کد خبر 270396
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷

"وندی شرمن"، سرپرست مذاکره کنندگان آمریکایی در موضوع هسته‌ای ایران، تاکید کرد کنگره از نظر تئوریک می‌تواند تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع کند.

به گزارش مشرق، پیش از آنکه مذاکرات اخیر ایران و کشورهای 5+1 صورت گیرد رهبر انقلاب در جمع دانشجویان کشور اعلام کردند که به مذاکره کنندگان غربی اعتماد ندارند با وجود آن تیم مذاکره کننده ایران پای میز مذاکره نشست و تعهداتی را با طرف غربی به انجام رساند و آنها متعهد شدند که تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال نکنند اما امروز سرپرست مذاکره کنندگان آمریکایی در موضوع هسته‌ای ایران، تاکید کرد کنگره از نظر تئوریک می‌تواند تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع کند.

پایگاه آنتی وار امروز نوشت؛ شرمن در پاسخ به سوالی در کمیته بانکی سنا در مورد امکان وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه تروریسم خاطر نشان کرد: ما باید ببینیم ادبیات ویژه مورد استفاده در این تحریم‌ها چیست. تنها تعهدی که ما در این توافق داده‌ایم این است که تحریم جدیدی در ارتباط با پرونده هسته‌ای وضع نکنیم.

هر چند شرمن پیشنهاد نکرد که چنین تحریم هایی طراحی شوند، اما این اظهارات وی نشان دادن مسیری جدید به کنگره برای تصویب دور جدید تحریم‌ها علیه ایران به هر بهانه دیگر است.

بر این اساس به ادعای وی کنگره آمریکا می‌تواند بدون به کار بردن کلمه هسته‌ای اقدام به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران کند. رابرت منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، و مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، در حال به پایان رساندن طرحی هستند که تحریم‌ صادرات نفت ایران و تبادلات ارزی آن را تشدید می‌کند.

این در حالی است که محمد جواد ظریف گفته بود که تصویب تحریم های جدید علیه ایران توافقنامه ژنو را نقض می کند و عمر این توافقنامه را پایان می دهد.

با این وجود رویترز می‌نویسد که تحریم‌های جدید تنها زمانی تصویب خواهند شد که توافق‌نامه موقت هسته‌ای به جایی نرسد یا ایران مفاد آن را نقض کند

رویترز در ادامه گزارش خود مدعی شده است مقامات دولت آمریکا فشار بسیاری به کنگره می‌آورند که آن را متوقف کنند. از جمله جان کری، وزیر امور خارجه، و جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این رابطه روز چهارشنبه جلسه محرمانه‌ای با تمام ۱۰۰ عضو مجلس سنا داشتند.

اما به نظر می‌رسد که این جلسه تغییر چندانی در اندیشه قانون‌گذاران آمریکایی ایجاد نکرده است و برای نمونه، سناتور لیندزی گراهام که از طرح منندز – کرک حمایت می‌کند، پس از پایان جلسه تاکید کرد که این طرح نباید متقوف شود.

گراهام در این‌ باره به خبرنگاران گفت: «این که به دولت شش ماه زمان بدهیم تا از طریق مذاکره به یک توافق موفق دست پیدا کند، از نظر من منطقی است. اما این هم منطقی است که تحریم‌هایی را آماده در رابطه با ایران داشته باشیم برای زمانی که توافقی حاصل نشود.»

پیش از این دکتر آلن مندوزا، مدیر اجرایی اندیشکده هنری جکسون این توافقنامه را بدلیل قطعی بودن پرداخت های مالی و برگشت پذیر بودن غنی سازی بیست درصد ایران به نفع ایران و به ضرر کشورهای 5+1 خواند.

گفتنی است 'جان کری' در نشست نمایندگان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از ادامه تحریم‌های نفتی علیه ایران خبر داد و افزود:«در صورت طولانی شدن مذاکرات، اقتصاد ایران متضرر خواهد شد و اگر ایران به حمایت خود از دولت سوریه و حزب الله ادامه دهد، تحریم‌ها کاهش نمی‌یابد.»

آمریکا که بایستی نظرات اسرائیل را نیز در مورد برنامه هسته ای ایران جلب کند در حال ایجاد یک توازن است تا بصورت آهسته برنامه هسته ای را به سمت تعطیلی بکشاند اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در نشستی به میزبانی مرکز سابان برای خاورمیانه در موسسه بروکینگز، اظهار داشت: «یک راه حل دیپلماتیک، از یک راه حل نظامی بهتر است ، ولی یک گزینه نظامی برای موفقیت دیپلماسی، ضروری است، همانطور که یک تحریم قدرتمند می‌تواند برای اعمال فشار موثر باشد.»

طرح چنین مسائلی احتمالا به صورت جدی به مسیر دیپلماسی در قبال ایران لطمه خواهد زد و به ایران این نکته را گوشزد می‌کند که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد زیرا این کشور به وعده‌های خود تا پایان توافق پایبند نمی‌ماند.

منبع: وطن آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیررضا ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    غلط کرد!
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    به نظر میاد به قول مشهدیها هرکی سیلی اول رئ زد پیروز دعواست ! خوبه ما زودتر جنگ رو با عربها شروع کنیم ویه چندتا از این موشکهارو نثار سعودیها کنیم هرچه بادا باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس