشناس ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    نمیخوام ادای قهرمان هارو در بیارم براتون اما روی صحبتم به بعضی هاست: ما پارسال ازدواج کردیم با چه شرایطی!؟ خودم دانشجوی فوق لیسانس خانمم دانشجوی لیسانس ( تازه خدمت هم نرفتم هنوز) کارمند ساعتی بدون پشتوانه از هر دو خانواده سرمایه : وام ازدواج به غیر از دو تا حلقه دیگه سرویس طلایی نخریدم عروسی نگرفتم یه مهمونی ساده رفتیم مشهد زیارت اومدیم رفتیم توی یه سوییت 38 متری داریم زندگی میکنیم خیلیم خداروشاکریم نه به حرف مردم کار داریم نه افسوس میخوریم اما امیدوار به آینده ایم
  • اقا شاهرخ ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    همچی برمیگرده به سطح درک وفهم طرفین.. وقتی میبینید خیلی از دخترها واقعا واقع بین نیستند نسبت به شرایط وتوقعاتشون خیلی بالا وسطحی نگرانست مگه مجبورید سراغ همچین دخترایی برید.. کم نیستند دختر ای نجیب و با شعور وفرهیخته ای که میتونن یار و یاور واقعی باشندو زندگی زیبا ونرمالی روبسازند...
  • محمد ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    چه ربطي داره؟! واسه هر فرزند كه شب عروسي نميخواي پول بدي. در طول زندگي خرجشون مي‌كني. ثانياً؛ هر كسي ميتونه، فرزند بيشتر بياره. تو اگه نميتوني نيار. ثالثاً اين چه طرز اسم نوشتنه؟! محمد درسته نه ممد. احترام بقيه كسانيكه اسمشان محمد است رو نگه دار و لوس بازي هم در نيار. رابعاً واسه عروسي كمتر خرج كن. حالا چون مشرق نوشته پول عكاس و فيلمبردار ميشه 4 ميليون، وحي منزل هست كه اينقدر خرج كني؟! دنبالمون نكردن كه! يا مثلاً هزينه آرايشگاه داماد چه صيغه‌اي هست؟! كه چي؟! خودمون دنبال خرج تراشيدن هستيم. معلومه كه تا وقتي خودمون رو خوب فريب ميديم، عكاس و فيلمبردا دلشون به حال ما نميسوزه. بعد مشرق جون؛ شما بايد فرهنگ‌سازي كني، نه فرهنگ‌سوزي. پاتختي نباشه، عروس و داماد دچار مرگ مغزي ميشن؟! اگه 200 نفر دعوات نكنيم، خداي نكرده در قبر مورد بازخواست قرار ميگيريم؟! اوني كه داره، مهمون زياد دعوت كنه. اونيكه نداره، آيا بايد خودش رو مقيد به ليست فوق نمايد؟! متأسفم از اينكه ما مثلاً حزب اللهي‌ها، خودمون قائل به اعتقادات خودمون نيستيم، بعد از مردم توقع داريم.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    كسي كه نداره، پول طلا نميده. نه اينكه ازدواج نكنه يا بره زير بار قرض. طلا امروزه خود خود شيطان است.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    خب معتاد نشو.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    آفرين به اميد و مجيد.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    چه كاريه عروسي نكنين خرجم ندين گرفتارم نشين
  • محمد ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    والا من 30 سالمه ماهی 800 تومن حقوق میگیرم ولی نمیتونم ازدواج کنم و عروسی بگییرم بابام هم نمیتونه کمکم کنه!
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    مردم بايد بالاتر بذارن. اومديم و مشكلات اقتصادي تا 100 سال ديگه بود. آيا ما مردم هم بايد با تقيدات بي دليل، زندگي را به كام خودمون زهر كنيم؟! واقعاً از هزينه لوستر عروس-طبق متن!_ نمي‌توان چشم پوشي كرد؟! زير سقف بدون لوستر اكسيژن نيست؟!!!!
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    خداوند كمكتان كند ان شاء الله. شما هم خود را بيش از حد مقيد نكنيد.
  • ممد ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    شما كه بقول خودتون «مثلاً حزب اللهي ها» هستيد ديگه چرا! يعني تو شعر «ممد نبودي ببيني ...» به شهيد جهان آرا خدايي نكرده توهين شده!!! درضمن اون جووني كه 35 سالگي ازدواج كرده ده سال ديگه ميشه 45 سالش-بچه تو سن بالا آوردن هم كه نتيجش ميشه ...
  • مادر ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 0
    آقاياني كه ميگن عروسي خرج نداره كدام دخترجاضرميشه مثل بيوه ها ازدواج كنه پدربيچاره عروس جهيزه سنگين ميده بعدتوقع دارين براي دخترش مراسم نگيرن ان كسي كه حاضر به نگرفتن مراسم هست حتما جهيزه هم نداره كه اينهم بعدا خانواده داماد به رخش ميكش پس لطفا شعار زيادي ندين ما هنوز شعار زده هستيم
  • من ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    آقا مهدی من خیلی فکر کردم دیدم بدون زن زندگی نمیشه با زن هم خیلی سیتی نمشه
  • اکی ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    با این همه هزینه اون وقت دلشون خوشه 6 میلیون وام با منت میدن تازه 2سالی هم میشه که کلا بودجه ندارن
  • محسن ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    واسه شهر خبر نتاسفم که اینجور مطالب رو میزنه تو سایتش و توقعجوانان رو اینجوری بالا می بره!!!
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    عمرا
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    جرا ملت رو مي ترسونيد ؟ اين وعده به فقر است اين عمل شياطين است ان الشيطان يعدكم الفقر و يأمركم بالفحشاء
  • ناصح ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    سلام آیا می دانید : تعداد دانش آموزان شیعه و سنی در پایه اول ابتدائی امسال برابر گشته است. این یعنی کمتر از 20 سال دیگر........؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    عروسی اول دست گرمیه برای نوبتای بعدی خبره میشی ایشالا
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    به نظرم تا وقتی پولدار نشدید ازدواج نکنید، شرمنده زن و بچتون میشید . بچه بدبخت چه گناهی کرده که باید به خاطر سیاست های جمعیتی حاکم بر ایران تو فقر متولد شه و عقده ای بار بیاد ؟؟؟؟ مشرق آزاده باش و نظرمو منتشر کن
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    كجاي شهر تهران با 20 ميليون ميشه خونه رهن و اجاره كرد ؟والا من يك نفر ادم مجردم دو ماهه دنبال خونه مجرديم يه سوييت 30 متر نمي تونم بااين قيمت رهن كنم؟ برو بابا دلت خوشه ؟؟با اين تورم حالا حالا ها بايد قيد ازدواجو زد.عزت زياد.
  • m ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ناشناس جان ببند دهنتو ... تو مملکتی که ادعا داریم بهترینیم یه طلا نتونیم بگیریم واسه زنمون به چی خوش باشیم ... نکنه ماه عسلم میخوای پیاده گز کنیم
  • m ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    حرفات قشنگ بود
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    احسنت ، خدا حفظتون کنه مطمئن باش هیچ زوج ثروتمندی به اندازه شما از زندگیشون نمیتونن لذت ببرن
  • ناشناس ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    سلام میدونم چی میگید اما چه ربطی به بحث داشت؟!
  • امین ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    من شهریور امسال عروسی کردم نه نامزدی گرفتیم نه عقد تازه حلقمون نفری ششصد هزار تومان دراومد با این حال هزینه خونه و عروسی رو هم شد 55 میلیون تومن.خودمم نداشتم هشتادو پنج درصدشو بابام داد.از خودم شرمم میاد
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ناشناس جوابت خیلی تامل برانگیز بود.
  • ANK ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    مگه آرایشگاه چیکار میکنن که 1 میلیون تومن ؟!
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    من نميدونم شما در كدام دهستان قيمت گرفه ايد. اما قيمتهاي واقعي خيلي بيشتر از اين ها است. تلويزيون 3 ميليون؟؟؟؟؟ حتما فرداي عروسي هم بايد ببريم تعمير.
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    من سه سال پیش با هزار بدبختی و کمترین هزینه ازدواج کردم. یه مراسم عقد ساده، بدون عروسی و پایتختی و حتی ماه عسل. آخر هر ماه باید با مشکلات اقتصادی و نداشتن پول سر وکله میزدم. سه سال از ازدواج ما گذشت و ما یه مسافرت ساده دو نفری نرفیتم. آخریش خانوم بنده خدای من خسته شد. هیچ وقت نگفت تقصیر مشکلات اقتصادیه ولی خدا شاهده که فقط به خاطر شرایط اقتصادی زندگی ما به هم خورد. حالا همچین هم فکر نکنید من آدم بیکاری بودم فوق لیسانس دانشگاه تهران بودم. حالا شما بگو، با بدبختی و نداری ازدواج کنی و شب یلدا دلت برای همسرت تنگ بشه بهتره یا اصلا ازدواج نکنی و یه نفر دیگه رو هم بدبخت نکنی. یا الان به این فکر کنی که چه کسی قراره شوهر همسر من باشه؟
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    اگه عروس بره آریشگاه بیاد، داماد عمرا بشناسدش. باور کن.
  • سینا ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    http://www.aparat.com/v/FUNXZ 1. به آدرس بالا برید یه طلبه با 8 تا بچه و زندگی یا آسایش 2. در ضمن وظیفه شرعی پدره که فرزندش رو مزدوج کنه و هیچ شرمندگی نداره 3. اگه خانواده ها با هم تفاهم داشته و زبون هم رو بفهمن و کوتاه بیان با هماهنگی دو خانواده میشه هزینه ها رو خیلی کاهش داد 4. عروس و داماد برای شروع زندگی که حتما نباید توی تهران یا شهرستان خونه مستقل داشته باشن، همش 2 نفرن دیگه از صبح تا شب یا دانشگاه هستن یا سر کار نیازی به خونه ملکی و یا نزدیک به مرکز شهر و ... نیست در طول مسیر زندگی آروم آروم وضعیت مادی رو بهبود میبخشن، این مسائل مادیِ جزء، ارزش از دست دادن دوران خوش و زیبا و عاشقانه و لطیف و پاک و پربازده و نشاط آفرین و تحکیم بخش زندگی جوانی رو نداره 5. اگه این هم نشد یه جوری برای چند ماه میشه بالاخره (البته با سختی) توی خونه پدرزن و پدرشوهر شب رو به روز رسوند تا یه فرجی بشه ، خونواده هم دیگه رو بهتر میشناسید و رابطه سرد و خشک تون کم کم آب میشه و خاطرات خوبی از این دوره میمونه 6. در کل ولی باز هم به نظرم حیفه به خاطر مسائل دست و پا گیر و کاملا غیر منطقی مادی از ازدواج با عشق و معشوق خودتون دست بکشید چون در شرایط فعلی جامعه طبق رسومات سنتی گذشته عمل کردن یه اشتباه بزرگه مثل این که توی شهر با کالسکه رفت و آمد کنید یا برای بدست آوردن آب برید توی شهر دنبال چشمه بگردید، ازدواج های امروزی باید به روز بشه و البته همه نکات بالا نیاز به هماهنگی و هم کفوی طرفین داره تا مشکل خاصی در اوایل زندگی پیش نیاد موفق باشید مارو هم دعا کنید
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    نظر ندی چیزیت میشه؟
  • مصطفی ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    در قران گفته شده است که زن و فرزند و مال و اموال وسیله امتحان الهی هستند تا اینجاش رو اگه قبول دارید یه ضرب المثل هم هست که میگه سری که درد نمیکنه چرا باید دستمال ببندیم. ازدواج نمی کنم بچه دار هم نمیشم احیانا برای در اوردن خرج زندگی و کسب مال بیشتر بنا به در خواست خانواده، خلاف هم نمی کنم و بدون دردسر زندگیمو می کنم و حداقل با این موارد امتحان نمیشم. البته لازمه این روش داشتن یک جامعه با مخارج بالا برای ازدواج و زندگی کردنه که این وضعیت در کشور هست و دوم کشتن میل جنسی برای اجتناب از گناه که خیلی ها نمی تونن و خیلی ها هم می تونند که البته منم تونستم
  • ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    حالا هی برین اختلاس کنید بعد هم کار کسی نداشته باشید بعد هم این ملت به جون هم بندازید تا فراموش کنند چه بر سرشان آوردید
  • ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    آقاي محمد آقا اتفاقاً اكثر ولخرجي ها از كساني است كه ادعاي اين حزب اللهي بودن را دارند!
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    برات دعا بخونیم یا فاتحه؟
  • محسن ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    با چقد هزینه عروسی کردی عزیزم؟ 500 هزار تومن؟ 600 هزار تومن؟ حتما تلوزیون و ... هم از این پارسهای سیا سفید خریدین
  • محسن ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    خیلی کارا می کنن اگه ببینی!!!!!!!!!
  • اسمال ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    مثلا شیعه و مسلمونیم ولی میخواهیم مثل اریستوکرات ها زندگی کنیم .وای بر ما
  • علی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    هزینه عروسی که چیزی نیست کرایه خونه پدرم رو دراوردههههههههههههههههههههههه
  • علي ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    آقا بيكاري مي خواهي ازدواج كني. برو زندگيتو بكن. سري كه درد نمي كنه دستمال نمي بندند . همين
  • ناشناس ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    امیدوارم همیشه اینطوری باشین و چند سال که گذشت خانومت صبرش لبریز نشه!
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 0
    ازدواج کردن بون پول با این شرایط اشتباه محضه
  • محمد ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    منکه دقیقا از خواستگاری که رفتم یکسالی میگذره. حساب همه مخارجمم دستمه. نامزدی و حلقه نشان و مجلس عقد 150 نفری و مراسم عروسیم با 850 نفر مهمون با آتلیه و فیلمبردار و خواننده و شام عروسی و شیرینی حدودا شد 12میلیون تومن. خداروشکر خیلی آبرومندهم بود بقیه مخارج ووسایل منزلم که خریدم حدودا10میلیون شد. خداییش بخدا توکل کردم همه چی جورشد یه مقداربدهی دارم ولی ارزششوداره فقط باید طرفت صادق و قانع باشه همین
  • اسمال ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 0
    خدایا همه ما ایرانی ها رو به راه راست هدایت کن.الهی امین
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    تفکرت اشتباه
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    بابا بیچاره چه گناهی کرده باید خرج عروسی بچش رو بده - باید یه مقدار هم به فکر بابامون باشیم شب رو روز داره کار می کنه
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 0
    ببخشید چرا همش از خرج ومخارج شب عروسی میگید..عروس بیچاره اگه ی آفتابه تو جهازش کم باشه میگن هیچی نیورده پدر دختر درمیاد تا جهاز بده فکر کردید الان ی جهاز معمولی چقدر آب می خوره؟ 30 میلیون 40 میلیون؟؟؟!!! داماد از محل هدایا و کادوهای عقد و پایتختی کلی از خرجاشو درمیاره ولی عروس بیچاره چی؟ تا سالها خانواده ی عروس باید بدون اینکه کسی بفهمه قسط و قرض بدن
  • فاطمه ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    باهاتون موافقم اگه قرار باشه عروسی نگیریم ما دخترا هم جهیزیه نمیگیریم آقایون نظرتون چیه؟
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    ازدواج رو برا انسان گذاشتن شما به خودت نگیز ناشناس
  • جواد ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    ازدواج رو برا انسانا گذاشتن ناشناس شما به خودت نگیر
  • یه دختر ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    هزینه هاتونو قبول ندارم مثلا مراسم عقد و خریداینه شمعدون واجب نیست اضافیه !عکاسی وفیلمبرداری هم چهارمیلیون نیست باکمترشم میشه ! یعنی بااین هزینه ها که شمابرای یه ادم متوسط رو به پایین نوشتی چهارمیلیون فیلمبردار زیاده یا یک ونیم میلیون ارایشگر زیاده یا هزینه ماشین عروس بااین قیمت شما زیاده !! ولی درعوضش حلقه هشتصدتومنی خیلی کمه ! حلقه خوب وشیک ودرعینه حال برای طبقه متوسط یک میلیون به بالاست . ازطرفی خرید لباسو ووسایل ارایش وچادرو.... برای عروس خانم ، چیزی نیست .انگاریه اقایی برای خانمش لباس خریده . خانمهای متاهل بیشترازاین خرج رو دستشون میذارن .
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    لبتابت چی بود؟
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    من که سه سال پیش پسرم را داماد کردم همه مخارج دو برابر این مخارج که شما گفته اید بود. یعنی عروس و خانواده اش می خواستند. فقط شما 200 نفر شد 15 میلیون. کجای کارید؟ سرویس طلای عروس چه شد؟ تازه مخارج ادامه دارد شش ماه بعد از عروسی عروس خانم آتلیه می خواست. اشکال اصلی پز دادن است
  • نازی ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    خر نشو بی خیال جشن فقط عروسی
  • هما ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    سلام به عنوان ی خواهر کوچکتر به همه دخترخانم ها میگم من خواهرم با فردی اردواج کرد که پدر نداشت و دانشجو بود گفت اجازه بدین با دخترتون ازدواج کنم قسم میخورم بعدها جبران کنم بدون هیج مراسمی خواهرمو عقد کرد حتی حلقه دست خواهرمو و خودشو ما خریدیم 5سال عقد بودن مه ایشون درسشون تموم شه و سربازی برن حالا که پولدار شدن خواهره منو نمیشناسن و هر روز با ی خانمی هستن و هزاران بار به ما گفتن از دخترتون سیر بودین وگرنه اینطوری به من نمیدادینش ارزشی قائل نمیشن اگه براتون هزینه نکنن اعتمادی به آقایون نیست
  • مهیار ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    خدایا چشمای کور همه رو باز کن. بازم الهی آمین
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    سلام
  • ممل ايروني ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    سلام؛ اپراتور 118 هستم ، بفرمائيد!
  • آیسان ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    من هفته دیگه عقدمه واقعا با ترس دارم ازدواج میکنم حتی با اینکه جفتمون شاغل هستیم...اما توکل بخدا ایشالا درست میشه با تلاش خودمون باید سختی کشید ..تا قدر چیزهایی که به دست میاریمو بدونیم
  • علی ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    0 0
    نترس جونم کمی استرس داره ولی خیلی ساده تر از اونیه که فکر میکنی مشکلاتم که همیشه هستن نباشن مشکوکه
  • علی ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    0 0
    عزیزان من دوساله عقد کردم یه مراسم مختصر ولی اینو به شما بگم که اولا تاهل اگه جفت خوبی برای خودت پیدا کرده باشی در بدترین شرائط هم از تجرد و تنها بودن بهتره . درسته مشکلات زیاده ولی باید سعی کرد و توقعاتم تا حدودی کم کرد تا مادیات نتونه روح و روانمونو نابود کنه مثلا ارایشگاه دوماد با صد تومنم خوب میشه حتی با کمترش بهرحال جشنه عروسی قراره برامون شادی آفرین باشه نه اینکه ناراحتی و بدهکاری آفرین.آدما شادیشونو جشن میگیرن بیایین همه مون مسولانه رفتار کنیم افراط نکنیم اگه مثلا آرایشگاه با 100 تومنم میشه و خوبم هست دنبال 200 تومنی نباشیم چون باعث بدعت میشه و هزارتا مساله ی جدید ایجاد میکنه توی جامعه این میشه که مراسم ازدواج حداقل باید 200 نفر مثلا مهمون داشته باشه یا حتما باید دونوع یا بیشتر غذا داشته باشه این چیزایی که میبینم الان تو جامعه همین طوری ایجاد شده
  • عروس خانم ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    0 0
    چند ماه دیگه عروسیمه....پدر بیچارم جهیزیم رو تمام و کمال تهیه کرده....اما شوهرم پول بیانه تالارم نداره.....اما به هرحال دوسش دارم و درکش میکنم...اقا پسرها و دختر خانم ها خدا کمکمون میکنه....مطمعنم
  • مریم ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 0
    چقدر تو این مملکت ارزونیه من که حساب کردم خرج عروسی من پانصد میلیون میشود.
  • محمد حسین ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    کاملا با نظرت موافقم
  • سامان ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    عروسی داداشم با 500 نفر مهمان تقریبا هم مراسم ساده ای بو تو سال 93 23.000.000 تومن خرج برداشت
  • کوروش ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    خیلی مقرون به صرفه است هزینه تقریبی 1000 تومن
  • سارا ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    من موندم چرا وقت تلف میکنیم با حرفایی ک خودمون میدونیم چرته من شهریور نودوسه با ده تومن ی عروسی گرفتم برا سیصدو بیست نفر عالی نبود ولی خب متوسطو ابرومند بود نمیگم زندگی سخت نیس هست ب خدا هست ولی خدارو یادمون نره اگ سخته خودمون اسونش کنیم شوهر من ی کارمند سادس باکلی قسطو وام ک اخر برج چیز کمی برا خودمون میمونه ولی با این حال باهم خوشیم با چشم پوشیدن از خیلی چیزا با سر کردن تو ی زمستون سرد بدون لباس گرم چون یکیمون حق لباس گرم داشتو اونم ب نظرم شوهرم بود بازم بگم؟اره خیلی خرجا رو ک خوندم گفتم من کجا واین خرجا کجا!!!!خدا کنه ما بخواییم زندگی کنیم ب خدا با بدترینم سر میکنیمو خوش میکنیم دلمونو دانسجو پرستاریم میرم برا ساعتی دو تومن وایمیسنم بدبختی میکشم صدامم درنمیاد اخه اوضا همینه اخه ثدام ب کجا میرسه جای شعار دادن تلاش میکنم نمیشینم ک خفم کنن نمیشینم نابود شم عاشق شوهرمم همینو میکنم همه دارایم با باقی نداریام با باقی ظلما ک در حق منو مردمم میشه میسازمو دم نمیزنم چون زندگی قشر من همینه پس بیخیال دعوا بیخیال نرخ دادن بریم برا نفس کشیدنمون جون بکنیم بچه بده خب نیارید مث منی ک ارزومه ولی قیدشو زدم چون از پسش برنمیام ب فکر خودتون باشید ک دنیا جنگله
  • سارا ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    من موندم چرا وقت تلف میکنیم با حرفایی ک خودمون میدونیم چرته من شهریور نودوسه با ده تومن ی عروسی گرفتم برا سیصدو بیست نفر عالی نبود ولی خب متوسطو ابرومند بود نمیگم زندگی سخت نیس هست ب خدا هست ولی خدارو یادمون نره اگ سخته خودمون اسونش کنیم شوهر من ی کارمند سادس باکلی قسطو وام ک اخر برج چیز کمی برا خودمون میمونه ولی با این حال باهم خوشیم با چشم پوشیدن از خیلی چیزا با سر کردن تو ی زمستون سرد بدون لباس گرم چون یکیمون حق لباس گرم داشتو اونم ب نظرم شوهرم بود بازم بگم؟اره خیلی خرجا رو ک خوندم گفتم من کجا واین خرجا کجا!!!!خدا کنه ما بخواییم زندگی کنیم ب خدا با بدترینم سر میکنیمو خوش میکنیم دلمونو دانسجو پرستاریم میرم برا ساعتی دو تومن وایمیسنم بدبختی میکشم صدامم درنمیاد اخه اوضا همینه اخه ثدام ب کجا میرسه جای شعار دادن تلاش میکنم نمیشینم ک خفم کنن نمیشینم نابود شم عاشق شوهرمم همینو میکنم همه دارایم با باقی نداریام با باقی ظلما ک در حق منو مردمم میشه میسازمو دم نمیزنم چون زندگی قشر من همینه پس بیخیال دعوا بیخیال نرخ دادن بریم برا نفس کشیدنمون جون بکنیم بچه بده خب نیارید مث منی ک ارزومه ولی قیدشو زدم چون از پسش برنمیام ب فکر خودتون باشید ک دنیا جنگله
  • حامد ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    عروسی گرفتن و عمره رفتن هر دو ثواب داره و تو هر دو هم پیاده میشی . راستی اونائی که نمی تونن عروسی کنن که بالغ بر 10 میلیون هستن . خدا به داد آقا زاده هایی برسه که مجبورن تو هتل عروسی بگیرن و پدرانشون هم مجبورن تو این بد بازاری نفت دور بگردن نفت بفروشن . فرزند بیشتر آسایش بیشتر با 5 میلیون وام ازدواج .
  • افسانه ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    معمولا قیمت ها بستگی به شهری که قراره مجلس برگزار شه و همت افراد بستگی داره مجلس نامزدی کوچیک ما که خونه برگزار شد ، برای همسرم فقط به اندازه سرویس طلا که تقریبا دوتایی همه جا رو زیر و رو کردیم با گرمی 90400تومان یک سرویس 21 گرمی با سلیقه خودم خریدیم که حتی برای اینکه ارزون شه پشتی های گوشواره رو برنداشتیم بجاش پشتی طبی (ازین پلاستیکیا برداشتیم) همون پشتی هاش 2گرم بود.نهایتا شد 2 میلیون و 600 یعنی خودمم فک نمیکردم با انقدر بشه سرویس طلا سفید قشنگ برداشت .من حتی موقع خرید سرویس نگین دار برنداشتم که موقع فروش پولش کم نشه.باضافه یک جفت گوشواره هدیه برادر شوهرم و یک پلاک هدیه مادر شوهرم که اونام کوچولو بودن کلا 250 شدن بقیه هزینه ها هم برای شوهرم شد تقریبا 100 تومان که برای شاباش و زیر لفظی گرفتم. 100 تومان عاقد شد.خرید عروسی ام که گفتم از حالا زود خراب میشه الانم که نزدیک عروسی مونه دوباره خرید رو پیچوندم گفتم من که همه چی دارم.تازه بعد از مجلس نامزدی من هرچی شاباش گرفته بودم دادم همسرم که بتئنه شهریه دانشگاهشو پرداخت کنه به همه هم گفتم گذاشتم حساب بانکی خودم. ماخیلی کم خرج وردیم و خوشبختیم چووووون از اول من و همسرم همو دوست داشتیم و میدونستیم باید برای خوشحال کردن همدیگه از خیلی چیز ها بگذریم.شمام صادقانه قبل ازدواج با همسرانتون از وضعتون باخبرشون کنید اینکه خانم ها بدونن شما بخاطر نداری خرج نمیکنید خیلی فرق میکنه با اینکه فکر کنن نمیخواید خرج کنید.
  • محمد ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    1 0
    بچه ها درسته که ازدواج خرج داره ولی خدا یه جوری درستش میکنه که اصن متوجه نمیشی از کجا اومد در ضمن هربار که مراسمی بگیریم کلی پولو کادو جمع میشه پس هرچی بیشتر دعوت کنین بهتره من میگم نه تنها پول عروسی درمیاد سودم میکنین پس دیگه نگران چی هستین فقط استارتشو بزنین بقیش جوره
  • مهدی ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    مگه روزیشون رو تو میدی تو حتی روزی خودت رو هم نمیتونی بدی روزی دست خداست
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    اغا با ده میلیون هم میشه عروسی گرفت با صد میلیون هم میشه هر کس نسبت به جیبش خرج بکنه
  • مجید ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    1 0
    با حقوق کارگری 712000 تومان چند سال جمع کنیم که یک عروسی ساده با خونه رهن شده گرفت
  • مهسا ومهدی ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    منم مراسمم رو خیلی ساده برگزار کردم. الان وقتی عکس و فیلم عروسیه دوستامو میبینم غصه میخورم. ولی خب چیکار میشه کرد. ۱مرد ب تنهایی چ جوری میتونه از پس همه کارا بربیاد. شوهرم خیلی تلاش میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس