کد خبر 267672
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۶

سفیر ایران در عراق از سفر نوری المالکی به تهران در روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه خبر داد.

به گزارش مشرق،حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سفر نخست‌وزیر عراق به تهران به دعوت اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور انجام می‌شود و مسائل دو جانبه سیاسی، اقتصادی و نیز مسایل منطقه‌یی و بین‌المللی و زائران ایرانی و عراقی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی درباره ناامنی‌های یک سال گذشته در عراق و برخی تحلیل‌ها مبنی بر این‌که عراق خواهان کمک ایران در این زمینه است؟ گفت: سفر نخست‌وزیر عراق به ایران در چارچوب مسایل سیاسی و اقتصادی صورت می‌گیرد در عین حال ایران هر نوع تجربه‌ای در جهت بهبود شرایط امنیتی عراق نیاز باشد و از سوی مقامات ایران کشور درخواست شود دریغ نخواهد کرد.

قرار بود سفر نوری المالکی به ایران پیش از سفر وی به آمریکا و دیدار با مقامات این کشور صورت گیرد. نخست‌وزیر عراق اواسط آبان‌ماه در سفری یک هفته‌ای به آمریکا سفر کرد. عراق در یک‌ سال گذشته با تهدید‌های امنیتی جدی از جمله حملات تروریستی و انتحاری تحت تاثیر تحولات سوریه در همسایگی‌اش مواجه است که بنا بر نظر برخی تحلیل‌گران از تعداد این حملات و تحرکات تحت تاثیر همکاری و تعامل مثبت ترکیه تا حدودی کاسته شده است.

از سویی به نظر می‌آید با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و افزایش رایزنی‌ها میان کشورهای منطقه از جمله ایران،‌ عراق،‌ ترکیه و سوریه شرایط امنیتی منطقه از چشم‌انداز بهتری برخوردار شده است. تغییر رویکرد ترکیه در رابطه با مسایل امنیتی در منطقه به ویژه در ارتباط با اقدامات تروریستی ناشی از بحران سوریه موجب شده است تا همکاری خوبی میان عراق و ترکیه در این‌ رابطه صورت گیرد. گفتنی است نخست‌وزیر عراق قرار است پس از سفر به ایران در آینده نزدیک به ترکیه برود.

انتخابات پارلمانی عراق در فروردین سال ۱۳۹۳ (آوریل ۲۰۱۴) برگزار می‌شود و نوری مالکی و حزب طرفدار وی از مهم‌ترین کنش‌گران در این عرصه محسوب می‌شوند. نظام سیاسی عراق پارلمانی است که بر اساس آن نخست‌وزیر توسط پارلمان انتخاب می‌شود. نوری المالکی قرار است در سفر سه روزه‌اش به ایران که تا جمعه به طول می‌انجامد با حسن روحانی رییس‌جمهور، محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی لاریجانی رییس مجلس و دیگر مقامات کشورمان دیدار کند. هم‌چنین قرار است وی در سفری به مشهد مقدس به زیارت بارگاه امام رضا (ع) مشرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس