کد خبر 266013
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳

استاد سعیدیان در جلسه هفتگی آموزش قرآن خود با اشاره به توصیف آیات سوره انسان گفت: خداوند ضمن وصف حالات بهشتیان از وسعت و ملک عظیم آنان در بهشت خبر می‌دهد.

ویژه نامه حسینیه مشرق- دکتر محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشورمان در جلسه آموزش هفتگی قرآن خود، با اشاره به توصیف آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان و وصف حالات بهشتیان و بهره‌مندی آنها از نعمت‌های الهی گفت: وقتی آدمی بار سنگین مسئولیت را بر دوش می‌کشد پس از تحمل سختی‌ها با خوشی دل و راحتی در گوشه‌ای تکیه می‌دهد و این لفظ تکیه برای بهشتیان در آیات سوره مبارکه انسان یاد شده است و آنان در کنار نعمت‌های الهی تکیه می‌زنند و ملائکه به ملاقات آنها رفته و با استقبال ویژه و اسکورت خاصی جایگاه‌شان را در بهشت مشخص می‌کنند که بدست‌آوردن چنین جایگاهی کار بسیار آسانی نیست.

وی افزود: آیات سوره مبارکه انسان اشاره به ملک عظیم بهشتیان دارد که کمترین آنها دارای وسعت زمینی به اندازه‌ای هستند که برای دیدن مرزهای آن هزار سال فاصله دارد، جایگاهی که تا چشم کار می‌کند نعمت الهی انسان را در بهشت متنعم می‌کند.

سعیدیان با اشاره به ویژگی‌های ظاهری نعمت‌های بهشتی عنوان کرد: طبق توصیف آیات سوره مبارکه انسان، هوا در بهشت بسیار معتدل بوده و اهل آن روی تخت‌های زیبا تکیه می‌زنند، حرارت آنها را اذیت نمی‌کند و سردی هم وجود ندارد، این توصیف نشان می‌دهد در بهشت خورشید و ماه نیز وجود دارد اما اهل بهشت در هوایی متبوع بسر می‌برند و سایه‌سار درختان آنها هوا را برای آنها معتدل کرده است.

وی با اشاره به روایتی در خصوص نور ویژه‌ای که در بهشت تلالو می‌کند، تصریح کرد: یکی از علمای اهل سنت روایتی از ابن عباس نقل می‌کند که بهشتیان هنگام ورود به بهشت و جنات عدل الهی نوری به صورت ویژه همه جا را منور می‌کند، آنها از ملائکه خاص که نام‌شان رضوان است علت این نور را سؤال کرده و آنها در جواب می‌گویند این نور به واسطه لبخند حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) در بهشت است که از دندان پاک‌شان در همه جا تلالو می‌یابد.

وی عنوان کرد: در آیات سوره مبارکه انسان خداوند ویژگی‌های نعمت‌های بهشتیان را توصیف کرده و از سایه‌سار درختان و میوه‌های آنجا سخن می‌گوید. کلمه دانیه به معنای در دسترس بوده و بهشتیان از میوه‌های بهشتی به هر مقدار که بخواهند متنعم می‌شوند و این میوه‌ها رام و مسخر در دستان آنهاست و گویی با اراده بهشتیان شاخه‌های درختان خم می‌شوند تا در دهان آنها میوه قرار گیرد. سخن این آیات از راحتی، رفاه و آسایش بهشتیان است، آنها نه اذیت و نه خواری احساس کرده و در کمال آرامش میوه‌های بهشتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد، این میوه‌ها ویژه تمام فصول و بلادهاست و مزه‌های گوناگون و غیر قابل وصف‌شان همگان را متحیر می‌کند.

سعیدیان افزود: وصف نعمت‌های بهشتی و تشابه‌دادن آنها به نعمت‌های الهی صرفا برای تقریب ذهن انسان‌ها و مأنوس‌بودن‌شان با نعمت‌های دنیایی است اما در واقع سخن‌گفتن از ویژگی‌های نعمت‌های بهشتی غیرقابل وصف است.

نوع پذیرایی و وسایل پذیرایی بهشتیان چگونه است؟

سعیدیان با اشاره به دیگر آیات سوره مبارکه انسان در خصوص نحوه پذیرایی از اهل جنات تصریح کرد: خدمتکارانی دایم به دور بهشتیان می‌چرخند که صفا، نشاط و شادابی در چهره‌شان موج می‌زند، این خدمتکاران نوجوان بسیار زیبارو و خوش‌هیکل هستند و مانند پروانه به دور بهشتیان می‌چرخند. جام‌هایی که در بهشت برای اهل‌اش وجود دارد متناسب با میل آنها تغییر می‌کند و قدح‌هایی که کمرباریک هستند و دارای دسته نبوده برای آنها مهیا شده تا انواع نوشیدنی برای بهشتیان مهیا شود.

وی افزود: در آیات سوره مبارکه انسان به ظرف‌های نقره اشاره شده، نقره‌ای که در آخرت وجود دارد به قدری زیبا و چشم‌نواز است که گویی درون آن مانند بلور دیده می‌شود. خداوند در ادامه سوره مبارکه انسان می‌فرماید بهشتیان از کاسه‌هایی که درون‌اش با شراب‌هایی همراه با زنجبیل پر شده، متنعم می‌شوند. زنجبیل مجموعه‌ای از گیاهانی است که اعراب پیش از اسلام همراه‌ شراب‌های خود آمیخته کرده و یک تندی خاصی به شراب می‌داد که آنها را به عالم خلسه می‌برد و خداوند برای نزدیکی ذهن از کلمه زنجبیل در قرآن یاد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این جام‌ها از چشمه سلسبیل در بهشت جاری می‌شوند، چشمه‌ای که نوشیدنی‌های گوارا داشته و بهشتیان جام‌های خود را لبریز از آن می‌کنند، چشمه سلسبیل در راه‌ها و دسترس اهل بهشت قرار دارند و آنان هر وقت اراده کنند از آن بهره‌مند می‌شوند.

پذیرایی‌کنندگان اهل بهشت چه ویژگی‌ای دارند؟

سعیدیان با اشاره به توصیف خدمتکاران بهشتی و ویژگی‌های آنها که در آیات سوره مبارکه انسان ذکر شده است، تصریح کرد: خدمتکاران بهشت، نوجوان و جاودانه‌اند و مانند مروارید درخشنده و نورانی بوده و تلالو‌شان چشم را نوازش می‌دهد، آنها همه جا پراکنده هستند و در هر بزم اهل بهشت چندین خدمتکار وجود دارد تا در آن واحد هزاران خواسته بهشتیان را مهیا کنند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در سوره مبارکه انسان خبر از ملک عظیم بهشتیان می‌دهد و در روایت نقل است که شخصی با شنیدن این آیه از پیامبر(ص) سؤال کرد که شما فقط این عظمت ملک بهشت را خواهید دید، پیامبر در جواب گفت نه شما هم می‌بینید و آن شخص با شنیدن این کلام از شدت گریه بسیار جان داد. کمترین میزان وسعت بهشت به مقداری است که هزار سال چشمان انسان خیره شود نمی‌تواند حد و مرز آن را ببیند و فرشتگان هنگام دخول در هر قطعه زمین بهشتیان اجازه می‌گیرند و با تحیت و سلام در خدمت آنان هستند.
منبع:شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    فليان نيز دارد؟
  • علی رسولی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    1 0
    باسلام و عجیب است است که باز هم انسانها رفاه و آسایش و خوشی را در دنیا جستجو می کنند و دهها سال است که تلاش انسان برای علم و فن و صنعت فقط برای بهره مندی دنیایی بوده است و نهایت آرزوی بسیاری از افراد بشر زندگی در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا و... است و داشتن خودروهای لوکس و برج ها و آپارتمانهای عظیم و زندگی اشرافی و لذتها و تفریحات بی حساب و شهرهای عظیم و .... سالهای سال است که انسان از نگاه مطلق دنیایی به زندگی رنج می برد و نمی خواهد یا نمی تواند درک کند که زندگی اصلی اینجا یعنی دنیا نیست و آخرتی هم هست.تمام درسهایی که در دانشگاهها می آموزند و مباحثی که در lمحافل صنعت و تکنیک و علوم مختلف مطرح است همه یک مقصد دارند و آن بهره مندی هرچه بیشتر انسان از دنیا و ابزارهای بهتر و کامل تر برای پیشرفت دنیایی است و گویا معاد و آخرتی وجود ندارد. هرگاه در محافل علمی و صنعتی کسی از خدا و قیامت و آخرت سخن بگوید , عده ای با تعجب و عده ای با سرزنش و تکذیب و تحقیر با او برخورد می کنند.تمام مصائب بشر امروز هم از همین دنیا پرستی مطلق عده ای است که بر انسان های روی زمین مسلط هستند و تازه فرصت استفاده از دنیا را هم برای همه بشر مجاز نمی دانند و عده زیادی باید بشدت کار و تلاش کنند تا گروه مسلط حداکثر بهره را ببرند و آنگاه با افتخار کتابها و مقالاتی می نویسند که چگونه گروه اندکی , تمام ثروت جهان را در اختیار دارند.براستی حتی اگر آن گروه اندک را هم در نظر بگیریم , عمر یک انسان چقدر است؟ 70 یا 80 یا 90 سال.بیشتر از این که نیست.چند سال می تواند از دنیا استفاده کند و لذت ببرد؟حداکثر 60 سال ( از زمان ثروتمند شدن).آیا ارزش دارد به انجام اینهمه گناه و ظلم و فساد و جنایت که پس از 50 یا 60 سال بهره مندی از دنیا , عذاب و جهنم آخرت را برای خود فراهم کند که آن نیز چون بهشت بی پایان و بی انتها است؟ اگر ما اسلام و دین خود را بخوبی دریابیم و نگاهمان به زندگی نگاه آخرتی باشد نه دنیایی , آنگاه هم می توانیم دنیا را آباد کنیم و آن را پر از خیر و نیکی و عدل و صلاح نماییم و ریشه گناه و ظلم و فساد را بزنیم , و هم از بهشت آخرت که در واقع همان رضای خداوند است بهره مند شویم و این است وعده خدا برای تمام انسانهای روی زمین که روزی تحقق خواهد یافت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس