معاون وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ مقابل کمیته بانکی سنا حاضر شد و درباره توافق ژنو توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره کننده این کشور در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 در یک جلسه استماع مقابل «کمیته بانکداری، مسکن و امور شهری» مجلس سنا حاضر شد.

خانم شرمن در این جلسه استماع تحریم‌ها را عامل آمدن ایران پای میز مذاکره عنوان کرد، اما گفت که در این میان آزمودن نیت‌ها و مقاصد ایران هم اهمیت دارد.

وی در ادامه گفت که در این جلسه درباره حقایق توافق هسته‌ای ژنو صحبت خواهد شد تا نمایندگان بتوانند خودشان درباره مزایای آن قضاوت کنند.

این مقام آمریکایی برخی از مفاد «طرح اقدام مشترک» ژنو که مورد توافق ایران و 1+5 قرار گرفت را بر شمرد و گفت که این طرح راه را برای یک توافق جامع با ایران باز می‌کند.

شرمن گفت که این طرح وقتی از چند هفته دیگر به اجرا درآید پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند، آن را در برخی از جنبه‌های مهم به عقب باز می‌گرداند و نظارت‌های بی‌سابقه‌ای را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: «در کل، این اقدامات توانمندی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را محدود کرده و اعتماد ما به توانایی‌مان برای کشف هر گونه حرکت به سمت انحراف برنامه ایران به سمت یک برنامه مخفی بالا می‌برد.»

این مقام آمریکایی گفت جزئیات طرح اقدام مشترک نشان می‌دهند که چرا ایران نمی‌تواند در برنامه‌اش به سمت مقاصد مخفیانه پیش برود. به گفته وی تعهد ایران مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، عدم ساخت تجهیزات جدید غنی‌سازی، توقف تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی بالای پنج درصدی، خنثی‌سازی ذخایر اورانیوم 20 درصدی و موارد دیگری از این دست از جمله مفاد این طرح هستند که جلوی نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران را می‌گیرد.

شرمن در ادامه گفت: «اما برخی به درستی پرسیده‌اند چرا ما باید به ایران اعتماد کنیم که به این تعهدات پایبند می‌ماند؟ همان‌طور که آقای کری گفته طرح اقدام مشترک مبتنی بر اعتماد نیست، بلکه مبتنی بر راستی‌آزمایی است ـ و مکانیسم‌های راستی‌آزمایی مطرح شده در این طرح بی‌سابقه هستند.»

وی به عنوان نمونه‌ای از این مکانیسم‌های راستی‌آزمایی به اجازه دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تأسیسات نطنز و فوردو اشاره کرد و ادامه داد: «این مکانیسم‌های نظارتی خواهند توانست در سرتاسر چرخه سوخت هسته‌ای هشدارهای بیشتری از انحراف تجهیزات ایران به سمت مقاصد نظامی فراهم آورند و آنها بدون توافق به دست آمده در ژنو امکان‌پذیر نبودند.»

خانم شرمن در ادامه به تعهدات کشورهای 1+5 در برابر ایران اشاره کرد و گفت که این کشورها در قبال این اقدام‌های ملموس، کاهش محدود، موقت و برگشت‌پذیر تحریم‌ها را در نظر گرفته‌اند؛ این امتیازات، به گفته شرمن، در حالی اعطا می‌شوند که معماری نظام تحریم‌ها پابرجا می‌مانند: «و ما با قدرت اجرای این تحریم‌ها و تمامی تحریم‌های موجود را ادامه خواهیم داد.»

شرمن گفت: «برآورد ما این است که این کاهش محدود تحریم‌ها معادل تقریبا بین 6 تا 7 میلیارد درآمد برای ایران خواهد بود.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا ممانعت آمریکا از افزایش صادرات نفتی ایران را مورد تأکید قرار داد و گفت: «بگذارید صریح بگویم. ما اجازه نخواهیم داد صادرات نفتی ایران افزایش یابد و با متحدان بین‌المللی‌مان همکاری خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که آنها می‌دانند که هر نوع افزایش در خرید نفتی از ایران مشمول تحریم خواهد بود.»

شرمن در ادامه توضیحاتش درباره تحریم‌های ایران گفت که آمریکا به ایران اجازه دسترسی به 4.2 میلیارد دلار از اموال مصادر شده‌اش را خواهد داد اما این کار را به صورت ماهیانه و پس از راستی‌آزمایی اقدامات ایران درباره پایبندی به تعهداتش انجام خواهد داد.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا سخنانش را اینطور ادامه داد: «به خاطر داشته باشید، ایران همچنان ماهانه 4 تا 5 میلیارد دلار را به خاطر تحریم‌های نفتی ما از دست خواهد داد بنابراین این دسترسی به منابع مالی کمتر از یک ماه ضررهای ایران است.»

شرمن ادامه داد تعلیق تحریم‌های مربوط به طلا و فلزات گرانبها و صنایع خودروسازی ایران هم معادل تقریبا 1.5 میلیارد دلار درآمد برای ایران خواهد بود.

معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «علاوه بر این، فقط به خاطر کمک به دانشجویان ایرانی تحصیل کننده در خارج از کشور ما دسترسی به حسابهای خارجی ایران برای انجام معاملات انسانی را تسهیل می‌کنیم. ما حتی قبل از طرح اقدام مشترک هم هیچوقت قصد نداشتیم مردم ایران را از کالاهای انسانی نظیر دارو و غذا محروم کنیم. در واقع، کنگره به طور آشکار انجام این معاملات را از تحریم‌ها معاف کرده است.»

وی افزود: «بعضی‌ها به غلط گفته‌اند که میزان کاهش این تحریم‌ها بیش از این بوده است بگذارید بار دیگر تأکید کنم. کل تخفیف در نظر گرفته شده در طرح اقدام مشترک به 6 تا 7 میلیارد می‌رسد و این مبلغ هرگز 20 میلیارد دلار یا 40 میلیارد دلار که برخی گزارش داده‌اند نیست.»

شرمن ادامه داد: «کل تخفیف در نظر گرفته شده برای ایران در طرح اقدام مشترک، بخش نه چندان زیادی از 100 میلیارد دلار ذخائر ارزی این کشور خواهد بود که به خاطر تحریم‌های مداوم ما دسترسی به آنها غیرممکن یا محدود شده است.»

وی همچنین تأکید کرد که ظرف این 6 ماه هم همچنان فشار بر اقتصاد ایران از طریق اجرای تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در ادامه سخنانش ضمن تأکید بر اینکه دولت درباره تخطی از قوانین تحریم‌ها «گوش به زنگ» خواهد بود گفت: «در صورتی که ایران نتواند تعهدات مورد توافقش در ژنو را به اجرا درآورد، ما آماده خواهیم بود تا با همکاری کنگره تحریم‌ها را افزایش دهیم. در چنین موقعیتی ما آماده خواهیم بود تا تأثیر تحریم‌ها را افزایش دهیم زیرا ما احتمالاً حمایت جامعه جهانی که برای افزایش فشار ضروری است را هم خواهیم داشت.»

وی، علی‌رغم این گفت: «اما اعمال تحریم‌های جدید در حال حاضر وعده‌های ما و گام اولیه ما که در بالا گفته شد را از مسیر خارج می‌‌کند، ما را از متحدانمان جدا می‌کند و با خطر بر هم زدن انسجام بین‌المللی که برای به هدف رسیدن تحریم‌ها ضروری بوده‌‌اند، همراه است.»

شرمن درباره توافق هسته‌ای ژنو گفت برای درک مزایای این توافق باید آنچه بدون این توافقنامه به آن می‌رسیدیم و آنچه به آن نمی رسیدیم را مقایسه کنیم: ایران می‌توانست هزاران سانتریفیوژ دیگر نصب کند، سانتریفیوژهای نسل بعدی را نصب کند، در مسیر تولید پلوتونیوم در رآکتور آب سنگین اراک حرکت کند و ذخایر اورانیوم 20 درصدی‌اش را افزایش دهد.

وی درباره مذاکرات کارشناسی بین ایران، کشورهای 1+5 و آژانس گفت که مهم است که این مذاکرات به صورت صحیح و مناسب انجام شوند.

شرمن در پایان سخنانش گفت: «بگذارید یک چیز را صریح بگویم: سیاست ما در ارتباط با ایران تغییر نکرده است. رئیس جمهور به صراحت گفته که به ایران اجازه نخواهد داد که به بمب دسترسی پیدا کند.»

شرمن ادامه داد: «ما همچنان با اقدامات ایران که مخل ثبات در منطقه است مقابله می‌کنیم. همچنان ایران را به خاطر حمایت از تروریسم مسئول می‌شناسیم. ایران همچنان در فهرست کشورهای حامی تروریسم و تحریم‌های ما باقی خواهد ماند.»


فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    واقعا این چه توافقی است که طرفین توافق هر کدام حرف خودشان را می زنند؟
  • رضا ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    " ک روزی در خطابه های مسئولین مان مناقب آمریکا ذکر می شد، همان روزها رئیس جمهور وقت آمریکا با سبکسری تمام، ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کرد... هر وقت ما کوتاه آمدیم، یک خرده ای سست برخورد کردیم، آنها پرروتر شدند" رهبر معظم انقلاب
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    قابل توجه بعضیا
  • آدمیزاد ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    تاسیتوس مورخ رومی گفته است "صلح بد، از جنگ هم بدتر است "
  • آدمیزاد ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    وندی شرمن پیش از مذاکره: " فریبکاری در ژن ایرانیان است " وندی شرمن پس از مذاکره : " ساده لوحی در ژن ایرانیان است "
  • ناشناس ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    مرده شور اون قیافتو ببره عجوزه!!! واقعا نمیشه خویشتن داری کرد!
  • مهدی ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    تحویل بگیر اقای ظریف...!
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    گوشی رو بردار آقای ظریف...
  • مرگ بر آمریکا ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    ده آخه نکبت ما مدافع تررویست هستیم یا شما که تمام طرح های تررویستی در جهان توسط شما انجام میشه ؟
  • ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    وقتی رئیس جمهور مملکت برای مصرف تبلیغاتی خودش تحریم ها را عامل مشکلات کشور می داند از.... هم همین بروز خواهد کرد
  • افشار ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    اگه یادتون باشه مقام معظم رهبری در مورد به توافقات با کشورهای غربی گفته بودند که من به این مذاکرات خوشبین نیستم آدم مگه به یهود می تونه اعتماد بکنه تو قرآن پر ار سرزنش و عهدشکنی این قومه، و صهیونیسم بین المللی خدا به حق امام زمان همه شونو ریشه کن کنه
  • گمنام ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    قابل توجه ذوق مرگ شدگانی که با هیجان ولبخند های زجر اور حماسه ای که خلق کرده اند را دربوق وکرنا کرده وجلیلی را سنگسار میکردند این است نتیجه گوش نسپردن به فرامین ولی.
  • گمنام ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    اخه خدائیش سوزش نداره این انتر به ریش ما بخنده.
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    زور تو کله شماست دائم با تهدید و ارعاب دیگران قصد پیشبرد اهداف غیر عقلانی خود را دارید به خدا قسم اگر احمدی نژاد کا را خراب نکرده(تحریم) بود عمرا سر میز مذاکره مینشستیم تحریم چیزی بود که غرب آرزوی آن را داشت ولی نمیتوانست وجه قانونی نداشت و چه کسی بهتر از جناب احمدی نژاد این کاررا برای غرب تسهیل کرد
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    جون مادرتون یه قوی تر بفرستیداین یارو خیلی ظریفه
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    باز این عجوزه عفریته چاک دهنشو باز کرد و بازهم هیچ کس نیست اونو سرجاش بنشونه
  • سید امیر ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    مسئولیت خار کردن ملت شیعه ایران با کیست؟مسئولیت امیدوار کردن آمریکا به تاثیر گذاری تحریمها با کیست؟رهبری با چه زبانی به شما بگوید آمریکا قابل اعتماد نیست و به مذاکرات خوشبین نیستم! آیا الان معنی "آنچه مرقوم داشته اید..."را فهمیدید!یا باز هم اوباما را فردی مودب میدانید..
  • لیلا ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    احمدی نژاد اینها رو می شناخت.....
  • هشمت ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    گمنام جان دمت گرم، انصافا حق مطلب رو ادا کردی :)
  • جلال ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    جواب به زور تو کله شما نامرد دهان ات را ببند احمدی نژاد مرد بود باج نداد به بیگانه مثل مرد ایستاد که الان 19000 سانتریفیوژ داری اما ارباب تو چی باج سنگینی داده نتیجش تحریم شدیدتر و احتمال جنگ راستی شنیدم می خواهید در مورد خاک ایران جزیره ابوموسی هم معامله کنید مثل اینکه شما تا وقتی که دست سربازان آمریکایی به پای ناموستون دراز نکنید آروم نمی گیرید اوف بر شما لعنت بر اصلاح طلبهای خائن وطن فروش که جز نکبت و شورش و اعتشاش و ویرانی برای ملت چیزی نگذاشتند
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    احمدی نژاد گفت در دوسه سال اخر ریاست جمهوریش(از اردیبهشت 90) نقشی در پرونده ی هسته ای و مذاکرات هسته ای نداشته پس بی جهت تحریمها رو گردن اون نیندازید ایشون میخواست با اهرم غنی سازی 20 درصد قبل از اینکه تحریمها شروع بشه کار ی کنه که غرب چرخه کامل سوخت هسته ای را در ایران به رسمیت بشناسه و صرفا ایران دیگه 20 درصد غنی سازی نکنه اگه توافقنامه با ترکیه و یه کشور دیگه رو بخونید می فهمید چی میداد و چی میگرفت! اما الان چی!!!!!!!!!!
  • ایران غیور ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    باز این عجوزه چاک دهنش رو باز کرد....
  • سرباز ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    به ناشناس 11:29 : آقا جون تجربه چندین و چند باره نشون داده که زبون زور رو غربیها بهتر اثر میذاره، وژدانت رو قاضی کن و کاری به چیزهایی که نوکران آمریکا تو بوق میکنن نداشته باش. انصافا الان که می بینی ما بعد از افاضات تیم تدبیر مبنی بر خالی بودن خزانه و ضعف نظامی و... اونها چطور دور برداشتن هر روز دم از تحریم جدید و حمله نظامی میزنن، به این نتیجه نمیرسی که اتفاقات سال 88 که بین مردم و نظام تا این حد فاصله انداخت و اونها تونستن چهره نظام رو تو دنیا مخدوش کنن، علت اصلی سرعت گرفتن تحریم های ایرانه ؟؟؟
  • حسین ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    مشرق, جان من اینو چاپ کن .....................................خانم شرمن لعنت بر تو................................
  • حمید ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    تحریم ها که تو سراشیبی افتاده بودن!؟
  • نیلوفر ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    عزت ایرانی چی شد؟!!!!احمدی نژاد ک بود ادم احساس غرورمیکرد... حالاالان چی شد؟! تحریم ها ک هست هنوز..
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    کجایی احمدی نژاد کجایی جلیلی تاریخ درباره این بزرگمردان قضاوت خواهد کرد وهمچنین انهایی که به این دو مرد بزرگ خنجر خیانت زدند
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    آخه قوی تر میدرانتش!
  • علی بابا ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    عزیزان توچه داشته باشین کار تیم مذاکره کننده در ادامه راه آقای دکتر جلیلی و تیمشه. تاکتیک فرق کرده و همه اینها با هماهنگی انجام میشه. همه زحمت کشیدن و کسی نمیتونه و نباید تلاشهای گذشتگان را نفی بکنه. بجای رجزخوانی پشت بچه های انقلاب باشین همین.
  • میترا1 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    توافق از نوع اعتدالی !
  • میترا1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    در خطابه های مسئولین مان مناقب آمریکا ذکر می شد، ............. اگه این مسئولین غیرت داشتن و معنی این جمله را میفهمیدند تا ابد دیگه اسم امریکا را نمیاوردند !! ولی افسوس !
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    احسنت به 16:30 که حق مطلبو ادا کردی !
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    حق با ناشناس 16:30 هست افرین
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    فقط احمدی نژاد از پس اینا برمیومد ! کجایی سرباز بی ادعای ولی امر مان ؟
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع) تا چند وقت پیش فکر میکردم امریکا مثل امریکاست،اما با اقدامات اخیر کاملا معلوم شد امریکا همان یزید زمان است که طمع ناود کردن ایران اسلام وآزادی خواهان بد مستش کرده است. پس ما هم مثل مولایمان بلند فریاد میزنیم«هیهات من الذله » و این سخن مولایمان را به همه دنیا میگوییم «مثلی لا یبایع مثل یزید» البته امریکا بداند شاید یزید توانست مولایمان را مظلومانه به شهادت برساند،اما ازآن موقعه قسم خوردیم که دیگر نگذاریم یزیدیان زمان نفس راحت بکشند. امریکا منتظر درس عبرتی باشد که درکتابهای تاریخ ثبت شود ودیگر هیچ کس جرات نکند مثل یزید در دنیا عمل کند. درآخر به آنان که از آمریکا میترسند میگویم «ان کید الشیطان کان ضعیفا »
  • امیررضا ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    وای به حالمون که با این روبه صفتان توافق کردیم اینها آدم نیستن اگه وابسته به خودمون نشیم خودمون به خودمون خنجر زدیم
  • ایرانی ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    درود بر احمدی نژاد .
  • عبدالله ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    آقاي ظريف تكليف را روشن كنيد يا (اشلون) يا (شرمن)
  • عمار فاطمی ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    سرکاریپوس مورخ مصلح ایرانی تسلیم خیلی بهتر از جنگ که حرفشم نزن است
  • عمار فاطمی ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    آن چیزی که مرقوم داشتید خدا حفظش کنه
  • حسین ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    مس ایران را براشون ببندیم تنگه هرمز هم ببدیم نگذاریم هیچ هواپیمایی از روی کشور رد بشه وووووووو......... راستی اقای عزیزی که میگه احمدی مرد بود لطفا برید کتاب بیعشوری را بخوانید فکر هم نکن دارم بهت توهین میکنو نه اسم کتاب است یه خورده نگاهت به حقیقت اشنا باز میشه
  • sss ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    افرین به تو
  • علی اصغر ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    جوجه رو آخر پاییز می شمارند. مقام معظم رهبری با نرمش قهرمانه خود هم استکبار را رسوا کرده و هم دنباله های داخلی آن را.
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    بازی برد، برد یعنی همین! با گنجاندن عبارات مبهم و چند پهلو هر کدام بتوانند مدعی پیروزی شوند!
  • آدمیزاد ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    جناب عمار ، اگرما روحیه تسلیم نداشته باشیم و با قدرت و غیرت به پیش برویم هیچ جنگی نخواهد شد بلکه به ما احترام هم خواهند گذاشت و به صلحی شرافتمندانه (گرفتن حق خود) خواهیم رسید. برای مثال:" لیبی و عراق و شوروی سابق "تسلیم شدند و به همه خواسته های آنها تن دادند نتیجه اش ویرانی و تجزیه آن کشورها بود(افسوس که قانون جنگل بر جهان حکمفرماست ).

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس