کد خبر 26614
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۲

خبرگزاري رويترز در گزارشي به وضعيت ماهواره و مخاطبان آن در ايران پرداخت.

به گزارش مشرق عصر ايران، در اين گزارش مي خوانيم: به مانند بسياري در ايران، "صبا" نيز در مقابل تلويزيون دراز کشيده و استراحت مي کند. وي مي گويد: اميدوارم امروز زودتر تمام شود تا بدانم در قسمت بعدي چه اتفاقي مي افتد.قهوه تلخ و برنامه 90

صبا با عجله محل کار خود را ترک نکرده تا برنامه هاي تلويزيون دولتي ايران را مشاهده کند - شبکه هايي که پخش برنامه ها را در ايران در انحصار خود دارند - بلکه صبا براي ديدن يکي از برنامه هاي شبکه هاي ماهواره اي که از خارج از ايران پخش مي شود خود را به سرعت به خانه رسانده است.

صبا 30 ساله مي گويد که بهترين برنامه، مسابقه آشپزي است.اين يکي از بهترين برنامه هاست. او درباره برنامه "به ما بپيونديد براي شام" که نسخه فارسي از برنامه انگليسي مشهوري به همين نام است صحبت مي کند برنامه اي که در آن چهار آشپز ايراني به خانه هاي يکديگر مي روند و براي کسب جايزه مالي تلاش مي کنند.

شبکه هاي ماهواره اي که به زبان فارسي برنامه پخش مي کنند تلاش دارند با به چالش کشيدن کنترل دولتي، مخاطب جذب کنند ، مخاطباني که تا چند وقت پيش گزينه اي غير از ديدن برنامه هاي شبکه هاي دولتي ايران نداشتند.

در شبکه يک تلويزيون دولتي ايران، تيتراژ همراه با موسيقي از پخش سريال مختارنامه خبر مي دهد که حوادث آن در دوره امام حسين (ع) روي مي دهد.

مهنار محمدي 34 ساله و کارگردان در منزل تلويزيون مي بيند و کانال هاي مختلف صداوسيما را زير و رو مي کند. در يکي از شبکه ها يک روحاني برنامه ديني را ارائه مي کند. در يکي ديگر از کانال ها، فوتبال و کانال بعدي هم مستند راز بقا پخش مي شود.

وي مي گويد: مشکل در ايران اين است که ما برنامه هاي رقابتي نداريم.

از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 و اجراي قوانين اسلامي، برنامه هاي تلويزيوني و فيلم ها مي بايست قوانين اسلامي را رعايت کنند. مثلا نمي توان صحنه هايي را نشان داد که در آن ميان مردان و زنان، رابطه اي دوستانه باشد يا برخلاف معيارهاي اسلامي زنان لباس بپوشند.

از مهمترين برنامه هاي پربيننده تلويزيون دولتي ايران برنامه 90 است که تحليل هفتگي مسابقات فوتبال ليگ ايران را شامل مي شود. فيلم ها و سريال ها نيز از جمله بخش هاي ثابت شبکه هاي تلويزيون ايران است که اگر خارجي باشند به طور گسترده سانسور مي شوند.

کنترل و نظارت دولت بر برنامه هاي پخش شده از شبکه هاي دولتي باعث شده تا مردم به برنامه شبکه هاي ماهواره اي روي آورند.
برنامه هايي که از طريق ديش هاي ماهواره اي بر روي پشت بام دريافت مي شوند ديش هايي که عصبانيت دولت را به همراه دارند.

خبرگزاري فارس نيز در هفته گذشته نقل قول سيد حسين رکني يکي از روحانيون را منتشر کرد که گفته بود: شبکه هاي ماهواره اي براي انحراف جوانان فعاليت مي کنند. برخي از مردم ديش هاي ماهواره را نصب کرده و شيطان را وارد خانه خود کرده اند.

پيش از اين که شبکه من و تو در سال 2010 در لندن آغاز به کار کند، شبکه فارسي وان در سال 2009 از دبي فعاليت خود را با پخش فيلم ها و سريال هاي دوبله شده آمريکايي، آسيايي و آمريکاي لاتين شروع کرد.

محمدعلي هاشم ، يک روحاني و از مقامات مسوول در ارتش ايران هم هفته گذشته به روزنامه کار و کارگر گفته بود: برنامه هاي ماهواره اي بزرگترين حمله نظامي دشمنان عليه ارزش هاي انقلاب اسلامي است.

در ماه دسامبر گذشته ايران از تعطيلي استوديو دوبله فيلم هاي "فارسي وان" در تهران و بازداشت 5 نفر در اين ارتباط خبر داد.

از ديگر وسايلي که کنترل شبکه هاي تلويزيون دولتي را به چالش مي کشد توزيع گسترده قانوني و غيرقانوني سي دي هاي مختلف است.
اين وضعيت باعث مي شود امکان ديدن جديدترين فيلم هاي هاليوود با هزينه هاي بسيار اندک فراهم شود.

همچنين سي دي فيلم هاي ايراني نيز به طور مستقيم از طريق اينترنت به فروش مي رسند. قهوه تلخ نام سريالي است که از طريق سي دي به طور مستقيم به مردم فروخته مي شود و موفقيت گسترده اي را کسب کرد.

يک بسته شامل 3 سي دي اين سريال به قيمت دو و نيم دلار به فروش مي رسد. سايت سريال قهوه تلخ نيز اعلام کرده که نيم ميليون بسته در اولين مرحله از توزيع فروخته شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس