کد خبر 266176
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵

یک طراح و سازنده صنایع دریایی از ساخت نخستین جزیره شناور با هزینه 10 میلیارد تومان در کشور خبر داد و گفت: با استفاده از یک فناوری جدید، ساخت اسکله های مختلف شناور و موج شکن های شناور برای نخستین بار در کشور انجام می‌گیرد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، مهرداد گلشن در نشستی خبری با اشاره به ساخت سازه های بتنی شناور برای اولین بار در ایران، اظهار داشت: سازه‌های شناور این ویژگی را دارد که در شرایط جزر و مد دریا همراه با میزان آب تغییر کند بنابراین مشکلات سازه های ثابت در دریا را ندارد.

وی با بیان اینکه در دریای جنوب کشور دو بار در روز جزر و مد داریم، گفت: اسکله‌های بتنی به دلیل شناور بودن در آب قابلیت جابجایی دارند و با هر نوع کاربری از نوع صیادی، مسافری، خدماتی، تفریحی، گردشگری و نظامی میتوان از آن استفاده کرد ضمن آنکه کوچکترین حرکتی در زمان شناور بودن این سازه ها وجود ندارد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

گلشن با اشاره به اینکه این طرح بطور کامل بومی سازی شده و طراحی، نصب و راه اندازی آن در کشور انجام می‌شود، بیان کرد: تمام مواد و مصالح بکار رفته در این نوع سازه‌های شناور داخلی است بنابراین نیازی به واردات نداریم که همین امر یکی از مزایای این سازه ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ساخت اسکله‌های فولادی باید فولاد از کشوری دیگر وارد شود، گفت: در سازه‌های بتنی به دلیل اینکه ساخت بتن در کشور انجام می‌گیرد مشکلی بابت واردات یا تحریم نداریم.

نخستین طراح و سازنده سازه های بتنی شناور با تاکید بر اینکه این شناورها مدولار طراحی شده است، اظهار داشت: ساخت و حمل و نقل این اسکله ها راحت تر انجام می‌گیرد و ما در حال حاضر ظرفیت تولید را به 25 هزار مترمربع در سال رساندیم و توان افزایش ظرفیت را هم داریم.

گلشن با بیان اینکه با اجرای این ظرفیت و مقاسیه قیمت ها با مشابه خارجی 18 میلیون دلار حداقل صرفه جویی ساخت این شناورها در داخل است، اظهار داشت: اسکله‌های بتنی شناور در مقایسه با اسکله‌های فلزی فولادی و بارج که قدیمی هستند 30 درصد هزینه کمتری دارند.

وی به اشتغالزایی 170 نفر بطور مستقیم در تولید این سازه‌ها اشاره کرد و گفت: این اسکله‌های شناور با توجه به شرایط اقلیمی ساخته شده است به عنوان مثال کشورهای اسکاندیناوی ساخت این اسکله ها را انجام می‌دهند اما تابع استاندارد دریای جنوب کشور ما نیست.

این فعال صنایع دریایی با بیان اینکه از این نوع اسکله‌ها در صنایع دفاعی و نظامی هم می توان استفاده کرد، افزود: به دلیل حساسیت پروژه‌های دفاعی حضور شرکت‌های خارجی برای ساخت اسکله‌های نظامی مناسب نیست اما شرکت‌های ایرانی به راحتی میتوانند در این حوزه فعالیت کنند.

گلشن با اشاره به اینکه اسکله‌های بتنی شناور حداقل 40 سال عمر مفید دارند که در صورت استفاده از میلگردهای ضد زنگ تا 100 سال هم عمر میکنند، بیان کرد: هزینه تعمیر و نگهداری این اسکله‌ها صفر است.

وی به ساخت موج شکن شناور با استفاده از این فناوری اشاره کرد و گفت: تاکنون ساخت این نوع موج شکن ها در کشور انجام نشده است اما به دلیل سرعت نصب بالا و عدم تخریب محیط زیست بهترین گزینه برای سواحل ایران است.

این فعال صنایع دریایی با اشاره به ساخت جزیره بتنی شناور با استفاده از این فناوری، اظهار داشت: در حال حاضر جزیره ای با هزینه بالغ بر 10 میلیارد تومان به مساحت یک هزار مترمربع طراحی شده است و تا بهمن ماه امسال محل این جزیره مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت پل شناور و ایستگاه‌های پمپاژ آب با این تکنولوژی، بیان کرد: متاسفانه مدیران دولتی به جای استفاده از تولیدکننده بومی از کشورهای خارجی وارد می‌کنند و همیشه هم از ساخت اسکله‌ها ناراضی هستند در صورتیکه 300 بندر چند منظوره در بنادر داریم و الان از 40 بندر بهره برداری شده است اما به تولیدکننده ایرانی مراجعه نمی‌کنند.

گلشن با انتقاد از شرایط سخت بانک ها برای ارایه تسهیلات و عدم حمایت مدیران از شرکت های خصوصی، گفت: فناوری های جدید در سازمان ثبت اختراعات به ثبت میرسد اما مسئولان بانکی یا دولتی حاضر به ارایه تسهیلات در این زمینه نیستند.

این تولیدکننده به ساخت اسکله شناور مسافری در بندر کنارک اشاره کرد و گفت: طرح ساماندهی اسکله‌های مسافری بندر کنارک از یکسال و نیم پیش به سازمان بنادر داده شده است که در حال حاضر اسکله ساخته شده و حداکثر تا یکماه آینده نصب می‌شود.

وی تصریح کرد: اسکله‌های خدماتی پیش از این در کشور موجود نبوده است اما ما این اسکله‌ها را طراحی کردیم و تا حداکثر دو ماه آینده ساخت و نصب آنها آغاز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    شما بیاین کوچه مارو آسفالت کنین جزیره پیشکش :)))
  • ایراندخت ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام چه ربطی داره چون کوچه شما آسفالت نیست نباید جزیره شناور ساخت ؟ اگه اینطور باشه که واویلاست چون خیلی کمبود ها داریم پس هیچ قدمی برنداریم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس