وقتی نوای اذان در هوا می پیچد، می توانی صف های طولانی و شلوغ نماز جماعت را در هر گوشه شهر ببینی ...

گروه ورزشی مشرق، وقتی در خیابان های پالم بانگ قدمی بزنی، دختران محجبه زیادی را می بینی؛ به خصوص در زنانی که بالای 30 سال هستند. این تا بدانجاست که باعث تعجب همراهان ما می شود چرا که فضای جاکارتا یا بسیاری از شهرهای کشورهای اسلامی دیگر به غیر از ایران و بخشی از عربستان، بسیار رهاتر و آزادتر است. اما استفاده از جاب امری رایج و متداول در این شهر و استان است. بومی ها می گویند شرط بسیاری از ازدواج ها، محجبه بودن دختر است. به همین دلیل کمتر پیش می آید که زنان متاهل را بتوان بدون حجاب دید.
البته این اتفاقی طبیعی در سوماترای جنوبی به شمار می رود.

 این استان را عموما اشخاص مذهبی تشکیل می دهند که خودشان هم می دانند با شهری مثل جاکارتا فرق دارند. پایتخت رنگ و بوی غربی دارد؛ اما می توان مسلمان بودن را در همان قدم های نخست در اینجا دریافت کرد؛ اکرچه گاها مدل های دیگری نیز وجود دارد اما غلبه فضای شهر با اسلام و تشرع است.


برخلاف کشور ما که این روزها مساجد رونق چندانی ندارند، مساجد نمازخانه های این شهر عموما در طول روز باز و با صفوف شلوغی پذیرای نمازگزاران است؛ حتی در مواردی چند نوبت نماز جماعت اقامه می شود ...

وقتی نماز عزیز است
وقتی صدای اذان در شهر می پیچد، افراد به سمت مساجد سرازیر می شوند. در هر محله ای مسجدی می توان پیدا کرد و همین دسترسی مردم را راحت می کند. در آنها هم افراد در سنین مختلف هستند و صفوف نماز را تشکیل می دهند. بخشی نیز برای زنان وجود دارد که در نوع خود جالب توجه است. برخلاف کشور ما که این روزها مساجد رونق چندانی ندارند، مساجد این شهر عموما در طول روز باز و با صفوف شلوغی پذیرای نمازگزاران است؛ حتی در مواردی چند نوبت نماز جماعت اقامه می شود.


استفاده از جاب امری رایج و متداول در این شهر و استان است. بومی ها می گویند شرط بسیاری از ازدواج ها، محجبه بودن دختر است. به همین دلیل کمتر پیش می آید که زنان متاهل را بتوان بدون حجاب دید ...


بارها می توان این صحنه را دید که دختری که فاقد حجاب است، در وقت اذان و مقابل مسجد، کیفش را باز کرده و پوششی شبیه چادر را از آن خارج می کند. وارد مسجد شده و بعد از اقامه نماز، بار دیگر چادرش را درون کیف گذاشته و به کارش ادامه می دهد. اما زن ها و مردها، فروانی سنی جمعیت برابری برا نماز دارند؛ یعنی در سنین مختلف در مساجد حضور دارند که البته این اماکن عموما ساده و بی تکلف است.

صدای قرآن در شهر
وقتی اذان مغرب گفته می شود و نماز خوانده می شود، تا اذان عشا (با توجه به 5 وقته بودن این فریضه در کشورهای اهل تسنن) که زمانی حدود یک ساعت است، تلاوت قرآن امری رایج است. این تلاوت در بسیاری از مواقع از بلندگوهای مسجد نیز پخش شده و در فضای شهر پیچیده می شود. البته این بیشتر مربوط به مساجد اصلی است.


نماز و تلاوت قرآن در فرهنگ عمومی مسلمانان اینجا جایگاه خاصی دارد و به آن توجه ویژه ای می شود ...

در واقع، نماز و تلاوت قرآن در فرهنگ عمومی مسلمانان اینجا جایگاه خاصی دارد و به آن توجه ویژه ای می شود. البته پیروان سایر ادیان و فرق مانند مسیحیان و بودیت ها نیز در این شهر حضور دارند؛ اما بسیار اندک هستند. فقط یک کلیسا و مدرسه برای مسیحیان وجود دارد که در کنار شهر است و امکان دیدنش برای ما فراهم نمی شود.

البته معابدی در شهر وجود دارد؛ اما بیشتر جنبه توریستی دارد و کمتر بودایی دیده می شود. اما فضای فرهنگی به شکلی است که تعارضی میان ادیان و فرق وجود ندارد. حتی برخی آشنایی خاصی با تفاوت شیعه و سنی ندارند و از آن بی خبرند. عموما مسلمانانی هستند که ترجیح می دهند تا همزیستی مسالمت آمیزی با دیگران داشته باشند.


توجه ویژه به فرایضی مثل نماز، حج و زکات، در کنار مواردی مانند رفتارهای شخصی ساده و بی پیرابه مردم، دلالت بر تاثیر اسلام بر فرهنگ عمومی این استان دارد ...

حاجی شدن چه مشکل!
برخلاف کشور ما که حضور در حج به اتفاقی عادی تبدیل شده، در پالم بانگ، حاجی بودن یک امتیاز ویژه اجتماعی محسوب می شود. اگر فردی به مکه رفته باشد، از احترام و تکریم خاصی برخوردار است. در مراودات روزانه نیز اگر فرد حاجی باشد، به سرعت این موضوع را عنوان می دارد که نشانی از خاص بودن در جامعه است.

در کنار اینها، تبلیغاتی نیز برای کمک به نیازمندان با عنوان "زکات" وجود دارد که تابلوهای آن در شهر دیده می شود. البته سطح پایین اقتصادی باعث شده تا فاصل طبقاتی زیاد باشد و این کمک ها نیز چاره ساز نباشد. اما این تبلیغ نشان از آن دارد که فرهنگ عمومی متاثر از باورهای مذهبی است. توجه ویژه به فرایضی مثل نماز، حج و زکات، در کنار مواردی مانند رفتارهای شخصی ساده و بی پیرابه مردم، دلالت بر تاثیر اسلام بر فرهنگ عمومی این استان دارد ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حامد رنجبر خنج قیر سکه روانی ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    من از سنی بدم نمیاد اما از دولتهای سنی و وهابی بدم میاد که از شیعه میترسند که گرایش مردم به این دین حق زیاد بشه اصلا نیازی نیست این دولت وهابی کثیف که شیعه بودن رو جرم دونسته بخای ازشون تبلیغ کنی مشرق مواظب باش بدون چکار میکنی
  • لیلا ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اینا کلا دینو از سیاست جدا کردن اسلام اینا آسیبی به غرب و استکبار نمیزنه اسلام باید ظلم ستیز باشه نه ظلم پذیر
  • محمد منفرد ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    باید عاشق مسلمین بود تا به وحدت برسیم. بدون ارتباط صحیح بین مسلمین امکان برطرف کردن انحرافات وجود ندارد.
  • زهرا ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    نماز در هر دینی با هرشکلی که عبودیت خدا را بدنبال داشته باشد و اظهار بندگی به ساحت اقدسش را ابراز نماید مقدس است.قبول باشه خواهر
  • حق گو ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    وضوي بي ولايت . آب بازيست
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    نماز بی ولای او عبادتی است بی وضو به منکر علی بگو نماز خود قضا کند
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    حامد خان تا جايي كه مي دانم اولين بار شاه اسماعيل بحث سني كشي را ايجاد كرد.
  • علی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    برادران اهل سنت حساسیت بیشتری در انجام فرایض دینی دارند
  • علي ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اولا تشيع دين نيست مذهبه.ثانيا سني روباوهابي يكي نكن چون هيچ ربطي به هم ندارن.ثالثا دمت گرم كه عشق اميرالمومنين روداري
  • کیان ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ناشناس جان، حالا شاه اسماعیل یا هر کس دیگه یا همین خود تو. فرقی نمیکنه کی باشه این کار درست نیست. مثل همین کاری که الان مالزی انجام داده و دانشجوهای شیعه رو از کشور اخراج کرده. راستی خبر داشتی این مطلب رو. سنی ها خیلی خیلی خوب ظواهر دین رو رعایت می کنند. آدمهای خوب هم زیاد دارند ولی...
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    منم به اون برادر میگم قبول باشه. این زهرا که فمینیستی برخورد میکنه و فقط به زنها قبول باشه میگه.
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    فرایض؟ مطمئنی در فرایض حساسیت دارند؟ مالزی رفتی؟ شاید منظورت از فرایض فقط همون نماز و روزه و حج و اینهاست آره؟ سعی کن بقیه فرایض رو هم یاد بگیری.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    طبق نوشته های تاریخی یک بازرگان ایرانی مردم جنوب شرق آسیا را مسلمان کرد. امیدوارم روزی به مذهب حقه شیعه گرایش یابند.
  • علی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ناشناس جان مالزی نرفتم ولی در منطقه سنی نشین زندگی میکنم و به عینه میبینم.
  • حق گو ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    دين صحيح و راه درست . همان اسلام علوي ( تشيع ) است. بقيه راهها چون توسط انسانها ايجاد شده و يا ديني بوده كه تحريف شده است . نه دين درست است و نه مذهب صحيح !!!
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اصل نماز یعنی ولایت امیرالمومنین!
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اون داستان تو مالزي بوده، پالم بانگ تو اندونزيه
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اهدنا صراط المستقیمی که اینها هر روز تکرار می کنند دفاع از مظلوم و نفی طاغوت است که اینها ازش غافلند
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    چه فایده؟!
  • مهدی90085 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    ایرادگرفتن از برادران اهل سنت ریختن آب به آسیاب دشمن است قدرت جاذبه داشته باشید نه دافعه اخلاق شیعه باید صادر شود
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    اولا تشیع، هرچی که می خوای اسمشو بزار. ولی تشیع تمام دینه. و هر کس شیعه نباشد بهره از ایمان و اسلام ناب ندارد. دوما کی سنی رو با وهابی یکی کرد؟ سوما کور شود هر کس که یزید و معاویه را هم امیرالمومنین می داند و مولا را پایین تر از اشقا الاشقیا می داند.
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    اصلا این طور نیست. دشمن به دنبال دوستی های غیر عقلانی و دشمنی های غیرعقلانی است. وحدت به معنی سنی شدن و مثل سنی ها نماز گزاردن و وضو گرفتن نیست. اگر باشه، من اولین منکر وحدتم!
  • روح الله ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    سلام علیکم و رحمة الله.برادران متاسفانه از قؤان و اعتقاداتمان دور افتاده ایم. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیث متواتر ثقلین فرموده اند که قرآن و عترت(علیهم السلام) از هم جدایی ندارند. قرآن کریم هم دین را تنها با ولایت امیر مومنان(علیه السلام) مقبول می داند: الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا ومی فرماید: هرکه دنبال دینی غیر اسلام باشد ،از او پذیرفته نمی شود و در آخرت از زیانکاران خواهد بود. برادران بیشتر دقت کنیمن آن هم در مورد نبا عظیم ولایت. به راستی از شدت انحراف گمراهان از ولایت آگاهیم؟ البته برخی از آنان شاید به حق نرسیده و خود ،نا آگاه باشند.
  • امير تبريز اوغلي ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    مسلمان فقط شيعه والسلام
  • مهدی90085 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    کجای این متن نوشته بود مثل آنها نماز و وضو انجام بدی خوبی؟
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    زشت که فقط اسم اسلام رو داریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس