مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان با بیان اینکه ی که سازوکار رفع تحریم ها در گام اول در مذاکرات وین به بحث گذاشته شده است از احتمال جلسه اضطراری شورای حکام برای ارائه مجوز به آژانس برای انجام اقدامان مربوط به توافقنامه خبرداد.

به گزارش مشرق، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در تازه ترین اظهارات خود درگفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح برخی بندهای توافق نامه ژنو می گوید عبارات توافنامه ژنو و اقدامات مربوط به گام اول در این توافقنامه کاملا دقیق و روشن است. در گام پایانی بعضا عبارات مبهمی وجود دارد اما باید در نظر داشت که گام پایانی موضوع مذاکرات بعدی است که درباره آن مذاکرات نهایی نشده است.

وی افزود: مذاکرات جدی و طولانی حداقل ممکن است یک سال طول بکشد. اما در توافق ژنو به گام اول بسیار دقیق و روشن پرداخته ایم که کلیات گام پایانی در این توافق نامه ذکر شده است و جزییات آن موضوع مذاکرات بعدی است.

عراقچی درباره نحوه فعالیت تاسیسات اراک گفت: جزییات مربوط به تاسیسات اراک در گام اول به طور دقیق تعریف شده است که شامل پنج اقدام مشخص است. عدم راه اندازی، عدم انتقال سوخت به رآکتور، عدم تولید سوخت بیشتر، تست نکردن سوخت بیشتر، عدم انتقال آب سنگین و نصب نکردن تجهیزات باقی مانده که در این موارد موضوع به روشنی و دقیق بیان شده است و هر اقدام دیگری به جز این موارد از جمله ساخت و ساز در تاسیسات و یا ساخت تجهیزات آن خارج از تاسیسات اراک مجاز است.

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره نحوه فعالیت سایت نطنز با اجرای توافقنامه ایران و 1+5 تصریح کرد: در متن توافق نامه آمده است که تحقیق و توسعه برنامه هسته ای ایران مشمول هیچ محدودیتی نمی شود. تحقیق و توسعه درباره غنی سازی شکل فعلی خود را حفظ می کند و البته تحقیقات و توسعه ایران درباره غنی سازی در سطح 5 درصد یا 20درصد مدت ها است که پایان یافته و به مرحله تولید رسیده است، اما در سایر بخش ها فعالیت های تحقیق و توسعه همچنان ادامه دارد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که بر اساس این توافق ایران چگونه باید برای جایگزین کردن سانتریفیوژهای جدید و اعلام نیاز به نصب ماشین های جدید اقدام کند گفت: سازوکارهای مربوط به این موضوع در مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین مشخص می شود اما فهم کلی که دو طرف درباره آن دارند این است که باید برآوردی از میزان دستگاه هایی که در طول شش ماه ممکن است از کار خارج شوند وجود داشته باشد. ایران براساس آن برآورد نیازهای خود را تامین خواهد کرد و کار خود را ادامه می دهد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که اگر ایران و 1+5 به توافقی دست نیافتند، آیا در روند مذاکرات با آژانس تغییری رخ خواهد داد، تاکید کرد که هیچ ارتباط مستقیمی میان روند مذاکرات ایران و 1+5 با روند مذاکرات ایران و آژانس وجود ندارد و افزود: موضوعات میان ایران و آژانس روند خود را دنبال می کند،‌ البته در توافق نامه پیش بینی شده است که کمیسیون مشترک در جهت تسهیل حل مسائل بین ایران و آژانس کمک کند.

وی ادامه داد: موضوعات مربوط به آن به گام اول ارتباطی ندارد اما در گام بعدی می تواند موضوع مذاکرات باشد. در عین حال موضوعات میان ایران و آژانس ربط مستقیمی به مذاکرات با 1+5 ندارد.

این عضو ارشد تیم مذاکراتی ایران با 1+5 در توضیح یکی از بندهای مقدمه متن توافق شده مبنی بر اینکه "در فاصله میان گام های اولیه و گام آخر، گام های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه های شورای امنیت با هدف پایان "رضایت بخش" بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت." درباره مفهوم واژه "رضایت بخش" و چگونگی برآورد آن گفت: بررسی جزییات این موضوع مربوط به گام های پایانی است و در گام اول موضوع مذاکرات نبوده و اقدامی در این جهت پیش بینی نشده است.

وی درعین حال گفت که تعلیق تحریم هایی که مربوط به گام اول است همزمان با شروع اقدامات اعتماد ساز انجام می شود و سازوکار اجرای آن در وین و در مذاکره کارشناسان مشخص می شود.

عراقچی درباره اینکه اگر اجرای این بندها از سوی طرف مقابل نقض شود، ایران درقبال آن چه اقدامی می تواند انجام دهد، تاکید کرد که هر طرف هر زمان که به این نتیجه برسد که طرف مقابل تعهدات را نقض کرده است می تواند اجرای توافق را ادامه ندهد و به گام اول بازگردد.

این مذاکره کننده ارشد هسته‌یی ایران درباره اینکه چه زمانی تحریم ها علیه ایران تعلیق خواهند شد اظهارکرد: تعهدات دو طرف در گام اول دقیق و روشن است تعیین جزییات گامهای بعدی منوط به مذاکرات آتی است.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا ایران با اجرای این توافقنامه خواهد توانست پول نفت خود را به طلا دریافت کند، خاطرنشان کرد: این امکان هنوز وجود ندارد، زیرا چنین تحریمی طبق قانون تحریم یک جانبه آمریکا بوده است و این اجازه را به خریداران نفت ایران نداده است. البته ممکن است این موضوع در گام های بعدی حل شود اما دراین گام گرچه تحریم طلا برداشته شده است اما قانون قبلی هنوز برقرار است.

وی با بیان اینکه براساس این توافقنامه تجارت طلا، پتروشیمی و خودرو بدون سقف مالی انجام می شود، درباره اینکه آیا تحریم ها در حوزه حمل و نقل و بیمه و بانک نیز لغو خواهد شد گفت: در صفحه 3 و پاورقی شماره 5 با اشاره به این موضوع توضیح داده شده است که تحریم های مرتبط با این موضوعات لغو خواهد شد و در مذاکرات کارشناسی در وین جزییات آن و نام بانک های ایران و غیرایرانی مسوول نقل و انتقال وجوه روشن خواهد شد و حضور کارشناسان و نمایندگان بانکی کشورمان در این مذاکرات با این هدف بوده است.

وی درباره برخی مسائل شورای حکام از جمله تصویب کردن توافق ژنو و تعیین بودجه لازم برای اجرای این توافق اظهار کرد: این مشکلات مربوط به آژانس است و آژانس باید آنها را حل کند. مذاکرات وین هم در این راستا برنامه ریزی شده است اما به نظر می رسد که احتمالا جلسه اضطراری شورای حکام برای ارائه مجوز به آژانس برای انجام اقدامات مربوط به توافقنامه ژنو تشکیل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • یک اصلاح طلب ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    مشرق خیلی ... هستی همین
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    یه مملکت رو گذاشتن سر کار!
  • هادی ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    خلاصه پاراگراف سوم: "ساخت دستشویی در تأسیسات اراک مجاز است! ما هر گز اجازه نمی دهیم کسی برای ما تعیین کند که از دستشویی ایرانی استفاده کنیم یا توالت فرنگی. در ضمن ما به صورت داوطلبانه توالت فرنگی تأسیس می کنیم."
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    احتمال؛ یحتمل؛ محتمل؛ شاید؛ ممکن است؛ امکان دارد؛پیش بینی می شود؛ به نظرمن؛بلکه این این طور بشود؛حدس زده اند، خدس زده می شود و......... لفظ و کلمه های مردم فریب دو پهلوی تیم مذاکره کننده
  • هادی ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    خلاصه پاراگراف سوم: "ساخت دستشویی در تأسیسات اراک مجاز است! ما هر گز اجازه نمی دهیم کسی برای ما تعیین کند که از دستشویی ایرانی استفاده کنیم یا توالت فرنگی. در ضمن ما به صورت داوطلبانه توالت فرنگی تأسیس می کنیم."
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    از یک طرف می گویند تحریم طلا حذف شده و از طرف دیگه میگن دریافت طلا در ازای فروش نفت غیر ممکن است. ملت رو مسخره کردین؟
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    قبل توجه جناب دکتر جواد لاریجانی که تفسیر شخصی خود را جزء توافقنامه آورده اند و....
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    اگر چه ما از توالت های فرنگی استفاده می کنیم ولی به توالت های فرنگی اعتماد نداریم. گفته باشما!
  • ر0ضا ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    از روز اول گفتم این توافق از عهدنامه ترکمنچای هم بد تره. گفتید نه
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    به فرموده ی قران شما مروج فساد هستید و نه اصلاح طلب
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    یعنی به این تیم بزرگوار و خبره به معاهده ترکمن چای گفتن زکی... اعتدالی ها جواب بدن...
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    واقعا بی جنبه هستی مشرق! که چی دوباره مثل بچه ننه ها دسترسی رو مسدود کردی؟ با این آرم فراماسونریتون (خورشید سمت چپ صفحه ) معلومه چه کاره هستین! شما با فحش و حرف مخالف شنیدن مشکلی ندارین! با حرفهایی مشکل دارین که روشنگری میکنه! تا زمانی مردم گاو باشن اکالی نداره اگه فحش هم بدن پخش میشه! همین که یکی یه جا مچ یکی رو گرفت و خواست لو بده تا مردم بفهمن طرف رو مسدود میکنین! خاک بر سر بی ظرفیتتون!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس