به گزارش مشرق به نقل از ابنا، با شهادت یک جوان شیعه آذری به نام «عاصم محمداف» طی هفته های اخیر (که دومین مورد از قتلهای سیاسی در جمهوری آذربایجان به شمار می رود) بار دیگر سناریوی تشدید فشارهای دولت باکو علیه شیعیان انقلابی قوت گرفته است.
«عاصم محمداف» دانشجوی 19 ساله سال دوم دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی باکو، شنبه (16 نوامبر) حوالی ساعت 23 با قصد رفتن به کافی نت از منزل خارج شده و بعد از آن ناپدید شد.
بعد از گذشت چند روز و اعلام بی خبری رسانهها از عاصم، صبح روز سه شنبه 26 نوامبر این خبر منتشر شد که: جنازه عاصم محمداف در دریا پیدا شده است.
عاصم محمداف از جوانان فعال جریان اسلامگرایی جمهوری آذربایجان و فعال رسانه ای بود.
وی اخیراً سخنرانیها و بیانات امام خمینی(ره) در خصوص فضیلت و عظمت ماه محرم را برای سایت اسلام آذری به زبان آذری ترجمه و آماده کرده بود که در روزهای اول محرم سال جاری، در چندین نوبت در این سایت و برخی سایت های اسلامی دیگر بارگذاری شد.
وی با آشنایی کامل به زبانهای روسی، آذری و ترکی استامبولی، خبرنگار بخش روسی خبرگزاری قفقاز نیوز (Qafqaz News) و همچنین از فعالین حقوق بشر در جمهوری آذربایجان بود.
محمداف از اعضای نهضت نوپای مقاومت اسلامی جوانان جمهوری آذربایجان بوده و در تجمع اول آوریل سال جاری در نارداران که بعد از بازداشت مجدد روحانی حاج طالع باقراف برگزار شده بود، سخنرانی کوبنده ای کرده و چندی روز بازداشت شد.
بعد از آزادی نیز، عاصم چندین بار در تجمعات اعتراضی در مقابل دادگاه «حاج طالع باقراف» حاضر شده و در آخرین نشستهای دادگاه حاج طالع، جزء بازداشت شدگان و جریمه شدگان بود.
وی همچنین در کنفرانس امت واحده که در تهران برگزار شد شرکت داشته و با نوشته های خود در برخی سایتها، از مواضع نهضت جهانی مقاومت حمایت کرده و شاید جزء اولین و معدود نفراتی در جمهوری آذربایجان بود که با بارگذاری تصاویر بشار اسد در شبکههای اجتماعی از حاکمیت سوریه دفاع می کرد.
شدیداً دیدگاه ضد صهیونیستی داشت و در سخنرانی های خود در تجمعات و نشست ها به آن اشاره می کرد.
«سردار حسن اف» از دوستان عاصم محمداف و از جمله فعالان شبکههای اجتماعی است که اینگونه نوشته است:به نظر شما، چرا جنازه عاصم محمداف از دریا پیدا شده است؟! او خودکشی نکرده، بلکه جرم عاصم این بود که با آنها (ام.تی.ان = وزارت امنیت ملی آذربایجان)، به توافق نرسیده است. آنها با روشهای مختلف میخواستند عاصم را بشکنند، به هر راهی متوسل شدند، همه چیز را مقابل چشمانش آوردند، وی را تهدید کردند؛ ولی عاصم تسلیم نشده و تن به خواسته آنان نداد. عاصم به خوبی میدانست که، اگر با آن ها به توافق نرسد، مرگ در انتظارش است.
لذا عاصم آخرین نوشته اش را درصفحه شخصیاش این جمله قرار داد: بگذارید نمازم را بخوانم، بعد سرم را ببرید.
حسن اف ادامه داد: ای خواهران و برادران! عاصم را شهید کرده اند، از آنجایی که نتوانستند از وی توضیحات و گزارشاتی اخذ کرده و وی را به همکاری جلب نمایند، وی را محو کردند. اما راه عاصم ادامه خواهد داشت و این وطن، عاصم های زیادی دارد.
پس از کشف پیکر بی جان این جوان شیعه دادستانی شهر اعلام کرد که بر پیکر وی هیچ اثری از ضرب و شتم مشاهده نشده است و وی در دریا غرق شده است.
اما این دروغ دادستانی زمانی که بدن عاصم محمداف را غسل میدادند برملا شد، چرا که بر روی بدن وی آثار زیاد ضرب و شتم و شکنجه وجود داشت. نکته جالب اینجاست که این فعال آذری به خوبی به فن شنا آشنا بوده و مکان زندگی وی نیز در ساحل دریای خزر است.
با عنایت به موارد ذکر شده و شواهد و قرائن موجود، ادعاهای محفلی برخی از دوستان و نزدیکان عاصم، احتمال اینکه سناریوی ناپدید شدن، خودکشی و سپس پیدا شدن جنازه در دریا، از قبل طراحی شده بوده، قوت می یابد.
کارشناسان اسلام گرا معتقدند که یکی از مهمترین عوامل شهادت عاصم محمد اف؛ حمایت از اسلام گرایی و حرکت بیداری اسلامی در جمهوری آذربایجان بوده است.
«عاصم محمداف» دانشجوی 19 ساله سال دوم دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی باکو، شنبه (16 نوامبر) حوالی ساعت 23 با قصد رفتن به کافی نت از منزل خارج شده و بعد از آن ناپدید شد.
بعد از گذشت چند روز و اعلام بی خبری رسانهها از عاصم، صبح روز سه شنبه 26 نوامبر این خبر منتشر شد که: جنازه عاصم محمداف در دریا پیدا شده است.
عاصم محمداف از جوانان فعال جریان اسلامگرایی جمهوری آذربایجان و فعال رسانه ای بود.
وی اخیراً سخنرانیها و بیانات امام خمینی(ره) در خصوص فضیلت و عظمت ماه محرم را برای سایت اسلام آذری به زبان آذری ترجمه و آماده کرده بود که در روزهای اول محرم سال جاری، در چندین نوبت در این سایت و برخی سایت های اسلامی دیگر بارگذاری شد.
وی با آشنایی کامل به زبانهای روسی، آذری و ترکی استامبولی، خبرنگار بخش روسی خبرگزاری قفقاز نیوز (Qafqaz News) و همچنین از فعالین حقوق بشر در جمهوری آذربایجان بود.
محمداف از اعضای نهضت نوپای مقاومت اسلامی جوانان جمهوری آذربایجان بوده و در تجمع اول آوریل سال جاری در نارداران که بعد از بازداشت مجدد روحانی حاج طالع باقراف برگزار شده بود، سخنرانی کوبنده ای کرده و چندی روز بازداشت شد.
بعد از آزادی نیز، عاصم چندین بار در تجمعات اعتراضی در مقابل دادگاه «حاج طالع باقراف» حاضر شده و در آخرین نشستهای دادگاه حاج طالع، جزء بازداشت شدگان و جریمه شدگان بود.
وی همچنین در کنفرانس امت واحده که در تهران برگزار شد شرکت داشته و با نوشته های خود در برخی سایتها، از مواضع نهضت جهانی مقاومت حمایت کرده و شاید جزء اولین و معدود نفراتی در جمهوری آذربایجان بود که با بارگذاری تصاویر بشار اسد در شبکههای اجتماعی از حاکمیت سوریه دفاع می کرد.
شدیداً دیدگاه ضد صهیونیستی داشت و در سخنرانی های خود در تجمعات و نشست ها به آن اشاره می کرد.
«سردار حسن اف» از دوستان عاصم محمداف و از جمله فعالان شبکههای اجتماعی است که اینگونه نوشته است:به نظر شما، چرا جنازه عاصم محمداف از دریا پیدا شده است؟! او خودکشی نکرده، بلکه جرم عاصم این بود که با آنها (ام.تی.ان = وزارت امنیت ملی آذربایجان)، به توافق نرسیده است. آنها با روشهای مختلف میخواستند عاصم را بشکنند، به هر راهی متوسل شدند، همه چیز را مقابل چشمانش آوردند، وی را تهدید کردند؛ ولی عاصم تسلیم نشده و تن به خواسته آنان نداد. عاصم به خوبی میدانست که، اگر با آن ها به توافق نرسد، مرگ در انتظارش است.
لذا عاصم آخرین نوشته اش را درصفحه شخصیاش این جمله قرار داد: بگذارید نمازم را بخوانم، بعد سرم را ببرید.
حسن اف ادامه داد: ای خواهران و برادران! عاصم را شهید کرده اند، از آنجایی که نتوانستند از وی توضیحات و گزارشاتی اخذ کرده و وی را به همکاری جلب نمایند، وی را محو کردند. اما راه عاصم ادامه خواهد داشت و این وطن، عاصم های زیادی دارد.
پس از کشف پیکر بی جان این جوان شیعه دادستانی شهر اعلام کرد که بر پیکر وی هیچ اثری از ضرب و شتم مشاهده نشده است و وی در دریا غرق شده است.
اما این دروغ دادستانی زمانی که بدن عاصم محمداف را غسل میدادند برملا شد، چرا که بر روی بدن وی آثار زیاد ضرب و شتم و شکنجه وجود داشت. نکته جالب اینجاست که این فعال آذری به خوبی به فن شنا آشنا بوده و مکان زندگی وی نیز در ساحل دریای خزر است.
با عنایت به موارد ذکر شده و شواهد و قرائن موجود، ادعاهای محفلی برخی از دوستان و نزدیکان عاصم، احتمال اینکه سناریوی ناپدید شدن، خودکشی و سپس پیدا شدن جنازه در دریا، از قبل طراحی شده بوده، قوت می یابد.
کارشناسان اسلام گرا معتقدند که یکی از مهمترین عوامل شهادت عاصم محمد اف؛ حمایت از اسلام گرایی و حرکت بیداری اسلامی در جمهوری آذربایجان بوده است.