کد خبر 266448
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: چهار شخصیت ایرانی ـ اسلامی به عنوان مشاهیر جهانی در یونسکو ثبت شدند که عبارتند از: «نجم‌الدین کبری»، «عبدالقادر مراغه‌ای»، «میرسیدعلی همدانی» و «فخرالدین عراقی».

به گزارش گروه فرهنگ مشرق به نقل از فارس، سی و هفتمین کنفرانس عمومی یونسکو از تاریخ 14 تا 29 آبان در مقر یونسکو در پاریس تشکیل شد. محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو که اخیراً از پاریس به ایران مراجعت کرده، صبح امروز (پنجم آذر) در نشست خبری دستاوردهای این کنفرانس را تشریح کرد.
 
وی در ابتدای این نشست با تشریح برخی اهداف تشکیل سازمان یونسکو برای دستیابی به صلح و کیفیت زندگی گفت: پنج حوزه یونسکو «فرهنگ، آموزش، علوم اجتماعی ـ انسانی، ارتباطات و آموزش» است که هر دو سال یک بار نیز اجلاس مجمع عمومی در پاریس تشکیل می‌شود و امسال نیز سی و هفتمین کنفرانس در پاریس برپا شد.
 
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به دستاوردهای عمومی و کلان این اجلاس توضیح داد: خوشبختانه جایگاه جدید ایران با توجه به دولت جدید در این دوره نسبت به گذشته تغیر کرده و در این اجلاس محمد ظریف نیز به عنوان مهمان ویژه یونسکو در افتتاحیه حضور داشت و درباره هم‌افزایی فرهنگ‌ها برای دستیابی به توسعه پایدار سخنرانی کرد. علاوه بر وی، فرجی دانا وزیر علوم نیز حضور داشت و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور و پیام دکتر روحانی را به عنوان رییس جنبش عدم تعهد قرائت کرد.
 
* محرومیت آمریکا از حق رأی در کنفرانس یونسکو
 
سعیدآبادی در ادامه یادآور شد: یکی از نکات ویژه این اجلاس قهر آمریکا (در اعتراض به عضویت فلسطین در یونسکو)‌ و عدم پرداخت حق عضویت توسط این کشور و همچنین خروج این کشور و اسرائیل از حق رأی در کنفرانس‌ها بود. ایجاد مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی در غرب آسیا در جمهوری اسلامی ایران یکی از تصمیمات این دوره کنفرانس یونسکو بود.
 
دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران با اشاره به ثبت چهار شخصیت ایرانی ـ اسلامی به عنوان مشاهیر یونسکو گفت: هشتصدمین سال زندگی «نجم‌الدین کبری» عارف بزرگ و انسان شناس، ششصدمین سال زندگی «عبدالقادر مراغه‌ای» نخستین ردیف‌نویس موسیقی ایرانی، هفتصدمین سالگرد «میر سیدعلی همدانی» شاعر و ادیب ایرانی و «فخرالدین عراقی» شاعر و ادیب یزدی در این دوره به ثبت رسید.
 
وی درباره تصویب سه قطعنامه ایران در این اجلاس گفت: قطعنامه اول در کمیسیون ارتباطات به عنوان حافظه جهانی، قطعنامه دوم مسئولیت اجتماعی انسان‌ها در کمیسیون علوم انسانی ـ اجتماعی و قطعنامه سوم پاسخگویی آموزش عالی در کمیسیون آموزشی بود. بر این اساس آموزش عالی باید نگاهی حل مسأله‌ای به جامعه داشته و تنها به رنکینگ‌های جهانی توجه نکند چرا که نگرانی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به سیاست‌های نظام آموزشی و برنامه‌ریزی درسی ما نیز مرتبط است.
 
سعیدآبادی که خود نیز به عنوان نائب رییس کمیسیون علوم انسانی ـ اجتماعی در اجلاس سی و هفتم حضور داشته است، گفت: بیستمین سالگرد کنوانسیون اخلاق زیستی یونکسو در ایران نیز تا پایان آذر ماه در زمینه‌های شبیه‌سازی، سقط جنین و .. نیز برگزار می‌شود. در پنج سال گذشته سه مرکز منطقه‌ای وابسته به یونسکو در ایران با نام اقیانوس شناسی غرب آسیا، مرکز منطقه‌ای مطالعات میراث معنوی یا ناملموس و منطقه‌ای پارک علمی و فناوری و مراکز رشد تشکیل شده است.
 
* جایزه ابن‌سینا تحت عنوان «اخلاق در علوم» تأسیس شد
 
وی با اشاره به راه‌اندازی هشت کرسی دانشگاهی یونسکو و یک جایزه ابن سینا تحت عنوان «اخلاق در علوم» توضیح داد: دو جایزه دیگر هم فردوسی در حوزه حفاظت میراث مکتوب و جایزه شیخ بهایی در حوزه فناوری پیشنهاد دادیم.
 
دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران درباره ثبت مطالعات میراث ناملموس در ایران گفت: متأسفانه این مرکز در ایران به آندازه که برای راه اندازیش تلاش کردند به خوبی در مقایسه با کشورهای ژاپن و کره کار قابل ملاحظه‌ای ارائه نداده است امیدواریم با مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی فعالیت‌ها بهتر شود وگرنه یونسکو درباره فعالیت‌ها و کارکردهای آن بازنگری خواهد داشت.
 
* توضیحاتی درباره ثبت چوگان به نام آذربایجان
 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اهمیت بازی چوگان و اینکه توسط کشور آذربایجان به ثبت رسیده است گفت: مهم این نیست که قدمت و ریشه چوگان در کجای این منطقه است و توسط کجا به ثبت رسیده است بلکه مهم این نکته است که این بازی و مهارت در کجا فعال و به خطر افتاده است ،بنابراین اگر بخواهیم در چارچوب حقوقی صحبت کنیم با وجود اینکه قدمت چوگان در ایران است اما این اشتباه است که بگوییم آذربایجان نباید آن را به ثبت برساند و چوگان مال ماست! درباره اینکه ما زودتر باید این را به ثبت می‌رساندیم سؤال دیگری است.
 
وی یادآور شد: کشور آذربایجان این مهارت چوگان را داشت و آن را در خطر نابودی در کشورش دید بنابراین آن را مطرح کرد البته چوگان موضوع جنوب شرق آسیاست فقط هم بین ایران و آذربایجان نیست اما نباید این مسائل باعث تضارب و دشمنی کشورها شود.
 
سعیدآبادی با اشاره به صحبت‌های مهدی حجت، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر اینکه ثبت این میراث‌ها باعث تقارب فرهنگ‌ها نمی‌شود و به تضارب آنها می‌انجامد، گفت: من با این نظر موافق هستم، یونسکو هم در حال بررسی این امر است که این اتفاقات تکرار نشود هفته آینده نیز اجلاس میراث معنوی در آذربایجان برگزار می‌شود.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس