کد خبر 271738
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۶

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اینکه چه نهادی پاسخگوی اهدای جایزه ساخاروف به عناصر فتنه در تهران است، گفت: این اقدام در سفارت یونان انجام شده است و باید از وزارت خارجه سوال شود چه کاری در این زمینه انجام داده‌اند.

به گزارش مشرق، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره اهدای جایزه ساخاروف به دو تن از فتنه‌گران توسط هیئت پارلمانی اروپا در تهران اظهار داشت: برنامه مکتوب این هیئت اروپایی موجود است و در هیچ کجای آن نیز چنین دیداری وجود نداشته است.

بروجردی با بیان اینکه علت به تأخیر افتادن این سفر تاکنون، مخالفت جدی مجلس با چنین درخواست‌هایی بوده است، افزود: قبل از انجام سفر، مجلس در جلسه‌ای با این فرض که ممکن است آنها ملاقاتی غیر رسمی در محل سفارت،‌ ترتیب دهند، از وزرای ذی‌ربط خواسته شد که دقت لازم را داشته باشند تا چنین ملاقاتی واقع نشود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: آنها دیدار خود را بر خلاف اخلاق و نزاکت رفتاری و دیپلماتیک و با وجود آگاهی از میزان حساسیت جمهوری اسلامی و ملت ایران از عناصر فتنه، در سفارت یونان انجام دادند.

وی بر همین اساس تاکید کرد: این اقدام هیئت پارلمانی اروپا باعث می‌شود به حرکت و یک گام به جلو، اعتقاد مثبت به آنها دچار کاستی جدی شود.

بروجردی درباره اینکه در سایت هیئت پارلمانی اروپا دیدار با این دو عنصر فتنه نیز ذکر شده بود، تأکید کرد: ما سایت پارلمان اروپا را دنبال نمی‌کنیم بلکه در سفر هیئت‌های مهمان، برنامه رسمی آنها از سوی میزبان مشخص و به آنها اعلام می‌شود. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اینکه آیا هیئت پارلمانی اروپا به صورت سرخود چنین دیداری را انجام داده است، گفت: بله قطعاً به همین صورت است و نه ‌تنها مجلس از این دیدار خبر نداشته بلکه مخالفت جدی خود را با این کار اعلام کرده بود.

وی درباره سخنان کاظم جلالی مبنی بر اینکه «قبل از سفر به وزارت خارجه نامه‌ای داده بودند که ما سه روز قبل از انجام سفر در جریان آن قرار گرفتیم؛ زمانی که این بحث مطرح شد اعلام کردیم که من و آقای بروجردی با انجام این دیدار مخالفیم» و اینکه چرا مجلس جلوی این ملاقات را نگرفت تا جایزه ساخاروف در ایران به فتنه‌گران داده نشود، متذکر شد: به هیچ‌وجه این اقدام خلاف نزاکت دیپلماتیک، در برنامه آنها نبوده است.

بروجردی در عین حال یادآور شد: دیدارهای دیپلماتیک قاعدتاً در محل اقامت افراد انجام می‌شود نه در محل سفارت‌خانه‌ها که وضعیت حقوقی آنها مشخص است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اینکه چه نهادی باید پاسخگوی نقض حاکمیت جمهوری اسلامی در این زمینه باشد، عنوان کرد: هر سفارتخانه‌ای خاک آن کشور است و پرچم کشور خود را نیز نصب می‌کند لذا نقض حاکمیت اتفاق نیفتاده است.

وی درخصوص ادعای کرونبرگ رییس هیئت اعزامی پارلمان اروپا مبنی بر اینکه «این دیدار، مهمترین دیدار این هیئت در تهران بوده است»، تصریح کرد: این حرف‌ها زشت و غیرمنطقی است که اگر عنوان شده باشد، محصول سفر هیئت پارلمان اروپا به ایران، بی‌اعتمادی بیشتر به این مجموعه است و آنها عملا دستاوردی از این سفر در ارتباط با جمهوری اسلامی نداشته‌اند. 

بروجردی درباره اینکه اقدام و برخورد مجلس در این زمینه چیست،‌ گفت: چه برخوردی انجام دهد؟ آنها با وزارت امور خارجه در ارتباط بوده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اینکه چه کسی مسئول این پرونده است و باید پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: این اقدام در سفارت یونان واقع شده است و باید از وزارت خارجه سوال شود که چه کاری در این زمینه انجام داده‌اند.

به گزارش فارس،‌ در حالی که نه وزارت امورخارجه و نه مجلس شورای اسلامی هیچ کدام مسئولیت دیدار هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در سفارت یونان در تهران با 2 تن از محکومین فتنه سال 88 (نسرین ستوده و جعفر پناهی) را بر عهده نمی گیرند، جزییات جدیدی از این دیدار منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علیرضا ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    اثرات جانبی همین قرارد ژنو میشه همین. توی خاک خودمون ولی با ظواهر دیپلماتیک بمون توهین میشه.
  • مهدی ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    بیانیه شدیدالحن وزارت خارجه خطاب به پارلمان اروپا: `` دیگه ازت بدم میاد بدم میاد دیوونه ` دوباره مسئولین قشنگ ما شروع کردن: کی بود کی بود من نبودم! من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود! د چاپ کن دیگه هر چی نظر میدم انگار نه انگار!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس