کد خبر 268167
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲

شهردار تهران خطاب به اعضای شورای شهر گفت: حق کسی که در جلسه حضور ندارد را ضایع نکنید ضمن اینکه تراکم‌فروشی در تهران صحت ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف که در بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران حاضر بود و پس از صحبت‌های آخوندی وزیر راه و شهرسازی پشت تریبون قرار گرفت، اظهار داشت: صحبت‌های وزیر مهم بود و واقعیت‌هایی است که باید آن را در نظر بگیریم. مهمترین وظیفه ما مدیران عینی‌کردن اندیشه‌های ذهنی است. همه حق ما این است که دولت امورات تصدی‌گری خود را رها کند و کار تولی‌گری انجام دهد و بگذارد مدیریت شهری که مردم و مسائل آن نزدیک‌تر است به امورات محلی برسد اما مسائل کلان وملی در اختیار دولت باقی بماند.

وی گفت: ارتباط ما با وزارت شهرسازی بسیار خوب و منطقی است و ما اختلاف نظری در دیدگاه‌ها و کارها نداریم اما استدعا دارم به برخی نکات توجه بیشتری کنیم تا یک وقت حق از کسی ضایع نشود.

قالیباف افزود: بارها در شورای سوم این بحث شد که شهر تراکم فروشی انجام می‌دهد اما این حرف درستی نیست و ما در شهر بر اساس قانون و نه سلیقه‌ای تراکم پایه‌ای را که دیده شده، 120 درصد در تهران بر اساس طرح تفصیلی و طرح جامع- یک تراکم مجاز داریم.

شهردار تهران ادامه داد: ممکن بود شهرداری بیش از 1 دهه قبل تراکم می‌فروخت، به این معنی که می‌گفتند اگر بیش از این تراکم می‌خواهید پول بده بگیر، اما الان این طور نیست و اگر جایی دیده‌اید، بگویید، اما اینکه دوستان می‌گویند در کوچه 8 متری 7 طبقه نباید ساخت، اینها سلیقه‌ای نیست و بر مبنای قانون انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر اعتراض دارید طرح تفصیلی را اصلاح کنید در کوچه 8 متری دو طبقه و یا سه طبقه بیشتر نباید ساخت این عنوان را به قانون شناختیم و باید آن را محترم بشماریم و هرگز نگفتیم طرح جامع و تفصیلی بی‌ایراد است اما باید اصلاح شود و بعد محترم شمرده شود.

شهردار تهران گفت: بیش از هزار مورد اصلاحات در کمیسیون ماده 5 روی طرح تفصیلی انجام شده با اینکه هنوز یک سال از اجرای طرح نگذشته و نباید بگوییم چرا کمیسیون ماده 5 اصلاحات را روی طرح انجام می‌دهد واین قانون است همانطور که مجلس اجازه قانونگذاری دارد در کمیسیون ماده 5 یک عده افراد خائن به شهر ننشسته‌اند و آنها هم دلسوز شهر هستند.

وی ادامه داد: من به آقای حقانی ارادت دارم اما هرگز این طور نبوده که کمیسیون ماده 5 آرزو کند ماده 7 جایی را باغ تشخیص دهد و بعد پول را بگیرد.

قالیباف تصریح کرد: ما در کنار ماده 5، ماده 7 و ماده 14 را هم داریم که به باغ 30 درصد سطح اشغال می‌دهد و در طول مدت عضویت قالیباف در کمیسیون ماده 5 چنین کاری انجام نشده است.

شهردار تهران تاکید کرد:‌علت گرفته شدن حق رای عضو شورا در کمیسیون ماده 5 این بودکه شورای نگهبان ایراد گرفت که شورا حق کار اجرایی ندارد و امضا کردن مصوبات به ماده 5 کار اجرایی محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: با این حال آقای چمران رئیس سابق شورای شهر پای  99 درصد مصوبات کمیسیون ماده 5 را امضا کرده و مراجع قانونی دیگر هم هستند که به موضوع نظارت می‌کنند و ما باید با واقعیت هم به این موضوع نگاه کنیم. ما باید واقعی‌تر به موضوع نگاه کنیم و در یکسری مسائل قانون مانع ما نیست و به ما اختیار هم داده است مثل حریم شهر و مسائل اجتماعی و فرهنگی.

قالیباف تصریح کرد: کوچکترین شهرها حریم دارند اما تهران به این بزرگی هنوز حریمش معلوم نیست و به درستی گفته‌اند اقمار تهران یعنی تهران و پیوستگی سیاسی،‌اجتماعی، امنیتی، اقتصادی دارد و نیازمند یکپارچگی هستیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ما حتی می‌توانیم فرمانداری‌ها را در حومه تهران حفظ کنیم مثل ری و شمیرانات که در امور شهری آن در تهران تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: من چون اطلاع دقیق دارم می‌گویم در دوره‌های گذشته افرادی با اعمال نقوذ یکسری شهرها را شهر کردند و از تهران جدا کردند، چون می‌خواستند آن زمان قیمت آن را پایین ببرند و بعد دوباره آن را به تهران وصل کنند و در واقع سودجویی کنند و حتی خواستند کد آن را 021 کنند اما ما نباید اجازه این قبیل سودجویی‌ها و ضرر به منافع مردم را بدهیم.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد:‌من آماده هر نوع همکاری و همدلی برای رسیدگی به مسائل مردم و شهر با همه دستگاه‌ها و نهادها هستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس