استقرار نامتقاران نیروهای موشکی سپاه پاسداران در گستره سرزمینی ایران عملا می‌تواند به عنوان نقطه قوتی در مقابل سپرهای دفاعی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایفای نقش کند.

 به گزارش مشرق، طی چند سال گذشته و به خصوص پس از دستیابی ایران به توان بالای موشکی در سطح هدف قرار دادن اهداف راهبردی دشمنان نظام جمهوری اسلامی، موازنه نظامی در سطح منطقه دچار چالش‌های چشمگیر و تغییرات بزرگی شد.

از اواخر دهه هفتاد به این سو با عملیاتی شدن موشک‌های نسل دوم ایران همانند موشک‌های خانواده شهاب، موشک سجیل و همچنین توانمندی هدف‌گیری نقطه‌ای اهداف با موشک‌های فاتح و خلیج فارس توان ایران برای تلافی هرگونه حمله ناگهانی به مواضع حساس نظامی و یا هسته‌‌ای به شدت افزایش یافته است.


موشک شهاب

این توان بالا به خصوص پس از لشکرکشی نظامی ایالات متحده آمریکا به منطقه خلیج فارس و قرار گرفتن پایگاه‌ها، تجهیزات و نیروهای آمریکایی در بُرد موشک‌های ایرانی اهمیتی بسزایی برای ایجاد یک بازدارندگی راهبردی را ایفا کرده است.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی به عنوان قدرتی که همواره تلاش می‌کند با استفاده از توانمندی خود در حوزه نیروهای هوابرد که به دلیل کمک‌های بی‌دریغ ایالات متحده ایجاد شده است با نیروی بازدارنده‌ای روبه‌رو شده که مانع هرگونه تهاجم احتمالی در طول 10 سال گذشته با وجود تمام تهدیدات شده است.

*پاتریوت و هیتس در مقابل سجیل و شهاب

در مقابل، طی چند سال گذشته شاهد سرمایه‌گذاری گسترده ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک چتر حفاظتی در مقابل موشک‌های بالستیک ایران بوده‌ایم که از این جمله می‌توان به تقویت و ایجاد سپر دفاع موشکی موسوم به هیتس و پیکان در رژیم صهیونیستی و استقرار رادارهای باند ایکس در ترکیه، صحرای نقب و همچنین قطر و استقرار موشک‌های پاتریوت و تاد در نقاط مختلف اشاره کرد. با این حال موفقیت در هرگونه حمله به مواضع رژیم صهیونیستی و ایالات متحده وابسته به پنهان نگه داشتن موضع احتمالی شلیک و ایجاد توان مقابله مجدد است.


شلیک موشک سجیل

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا در حاشیه کنگره شهدای علمی که در تهران برگزار شد، با اشاره به توان موشکی سپاه و تاثیر آن در ایجاد بازدارندگی، گفت: «روش‌هایی که ما برای نگهداری و شلیک موشک‌های خود استفاده می‌کنیم، به صورت ناهمطراز و شبیه کاریست که حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه کرد.»

این گزارش در حقیقت مروریست کوتاه بر آنچه حزب الله در نبرد با ارتش صهیونیستی بکار گرفت و مقایسه آن با اقدامات و برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تهدیدات احتمالی.

*غافلگیری رمز اصلی موفقیت

یکی از اصول مهم در موفقیت هر حمله متقابل موشکی و سردرگم کردن سیستم‌های دفاعی دشمن ایجاد سلسله حملات موشکی به صورت غافلگیرانه و در حجم انبوه است.

البته در کنار این نباید به این نکته بی‌توجه بود که شناسایی دقیق محل پرتاب موشک و محاسبه نقطه دقیق فرود آن می‌تواند کمک شایان توجهی به مقابله مؤثر با آن کند.

از همین‌رو یکی از مهم‌ترین اولویت‌های هر سیستم دفاعی برای مقابله مؤثر با حملات موشکی شناسایی دقیق مواضع شلیک است؛ راهبردی که تاکنون به صورت جدی در قالب شناسایی‌های هوایی و عسکبرداری‌های فضایی به وسیله ماهواره‌های جاسوسی به دقت پیگیری می‌شود. در نقطه مقابل ایجاد نوعی جنگ نامتقارن و استقرار استتار شدن سیستم‌های تهاجمی می‌تواند تدابیر گران قیمت دشمن را به راحتی خنثی کند.


موشک سجیل

*وقتی موشک های چندصد دلاری سیستم‌های دفاعی چندصد میلیون دلاری را خنثی می‌کند

شاید در طول 10 سال گذشته یکی از مهم‌ترین تجربه‌های عملی در خصوص رویارویی یک نیروی هوایی متعارف و سیستم‌های دفاع موشکی با یک نیروی مهاجم بالستیک، جنگ 33 روزه در سال 2006 بود.

در این نبرد، رژیم صهیونیستی با تکیه بر نیروی هوایی مدرن خود که متشکل از جنگنده‌های آمریکایی و همچنین بمب‌های هدایت لیزری به همراه سیستم دفاع موشکی بود به شدت با بمباران سریع نقاط گوناگون لبنان در تلاش بود تا ضمن تخریب توان موشکی حزب‌الله، از هدف قرار گرفتن شهرها و مناطق صنعتی نظامی خود و همچنین اجرای عملیات زمینی در خاک لبنان حمایت کند.

در نقطه مقابل، نیروهای حزب‌الله مجهز به موشک‌های کوتاه برد کاتیوشا، فجر3، فجر 5 و همچنین زلزال در صدد بودند که با مقابله مؤثر و هدف قرار دادن اهدافی در عمق خاک اسرائیل و تحمیل هزینه سیاسی و نظامی هنگفت، رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی کنند.


آماده سازی موشک برای شلیک توسط رزمندگان حزب‌الله

در طول جنگ با وجود بمباران‌های مداوم و عملیات‌های شناسایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز خاک لبنان نیروی هوایی این رژیم توانایی انهدام بخش مؤثری از توان موشکی حزب‌الله را نیافت.

به یاد بیاورید که پس از شلیک چند فروند موشک حزب‌الله از منطقه‌ای مثل «بنت جبیل» یا «مارون‌الراس»، جنگنده‌های ارتش صهیونیستی بلافاصله پس از شناسایی مناطق، آنجا را با خاک یکسان می‌کردند؛ بلافاصله گزارشگر تلویزیون اسراییل در منطقه حاضر می‌شد و اعلام می‌کرد که مواضع موشکی حزب‌الله از بین رفت اما هنوز گزارش به انتها نرسیده بود که مجددا موشک‌های حزب‌الله دقیقا از همان مناطق، به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شد.

*شلیک تا روز آخر

استفاده از تدابیر جنگ نامتقارن همچون حمل موشک‌ها توسط نفر به مواضع شلیک و عدم استفاده از خودروهای متحرک، استفاده از تونل‌های زیرزمینی برای حمل و نقل تجهیزات موشکی و همچنین اختفای صحیح مهمات موجود به صورت جدا از هم و بعد سر هم کردن آنها در موضع شلیک، امکان شناسایی مؤثر را از نیروی هوایی رژیم صهیونیستی سلب کرد و به همین دلیل تا آخرین روز جنگ، موشک‌های حزب‌الله به صورت مداوم شهرهای شمالی رژیم صهیونستی را هدف قرار می‌دادند.


استقرار سامانه‌های راکت‌انداز حزب‌الله

این مسئله جدا از به وجود آوردن هزینه هنگفت نظامی و اقتصادی، باعث ایجاد فضای ناامن روانی و فرار بیش از یک میلیون شهرک‌نشین صهیونیست از مناطق اشغالی شد که عملاً‌ این رژیم را پس از 33 روز وادار به عقب‌نشینی از حملات مداوم هوایی خود کرد.

این نبرد نشان داد که استفاده از تدابیر مؤثر در پنهان کردن مواضع شلیک تا چه اندازه می‌تواند از انهدام موشک‌های شلیک شده توسط سیستم‌های دفاعی جلوگیری کند.

* افزایش موشک‌های حزب‌الله زیر گوش اسراییل

همه این اقدامات زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند که بدانیم، حزب‌الله نه تنها در منطقه نبرد با اسراییل بلکه در داخل کشور لبنان نیز موانع بزرگی همچون دولت وقت را در مقابل خود می‌دید که این موانع بزرگ کار را برای ورود و نگهداری موشکها به داخل مناطق جنوبی لبنان سخت می‌کرد.

برای همین بود که رژیم صهیونسیتی در اولین روزهای جنگ 33روزه اقدام به هدف قرار دادن زیرساخت، پل‌ها و راههای ارتباطی حزب الله با بیرون (بخصوص سوریه) کرد تا در همان ابتدا راه را بر ورود موشک‌ها و تجهیزات بیشتر ببندد.

اما این تقابل‌ها نه تنها از تعداد موشک‌های حزب‌الله نکاست، بلکه بعدها سید حسن نصرالله دبیرکل این حزب اعلام کرد اگر جنگ باز هم طول می‌کشید، به اندازه لازم موشک برای شلیک در اختیار داشتیم.

وی همچنین در یکی از سخنرانی های خود در مراسم گرامیداشت سردار شهید عماد مغنیه اعلام کرد: اگر آن روز چندهزار موشک در اختیار حزب‌الله بود؛ امروز هزاران هزار موشک را در اختیار داریم.

اینها نشان می‌دهد که فرماندهان حزب‌الله از پیچیده‌ترین روشها برای ورود و نگهداری موشک‌های خود استفاده می‌کردند؛ آن هم در محیطی که بیشترین ناامنی را برای این حزب به دلیل گروها و فرقه‌های مختلف، مزدوران و دستگاههای جاسوسی اسراییل بوجود آورده بودند.

*موشک‌های بزرگتر و زمینی برای مانور بیشتر

این راهکار به صورت جدی از سوی نیروهای استراتژیک جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجا که پهنه سرزمینی قابل استفاده برای نیروهای نظامی ایرانی بسیار گسترده‌تر از خاک لبنان (البته برای حزب‌الله، تنها جنوب لبنان) است عملاً امکان هرگونه شناسایی مواضع پیش از شلیک موشک را برای عامل شناسایی مشکل و حتی غیرممکن می‌‌کند.

با توجه به اندازه و حجم بالای موشک‌های ایرانی از جمله شهاب 3، سجیل و موشک قدر و قیام که برای هدف قرار دادن مواضع رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا در صورت حمله احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند تدابیر لحاظ شده برای اجرای استقرار نامتقارن توسط نیروی نظامی ایران بسیار متنوع‌تر از حزب‌الله لبنان است.


شلیک موشک قیام

*سیلوهای پنهانی، اسلحه‌هایی مخفی

یکی مهم‌ترین راهکار این مسئله، استفاده از سیلوهای زیرزمینی پرتاب برای پنهان‌سازی موشک‌های آماده شلیک می‌باشد.

در این روش موشک به صورت ایستاده در سیلوی بتنی پرتاب در زیرزمین قرار می‌گیرد و تنها سوخت و ژیروسکوب‌های مورد نیاز برای هدایت بر روی آن نصب نمی‌شود.


استقرار موشک بالستیک سپاه در سیلوهای زیرزمینی

در شرایط اضطراری و بلافاصله پس از اعلام آماده باش، سوخت مورد نیاز به موشک تزریق شده و مختصات هدف مورد نظر به موشک داده می‌شود. البته نگرانی‌های موجود درباره ماندگاری سوخت تنها مرتبط به سوخت مایع است و با توجه به دسترسی ایران به تکنولوژی استفاده از سوخت جامد و ساخت موشک‌ سجیل با برد 2 هزار کیلومتر امکان شلیک این موشک از سیلوهای استتار شده به روش گرم و احتراق در درون سیلو تنها در مدت 20 دقیقه امکانپذیر است.
شلیک موشک بالستیک سپاه از سیلوهای زیزرمینی    


روش شلیک‌های مخفی به سوی اهداف در نبرد غزه و در مقیاسی بسیار کوچکتر از توان هجومی ایران توسط گروهای مبارز فلسطینی به خصوص جنبش جهاد اسلامی در صحنه عمل تست شد؛ جایی که راکتهای ابتدایی و نه چندان پیشرفته فلسطینی‌ها با روش‌های کاملا ابتکاری و ابتدایی، به صورت مخفی و از زیر زمین به سمت تل‌آویو و دیگر شهرهای سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و شاید این بزرگترین غافلگیری صهیونیستها در نبرد با فلسطینیان باشد.


استتار موشک‌های مقاومت در زیر زمین در نبرد غزه

شلیک موشک های جهاد اسلامی از زیر زمین به سمت شهرهای صهیونیستی

*تحرک استراتژیک

یکی دیگر از روش‌های پنهان‌سازی مواضع پرتاب، سوار کردن موشک‌ها بر روی خودرو و لانچرهای متحرک پرتاب و استقرار آن در محل شلیک با تغییر جای آن است.

در این شیوه در صورت نیاز به استفاد از این موشک و با استفاده از خودروهای حمل‌کننده می‌توان موشک را به نقطه‌ای خاص منتقل و سپس با آماده‌سازی آن نسبت به شلیک به سوی هدف اقدام کرد.


شلیک موشک فاتح

امکان جابه‌جایی خودروها و لانچرهای پرتاب امکان تعیین مختصات نقطه پرتاب و در نتیجه پیش‌بینی مسیر حرکت موشک را به شدت مشکل کرده و عملاً می‌تواند به غافلگیری سیستم دفاعی حریف بینجامد.

در کنار این باید به این مسئله نیز اشاره کرد که شلیک انبوه موشک‌های ذکر شده می‌تواند به سردرگمی سیستم های هشدار و نظارت نیز ختم شود.

*آمادگی برای ضربه‌ای بزرگتر

با چنین تفاسیر و سرمایه‌گذاری نیروهای نظامی ایران بر اتخاذ تاکتیک‌های نامتقارن در استقرار موشک‌های بالستیک ایران می‌توان به راحتی به این نکته پی برد که در صورت بروز هرگونه درگیری نظامی که به طور حتم اولین نشانه‌های آن حملات متقابل هوایی خواهد بود، مقابله با موشک‌های ایرانی بسیار دشوار است و نظامیان آمریکایی و صهیونیستی باید خود را برای مواجهه با انبوهی از موشک‌های ایرانی آماده کنند که به صورت ناگهانی و از نقاط نامعلوم به سمت اهداف خود شلیک می‌شوند.



البته آنها حتما می‌دانند که سرعت و قدرت این موشکها بسیار بیشتر از موشک‌های کاتیوشا و زلزال حزب‌الله خواهد بود؛ موشکهایی که این بار نه از منطقه محدودی مانند جنوب لبنان، بلکه از پهنه‌ای به وسعت سرزمین ایران شلیک می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دست اندر کاران محترم مشرق تو را به هر کسی که میپرستی اینقدر جو منفی نده و فضای میلیتاریستی درست نکن به حال مردم بینوای بدبخت له شده زیر بار تحریم و گرانی رحم کن لا مذهب بیخدای بی انصاف روز قیامت باید جواب بدی
  • amir ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    به نظر من مي توان نسل جديدي از موشك ها رو وارد پيكار كرد كه اين موشك ها به 20 سر جنگي مجهز شوند اما با وزني در حدود50 كيلو گرم وقتي 5 عدد از اين موشك ها شليك شود يعني 100 سر جنگي وسيستم هاي دفاع موشكي به سمت اين موشك ها شليك ميكنند وموشك هايشان تمام ميشود بعد دوباره موشك بارگذاري كنند كه در اين زمان موشك هاي اصلي با سر جنگي 1000 كيلو گرم شليك ميشن
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ایران یک قدرت منطقه ای است نه یک قدرت جهانی و حتی فرا منطقه ای - بیخودی برای بعضی از جوانان ساده دل توهم ایجاد نکنید
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    در یک جنگ واقعی امریکایی ها تمام زیر ساختها و پل ها و کارخانه ها و ساختمان ها و فرودگاهها و .... در 2 ساعت نابود می کنند - شما چه چیزی را می خواهی نابود کنی؟
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ناشناس عزيز چيزي كه ايران نابود ميكنه دليل اصل بقاي آمريكا در منطقه است تجربه انهدام تاسيسات زير بنايي براي ما ايرانيها چيز تازه ايي نيست. در طول تاريخ ملت ايران بارها و بارها همچون درختي سبز به بقاي خودش ادامه داده
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    برای در امان بودن بهتر است از همین الان پناهنده شی انجا برای شما بهتره
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    احتمالا شما از اعوان و انصار همونی که فکر می کنه آمریکا با یه بمب همه قدرت نظامی ایران را نابود میکنه ...ساده دل شمایی که مرعوب غرب شدی نه اونی که به توانایی کشور خودش ایمان داره و به اون افتخار میکنه
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    تاریخ ثابت کرده آمریکا هیچ وقت به یک کشور قوی حمله نمی کنه
  • صدرا ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    چندین سال پیش در یکی رزماسشهای پیامبر اعظم ص این نوع موشک وارد رسما به یگانهای موشکی ایران اسلامی پیوست
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    حالا اگه آمریکا از قدرت نظامی خودش بگه حتما شما می گی : ببین چقدر میهن پرستن ! چقدر با عزت اند و ... عجب جماعتی هستیم ما !
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ای امان از شکم سیری
  • عمار ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اگر آمریکا می توانست در عرض 2 ساعت کل ایران را فلج و تسلیم کند تا به حال این کار را می کرد! بر فرض محال چنین اقدامی از سوی آمریکا کمترین عکس العمل ایران نابود کردن اسرائیل یعنی قلب آمریکا خواهد بود! در یک جنگ واقعی!!
  • احمد از بروجرد ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مرگ بر امريكا مرگ بر اسراييل مرگ بر آل كثيف سعود مرگ بر وهابيت كثيف مرگ بر مزدوران داخلي و منافقين
  • ابوالفضل ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ناشناس یکم بشین با خودت فکر کن اگه میتونست این کار رو بکنه چرا تا الان نکرده . چرا اینقدر خودش رو اذیت می کنه بزنه دو ساعته همه رو نابود کنه دیگه . فکر کن دوست عزیز بعد یه چیزی بنویس
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    2 0
    نترس بابا حالا کسی با تو کار نداره
  • جواد ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    شما منفی نباش این همه. خیس نشدی که؟
  • محمد ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    تفکر ذلیلانه تو از گرانی و تحریم و مرگ صدبار بدتره علی(ع):الموت فی حیاتکم مقهورین و الحیات فی موتکم قاهرین
  • حجت ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    پایگاه هایی که بخوان ازش بلند بشند. ضمنا یادتان نره که ما RQ رو گرفتیم اونا با F116 بعد کلی زور زدن انداختنش
  • جواد ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آمریکا اگر حرکتی کند، گور خود را با دستش کنده است. کوچکترین اون این هست که ارتش سایبری در چشم به هم زدنی اوضاع داخلی آمریکا را به هم خواهد ریخت که ضررهای عایده و جو مخرب روانی ایجاد شده در آمریکا به مراتب بیشتر از اینا که گفتی خواهد بود چون ما به اضطرار عادت داریم و اونا به نظم خودشون عادت دارند. خودتو نباز رفیق. یادمون باشه یه روز آن مرد میگفت که اگر دستی در هر جای جهان بخواهد ضد ایران فکر شومی کند، بلافاصله در همانجا قطع خواهد شد. اما اکنون برخی سوتی داده و در فضای کنونی مجبور شدند باز با یک بیماری دیگر دست و پنجه نرم کنند تا سکوت کرده باشند.
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دوستان یکم جوگیر شدن این که ما هم واکنش نشون میدیم درست ولی ایا ملیاتریستهای ما به این فکر کردن ممکن کارخونه های تسلیحاتی ما کلن نابود شوند اونوقت چگونه میخواهیم جای موشکهای خالی رو پر کنیم؟نمیدونم چرا اینجا هرکی ی نظر متفاوت داشته باشه میشه خاِئن؟یعنی حتما باید مثه شماها ببخشیدا تک سلولی باشه به احتمالات دیگه فکر نکنه؟اگه میخوایم پیشرفت کنیم باید انتقادپذیر هم باشیم
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مينوشتي مرگ بر کره زمين خلاص
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    بگو تا شب بگو ببینم چیزی هم اضافه میشه به قدرت اقتصادیت یا نظامیت؟جا این مرگ بر امریکا که هممون میدونیم با ما مشکل داره اونم بدلیل اینکه میخوایم برا خودمون قدرت بشیم چرا به سربازامون نرسیم ی سر برو به اموزشهای که تو پادگان به سربازا میدن بعد بگو مرگ بر امریکا ببینم این برات اموزش میشه این برات امکانات میشه تا کی تو جهل و جهالت جا این بنویس به وزارت دفاع به امنیت ملی اعتراض کن جون ی سرباز چقدر برات مهمه؟اصلا مهمه که هیچی بهش نمیدی میگی برو لب مرز وایسه عیب هم نداره تو تاریکی یکی بهت تیر میزنه میمری ما هم اینجا بهت میگم شهید بعد میگم کار کار امریکا انگلیس اسرائیل و بدخواهان ایرانه یا همون وهابی هاست اینو بدون هیچ کشوری از رقیب خوشش نمیاد ولی کشورا چیکار میکنن خودشونو تجهیز میکنن میگن مردمی که کمتر حرف بزنن بیشتر عمل کنن موفقترن ولی ما دقیقا برعکسیم
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اگر می توانست می کرد و 10 سال مذاکره نمی کرد.
  • منو ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    بنازم ناز شصتت ای دلا ور .وقتی این مطالب را می خواندم اشگ در چشمانم جمع شده بود و آفرین می گفتم بر این دلاور مردان سر زمین رستم و آرش کمانگیر .درود بر شما غیور مردان آهنین عزم برای در هم کوبیدن خانه های عنکبوت . خداوند فکرتان ، هوشتان ، و قدرت بازوان نیرومندتان را هزاران برابر کند .تا دشمن از عظمت شما خواب راحت نداشته باشد .به امید آنرورز پاینده باشید و استوار . مرگ بر آمریکا. مرگ بر آمریکا .مرگ بر آمریکا
  • حسن ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    نصر من الله وفتح قریب وبشر المومنین دوستان شعار ما این آیه از قرآن کریمه نه مرگ بر این و اون انشاالله با استعانت از خدا و درسایه امام عصر (عج) وبا پیشرفت اقتصادی در کنار پیشرفت نظامی ضربه ی نهایی را بر پیکر امپریالیسم جهانخوار خواهیم زد.
  • ناصر ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    معلوم هست چه مرگتونه؟ از روز خشک شدن مرکب توافق نامه هر روز دارین مثل... حرف از حمله موشکی و بمباران اسراییل می زنین اون از فالس نیوز که دیگه شده ستاد عملیات شروع جنگ علیه امریکا و اسراییل این هم از شما حتی نمی تونید 6 ماه جلوی روحیه جنگ طلبانه و ایجاد هلوکاست دوم در اسراییل رو که قطعا از روی شکم سیری امثال شماست بگیرید...
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    شکم سیر نه شهدا بودن نه جانبازان نه جنگ رفته ها...دنیا دوستان دنبا پرست که نمی توانن از جان خانواده و کلا دنیا به خاطر اسلام دل بکنن شکم سیر واقعی اند
  • دکتر ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    حالا ایران یک غلطی کرد 10 سال پیش شهاب 3 رو تست کرد 5 سال پیش هم سجیل شما باید مثل اسب هر هفته ی مقاله ساختگی باهاشون درست کنی اینکه هر سامانه جدید ضد موشکی اسراییل رو که هر سال رونمایی میشه با موشک های 10 سال پیش ایران مقایسه می کنی اسمش تحلیل نیست....انشا نوشتن شعاریه
  • انتی دکتر ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    موشک بالستیک یک فرق اساسی با موشکهای حماس داره و ان اینه که با سرعت ده برابر سرعت صوت فرود میاد و پیشرفته ترین سامانه ها هم در انهدام همه انها ناتوان هست ان چیزی که تو این ده سال تغییر کرده اینه که انروز خطایی موشکهای بالستیک ما 200 متر بود امروز شده 2 متر و همچنین برطبق اعتراف غربیها قدرت کلاهکهای موشکهای ما بسیار بیشتر شده
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اونا سیستم دفاعی میسازن ما تهاجمی کی با موشک زمین به زمین دفاع می کنه شما از مردم دفاع نمی کنید پشتشون قایم شدید
  • مهدی ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دکتر جان شما بخواب تا یکم حالت جا بیا بعد... حالت انگار خوب نیست که بی ادب شدی وگرنه دکتر کجا بی ادبی کجا.
  • جانباز ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ياداول دفاع مقدس افتادم ٥نفربوديم يك قبضه ژسه ويك قبضه ام يك ويك نارنجك ويك قبضه كلت وسرنيزه ژسه امروزباافتخاروباسربلندى اعلام ميكنم ته كفش بچه هاى شهيد تهرانى مقدم وياران وهمكارانش را ميبوسم
  • ناشناس ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ختس همون پیکانه لطفا عبری تونو قوی کنید
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ما در عرصه دیپلماسی و دولت باریزی را باخته ایم. موشک کارساز نیست
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    الان باید تمرکز رو زیردریایی بسیار بزرگ داشته باشیم که این موشک های گوگولی رو ببریم نزدیک خاک منحوس آمریکا ، اونوقت یه بازدارندگی ملس داریم که هم نیاز به ساخت موشک های چندین هزار کیلومتری رو مرتفع میکنه هم یه قدرت استراتژیک تو دریا بدست میاریم فکرشو بکنید که زیردریایی ما بره تو آبهای آزاد اطراف اسرائیل روزی چند بار بیاد بالا برا هواخوری چند تا تیر هوایی :) در کنه اسرائیلی ها حساب بیاد دستشون اینو درنظر داشته باشید که اسرائیلی های ملعون در این زمینه از ما جلوترن با داشتن زیردریایی هسته ای دلفین که از کشور زیبا و متمدن آلمان خریدن! کشوری که دو جنگ جهانی راه انداخت بعدش بمب های میکروبی به صدام داد الانم زیردریایی به اسرائیل بعد بعضیا میگن ببینید چقدر اروپایی ها خوبن همشون نایسن! فقط بازدارندگی نظامی هست که میتونه مارو از این پیچ تاریخی به سلامت عبور بده
  • saeed ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    این باعث اقتدار کشور و حس غرور در هر ایرانی وطن پرستی می شود شما ایرانی نیستید یا حس وطن پرستی ندارید
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    شما از اسراییل پیام دادی؟ خجالت هم خوب چیزیه؟
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    انشالا مثل پراید نباشن
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مشرق جون جدت کامنت هر آدم رذلی رو انعکاس نده...والله کسی نمیگه حقوق بشر رعایت نشد!!!
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دکتر برو دکتر!
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    این وعده ی الهی است که قطعا زمین به دست بندگان صالح خدا خواهد افتاد. یعنی دوستان آمریکایی و اسراییلی به مرگ محکومن ... عزیزم شما خودشو ناراحت نکنه !
  • صادق ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    پاسخ بداهه و هوشمند جعفری به سوال خبرنگاری که پرسید به نظر شما هواپیماهای اسراییل چه نقاطی در ایران را هدف میگیرند این بود: مهم نیست که اهدافشان کجاست مهم این است در برگشت اسراییلی وجود ندارد که در آن فرود آیند.
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    در پاسخ احتمالی سازشکاری پلمپ سایتای موشکی ...
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    جای شکرش باقیه شما قبول داری ایران حتی موشک داره ... قبلا فک میکردید ایران فقط کلاش داره
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    په چرا به بهانه بمب اتم داشتن حمله نمیکنه و دوساعته ایرانو نابود کنه ... همونطور که 33 روز تو کف حزب الله بودن !!!!
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اسراییل عرضه داشت جلوی کاتیوشاهای غزه که به اندازه تالاب کوچه پشتی خونه ماست یه غلطی میکرد ... خدا رو شکر قبول داری ما موشک میتونیم بسازیم خیلی پیشرفت کردین
  • ابوذر ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    کشور انگلستان در طول جنگ در هر روز 3500تن بمب بر سرشان فرو ریخت و کار به جایی کشید که مردم ته سطل آشغال ها را پاک میکردند!!!!و امروز در جهان سروری میکند....اما جماعتی مثل این ناشناس به چند ده موشک که به تهران اسابت کرد دوران موشک باران تهران میگویند و در برابر فشار اقتصادی که بیشتر آن از ضعف اقتصاد خودمان است حاضرند همه چیز کشور را فدا کنند!!!
  • محمد ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دوست من انگار خبر نداری کی سر شوخی رو باز کرده. تحریمهای جدید آمریکا معناش چیه؟ یکم منصف باش
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    حرف مفت نزن
  • محمد باقر ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    خدا قوت
  • امیر شیری ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مشکل اصلی اینه: اگر آمریکا در همسایگی ما قرار داشت بسیار آسیب پذیر بود اما در صورت جنگ ما زیر ساختهامون از بین میره و آمریکا تجهیزاتش مثلا اون یک پالایشگاه رو از بین میبره ما اگ بتونیم یک هواپیما که با کسر خود هزینه موشک پدافندی و تلفات انسانی عقلانی به نظر نمی رسد.
  • دسوت دار انقلاب ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    عزیزم شما کجات سوخته انقدر ناراحتی؟؟
  • مرگ بر استکبار ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دوست عزیز قرار نیست ما تو زمین خودمون بجنگیم ومردم آمریکا راحت زندگیشون روبکنند درست برد موشکمیمون به آمریکا نمیرسه اما پامون به آمریکا که میرسه مثال سادش جنگ 8روزست که یه فلسطینی در یکی از خیابان های نزدیک وزارت دفاع اسراییل یه بمب به خودش میبنده وتوی اتوبوس میترکونه فکر کنم با این مثال منظورمو فهمیدی.
  • کاربرهمیشگی مشرق نیوز ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دوست عزیز نمیدونم دلتون ازکجا وچرا ؟امید وارم این نوشته ازروی غرض ومرض نباشه راکتهای حماس وحزب الله که لبه تکنولوژی نبودن ساختگی هم نبودن ولی دیدید اسراییل رو فلج کردن درضمن اگه اسراییل وامریکادرطی این ده سال سامانه هاش را به روز کرده وهمون سامانه های ده سال پیش نیست موشکهای ماهم موشکهای ده سال پیش نیستنند درضمن اینکه امریکا واسراییل به شدت وبه این میزان دارن روی سامانه های پدافندیشون سرمایه گذاری میکنند وپیشرفته ترین سامانه های راداری پدافندیشون را وارد منطقه کردن نشانه چیست ؟به فرموده شما اگه این توانمندی ساختگی وتوهمی بیش نیست چه لزومی داره این همه روش سرمایه گذاری کنند ؟ موفق باشید
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اگه می خواستید به اسراییل حمله کنید تو این 30 سال می کردید تا نفت هست شما مفت می خورید حمله در کار نیست نفت تموم شد شما هم غیبتون می زنه
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    عمرا اگر به فکر مردم و گرانی باشی! از عبارت میلیتاریستی هم معلوم است.
  • محمد ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دوست گرامی دقت کن اگر قدرت نظامی و پشتوانه حمایت مردم ومهار سگهار منطقه توسط حزب الله و حماس نبود الان وضع ما بدتر از افغانستان وعراق بود ....;کمی با دقت وبصیرت نظر بدهید
  • خودم ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    یاد صدام افتادم که می خواست 3 روزه تهران را بگیره... باحال بود ، آخر شب خنده کنان میرم بخوابم!! حالا چرا 2 ساعت؟؟ حداقل می گفتی چند ساعت...
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ایران حتی اگه قدرت منطقه ای هم نباشه در مواقع لزوم با همه توان در مقابل دشمن مقاومت میکنه، این که قابل تشکیک نیست
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ای امان از شکم پرستی و عافیت طلبی
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    هولوکاست دوم؟ اونم تو اسراییل؟ کدوم اسراییل؟ منظورت فلسطین اشغالیه؟ عزیز من، مراعات حالتو میکنیم چیزی نمیگیم دیگه سواستفاده نکن، آ باریکلا
  • سرباز کوچک ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    حاجی، شما مثل اینکه اونها تا نیان واقعا به ما حمله نکنن باورت نمیشه که چه وحشی هایی هستن. ما اگه الان واسشون خط و نشون نکشیم، اونها فکر میکنن ترسیدیم و فرصت رو غنیمت میشمرن و واقعا بهمون حمله میکنن. اونوقت به قول جناب حقوق دان، نتیجه باخت-باخت میشه.
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    البته داشتن توان موشکی با ارزش است اما رفاه مردم و امنیت داخلی و آبادانی مملکت با ارزشتر
  • سرباز کوچک ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    جناب پرفسور!!! اولا که غلط رو کلا آمریکای عزیزتون داره میکنه، که همش داره تهدید به جنگ میکنه و انواع سلاح های کشتار جمعی رو ساخته و استفاده کرده و تو کل دنیا پخش کرده. ثانیا، ایران کلا استراتژیش دفاعیه و تا حالا هیچ کشوری رو تهدید به حمله نکرده و فقط گفته که از خودش دفاع میکنه. ثالثا، اگر قدرت نظامیت رو به رخ نکشی، اقوام وحشی (مثل آمریکا و اسرائیل) خیال تهاجم به کشورت به سرشون میزنه (رجوع کن به آیه قرآن که میگه ساز و برگ جنگی فراهم کنید تا دشمنانتون رو از فکر تجاوز خارج کنید). باشد که هدایت شویم ...
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    توصیه میکنم بعضی دوستان که دارن خیس میکنن مستند لبه پرتگاه شبکه المیادینو نگاه کنند تا بفهمند ایران در مقابل تهاجم خارجی دست و پابسته نیست!
  • متین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    آفرین بر نیروهای انقلابی و نظامی ایران اسلامی
  • علیرضا ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    مثل اینکه فقط ماهواره نگاه میکنی. امریکا تونسته جلوی خودش رو بگیره تو این چندهفته؟ تو باغی؟
  • علیرضا ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    قبل از شما هم خیلی ها قدرت نظامی ایران رو مسخره میکردن. هروقت تونستی جنگ33 روزه درست تحلیل کنی بعدش میفهمی اسرائیل فقط میخواد ژست بگیره ولی در عمل 33روز و 22 روز و 10 روز و ... شاید بعدی بشه چند دقیقه بعدشم غلط کردم. یکم ایمان داشته باش
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    احمق
  • عباس ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    دشمن را نشناختی و فکر میکنی دلش به حالت میسوزه؟
  • مرتضی ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    مثل این که شما از اون دکترای آمپول زنی !! بابا برو آمپولتو بزن به این چیزا چیکار داری
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    برفرض اسراییلم به قیمت نابودی ایران داغون کردیم به امریکا چی میشه یه نوکر دیگه درست میکنه مگه کمن به خدا با شعار به جایی نمیرسیم به خصوص اگه تکراری شده باشه 35ساله مرگ بر امریکاو...میگیم اونا هی پیشرفت میکنند ومارو محاصره ودستور میدن فقط این بین اونایی که دستشون به هیچی نمیرسه با مظلومیت وبدبختی می زیندومیمیرند خدایا کی به داد مظلومان خواهی رسید
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    تودنیا هرکی یه سرگرمی داره منم باقرضوقوله یه رایانه جورکردم +هزینه اینترنت خودمو مشغول کردم ولذت میبرم از سایتتون راستی درامدم داره جدی میگم
  • سلام بر مردم ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    داداش !!! جسارتآ چرا چرت میگی . اطلاع رسانی نسبت به فضای امینیتی مملکت چه ربطی به گرانی و .... داره . مثلآ ما هم داریم زندگی میکنیم .
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    ناشناس ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴ توصيه مي كنم مستند باب الهاويه 1 و 2 كه شبكه الميادين در سال گذشته تهيه كرد و به زبان فارسي تحت نام دوازه جهنم ترجمه شد را ببين.. اون وقت در مورد قدرت هجومي آمريكا و ارتش كودك كش اسرائيل صحبت كن در ضمن هر وقت اسرائيل توانست يك دهات از نوار غزه را بگيرد و چند ساعت نگه دارد اون وقت مي توان در مورد تهاجم آمريكا كمي فكر كرد
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    بي خيال... دينا دو روز ناشناس 14:04 خودت را نگران نكن
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    دكتر! وعدو لهم مستطعتم من القوه
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    نيازي به اين كار نيست. RQ170 را كه فراموش نكردي. فرض كن كه يك موشك از خاك آمريكا عليه ايران شليك شود. ما وارد سيستم آن شويم و آن را به سمت آمريكا برگردانيم... چه مي شه؟
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    فعلا که اسراییل ما رو تهدید میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس