کد خبر 271028
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰

محمدرضا زائری گفت: ‌آرزوی من این است که این جلسات استمرار داشته باشد و مجمع ناشران روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده و جایزه‌ای سالانه برای کتاب‌های دینی کودک تعریف شود.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از فارس، مراسم رونمایی از دفتر اول قصه عاشورا با سخنرانی سیدعلی کاشفی‌خوانساری از نویسندگان و پژوهشگران کتاب کودک ادامه یافت.

این نویسنده در این مراسم گفت: کسانی که دغدغه رساندن معارف دینی را به مخاطبان کودک و نوجوان دارند همیشه با این سوال روبرو هستند که چگونه با این مخاطب صحبت شود که تأثیرگذار باشد چون ارتباط جریانی دو سویه است و تا زمانی که از مخاطب بازخور مناسب نگیریم مسیر ناتمام می‌ماند.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های کتاب نوشتن برای کودکان آن هم در حوزه معارف دینی، اظهار داشت: بیشتر کتاب‌های امروز برای مخاطبینی نوشته شده است که آموزش‌های لازم را دیده و در محیط اسلامی تربیت شده است و ما می‌خواهیم اطلاعات جدیدی به او بدهیم اما دسته دومی از مخاطبان نوجوان وجود دارد که از پیشینه اطلاعاتی کمتری برخوردارند و ما برای این بخش از مخاطبان کمتر کار کرده‌ایم.

وی افزود: برای مخاطبان کودک و نوجوان احساسی وجود دارد که درباره ادبیات دینی بسیار گفته شده است و این احساس اشباع که احساسی کاذب است مظلومیت ادبیات دینی ما را دو چندان می‌کند و همه با وجود فراوانی تبلیغات دینی برای مخاطب کودک و نوجوان و برنامه‌های صدا و سیما با آموزش‌های مدرسه بر این باورند که آنها همه چیز را می‌دانند. خودشان هم به قدری با تکرار این معلومات مواجه شده‌اند که گمان می‌کنند همه چیز را می‌دانند. اما اگر از همین مخاطب بخواهیم درباره رفتار و اخلاق ائمه چیزی بگوید نمی‌تواند چون ما آنها را با اطلاعاتی مورد هجوم قرار داده‌ایم که چندان به کارش نمی‌‌آید در حالی که بحث‌های اخلاقی، اجتماعی و انسانی بیشتر مدنظر است و به کار مخاطب می‌آید.

کاشفی‌خوانساری اظهار داشت: با توجه به این موضوعات کار نویسنده‌ ادبیات دینی دشوار می‌شود او باید به گونه‌ای برای مخاطبش از اهل بیت بگوید که از ابتدا راه مشخص نباشد و مخاطب نوجوان فکر کند که قبلا این مطالب را نشنیده است و فضای جدیدی در این حوزه برای آنها به وجود بیاید و با همه این تفاسیر اهمیت مجموعه قصه عاشورا روشن می‌شود که در آن تلاش شده است با فضای بصری شاخص و متفاوت مخاطب را به این باور برساند که با کتاب متفاوتی روبرو است.

این نویسنده با اشاره به مشکلاتی که در بازار نشر وجود دارد، همکاری یک ناشر و توزیع‌کننده کتاب را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: پیش از این با افراط در متن کتاب‌ها مواجه بودیم و به تصویر و کتاب آرایی هیچ توجهی نمی‌شد اما امروز این ضرورت مورد توجه قرار گرفته است اما در عین پرداختن به زیبایی  کتاب باز هم باید روی بنای متن‌ها حساس باشیم.

سخنران پایانی این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری بود.

او با ارزشمند و اثرگذارخواندن این مجموعه کتاب‌ها گفت: این کتاب‌ها قطعا در سال‌‌های آینده خودش را نشان می‌دهد همانطور که من و هم‌نسلان من کتاب‌‌ها و مجلاتی را که در سال‌‌های کودکی برای ما منتشر می شد هرگز فراموش نکرده‌ایم و این کتاب‌ها هم کتاب‌هایی نیستند که فراموش شود و با طراحی، فرم و گرافیک منحصر به فرد در ذهن‌ها می‌ماند و خیلی خوشایند است.

وی افزود: اما نگرانی من درباره غلبه فرم و محتوا البته این معنایش آن نیست که ما به فرم توجه نکنیم بلکه باید روی محتوا نیز به همین شدت حساس باشیم. ما به کارگاه‌های تجربی تولید برای کتاب‌‌های دینی کودکان نیاز جدی داریم و بالاخره باید جایی به پرسش‌هایی از این دست پاسخ دهیم که آیا پرده کشیدن روی صورت معصوم(ع) دلیل دارد یا نه و در درس‌های تخصصی این پرسش‌ها پاسخ داده شوند و تعریف کنند که تصویرگری صورت معصوم چگونه باشد. بحث محتوای کتاب‌ها هم به کارگاه‌های جدی نیاز دارد.

زائری اظهار داشت: امیدوارم این جلسات فضایی را به وجود آورد که به چنین بحث‌های تخصصی منجر شود و آرزوی من استمرار این جلسات است و توقع می‌رود که مجمع ناشران روی این حوزه سرمایه‌گذاری کند که با برگزاری جایزه‌هایی مثل جایزه سالانه برای کتاب‌های دینی کودک به غنای این حوزه کمک شود.

در پایان این مراسم از دفتر اول مجموعه کتاب‌های قصه عاشورا که شامل 15 جلد کتاب تصویرگری شده درباره وقایع عاشورا رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس