کد خبر 26825
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۳

مديرکل دفتر برنامه ريزي و توسعه آموزشهاي تخصصي سازمان تبليغات اسلامي با تأکيد بر اينکه تربيت ديني کودکان در سن مشخصي از تأثير و ماندگاري بيشتري برخوردار است، گفت: روش شناسي در جريان تربيت کودک بسيار مهم است .

به گزارش مشرق، حجت الاسلام علي دارابي در گفتگو با مهر، در مورد مصوبه اخير آموزش و پرورش مبني بر قرآني شدن محتواي کتب پيش دبستاني و آموزش حلال و حرام و شرعيات به کودکان گفت: در فرهنگ ديني خانواده اولين کانون مقدسي است که تربيت کودک در آن شکل مي گيرد و اصلي ترين معمار شخصيت سازي کودک والدين هستند.
وي افزود: کودکان در بناي مستحکم خانواده بعنوان مدرسه بزرگ به صورت تدريجي مراحل استکمال را طي و در ابتدايي ترين مرحله از رفتارهاي پدر و مادر الگوبرداري مي کنند و بنابر اصل همانندسازي کارها را مطابق آنچه که پدر و مادر انجام مي دهند مقلدانه انجام مي دهند. اگر پدر و مادر به وظايف خود عمل کنند طبيعي است که فرزند نيز موحد و عامل به فرائض و مناسک ديني خواهد بود وگرنه جريان انحراف يک تهديد جدي به حساب مي آيد.
مديرکل دفتر برنامه ريزي و توسعه آموزشهاي تخصصي سازمان تبليغات اسلامي تربيت را داراي سه ضلع مربي، متربي(تربيت پذير) و محتواي ديني دانست و گفت: گاهي خانواده اين محتواي ديني را تدوين مي کند که تدوين کارشناسانه والدين بسيار مهم است.
وي افزود: کساني که با رويکرد افراطي به اين تربيت مي پردازند نتايج مخرب آن را ديده اند اما تربيت هوشمندانه والدين مي تواند در حوزه تربيت ديني تضمين کننده رشد و سعادت کودکان باشد و همچنين حوزه علميه، آموزش و پرورش و تلويزيون نهادهايي هستند که در رابطه با تربيت ديني و آگاه سازي کودکان به ويژه در مقطع مهد کودک و پيش دبستاني مي توانند تأثيرگذار باشند.
حجت الاسلام دارابي يادآور شد: دانش آموزان را 13 سال در نظام آموزشي خود داريم اما خروجي اين 13 سال تربيت ديني آيا تربيت انسانهاي متدين بوده است؟ يا نه فقط تنها با ارائه آموزه ها و نظريه هايي، بيشتر بچه ها دين آموز شدند نه متدين! اين مسئله بسيار مهم است.
وي بر نقش پذيري و گيرايي کودکان به ويژه در سنين زير 7 سالگي که مورد تأکيد اسلام نيز است اشاره کرد و افزود: ما براي رشد ديني کودکان چاره اي جز زمينه سازي نداريم. از آنجايي که کودکان و جوانان ايران اسلامي الحمدلله داراي استعدادهاي فوق العاده اي هستند موظفيم براي شکفتن اين استعدادها بسترهاي مؤثر اجتماعي را فراهم کنيم.
وي با اشاره به روايات اسلامي در تربيت ديني کودک تصريح کرد: ارائه محتواي ديني مناسب سن کودک بسيار مهم است. اگر در دوره پيش دبستاني سهل انگاري کرده و الگوي تربيتي شايسته اي ارائه نکنيم به نظام تربيتي ما آسيب جدي وارد مي شود. با توجه به حديث حضرت امام علي (ع) که فرمودند: روح کودک و نوجوان مانند يک مزرعه حاصلخيز است، بايد مراقب باشيم که در تربيت اين عزيزان از به کار بردن محتواهايي که در سطح فکري آنها نيست و يا با ادبيات امروزي ما فاصله زيادي دارد، پرهيز کنيم چون موفق نمي شويم و نتايج منفي اين نوع تربيت را در مقاطع تحصيلي بعدي مي بينيم.
مديرکل دفتر برنامه ريزي و توسعه آموزشهاي تخصصي سازمان تبليغات اسلامي تأکيد کرد: بايد در رابطه با اين نقش و نگاري که مي خواهيم براي دوران پيش دبستاني بر روح بسيار زيبا و مستعد کودکان مان طراحي کنيم فکورانه بيندشيم تا در دوران بعد و درازمدت دچار نابودي نشود. آنچه در حوزه معارفي ما از حضرات معصومين(ع) آمده ، کودکي بهترين دوران براي تربيت است. اگر مي خواهيم بچه هايمان با معارف ديني آشنا شوند از 7 سالگي بايد آداب را به صورت تقليدي در قالبهاي زيبا و جذاب ارائه کنيم.
حجت الاسلام دارابي با اشاره به سيره عملي پيامبر و اهل بيت(ع) در رابطه با چگونگي تشويق کودکان در سير تربيتي تصريح کرد: روش شناسي در جريان تربيت کودک بسيار مهم است و ما در تربيت ديني مي توانيم با استفاده از ابزارهاي کمک آموزشي کودکان را به مهارتهاي خوبي برسانيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس